Gezondheid alle pijlers

Endometriose en zwanger worden

15-06-2019 22:58 14 berichten
Hoi!
Ik ben veel aan het piekeren, hopelijk kunnen jullie mij advies geven.
Toen ik begon met menstrueren kreeg ik direct last van mijn cyclus, zo veel pijn en ellende, dat ik vrij snel bij de gyn werd onderzocht. Het werd toen vrij snel afgekapt en het advies was om aan de pil te gaan, zodat ik ook geen cyclus meer had. Jaren later ben ik gestopt met de pil vanwege kinderwens. Vrij snel kreeg ik steeds hevigere klachten, paar onderzoeken gehad in het ziekenhuis en toen werd Endometriose vastgesteld. Duidelijk was dat ik een erge vorm had en enige optie was: opereren en daarna IVF. Ben op de wachtlijst gezet, ondertussen bleek dat de wachttijd langer op liep, dus gyn had een operatie geregeld in een ander ziekenhuis. Daar ben ik geopereerd, veel is er wel goed gegaan tijdens de operatie.. In de tussentijd van diagnose stellen en 3 maanden na de operatie was ik in een tijdelijke overgang. Na een controle werd er gezegd dat alles weg zou zijn en ik hoef niet meer terug te komen en ik kon starten met de pil. Dit wilde ik nog bewust, omdat ik nog beter wil herstellen en privé kwam het iets beter uit.
Nu zijn we een paar maanden verder en heb ik advies gevraagd aan het ziekenhuis, hoe nu verder?
Zij sturen mij niet door voor IVF omdat alles weg zou zijn in mijn buik. Maar het maakt me zo onrustig. Ik heb altijd zo een buikpijn gehad, dat ik angstig ben om te stoppen met de pil. Ik ben zo bang dat de endometriose razendsnel overal terug is in mijn buik. Het advies is om eens een half jaar te stoppen en dan te kijken hoe dat gaat.. Maar ik ben er echt niet gerust op. Er zijn wel genoeg eicellen toentertijd gezien en baarmoeder ziet er goed uit. Heeft iemand ervaring met op een natuurlijke manier zwanger te worden na Endometriose?
Ik ken heel veel vrouwen die met de ernstigste vorm van endometriose met of zonder operatie, gewoon op natuurlijke wijze zijn zwanger geworden. Ze hebben zelfs meer dan éen kind gekregen...
Mijn tante heeft 4 zwangerschappen gehad na haar Endometriose diagnose.
Zegt voor jou natuurlijk niks, maar misschien geeft het je wat meer hoop ;)

Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder (en ik en een van m'n zusjes) hebben endometriose. Mijn moeder heeft jaren geprobeerd zwanger te worden. Mijn vader heeft kanker gehad dus toen het niet lukte kwamen er onderzoeken naar hem. Bleek uiteindelijk dat mijn moeder endometriose had. Ik en mijn middelste zusje zijn via ivf geboren.

Jongste zusje was een natuurlijke zwangerschap, tot iedereen gigantische verbazing want het zou nooit kunnen. Toch gelukt!
Alle reacties Link kopieren
Vriendin heeft ook operatie gehad, daarna begonnen met ivf. 1e poging was gelijk raak.
Alle reacties Link kopieren
Vermoedelijk al heel mijn leven ernstige endometriose (en adenomyose).
Deze diagnose is pas vastgesteld midden 2017.
Ik heb in 2007 een dochter mogen verwelkomen (ronde 1 natuurlijk zwanger) in 2011 een zoon (ronde 1 natuurlijk zwanger).
Na de diagnose overigens geen cyclus gehad, want aan de pil om de ergste pijn te voorkomen. Tot we in 2018 toch na lang wikken en wegen nog een kleine erbij wilde. En in ronde 3 bleek ik ook ditmaal natuurlijk zwanger te zijn geworden. Nog steeds vind ik het heel bijzonder vooral omdat ik mij zeker door de adenomyose had voorbereid op medisch handelen. Kortweg het is mogelijk! :heart:
Bedankt voor alle goede berichten! Geeft me echt goede hoop.
Het zit zo in mijn hoofd dat het alleen met IVF zou kunnen. Daar ging ik echt van uit en nu mogelijk dus niet nodig, heel fijn natuurlijk maar maakt me echt onrustig.
Is bij iedereen dan de menstruatie weer rustiger/ minder pijnlijk geworden na de operatie?
Ms-X- schreef:
16-06-2019 08:12
Bedankt voor alle goede berichten! Geeft me echt goede hoop.
Het zit zo in mijn hoofd dat het alleen met IVF zou kunnen. Daar ging ik echt van uit en nu mogelijk dus niet nodig, heel fijn natuurlijk maar maakt me echt onrustig.
Is bij iedereen dan de menstruatie weer rustiger/ minder pijnlijk geworden na de operatie?
Bij de vrouwen die ik ken die een operatie hebben gehad, is dit zeker het geval geweest. Éen meid had het over een wereld van verschil...
Alle reacties Link kopieren
Goeie vriendin van mij. Bij 1e kind ronde 2 zwanger tweede kind meteen zwanger. (Ook door medicijnen in kunstmatige overgang gebracht voordat zij kinderen kreeg) Het zegt natuurlijk niks over jou maar het is dus wel mogelijk.
Alle reacties Link kopieren
Ms-X- schreef:
16-06-2019 08:12
Bedankt voor alle goede berichten! Geeft me echt goede hoop.
Het zit zo in mijn hoofd dat het alleen met IVF zou kunnen. Daar ging ik echt van uit en nu mogelijk dus niet nodig, heel fijn natuurlijk maar maakt me echt onrustig.
Is bij iedereen dan de menstruatie weer rustiger/ minder pijnlijk geworden na de operatie?
Ik merkte bij m'n operatie wel verschil. Helaas was dat van korte duur toen ik weer begon te menstrueren. Geen kinderwens maar hormonenmoe. Toch maar weer begonnen toen.
yourlocalhero schreef:
16-06-2019 07:28
Vermoedelijk al heel mijn leven ernstige endometriose (en adenomyose).
Deze diagnose is pas vastgesteld midden 2017.
Ik heb in 2007 een dochter mogen verwelkomen (ronde 1 natuurlijk zwanger) in 2011 een zoon (ronde 1 natuurlijk zwanger).
Na de diagnose overigens geen cyclus gehad, want aan de pil om de ergste pijn te voorkomen. Tot we in 2018 toch na lang wikken en wegen nog een kleine erbij wilde. En in ronde 3 bleek ik ook ditmaal natuurlijk zwanger te zijn geworden. Nog steeds vind ik het heel bijzonder vooral omdat ik mij zeker door de adenomyose had voorbereid op medisch handelen. Kortweg het is mogelijk! :heart:
Wat fijn!! Ben je nu nog onder behandeling?
Marigold1986 schreef:
16-06-2019 13:51
Bij de vrouwen die ik ken die een operatie hebben gehad, is dit zeker het geval geweest. Éen meid had het over een wereld van verschil...
Wat goed om te horen! Geeft me echt wel goede hoop!
kaartje1 schreef:
16-06-2019 16:22
Goeie vriendin van mij. Bij 1e kind ronde 2 zwanger tweede kind meteen zwanger. (Ook door medicijnen in kunstmatige overgang gebracht voordat zij kinderen kreeg) Het zegt natuurlijk niks over jou maar het is dus wel mogelijk.
Was ze daarvoor aan de pil? Of vanuit overgang naar IVF?
Alle reacties Link kopieren
MS-x zij was daarvoor aan de pil en had 1 jaar lang constant bloedverlies. Met pil en ook zonder pil. Toen is er endometriose geconstateerd. In haar geval was behandeling in kunstmatige overgang brengen eerst voldoende. Toen ze éénmaal voor kinderen mocht gaan dus vrijwel meteen zwanger.
Hopelijk is mijn verhaal zo duidelijk genoeg?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven