Gezondheid alle pijlers

Teennagel gestoten, nu wit en vocht

29-06-2019 14:06 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn teennagel heel hard gestoten. Nu paar dagen later helemaal wit en er komt vocht/pusachtig iets eronder vandaan.
Doet pijn bij aanraking/wrijving dus dichte schoenen is geen optie
Iemand ervaring hiermee?
Alle reacties Link kopieren
Nee, maar wel met ingegroeide teennagel.
De huisarts wist daar wel raad mee. Zou ik sowieso naar toe gaan met een infectie.
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
Alle reacties Link kopieren
Met een ontsteking onder je teennagel kun je het beste langs de huisarts, omdat er een risico bestaat dat de ontsteking naar binnen slaat.
Pus, dat klinkt ontstoken. Is de huid er omheen ook rood en warm en pijnlijk? Meestal lost het zich vanzelf op, de rommel komt er vanzelf uit. Misschien gaat je nagel loszitten, als het een stevige beschadiging is. Er groeit dan netjes een nieuwe onder.

Als de ontsteking langer aanhoudt, kun je je huisarts bellen.
Alle reacties Link kopieren
CommonSense schreef:
29-06-2019 14:19
Pus, dat klinkt ontstoken. Is de huid er omheen ook rood en warm en pijnlijk? Meestal lost het zich vanzelf op, de rommel komt er vanzelf uit. Misschien gaat je nagel loszitten, als het een stevige beschadiging is. Er groeit dan netjes een nieuwe onder.

Als de ontsteking langer aanhoudt, kun je je huisarts bellen.
Nee niet rood.. pijn wel. Natuur zn werk laten doen?
Je voet een paar keer per dag weken in water met soda of biotex groen, dan trekt het vuil eruit. En maandag naar de huisarts als het niet minder wordt.
anoniem_63cc40bea39de wijzigde dit bericht op 29-06-2019 14:52
Reden: aanvulling
5.56% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Julia86 schreef:
29-06-2019 14:42
Nee niet rood.. pijn wel. Natuur zn werk laten doen?

Nee, naar de huisarts. Laat hem of haar de beoordeling doen in plaats van online forum
Waarom zou je eigenlijk niet gaan? Dit is nou typisch iets waarvoor je naar de huisarts gaat. Zijn ze voor opgeleid.
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
Alle reacties Link kopieren
Someonenew schreef:
29-06-2019 14:48
Je voet een paar keer per dag weken in water met soda of biotex groen, dan trekt het vuil eruit. En maandag naar de huisarts als het niet minder wordt.
Dit zou ik ook doen. Gelukkig is het slipper-weer dit weekend :)
CommonSense schreef:
29-06-2019 14:19
Pus, dat klinkt ontstoken. Is de huid er omheen ook rood en warm en pijnlijk? Meestal lost het zich vanzelf op, de rommel komt er vanzelf uit. Misschien gaat je nagel loszitten, als het een stevige beschadiging is. Er groeit dan netjes een nieuwe onder.

Als de ontsteking langer aanhoudt, kun je je huisarts bellen.

En zo niet, kan de huisarts er een gaatje in boren. Dat mocht bij onze dochter vorig jaar zelfs bij de HAP op zaterdag avond, ivm de pijnklachten.
apppie schreef:
29-06-2019 14:52
Dit zou ik ook doen. Gelukkig is het slipper-weer dit weekend :)
Werkt prima, al veel teenproblemen mee opgelost :yes: :proud:
Alle reacties Link kopieren
Someonenew schreef:
29-06-2019 14:48
Je voet een paar keer per dag weken in water met soda of biotex groen, dan trekt het vuil eruit. En maandag naar de huisarts als het niet minder wordt.
Dit dus......
Alle reacties Link kopieren
Als je veel pijn hebt even naar hap. Inderdaad even gaatje in nagel laten boren, scheelt heel veel pijn als de druk eraf is! Daar zijn ze nou dus voor.
Alle reacties Link kopieren
Someonenew schreef:
29-06-2019 14:48
Je voet een paar keer per dag weken in water met soda of biotex groen, dan trekt het vuil eruit.

Dit wordt tegenwoordig juist afgeraden in de “richtlijn wondzorg”.

Studies wijzen niet uit dat het een positief effect heeft op de genezing, terwijl in een aantal studies juist wel een negatief effect wordt geconstateerd, oa door de verweking van de huid waardoor bacteriën juist meer voedingsbodem krijgen.

https://www.nhg.org/sites/default/files ... ndzorg.pdf
Nummer*Zoveel schreef:
29-06-2019 15:39
Dit wordt tegenwoordig juist afgeraden in de “richtlijn wondzorg”.

Studies wijzen niet uit dat het een positief effect heeft op de genezing, terwijl in een aantal studies juist wel een negatief effect wordt geconstateerd, oa door de verweking van de huid waardoor bacteriën juist meer voedingsbodem krijgen.

https://www.nhg.org/sites/default/files ... ndzorg.pdf
Ok, nou ik vertrouw op mijn eigen ervaring en bij mij en werkt het wel degelijk., De dierenarts raadde het trouwens ook aan bij mijn hond toen hij zijn poot open had gehaald.

Daarbij wordt de huid toch ook week als je doucht, zwemt of schoenen aan heb met dit weer..
anoniem_63cc40bea39de wijzigde dit bericht op 29-06-2019 15:45
Reden: aanvulling
6.60% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Someonenew schreef:
29-06-2019 15:44
Ok, nou ik vertrouw op mijn eigen ervaring en bij mij en werkt het wel degelijk., De dierenarts raadde het trouwens ook aan bij mijn hond toen hij zijn poot open had gehaald.

Daarbij wordt de huid toch ook week als je doucht, zwemt of schoenen aan heb met dit weer..
Je hoeft niet met mij in discussie te gaan hoor, ik heb die richtlijn niet geschreven. Maar als hier advies wordt gegeven waarvan inmiddels met wetenschappelijk onderzoek is bewezen dat het juist ellende op kan leveren, en ik ben daar van op de hoogte, dan vind ik het wel zo netjes om dat ook even te melden. Wat iedereen vervolgens met die info doet, mag men zelf uitmaken.
Nummer*Zoveel schreef:
29-06-2019 15:53
Je hoeft niet met mij in discussie te gaan hoor, ik heb die richtlijn niet geschreven. Maar als hier advies wordt gegeven waarvan inmiddels met wetenschappelijk onderzoek is bewezen dat het juist ellende op kan leveren, en ik ben daar van op de hoogte, dan vind ik het wel zo netjes om dat ook even te melden. Wat iedereen vervolgens met die info doet, mag men zelf uitmaken.
Ik ga ook niet in discussie en was geen aanval. En goed dat je het vermeld, ik had dit nog niet eerder gehoord..

Ik bedoelde alleen te zeggen dat mijn ervaringen ermee erg goed zijn, en nooit meegemaakt dat een wond of ontsteking er erger van werd. Als snap ik wel dat als je net je voet geweekt heb en gelijk sokken en schoenen aan doet, het dan inderdaad makkelijk is voor bacteriën zich te nestelen. Maar ja dan denk ik van dat is met douchen,zwemmen en niet goed drogen dan toch precies het zelfde?
Alle reacties Link kopieren
Someonenew schreef:
29-06-2019 16:00
Maar ja dan denk ik van dat is met douchen,zwemmen en niet goed drogen dan toch precies het zelfde?
Ja, dat is precies hetzelfde, en dat is dus precies de reden waarom er na operaties ed vaak een periode niet gedoucht en gebadderd mag worden.
Julia86 schreef:
29-06-2019 14:42
Nee niet rood.. pijn wel. Natuur zn werk laten doen?
Vind ik wel, tenzij het een heftige ontsteking wordt of de pijn niet te harden is. Dan HAP.
Alle reacties Link kopieren
Someonenew schreef:
29-06-2019 15:44
Ok, nou ik vertrouw op mijn eigen ervaring en bij mij en werkt het wel degelijk., De dierenarts raadde het trouwens ook aan bij mijn hond toen hij zijn poot open had gehaald.

Daarbij wordt de huid toch ook week als je doucht, zwemt of schoenen aan heb met dit weer..
Hier een bloedvergiftiging nadat ik weken heb gebadderd in biotex/soda.... Dus ik ga tegenwoordig meteen naar de huisarts. Heb vaak last van ontstoken/ingegroeide teennagels. Vroeger was het advies om te weken, maar dat doe ik tegenwoordig niet meer.
ollekebollekeknolleke schreef:
29-06-2019 17:48
Hier een bloedvergiftiging nadat ik weken heb gebadderd in biotex/soda.... Dus ik ga tegenwoordig meteen naar de huisarts. Heb vaak last van ontstoken/ingegroeide teennagels. Vroeger was het advies om te weken, maar dat doe ik tegenwoordig niet meer.
Wekenlang is ook wel... lang. Ik dacht meer aan een paar dagen aanzien of het vanzelf geneest of iig verbetert.
Weken is echt achterhaald, dit is zeer belastend voor de huid, die je juist zoveel mogelijk wilt ontzien.

Naar de huisarts, is het belangrijkste devies.
Nummer*Zoveel schreef:
29-06-2019 15:39
Dit wordt tegenwoordig juist afgeraden in de “richtlijn wondzorg”.

Studies wijzen niet uit dat het een positief effect heeft op de genezing, terwijl in een aantal studies juist wel een negatief effect wordt geconstateerd, oa door de verweking van de huid waardoor bacteriën juist meer voedingsbodem krijgen.

https://www.nhg.org/sites/default/files ... ndzorg.pdf
Dat heb ik ook geleerd in mijn opleiding als doktersassistente en dat is al heeeel lang geleden.
Ik zit even wat oude topics te lezen. Julia, hoe is het met je teennagel afgelopen?
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
29-06-2019 15:39
Dit wordt tegenwoordig juist afgeraden in de “richtlijn wondzorg”.

Studies wijzen niet uit dat het een positief effect heeft op de genezing, terwijl in een aantal studies juist wel een negatief effect wordt geconstateerd, oa door de verweking van de huid waardoor bacteriën juist meer voedingsbodem krijgen.

https://www.nhg.org/sites/default/files ... ndzorg.pdf
Het wordt anders nog steeds door de artsen aangeraden. Zoon had vorig jaar ingegroeide nagel en moest een paar keer per dag in de biotex. Hielp prima. Vuil trekt er uit en de wond genas mooi.
Alle reacties Link kopieren
^dat komt omdat een arts vaak minder verstand heeft van zulke richtlijnen dan een wondverpleegkundige. Bij serieuze wonden neemt een wondverpleegkundige de zorg betreft de wond ook vaak over. Huisartsen verwijzen daar naar door.

Betekend niet dat als je het zelf vind werken het niet mag doen. Maar wat nummer zoveel schrijft klopt!

Een wond spoelen onder de douche is juist wel goed! Maar afhankelijk van de wond 1x dgs of 1x per 2 dagen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven