Gezondheid alle pijlers

Moeder van vriendin ziek

21-06-2019 20:17 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Wist even niet de juiste pijler, dus maar bij gezondheid gezet.

De moeder van een goede vriendin is ongeneeslijk ziek. Ik wil er graag voor die vriendin zijn en iets betekenen, maar weet niet zo goed wat/hoe.

Hebben jullie tips hoe ik er echt voor haar kan zijn?

Dank alvast!
Alle reacties Link kopieren
Naar haar luisteren als ze van zich af wil praten

Het respecteren als ze het er niet over wil hebben.

Vragen of je haar ergens mee kan helpen.
Alle reacties Link kopieren
Wat verdrietig zeg. Lastig zonder de vriendin te kennen. Vanuit mezelf gezien: ik vond het heel fijn om mijn verhaal kwijt te kunnen. Soms ook meerdere keren hetzelfde verhaal aan dezelfde persoon.
Ik heb het zelf meegemaakt.

Ik vond het zelf super fijn dat ik mijn verhaal mocht doen, zo vaak ik wilde. Wat ik heel erg leuk en lief vond is dat ze soms gewoon voor de deur stonden, even kijken hoe het ging. Of hielpen met praktische dingen.
Vooral de stilte en niet vragen, wat ik ook heb ervaren vond ik heel naar. Al begrijp ik nu ook beter dat het gewoon ook heel lastig is om iemand te helpen die dit meemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie snelle reacties alvast.

Wou haar idd een luisterend oor bieden, en ook respecteren als ze even niet wou praten. Goed om te weten dat het misschien ook kan helpen om haar meerdere keren hetzelfde te laten vertellen.

Heb al gevraagd wat ik voor haar kon doen, maar daar had ze niet direct een antwoord op. Wou haar sowieso trakteren op een leuk dagje weg ter afleiding maar verdere inspiratie had ik zo niet.

Vind het ook zo lastig in te schatten wat iemands behoefte is en zelf (gelukkig) niet in zo’n situatie gezeten.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie nu jouw reactie Liek! Goed te horen wat voor jou hielp, kan ik gebruiken als tips.

En wat voor praktische dingen had je het meest aan?
Alle reacties Link kopieren
En knuffel natuurlijk voor degenen die het zelf hebben meegemaakt :hug:
- Ik moest spullen kopen voor mijn moeder voor de laatste fase voor in de hospice en een vriendin bood aan mee te gaan.
- Boodschappen doen, eten koken echt in de laatste weken zodat ik alle tijd had voor mijn moeder.
- op mijn kinderen passen
- mijn moeder ook bezoeken of kaartjes sturen

Maar vooral heel veel naar me geluisterd en me laten praten. Zo lief en zo fijn. Me uitnodigen voor kopjes thee, omdat je zelf mensen niet altijd wilt belasten met je verhaal.

Heel erg fijn, en ik ben er nog steeds heel dankbaar voor.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de tips Liek! Fijn dat je zoveel steun had! Moet een nare periode voor je zijn geweest :hug:
Hoe goed een dagje uit ook bedoeld is, zou ze daar in die omstandigheden veel aan hebben. Dat kan je misschien uitstellen tot het onherroepelijke is gebeurd.

Mijn mening he.
Alle reacties Link kopieren
mammezel schreef:
21-06-2019 21:50
Hoe goed een dagje uit ook bedoeld is, zou ze daar in die omstandigheden veel aan hebben. Dat kan je misschien uitstellen tot het onherroepelijke is gebeurd.

Mijn mening he.
Ik deel dit wel. Toen ik zo verdrietig was was een 'leuk dagje uit' wel het laatste waar ik zin in had.
Alle reacties Link kopieren
Dat is ook goed om te weten. Mag ik ook vragen waarom dat zo voor jullie voelde?

Misschien nog goed erbij te vermelden is dat haar moeder waarschijnlijk nog een aantal maanden tot een jaar heeft, exacte verloop is nog niet aan te geven (veel onzekerheid dus). Ze voelt zich nu nog wel ‘redelijk goed’. Verder heeft die vriendin een relatie (woont samen), geen kinderen, en ze heeft 2 broers en 2 zussen (+ nog een vader). Dus het is niet zo dat ze overal alleen voor staat. Maar wil er toch voor haar zijn.
wellicht kan je haar dan uitnodigen om te komen eten of een roseetje, of je staat voor de deur met eten. Toch gezellig voor haar en een kans om te praten en beetje afleiding, zonder teveel stress van de deur uit moeten en gezellig moeten zijn.
Wel heel lief dat je hier zo over nadenkt.
Je kan het ook tegen haar zeggen, dat je zo graag wilt helpen en er voor haar wilt zijn. Het uitspreken alleen is al heel lief. Juist de mensen die stil bleven, dat vond ik moeilijk.
Alle reacties Link kopieren
Dat is ook een goede tip Liek, dankje!
Alle reacties Link kopieren
Ik had geen zin in een leuk dagje uit omdat ik het niet op kon brengen om leuk en gezellig te doen. En om dan toch te gaan voelde voor mij gewoon niet goed omdat die ander juist z'n best had gedaan.

Op een gegeven moment toen ik veel bij mijn zieke ouder was vond ik het heel prettig als een ander even kleine dingen van mij overnam zoals een pakketje retourneren of wat boodschappen halen.
Alle reacties Link kopieren
liek1976 schreef:
21-06-2019 22:03
Wel heel lief dat je hier zo over nadenkt.
Je kan het ook tegen haar zeggen, dat je zo graag wilt helpen en er voor haar wilt zijn. Het uitspreken alleen is al heel lief. Juist de mensen die stil bleven, dat vond ik moeilijk.
En dit, inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Ah dankje Liek, zal dat idd dan zo aan haar aangeven :)

Lijkt mij idd ook heel moeilijk als je helemaal niks hoort. Maar tegelijkertijd wil ik me ook niet opdringen oid
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de toelichting Lady Day! Zit ook wat in idd.

Fijn dat zulke kleine dingen al groot verschil kunnen maken, zal ik zeker aanbieden!
Alle reacties Link kopieren
Mijn situatie was wat anders want degene waar ik voor gezorgd heb is mijn man.
Wat mensen voor mij hebben gedaan:

- Opvangen en verzorgen van onze hond (iemand van dit forum)
- Mij meenemen voor 1 avondje in goed overleg naar het strand
- Opknappen van onze net gekochte kluswoning
- Praten, praten, praten en ook vooral even niet praten
- Eten voor mij meebrengen of me gewoon helpen herinneren aan het feit dat ik nog moest eten en drinken
- Samen met mij een kaarsje branden
- Kosten betaald zodat ik veel in het familiehuis kon slapen (ook dankzij dit forum, nog altijd erg erg dankbaar voor)
- Toen mijn man niet meer alleen kon zijn en ik er vrijwel 24 uur per dag zat heeft zijn vader akkoord gegeven dat hij elke middag een paar uur daar ging zitten zodat ik kon slapen, eten, afspreken met wat mensen of praktische zaken regelen
- Een taart maken voor zijn verjaardag, helemaal in zijn thema
- Mij opvangen, veel bij mijn oom en tante geslapen
- Vervoer regelen als het te ver of vermoeiend was met OV (heb geen auto)
- Mij helpen herinneren aan het feit dat ik ook besta en dat ik niet goed voor mijn man kon zorgen als ik niet voor mijzelf zorgde
- Een kaartje sturen naar mij en/of naar mijn man
- Ik vond het ook erg erg prettig als mensen normaal deden. Ja dat van mijn man is erg maar dat jij met een gekneusde voet rondloopt is dat ook. (voorbeeld) Geef mij de kans om ook met jou mee te leven. Bepaal niet voor mij dat ik daar niet op zit te wachten of bij alles denk: wees blij dat jij niet dood gaat. Ik ben nog steeds IBI en ik leef nog steeds mee met jou.
- Er werd aan mij gevraagd wat ik wilde. Dat was fijn dan gebeurde er niets wat ik niet wilde en juist wel wat ik wel wil

Lief dat je er wil zijn voor je vriendin, hopelijk kun je wat met mijn reactie.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriendin was, vond ik, daar goed in, om haar behoefte aan contact aan te geven toen haar moeder ongeneeslijk ziek was. Dan appte ze, Tea, heb je ff nodig vanavond. Of, als ik d.m.v. bellen of appcontact merkte dat ze er even doorheen zat, gaf ik aan dat ik eraan kwam (wonen maar een paar km. van elkaar vandaan). Úren hebben we gepraat, gelachen ook, samen gehuild. Ze wilde o.a. weten wat ze zou kunnen verwachten richting overlijden (mijn eigen moeder is overleden aan kanker dus herkenning was er wel). Geen fijne periode voor haar maar wel dierbaar.

Andere vriendin wilde juist weer weinig contact, stond haar hoofd niet naar dus appte ik haar af en toe, drong niet aan op contact of het ging.

Het verschilt zó per persoon. Toen mijn moeder in haar laatste fase was/lag, wilde ik juist zo min mogelijk mensen spreken, elke keer dat verhaal overnieuw, al was het goed bedoeld, kostte me zoveel energie.

Lief dat je er voor haar wil zijn alleen dring ook niet aan nu ze het zelf ook nog niet goed weet. Stuur een appje of kaartje, laat 1 of 2x weten dat je deur openstaat om te praten, biedt aan dat ze 's avonds (een keer) mee-eet, zonder dat je verwacht dat er een gezellige avond inzit (al kan dat uiteraard alsnog gebeuren) meer kun je niet doen.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Laat het plannen niet aan haar over.

Zeg niet "laat maar weten of ik boodschappen kan doen" maar wel "ik ga straks naar de supermarkt, kan ik iets meebrengen"

Dagje uit is mss ook makkelijke als je zegt "we gaan zondag naar zee/zoo/Ikea , ga je mee?"

Of: "ik heb wijn en hapjes in de koffer, stop ik straks even bij jou?"

Maak het zo concreet mogelijk en makkelijk mogelijk om ja te zeggen op een hulpaanbod.

Plannen is vaak lastig met een ernstig zieke in de familie.
Alle reacties Link kopieren
Super bedankt voor al jullie tips en het meedenken!!! Heb ik veel aan.

Wauw wat heftig IBI!! Lijkt me heel naar om daar door heen te moeten gaan! Fijn dat je wel goede support kreeg!!

En ook dank voor jouw tips icetea. Iedereen is zeker anders, goed om daar rekening mee te houden idd. Ik zal ook goed naar haar behoeftes informeren en daar rekening mee houden.

Ook goede tips van jou Eliva, om zo concreet mogelijk te zijn met hulpaanbiedingen., dat helpt ook zeker! Anders voel ik me vaak zo passief.
Alle reacties Link kopieren
Ik kon juist niet praten en wilde afstand zodat ik me volledig kon focussen op de zorg voor m'n vader en de (korte) tijd die nog hadden.. Hij had een ziektebed van diagnose tot overlijden van 5,5 week.

Vonden m'n vriendinnen heel moeilijk maar ik trok die aandacht, 'het medelijden' en soms onvermogen op dat moment niet..

Iedereen is anders.. Vraag naar haar behoefte.. Dan kan je niks fout doen!
Wat Enigme zegt; vraag haar wat ze wil en berust daar dan ook in. Ik had het nodig om veel te praten, oneindig in herhaling te vallen en uiteindelijk gewoon niet alleen te zijn. Godzijdank werd mijn moeder weer beter. Hoe dan ook; iedereen is anders. Veel sterkte!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven