Gezondheid alle pijlers

Kind allergisch voor muggen

16-06-2019 21:14 52 berichten
Hoi!

Al eerder eens een topic geopend over zoon die zo heftig reageert op muggenbeten. We hebben zo'n uitzuigpen, allerlei zalfjes, een klamboe, antihistamine tabletjes.. maar helaas, hij is gisteren 10x(!) gestoken, buiten denk ik. Waarvan 2 keer op zijn oor. Pilletje ingenomen/gekoeld met ijs, zalfjes gesmeerd, maar vanmiddag was zijn oor ineens volledig dik en rood en komt er af en toe wat pus uit 1 van de beten.

Toch maar even de huisartsenpost gebeld, die zeggen dat kind inderdaad allergisch is en dat we hormooncreme op zijn oor moeten smeren. Had ik in huis (kind heeft ook eczeem dus de zalf staat op zijn naam) en meteen gesmeerd, maar het lijkt niet te helpen. De zwelling wordt niet erger (maar ook niet minder) en er blijft afwisselend vocht of troep uitkomen, druppeltjes maar, maar toch.

Morgen ga ik sowieso even met de huisarts overleggen.
Maar nu ben ik vooral op zoek naar de gouden tip waardoor kind niet meer gestoken gaat worden. Een muggenstekker? Maar dat werkt buiten natuurlijk niet ;-) las ook iets over een bepaalde vitamine slikken maar dat moet ik nog uitzoeken, of hij dat al mag en of dat echt helpt.

Zijn er hier mensen allergisch voor muggen en hoe komen jullie een beetje comfortabel de zomer door? Die pijn iedere keer is zo sneu!
Alle reacties Link kopieren
Deet?
Alle reacties Link kopieren
Deet werkt maar is ongelooflijk chemisch en slecht voor je....

Lange mouwen, lange broeken, sokken... zo ben ik Azie door gekomen.
Alle reacties Link kopieren
Horren voor elk raam werken hier wel redelijk, al komt er natuurlijk wel eens een mug binnen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
16-06-2019 21:20
Deet werkt maar is ongelooflijk chemisch en slecht voor je....

Lange mouwen, lange broeken, sokken... zo ben ik Azie door gekomen.
Ja, maar ja, daarmee voorkom je prikken op het oor, neus of wang ofzo niet.

Combi?
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar hier ook zoontje die allergisch is. Meestal helpt het histaminedrankje wel maar nadeel vind ik dat je dat vooraf moet innemen om.een bepaalde spiegel.op te bouwen. Wij zijn ondertussen over op het motto beter voorkomen dan genezen. Overal hebben we horren voor de ramen, klamboe, citroenplantjes op zn kamer en lijkt tot nu toe te werken

Deet ben ik niet zn fan van want is enorm agressief maar mogelijk is er een kindervriendelijke variant.
Alle reacties Link kopieren
Voor binnen horren (en deuren niet open laten staan als er geen hor voor zit). Eventueel een klamboe. Als je een goede klamboe goed (!!!!!) gebruikt, wordt je echt niet gestoken hoor.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
gordijn87 schreef:
16-06-2019 21:21
Herkenbaar hier ook zoontje die allergisch is. Meestal helpt het histaminedrankje wel maar nadeel vind ik dat je dat vooraf moet innemen om.een bepaalde spiegel.op te bouwen. Wij zijn ondertussen over op het motto beter voorkomen dan genezen. Overal hebben we horren voor de ramen, klamboe, citroenplantjes op zn kamer en lijkt tot nu toe te werken

Deet ben ik niet zn fan van want is enorm agressief maar mogelijk is er een kindervriendelijke variant.
Wij hadden vroeger wel Autan, maar dan moest ik me echt wel helemaal ondersmeren, want anders prikten de muggen precies op die ene mm die ik niet had ingesmeerd.
Horren hebben we al voor alle ramen. Deet durf ik niet zo goed, hij heeft ook al zoveel eczeem en reageert bijna overal op.

Citroenplantje ga ik sowieso kopen voor op zijn kamer!

Lange mouwen/broek zou inderdaad kunnen maar nu heeft hij 2 beten op zijn oor, 1 op zijn wang, 1 in zijn nek en op zijn enkels. En dan nog een paar op armen/bovenbenen.

Hij schaamt zich nu ook voor zijn 'flapoor' zoals hij zelf zegt, want het is echt mega gezwollen.
dianaf schreef:
16-06-2019 21:22
Voor binnen horren (en deuren niet open laten staan als er geen hor voor zit). Eventueel een klamboe. Als je een goede klamboe goed (!!!!!) gebruikt, wordt je echt niet gestoken hoor.
Maar hij is ook wel eens (altijd ;-) ) buiten en op school... die klamboe werkt natuurlijk alleen 's nachts.
Tabletjes die ik kreeg van de huisarts zijn de enige die helpen bij mijn dochter.
Nadeel .. eigenlijk moet je ze de hele zomer slikken om preventief te werken. Het scheelt echt centimeters aan allergische reactie per steek.
Alle reacties Link kopieren
Ik herinner me ineens: mijn schoonzusje reageert ook allergisch op muggenbeten en maakt een paracetamol nat en smeert het prutje op de bult.

Wellicht iets om met de huisarts te overleggen, want het kan zomaar zijn dat ik me vergis.
Ik had het vroeger ook. Het is over gegaan gelukkig (na de puberteit). Nu heb ik alleen kleine bultjes als ik word gestoken en word ik niet meer élke keer gestoken.

Ik hoop dat hetzelfde geldt voor jouw zoontje, want het is heel vervelend!
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje is ook allergisch en bij hem knappen de bulten ook dezelfde dag nog open. Ook pakken ze hem het eerste.
Wij gebruiken ter preventie Citrodol van de Etos. Geeft een hele sterke citrusgeur af en werkt hier als een tierelier. Wel heftig voor hele jonge kindjes en prikt natuurlijk in de wondjes als de bulten al zijn open gesprongen maar ik zweer erbij en smeer hem vaak nog een keer in als we gaan slapen.
Hopelijk werkt het bij jullie ook!

Verder trouwens geen tips voor als hij al gestoken is. Ze hebben zijn oor ook een keer te pakken gehad en die was toen ook heel dik en knalrood ja. Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Onze jongens waren ook heel allergisch, zelfde reacties als jij beschrijft. We hadden bedtenten van Deryan voor ze, dat was het enige wat ze echt beschermde.
Klamboe werkte niet, ze lagen tegen het slappe doek en werken erdoorheen gestoken.
En buiten altijd lange mouwen/pijpen na het eten, en insmeren.
mamasdbj wijzigde dit bericht op 16-06-2019 21:40
Reden: Aanvulling
31.74% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hier was dochter ook allergisch. Die kreeg ook echt hele dikke, opgezwollen plekken. Ook een aantal keer naar de HAP kunnen gaan omdat ze er koorts bij kreeg. Houd dat even in de gaten.

Uiteindelijk hebben we ook van die tabletjes geprobeerd (ik geloof vitamine b12) en dat hielp toch wel goed. Dochter is nu ondertussen 15 en er gelukkig overheen gegroeid. Hopelijk geldt dat ook voor jouw zoon.
Alle reacties Link kopieren
Het helpt niet voor buiten, maar mijn collega zweert bij een open potje dampo in de (slaap-)kamer. Haar zoon is ook allergisch en sinds ze dampo open heeft staan, is hij daarna niet meer binnen gestoken.
Adem in, adem uit, en herhaal indien nodig ;)
Alle reacties Link kopieren
Je hebt ook muggenspul bij de drogist die wel mag voor jonge kinderen. Is op basis van iets minder giftige dan Deet. Werkt goed, vorig jaar zomer op de camping gebruikt. Werkt ook tegen teken.
Alle reacties Link kopieren
lilyjo schreef:
16-06-2019 21:25
Maar hij is ook wel eens (altijd ;-) ) buiten en op school... die klamboe werkt natuurlijk alleen 's nachts.
Snap ik. Maar ik gaf het aan omdat je aangaf alles al geprobeerd te hebben oa een klamboe. En een klamboe zou gewoon moeten werken.

Verder is het gewoon heel erg klote. Ik reageer ook redelijk heftig op muggenprikken, gelukkig niet zo erg als jouw zoon (en ik vind het bij mij al erg). Maar echt relaxt is het niet. Bij mij bouwt zich meestal wel een soort resistentie op, dus ik begin met grote schijven en eindig met een plekje dat zo weg is. Maar aangezien elk gebied zo'n beetje zijn eigen muggen soort heeft, moet ik elke vakantie weer opnieuw beginnen.

Deet werkt natuurlijk als een tierelier, maar dat is inderdaad niet zo prettig voor kinderen.

Heb je al eens naar je omgeving gekeken? Bijvoorbeeld een vijver in de tuin kan een bron van muggen zijn?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ik hoop ook dat hij er overheen groeit ja! Dit is echt zielig, ze moeten hem iedere keer hebben.

Las ook nog over lavendelolie, dat ga ik ook nog eens proberen.

Dat Deryan tentje is ook nog een idee om in te slapen ja, makkelijker dan een klamboe!

Citrodol ga ik ook eens opzoeken, ken ik niet!

Pilletjes slikt hij al even (een paar weken) omdat zijn eczeem misschien aan gelinkt is aan hooikoorts, maar dat werkt dus niet tegen de reactie op beten helaas.



Koorts heeft hij gelukkig niet gehad vandaag. Alleen echt veel pijn aan z'n oor.
Alle reacties Link kopieren
Pieka19* schreef:
16-06-2019 21:37
Hier was dochter ook allergisch. Die kreeg ook echt hele dikke, opgezwollen plekken. Ook een aantal keer naar de HAP kunnen gaan omdat ze er koorts bij kreeg. Houd dat even in de gaten.

Uiteindelijk hebben we ook van die tabletjes geprobeerd (ik geloof vitamine b12) en dat hielp toch wel goed. Dochter is nu ondertussen 15 en er gelukkig overheen gegroeid. Hopelijk geldt dat ook voor jouw zoon.
Serieus? Ik ben jaren vreselijk allergisch geweest. Sinds dit jaar een hoge dosis b12 voor iets anders en ik dacht inderdaad minder allergisch te reageren. Nooit geweten..
Huisarts vind b12 niet nodig overigens .. Pfff.
dianaf schreef:
16-06-2019 21:51
Snap ik. Maar ik gaf het aan omdat je aangaf alles al geprobeerd te hebben oa een klamboe. En een klamboe zou gewoon moeten werken.

Verder is het gewoon heel erg klote. Ik reageer ook redelijk heftig op muggenprikken, gelukkig niet zo erg als jouw zoon (en ik vind het bij mij al erg). Maar echt relaxt is het niet. Bij mij bouwt zich meestal wel een soort resistentie op, dus ik begin met grote schijven en eindig met een plekje dat zo weg is. Maar aangezien elk gebied zo'n beetje zijn eigen muggen soort heeft, moet ik elke vakantie weer opnieuw beginnen.

Deet werkt natuurlijk als een tierelier, maar dat is inderdaad niet zo prettig voor kinderen.

Heb je al eens naar je omgeving gekeken? Bijvoorbeeld een vijver in de tuin kan een bron van muggen zijn?
Wij wonen in een appartement, maar wel in een hele groene omgeving (park, veel water).

Hier lijkt het alleen maar erger te worden, hij heeft vaak grote schijven van de beten maar nu de eerste keer zo'n 'ontstekingsreactie'. Ben er soms wel eens bang voor dat hij er echt een keer last van gaat krijgen in de zin van benauwdheid enzo (waarschuwde de HAP ook voor).
Alle reacties Link kopieren
Hoewel er hier op het forum meestal erg lacherig over gedaan wordt, zou je eens kunnen vragen bij een drogist met homeopatisch spul.

Ik werd ooit gestoken door een wesp. In mijn bovenbeen. Dat zwol op tot formaat olifant. Koelen, azijn, pillen (ik heb al hooikoorts dus die pillen standaard in huis), bij de huisarts een zalfje... het hielp allemaal niks. Ik kon niet stilstaan, niet lang zitten, niet lang lopen, nauwelijks slapen. Totdat ik bij de drogist kwam en die vrouw me iets gaf uit het rek. Een paar keer sprayen onder de tong en een paar keer sprayen over mijn been. Een half uur later zag mijn been er weer normaal uit.

Ik heb het flesje uiteraard gekocht. Helaas is dat al zeker 15 jaar geleden, inmiddels leeg en ik heb geeeeeeen idee meer hoe het spul heette.
Maar ik weet wel dat ik, als ik ooit nog eens gestoken word, er speciaal voor naar Nederland zal rijden.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Helaas reageer ik ook allergisch op muggen- en insectensteken. Ik krijg bij een muggensteek een dikke bult van 3-4 cm groot. Wat bij mij werkt is Azaron (stick) op de bult smeren nadat ik gestoken ben. Dit vermindert de jeuk en zorgt ervoor dat de zwelling snel minder wordt. Volgens mij is dit ook geschikt voor kinderen, maar dat zul je wel even moeten controleren.

Verder tips om beten te voorkomen: insmeren met citronella en eucalyptusolie werkt bij mij goed. Wel elk plekje meenemen, want ik word anders nog steeds op dat ene vergeten plekje geprikt.
Alle reacties Link kopieren
lilyjo schreef:
16-06-2019 21:52
Ik hoop ook dat hij er overheen groeit ja! Dit is echt zielig, ze moeten hem iedere keer hebben.

Las ook nog over lavendelolie, dat ga ik ook nog eens proberen.

Dat Deryan tentje is ook nog een idee om in te slapen ja, makkelijker dan een klamboe!

Citrodol ga ik ook eens opzoeken, ken ik niet!

Pilletjes slikt hij al even (een paar weken) omdat zijn eczeem misschien aan gelinkt is aan hooikoorts, maar dat werkt dus niet tegen de reactie op beten helaas.



Koorts heeft hij gelukkig niet gehad vandaag. Alleen echt veel pijn aan z'n oor.
Van de Deryantentjes heb je ze ook in 90x200 die gewoon in een gewoon bed passen. En ook nog in een maat voor een peuterbed. Ideaal.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven