Gezondheid alle pijlers

hysterectomie ervaringen

14-05-2019 21:28 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
ben op zoek naar ervaringen van personen die hysterectomie achter de rug hebben.
hoe viel de pijn mee?
was je misselijk na de narcose?
wat is de minst pijnlijke soort ingreep?
hoe valt het litteken mee?
moest je dan echt 6 weken thuis blijven van uw werk?
mocht je na enkele dagen terug boodschappen doen of met de fiets rijden?
Ik heb dit een jaar geleden laten doen via een kijkoperatie. Bij mij zijn de eierstokken mee weggenomen. De pijn viel me reuze mee! Was alleen de dag na de operatie kotsmisselijk en duizelig van de narcose. Binnen een week kon ik al weer 6 km wandelen (wel veel langzamer dan normaal) en ik was maandag geopereerd en vrijdag reed ik al weer zelf met de auto om boodschappen (wel 'n karretje gepakt ipv mandje want tillen mag niet!)
Fietsen doe ik sowieso nooit, maar lijkt me geen goed idee, want ze trekken dat ding langs onder eruit en dat is nog wel hetgeen wat het meest pijnlijk is. Die wondjes op m'n buik daar kon de chirurg de dag na operatie al op drukken zonder dat ik dat voelde.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje en het litteken is dat dan zo goed als onzichtbaar? daar heb ik ook wel wat esthetische angst voor.
Alle reacties Link kopieren
De pijn viel reuze mee, maar fietsen deed ik echt pas heel wat weken na de operatie. Net zoals boodschappen doen zelfstandig pas na een week of drie ging.
Maar een volle wagen duwen ging toen echt nog niet. De eerste weken werd ik door oudjes achter hun rollator ingehaald, omdat mijn lopen meer op schuifelen leek en de eerste week vond ik het einde van de straat halen al een hele prestatie.

Je moet echt je hele huishouden laten vallen voor een aantal weken. Realiseer je dat je maar 1x goed kunt herstellen.

Het is gewoon een grote operatie, met een serieuze herstelperiode.

Maar spijt van de operatie: nog geen dag!
spuka wijzigde dit bericht op 16-05-2019 17:27
11.21% gewijzigd
Er zijn 3 kleine gaatje gemaakt van ca. 1 cm waarvan eentje in de navel valt. Zie ik niks meer van (maar goed, een litteken stoort me sowieso minder dan m'n vetrol)
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
14-05-2019 21:32
ik was maandag geopereerd en vrijdag reed ik al weer zelf met de auto om boodschappen
Redbulletje, autorijden is verzekingstechnisch de eerste weken uit den bozen. Kijk maar in je verzekeringsvoorwaarden. Ook in alle infoboekjes staat een x aantal weken een rijverbod.
spuka schreef:
14-05-2019 21:36
De pijn viel reuze mee, maar fietsen deed ik echt pas heel wat weken na de operatie. Net zoals boodschappen doen zelfstandig pas na een week of drie ging.
Maar een volle wagen duwen ging toen echt nog niet. De eerste weken werd ik door oudjes achter hun rollator ingehaald, omdat mijn lopen meer op schuifelen leek en de eerste week vond ik het einde van de straat halen al een hele prestatie.

Je moet echt je hele huishouden laten vallen voor een aantal weken. Realiseer je dat je maar 1x goed kunt herstellen.

Het is gewoon een grote operatie, met een serieuze herstelperiode. En bij vlagen overvalt me nu nog steeds een dodelijke vermoeidheid. Dat kan echt nog een flinke tijd aanhouden. Mijn operatie was in de herfst van vorig jaar.

Maar spijt van de operatie: nog geen dag!
Ik woon alleen en heb idd niet gestofzuigd of andere belastende dingen maar wel gewoon de was, de droger, de vaatwasser en de boodschappen met de auto. Dat was prima te doen op 'n rustig tempo.
hoe viel de pijn mee?
Eerste nacht pijn gehad. Daarna drie dagen paracetamol genomen en niet de zware ziekenhuis rotzooi. Ben om 16:00 geopereerd, de volgende ochtend om 11:00 was ik thuis

was je misselijk na de narcose?
Nee. Ik zou om 09:00 geholpen worden. Maar alles met spoed gaat voor. Eenmaal wakker had ik voornamelijk gruwelijke honger. Ik kon niet meer kiezen wat ik wilde eten, ze hadden alleen nog kipshoarma met gebakken aardappeltjes. Man, wat heb ik zitten bunkeren

wat is de minst pijnlijke soort ingreep?
Geen idee. Ik had een laperascopie

hoe valt het litteken mee?
Ik heb vier kleine littekentjes van een centimeter waarvan een in mijn navel, je ziet ze amper

moest je dan echt 6 weken thuis blijven van uw werk?
Welnee. Ik ben anderhalve week thuis geweest, na een dag ben ik gaan wandelen en drie dagen later stond ik gewoon weer te stofzuigen en deed ik boodschappen ed. Ik sliep alleen in de middag een uurtje. Het heeft alles te maken met je huidige conditie. Elk lijf is anders. Als je je goed voelt kun je werken tenzij je lichamelijk zwaar werk hebt. Dan zou ik wat langer de tijd nemen. Luister naar je lichaam.

mocht je na enkele dagen terug boodschappen doen of met de fiets rijden?
Zie boven. Ik heb alles gewoon gedaan na een dag of drie.
anoniem_245179 wijzigde dit bericht op 14-05-2019 21:54
6.73% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
ik neem nu al de pil non stop maar zou het wel overwegen om ooit helemaal dat weg te halen, ook omdat ik geen kinderen wil en het zeker niet wil riskeren van dat toch per ongeluk in verwachting ga..
spuka schreef:
14-05-2019 21:38
Redbulletje, autorijden is verzekingstechnisch de eerste weken uit den bozen. Kijk maar in je verzekeringsvoorwaarden. Ook in alle infoboekjes staat een x aantal weken een rijverbod.
Ik zou gek worden als ik afhankelijk van anderen moest zijn voor zo'n lange tijd. Bovendien slaat het ook nergens op, want zodra je per auto vervoerd mag worden (de dag na de operatie) dan kun je dus medisch gezien de hobbels aan. Ik heb wel 'n kussentje onder m'n gat gelegd.
spuka schreef:
14-05-2019 21:38
Redbulletje, autorijden is verzekingstechnisch de eerste weken uit den bozen. Kijk maar in je verzekeringsvoorwaarden. Ook in alle infoboekjes staat een x aantal weken een rijverbod.
Nee hoor, alleen als je de pijnstilling van het ziekenhuis neemt..... en ja, ik ben gekeken. Voor ik in de auto stapte. Ik slikte de mecidijnrn JUIST om die reden niet.
Alle reacties Link kopieren
jujuken schreef:
14-05-2019 21:34
redbulletje en het litteken is dat dan zo goed als onzichtbaar? daar heb ik ook wel wat esthetische angst voor.
Als er via een kijkoperatie geopereerd wordt zijn er drie of vier kleine sneetjes, waarvan 1 in je navel. De anderen zullen vervagen. Je buik blijft nog wel lang bol worden in de loop van de dag. Maar ook dat wordt steeds minder.
spuka wijzigde dit bericht op 16-05-2019 17:28
3.94% gewijzigd
jujuken schreef:
14-05-2019 21:34
redbulletje en het litteken is dat dan zo goed als onzichtbaar? daar heb ik ook wel wat esthetische angst voor.
Als je nooit kinderen hebt gehad doen ze het meestal via een laperoscopie met dus mini littekens. Ik heb wel kinderen gehad. Maar een heel smal bekken. Het herstel na een laperoscopie is sneller.
Alle reacties Link kopieren
ja het is ook ik woon alleen en wil alles zo zelf mogelijk doen. dus zoals boodschappen gelukkig voor huishoudprod kun je via bol bestellen en dan voeding kun je tegenwoordig ook online bestellen. en de prijs wordt dat terugbetaald? hoe ben je zeker dat de dokters dat echt willen doen want er zullen dan ook tussenzitten met hun morele principes.
Orangetree schreef:
14-05-2019 21:42
Nee hoor, alleen als je de pijnstilling van het ziekenhuis neemt..... en ja, ik ben gekeken. Voor ik in de auto stapte. Ik slikte de mecidijnrn JUIST om die reden niet.
Ik heb geen medicijnen uit het ziekenhuis genomen omdat ik al van 'n eerdere operatie weet dat ik niet tegen morfineachtige dingen kan. Ik heb dus gewoon ibuprofen en paracetamol geslikt.
Ook bij de narcose zelf hebben ze mij antimisselijkheid gegeven en daarna geen pijnstilling op morfinebasis, maar toch moest ik de volgende ochtend kotsen en was nog een volle dag duizelig.
Is het ook niet afhankelijk op welke manier de baarmoeder wordt verwijderd?

Bij mijn tante is de baarmoeder echt via de buik eruit gehaald.
Een groot litteken had ze en ze is er lang ziek van geweest.

Mijn nicht heeft het via de vagina laten doen en had beduidend minder klachten.
Alle reacties Link kopieren
Qua autorijden stond in de info van het ziekenhuis (boekje er net nog ff bij gepakt) Drie weken niet ivm de narcose en het reactievermogen. En dat is dan t advies van de arts. Dus had ik in die tijd wel gereden en een ongeluk veroorzaakt had ik verzekeringstechnisch een probleem gehad. TO ik zou het wel of niet autorijden dus echt ff goed nakijken.

Maar goed, ik zie dat hè nog in de oriënterende fase bent. Bespreek je vragen met de behandelend gynaecoloog zou ik je willen adviseren.
Alle reacties Link kopieren
Labrujajoder: heb wel gelezen dat er drie soorten verwijderingen zijn, via buik kijkoperatie, via vagina en dan nog iets..
Alle reacties Link kopieren
Labrujajoder schreef:
14-05-2019 21:50
Is het ook niet afhankelijk op welke manier de baarmoeder wordt verwijderd?

Bij mijn tante is de baarmoeder echt via de buik eruit gehaald.
Een groot litteken had ze en ze is er lang ziek van geweest.

Mijn nicht heeft het via de vagina laten doen en had beduidend minder klachten.
Klopt, via buiksnede is echt een ander verhaal.
Een kijkoperatie gebeurt ook via de vagina. Ze maken het ding door die kleine gaatjes in je buik los en dan trekken ze 'm er via je vagina uit. Dat voelde wel net of ik verkracht was trouwens. Maar het is het absoluut waard! Wou dat ik het jaren eerder had laten doen.
spuka schreef:
14-05-2019 21:51
Qua autorijden stond in de info van het ziekenhuis (boekje er net nog ff bij gepakt) Drie weken niet ivm de narcose en het reactievermogen. En dat is dan t advies van de arts. Dus had ik in die tijd wel gereden en een ongeluk veroorzaakt had ik verzekeringstechnisch een probleem gehad. TO ik zou het wel of niet autorijden dus echt ff goed nakijken.

Maar goed, ik zie dat hè nog in de oriënterende fase bent. Bespreek je vragen met de behandelend gynaecoloog zou ik je willen adviseren.
Ik ben ook niet bepaald gaan roadtrippen vlak na m'n operatie. Alleen maar naar 't dorp om boodschappen.
Labrujajoder schreef:
14-05-2019 21:50
Is het ook niet afhankelijk op welke manier de baarmoeder wordt verwijderd?

Bij mijn tante is de baarmoeder echt via de buik eruit gehaald.
Een groot litteken had ze en ze is er lang ziek van geweest.

Mijn nicht heeft het via de vagina laten doen en had beduidend minder klachten.
Zeker! De laperascopie en via de vagina zijn vele malen minder pijnlijk
Alle reacties Link kopieren
ik zou dan ook eerder opteren voor kijkoperatie.. maar voor vaginale vind ik ook wel moeilijk te beslissen, is dat een verschil als je dan seks hebt is, is er dan een kans dat het kan verkeerd gaan
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
14-05-2019 21:42
Ik zou gek worden als ik afhankelijk van anderen moest zijn voor zo'n lange tijd. Bovendien slaat het ook nergens op, want zodra je per auto vervoerd mag worden (de dag na de operatie) dan kun je dus medisch gezien de hobbels aan. Ik heb wel 'n kussentje onder m'n gat gelegd.
Het gaat er niet om hoe je je voelt o.i.d. maar als je een ongeluk krijgt, vergoed de verzekering het niet (6 weken na een buikoperatie).
redbulletje schreef:
14-05-2019 21:55
Ik ben ook niet bepaald gaan roadtrippen vlak na m'n operatie. Alleen maar naar 't dorp om boodschappen.
Dit inderdaad

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven