Gezondheid alle pijlers

Zou jij je medisch DNA (zelf) willen laten onderzoeken?

16-05-2019 14:12 29 berichten
Hi!

Via bepaalde sites kan je je DNA in kaart laten brengen en vergelijken met algemeen wetenschappelijk onderzoek over bepaalde aandoeningen. Interessant! Heeft iemand van jullie dit al laten doen? Ik wel.
Het zegt veel en ook weer niets. Als het al iets zegt is het: hogere of lagere kans op. Je moet wel wat snappen van wetenschappelijk onderzoek. En dan nog is het lastig om door de bomen het bos te zien. Maar bepaalde (zeer specifieke) aandoeningen van familieleden komen bij mij wel duidelijk naar voren. Alzheimer gelukkig geen duidelijk verhoogde kans op, kanker mogelijk wel. Ook veel leuke weetjes, zoals grotere kans op aanleg voor sterke spieren, aspergerplas kunnen ruiken, grote borsten, lang zijn, oud worden, vertraagde afbraak van bepaalde medicatie. Veel herkenbaar. Wat vinden jullie van dit soort (zelf)onderzoek? Waarom zou je het zelf wel of niet doen?
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me ontzettend leuk. Als er geen papertrail van zou zijn zou ik het wel eens willen laten doen. Maar het risico dat die gegevens op een unfortuinlijke plek opduiken is me te groot om het voor de lol te laten doen.
Nee ik niet. Ik hoef het niet te weten, geeft alleen maar onnodige onrust. Daar komt bij dat ik die commerciële sites niet vertrouw, ook niet qua privacy-gevoeligheid.

Als ik ziek ben ga ik naar de dokter en that's it.
Alle reacties Link kopieren
aspergesplas weet ik zo al dat ik die niet onderscheid van gewone plas.
Koriander smaakt bij mij niet naar zeepsop.
En verder de meeste dingen zoals weten of er een verhoogde kans is op alzheimer en kanker kun je weinig mee.
Dus nee geen interesse
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Privacy is een goed punt idd. Ik heb alles zoveel mogelijk versnipperd gedaan, laptop en creditcard van andere mensen geleend, etc. Nieuwsgierigheid won het toch bij mij :p
Nee.

Omdat ik geen behoefte heb aan sites/bedrijven die van alles met mijn dna kunnen.

Omdat ik sowieso geen behoefte voel om van alles te weten.
Omdat er heel veel bullshitbedrijfjes tussen zitten. Dat heel vaak geen reet klopt van de uitslag.
En nog wel wat redenen.


https://opgelicht.avrotros.nl/uitzendin ... rapporten/

https://www.ad.nl/gezond/zorgen-om-betr ... ~ab4a38e4/

https://www.lc.nl/friesland/Genetici-wa ... gle.com%2F
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 16-05-2019 14:21
4.01% gewijzigd
Wat is medisch DNA?

Nee, ik heb het niet laten doen en overweeg het vooralsnog ook niet. Ik hoef niet alles te weten en volgens mij kan het ook best wat stress opleveren. Je kunt je beter op specifieke dingen laten screenen als er bepaalde (erfelijke) ziektes in je familie voorkomen.
Je hebt mogelijk een verhoogde kans op kanker zeg je. Kanker in het algemeen, of specifieke vormen? Want voor zover ik weet is er geen algemene marker voor kanker.

Wat ga je met de resultaten doen?
Privacy is inderdaad nog een heel goed punt om het niet te overwegen.
Alle reacties Link kopieren
Verhoogde kans op kanker. Tja, de helft van de mensen sterft aan kanker. Wat kan je met dat gegeven?
ik geef mn bek ook maar een douw
Madeliefjees schreef:
16-05-2019 14:23
Verhoogde kans op kanker. Tja, de helft van de mensen sterft aan kanker. Wat kan je met dat gegeven?

Precies...niks.
Alle reacties Link kopieren
RogerPriddy schreef:
16-05-2019 14:12
[...]Wat vinden jullie van dit soort (zelf)onderzoek? Waarom zou je het zelf wel of niet doen?
Ik vind dat je dat niet zelf moet uitvoeren als je geen medische achtergrond hebt omdat het best veel vragen kan opleveren en daardoor stress.

Als er een indicatie voor is ga je naar de klinisch geneticus.
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
in mijn ogen geldklopperij
Waarom zou je willen weten of je de plas (?) van iemand met ASS kan ruiken?
Orișa schreef:
16-05-2019 14:54
Waarom zou je willen weten of je de plas (?) van iemand met ASS kan ruiken?
:rofl:
Alle reacties Link kopieren
zonde van het geld en schept alleen maar verwarring.

daarnaast zou ik niet willen dat een commercieel bedrijf mijn DNA gegevens in handen heeft. In bepaalde landen wordt deze informatie verkocht aan bijvoorbeeld verzekeringsmaatschappijen.

En er zijn genoeg partijen die testen aanbieden, waarbij de resultaten gewoon niet kloppen. Daar is onderzoek na gedaan. Dus heel betrouwbaar is het ook niet.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Onlangs zag ik een documentaire waarin iemand bij meerdere instellingen zijn DNA in kaart liet brengen en guess what? Er kwamen totaal verschillende en tegenstrijdige dingen uit. Ongeloofwaardig dus.
En het is een soort kansberekening..dus eigenlijk zegt het gewoon helemaal niks. Ik spoel m'n geld nog liever door de wc dan.
Alle reacties Link kopieren
Orișa schreef:
16-05-2019 14:54
Waarom zou je willen weten of je de plas (?) van iemand met ASS kan ruiken?
:HA:
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Alle reacties Link kopieren
Wat weet je eraan?
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad, totaal onbetrouwbare resultaten, interpretatie door mensen die daar niet voor opgeleid zijn. En zelfs voor mensen die dat wel zijn, heb je niet veel aan de kennis dat je iets meer kans hebt op lang zijn. Je weet toch al hoe lang je bent?
Ik had een quote van een hoogleraar genetica in mijn proefschrift: als je wilt weten of je een verhoogde kans hebt op diabetes, kun je beter in de spiegel kijken dan een genetische test doen. En dat is nog steeds waar.

Om inderdaad over privacy nog maar te zwijgen.
Orișa schreef:
16-05-2019 14:54
Waarom zou je willen weten of je de plas (?) van iemand met ASS kan ruiken?
Dat wou ik net zeggen, TO kan autisme diagnostiseren? :lol: Dat vind ik nou interessanter dan een DNA-test laten doen! :proud:
Alle reacties Link kopieren
Orișa schreef:
16-05-2019 14:54
Waarom zou je willen weten of je de plas (?) van iemand met ASS kan ruiken?

:proud:
Zodat je ze kan betrappen op het door jou verboden plassen onder de douche. ;-D
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
Orișa schreef:
16-05-2019 14:54
Waarom zou je willen weten of je de plas (?) van iemand met ASS kan ruiken?
:rofl:
hamerhaai schreef:
16-05-2019 15:10
zonde van het geld en schept alleen maar verwarring.

daarnaast zou ik niet willen dat een commercieel bedrijf mijn DNA gegevens in handen heeft. In bepaalde landen wordt deze informatie verkocht aan bijvoorbeeld verzekeringsmaatschappijen.

En er zijn genoeg partijen die testen aanbieden, waarbij de resultaten gewoon niet kloppen. Daar is onderzoek na gedaan. Dus heel betrouwbaar is het ook niet.
Was laatst nog in het nieuws. Staat in de voorwaarden van een aantal van die dna-sites... Dat je akkoord gaar met het delen met 3e partijen/zusterbedrijven ect.
Alle reacties Link kopieren
nou weet ik ook nog echt hoe dit werkt, dus ik kan je vertellen dat je er niet heel veel aan hebt. Hoe het werkt is als volgt (als je dit dus zelf doet, als je dit door een klinisch geneticus laat doen werkt het anders en is het veel secuurder).

Ze hebben een hele grote database met heel veel informatie, en uit die informatie destilleren ze markers. Dus als er significant veel mensen zijn met kenmerk A en aandoening B gaan ze er dus vanuit dat kenmerk A en aandoening B aan elkaar gerelateerd zijn. Ze kijken dus naar jouw kenmerken (op erg oppervlakkig niveau) en nemen dan voor het gemak aan dat als jij dezelfde kenmerken hebt je dus ook een verhoogde kans op die aandoening hebt.

Daar zitten een aantal problemen in:
1) sommige dingen zijn te logisch: mannen hebben meer kans op prostaat kanker dan vrouwen (for the obvious reason). Dus het zijn van een man geeft een verhoogde kans op prostaatkanker.
2) sommige dingen komen vaker samen voor maar zijn niet dna oorzakelijk.
3) de informatie in de database is vaak niet representatief, sommige groepen zijn oververtegenwoordigd waardoor er niets meer van klopt
4) omgevingsdata wordt niet goed geregistreerd waardoor alles op dna gegooid wordt.

met andere woorden, de statistiek klopt wel, maar is ontzettend afhankelijk van wat er allemaal wel en niet in die database zit, zowel de basis data als de omgevingsdata, er wordt eigenlijk maar wat in het wilde weg gecorreleerd zonder dat er ook maar een fatsoenlijke fundering onder zit.
Alle reacties Link kopieren
Leuk om de uitleg te lezen Florence. Begrijp nu beter waarop het mis gaat.
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven