Gezondheid alle pijlers

Autisme

26-06-2019 18:20 95 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedendag,

Graag wil ik mezelf laten testen op autisme, alleen raden mensen (zonder autisme) het af.
Zogezegd omdat het alleen maar een slechte impact op je leven heeft (minder baan kans, problemen met zorg instanties)
Aangezien zij (de mensen die het me afraden) geen autisme hebben, wou ik het graag peilen bij anderen.

Kent u iemand, bent u iemand met autisme en heeft diegene / u daarom negatieve reacties gekregen in bijv. het werkveld / de zorg?
Zonder dat deze instanties / bedrijven / mensen wisten wie je was ? hoe je bent etc? Gewoon puur doordat ze zagen op je gezondheidsverklaring dat je autisme hebt?

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet
Ik ben er pas op m'n 47e achter gekomen dat ik ASS heb en juist bij medische zaken heb ik er veel profijt van dat ik een officiele diagnose heb.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
26-06-2019 18:22
Ik ben er pas op m'n 47e achter gekomen dat ik ASS heb en juist bij medische zaken heb ik er veel profijt van dat ik een officiele diagnose heb.
Dit klinkt juist fijn... nemen ze dan eerder serieus bij bepaalde zaken of?
Heb je hier wat aan? Ik ken het boek nog niet, staat wel hoog op mijn lijstje.

https://www.toeps.nl/blog/autisme/maar- ... stisch-uit
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 26-06-2019 21:06
Reden: ongepast en op de man
94.52% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
[...]

Ik wil zelf graag werken, studeer er niets voor niets voor.
Ben meer benieuwd of je niet gediscrimineerd erom wordt (hogere premie, minder baankans etc)
Het is meer voor mezelf de diagnose, zodat ik mezelf meer leer begrijpen.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 26-06-2019 21:07
Reden: quote verwijderd
22.33% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
quattro-stagioni schreef:
26-06-2019 18:28
Heb je hier wat aan? Ik ken het boek nog niet, staat wel hoog op mijn lijstje.

https://www.toeps.nl/blog/autisme/maar- ... stisch-uit
Super bedankt voor de tip, ga zeker het boek eens lezen!
Alle reacties Link kopieren
het hoeft helemaal geen problemen op te leveren op je werk, want ze hoeven het daar niet te weten.

Voor mij heeft het voordelen. Heel veel viel op zijn plek. Dingen waarvan ik altijd vond dat ik het moest kunnen, daar leg ik nu minder druk op, want het blijkt normaal dat dat moeilijk is bij ass. Ik ben me bewuster van mijn beperkingen, en hoe daar mee om te gaan, maar ook van mijn sterke kanten. Want ass heeft ook positieve kanten.
Wel kan een valkuil zijn dat je te veel bezig gaat zijn met je beperkingen, terwijl er eigenlijk niks veranderd aan je.

Hou er overigens rekening mee, dat er ook uit kan komen dat het geen ass is, maar iets anders of niks.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
[...]

Misschien is het verstandiger om je niet met onderwerpen te bemoeien waar je geen verstand van hebt.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 26-06-2019 21:07
Reden: quote verwijderd
38.73% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
[...]

Ah, duidelijk iemand zonder ASS (helaas ook zonder fatsoen en empathie)
:facepalm:
moderatorviva wijzigde dit bericht op 26-06-2019 21:07
Reden: quote verwijderd
42.95% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb op mijn 21e mijn diagnose gekregen, veel viel idd op zijn plek, heb pgb kunnen aanvragen en woon nu begeleid. Ook van meerdere kanten hulp bij werk/psychische hulp, wat zonder diagnose met rare omwegen had gemoeten.

Niemand kan weten wat voor invloed het op jou leven gaat hebben, dus ik zou je gewoon laten testen als je dat fijn lijkt.
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me beter dat je hulp gaat zoeken voor de dingen waar je tegenaan loopt. Dan blijkt vanzelf wel of er diagnostiek voor het één of ander nodig/ wenselijk is.
.
Alle reacties Link kopieren
lollypopje schreef:
26-06-2019 18:47
het hoeft helemaal geen problemen op te leveren op je werk, want ze hoeven het daar niet te weten.

Voor mij heeft het voordelen. Heel veel viel op zijn plek. Dingen waarvan ik altijd vond dat ik het moest kunnen, daar leg ik nu minder druk op, want het blijkt normaal dat dat moeilijk is bij ass. Ik ben me bewuster van mijn beperkingen, en hoe daar mee om te gaan, maar ook van mijn sterke kanten. Want ass heeft ook positieve kanten.
Wel kan een valkuil zijn dat je te veel bezig gaat zijn met je beperkingen, terwijl er eigenlijk niks veranderd aan je.

Hou er overigens rekening mee, dat er ook uit kan komen dat het geen ass is, maar iets anders of niks.
Ik denk zelf dat ik geen autisme heb, alleen door mijn omgeving wil ik het weten ook.
Want als ik het eventueel wel heb, wil ik mezelf wel kunnen inlezen over bepaalde dingen en denken "ah, ja, dat verklaard"
Zoals je al zei, dat je je op bepaalde vlakken niet te veel druk legt. Ik ben niet iemand die denkt: "nou, ik houd niet van druktes dus moet ik wel autistisch zijn!" -- het is gewoon iets meer inzicht in mezelf (eventueel) te krijgen, en als ik het niet heb dan heb ik iets van "ha, zei het toch?"

Alleen wegens negatieve reacties vanuit mijn omgeving om het feit dat ik het laat testen, schrikte het me een beetje af. Aangezien ik op het punt sta door te studeren, en iets van mijn leven wil maken. Als het labeltje autisme een negatieve impact heeft op bijvoorbeeld kosten (zoals ik al als voorbeeld gaf; een hogere premie) en werk (dat je minder baankans hebt omdat men denkt; "nou, in de gezondheidsverklaring staat autisme. Laten we die maar niet aannemen.")

Bedankt voor je reactie, het geeft mij toch de moed om het onderzoek door te zetten ondanks de negatieve reacties en mijn koppigheid (dat ik sowieso geen autisme heb).
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
26-06-2019 18:53
Lijkt me beter dat je hulp gaat zoeken voor de dingen waar je tegenaan loopt. Dan blijkt vanzelf wel of er diagnostiek voor het één of ander nodig/ wenselijk is.
Ik vind zelf dat ik niet echt tegen dingen aanloop, heb zelf een goede routine in mijn leven (dus geen chaos, geen moeite met dingen zoeken en plannen), heb mijn hobbies, heb een handje vol vrienden, doe dingen waar ik gelukkig van word en logisch vind om te doen. Het is meer door mijn omgeving dat ik mezelf laat testen, en door mijn omgeving heb ik nu ook iets van; ik wil het graag weten ook. Wou het vroeger (een jaar of 3 geleden) ook laten onderzoeken, maar vond dat ik totaal geen autisme had dus niet voorgezet. Alleen word de vragen en vergelijkingen zat, merk ook dat ik meer gemeen heb met mensen die autisme hebben dan mensen zonder. Natuurlijk zegt dit absoluut niet dat ik autisme heb, alleen wil het nu wel echt graag weten en laten onderzoeken. Anders spookt er een onwetendheid, wat ik graag niet heb.
Alle reacties Link kopieren
Ik wacht op een officiele diagnose van het centrum dat er over gaat, maar ik heb een therapeut met een zeer sterk vermoeden. Ik slik antidepressiva omdat grote veranderingen en geen grip hebben op dingen mij angstig, dwangmatig en depressief maken. Ool heb ik woedeproblemen door bovenstaande redenen.
Sugar and spice, and everything nice.
Alle reacties Link kopieren
Kohaku schreef:
26-06-2019 18:53
Ik heb op mijn 21e mijn diagnose gekregen, veel viel idd op zijn plek, heb pgb kunnen aanvragen en woon nu begeleid. Ook van meerdere kanten hulp bij werk/psychische hulp, wat zonder diagnose met rare omwegen had gemoeten.

Niemand kan weten wat voor invloed het op jou leven gaat hebben, dus ik zou je gewoon laten testen als je dat fijn lijkt.
Bedankt voor je reactie!
Zal het wegens de goede reacties (dus geen nare dingen die voort zijn gekomen uit de diagnose)
het onderzoek ook zeker doorzetten!
Alle reacties Link kopieren
Kandijsuiker schreef:
26-06-2019 18:59
Ik wacht op een officiele diagnose van het centrum dat er over gaat, maar ik heb een therapeut met een zeer sterk vermoeden. Ik slik antidepressiva omdat grote veranderingen en geen grip hebben op dingen mij angstig, dwangmatig en depressief maken. Ool heb ik woedeproblemen door bovenstaande redenen.
Ik hoop van harte dat je meer duidelijkheid krijgt waarom alles zo is zoals het is en hulp kunt krijgen.
Heel veel succes met de procedure, hoop dat je over een tijd niet meer aan de antidepressiva moet.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het een beetje vreemd dat je je gaat laten testen op iets waarvan je denkt dat je het niet hebt. Alleen maar om te kunnen zeggen 'zie je wel' of 'dat verklaart iets'.
De wachtlijsten zijn enorm en worden zo alleen maar langer.

Ik heb me laten testen omdat ik vast bleef lopen en geen hulp kon vinden die passend was (er was een andere diagnose maar die hulp sloeg maar niet aan, achteraf bleek die diagnose dus onjuist).
Als je verder geen klachten hebt, waarom dan laten testen?
En als je echt problemen hebt, dan zou een eventuele premieverhoging je ook niets uitmaken als dat de kwaliteit van je leven verhoogt.
Alle reacties Link kopieren
Sophia201 schreef:
26-06-2019 18:34
Ik wil zelf graag werken, studeer er niets voor niets voor.
Ben meer benieuwd of je niet gediscrimineerd erom wordt (hogere premie, minder baankans etc)
Het is meer voor mezelf de diagnose, zodat ik mezelf meer leer begrijpen.
Als je slim bent vertel je het niet op het werk. Doe ik ook niet, gaat ze niks aan. Pas als je wajong hebt of aangepast werk moet doen is het relevant. Zeker als je wo-niveau hebt voor je houden, harde wereld.
Sugar and spice, and everything nice.
Op bepaalde vlakken is "dat papiertje" handig.

Eindelijk duidelijk op papier wat er scheelt.
Hulp en erkenning krijgen bij officiële instanties.


Maar op werkvlak ... Ik werk voor een handicap-gerelateerd bedrijf en ik ben er alleen maar binnen geraakt "omdat ik een handicap heb"*, "omdat dat leuk staat in de cijfers" en omdat ze van de overheid premies krijgen om mijn loonkost te drukken.

En ondertussen wordt er alleen maar smalend gedaan door een aantal bazen en doen ze alsof ik - en een paar anderen met handicap - een oelewapper eerste klas ben.
Ik ben het intussen gewend om "in de onderste lade te liggen" bij mijn baas enkel omdat ik autisme / een handicap heb. En ik hoor mijn baas geregeld bezig over "hoe dankbaar we moeten zijn dat we tenminste een kans krijgen want elders zouden ze ons geeneens aannemen".

*Als er 2 mensen solliciteren met dezelfde capaciteiten neemt mijn baas standaard degene aan met een handicap. Want allerhande premies.

En voor mijn functie kwam 7 à 8 jaar geleden gewoon niemand zonder handicap opdraven :-). Hebben ze de functie van armoe dus maar naar een paar begeleidings-diensten doorgestuurd.



Al voor de officiële diagnose wist ik overigens al dat ik autisme had.

Tijdens mijn jeugd waren de wachtlijsten voor officiële testen alleen te lang.

Toen ik qua werk en qua gezondheid echter op mijn 23ste vastliep zat er toch écht niet veel anders op dan officieel testen, zodat ik tenminste hulp kon krijgen.
anoniem_376630 wijzigde dit bericht op 26-06-2019 19:04
12.21% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Sophia201 schreef:
26-06-2019 18:58
Ik vind zelf dat ik niet echt tegen dingen aanloop, heb zelf een goede routine in mijn leven (dus geen chaos, geen moeite met dingen zoeken en plannen), heb mijn hobbies, heb een handje vol vrienden, doe dingen waar ik gelukkig van word en logisch vind om te doen. Het is meer door mijn omgeving dat ik mezelf laat testen, en door mijn omgeving heb ik nu ook iets van; ik wil het graag weten ook. Wou het vroeger (een jaar of 3 geleden) ook laten onderzoeken, maar vond dat ik totaal geen autisme had dus niet voorgezet. Alleen word de vragen en vergelijkingen zat, merk ook dat ik meer gemeen heb met mensen die autisme hebben dan mensen zonder. Natuurlijk zegt dit absoluut niet dat ik autisme heb, alleen wil het nu wel echt graag weten en laten onderzoeken. Anders spookt er een onwetendheid, wat ik graag niet heb.

Oké. Dat vind ik persoonlijk nogal een rare reden. Er zijn al zulke wachttijden voor mensen die wél met problemen kampen.
.
Alle reacties Link kopieren
Wil je het weten voor je omgeving en om er maar vanaf te zijn, of wil je het weten voor jezelf?
In het eerste geval zou ik tegen je omgeving zeggen dat ze zich er niet mee moeten bemoeien, in het tweede geval overigens ook. Alleen in het tweede geval zou ik het laten testen. De uitslag kan, bij positief, namelijk wel impact hebben, zelfs als je het verwacht. Ik moest echt een acceptatieproces in en opeens verplaatste ik van het hokje neurotypisch naar ass, iets dat voor iemand die houdt van labels en verandering lastig vind toch best een ding is :P
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
Kandijsuiker schreef:
26-06-2019 19:00
Als je slim bent vertel je het niet op het werk. Doe ik ook niet, gaat ze niks aan. Pas als je wajong hebt of aangepast werk moet doen is het relevant. Zeker als je wo-niveau hebt voor je houden, harde wereld.

Dit. En als je er psychologische hulp bij wil krijgen, zoek die dan in het particuliere circuit, anders moet je je diagnose ook opgeven als je een huis koopt.
Alle reacties Link kopieren
Maar je hoeft hetbtoch niet te melden bij het kopen van een huis als je verder geen hulp ontvangt vsn de staat?! :@@:
Sugar and spice, and everything nice.
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
26-06-2019 19:03
Dit. En als je er psychologische hulp bij wil krijgen, zoek die dan in het particuliere circuit, anders moet je je diagnose ook opgeven als je een huis koopt.
Wacht, ik kan niet kopen omdat ik bij een psych loop en antidepressiva slik??????
Sugar and spice, and everything nice.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven