Gezondheid alle pijlers

Eierstok cystes reageren op hormonen?

30-06-2019 15:14 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames,

Ik heb cystes op de eierstokken en nou kreeg ik laatst een progesteron kuur, sindsdien zijn de cystes heel erg gegroeid. Heeft iemand anders hier ook ervaring mee of weet iemand of dit door deze kuur kan komen? Weet iemand hier meer van af?
Ik had het gegoogled en las dat progesteron inderdaad invloed kan hebben op de cystes, maar ik ben bang dat de gynaecologe het niet geloofd. Ik heb eind komende week weer een echo om te kijken hoe het er voor staat en de week daarna bel ik weer met de gynaecoloog, dus dat duurt allemaal nog even. Heb er op dit moment namelijk heel erg last van. Ik ben bang dat ze dus zo erg gegroeid zijn dat er straks wat met mijn eierstokken gebeurd.
Gynaecologe wil dat ik eens in de X maanden een menstruatie opwek dmv progesteron, maar als dat die cystes zo veel laat groeien, dan vind ik dat lastig omdat het me heel erg pijn geeft.
Dus zijn hier dames die hetzelfde hebben mee gemaakt of hier iets van af weten?
Ik ga het allemaal met haar bespreken tegen die tijd hoor, maar zou het fijn vinden om te horen wat jullie vinden en wat jullie ervaringen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Dit is typisch iets wat je met de gynaecoloog moet bespreken niet met internet. Als jij je zorgen maakt, spreek die zorgen dan uit. Als je een antwoord krijgt wat je niet begrijpt, of waar je aan twijfelt, geef dat dan direct aan. Of bel terug als je later vragen krijgt. Zelf googlen en je baseren op adviezen van internet is niet slim. Elke persoon is anders en reageert anders op medicatie. Kortom: ga in je gesprek met je arts.
pergamon wijzigde dit bericht op 30-06-2019 15:23
6.42% gewijzigd
Er is me een boel onduidelijk... Je denkt dat de cystes gegroeid zijn, maar je hebt geen nieuwe echo ondergaan? Je hebt al een behandelend gynaecoloog die zegt dat je cystes hebt? Wat is je diagnose?

Tussen de regels door denk ik te lezen dat je PCOS hebt en dat je daarom een aantal keren per jaar een onttrekkingsbloeding moet opwekken. Als dat het geval is: PCOS betekent niet dat je grote cystes hebt, maar dat er te veel kleine(!) eiblaasjes op je eierstokken zitten.
Alle reacties Link kopieren
@Pergamon; Ja doe ik ook! Maar ze is nu weg met vakantie, dus ik kan haar nu niet bellen, maar pas over 1.5 week, maar ik zit wel met vragen dus ik dacht, ik vraag hier even of anderen ervaring hebben. Ik baseer dingen niet zo maar op het internet of op jan en allerman, maar ik vraag gewoon even of iemand hier iets van af weet. Ik snap ook wel dat iedereen anders is en dat ik niet conclusies kan trekken. Betekend niet dat ik niet even kan vragen.

@Diocca; Ik heb pcos inderdaad, ik onderga komende week een nieuwe echo om te kijken hoe het er voor staat. Snap dat het wat onduidelijk is. Ik heb ivm de pcos inderdaad geen menstruaties en moet het opwekken, maar door die laatste kuur is het bij de eierstokken enorm opgezet geraakt en ik vermoed dus dat er iets is gegroeid, of dit die cystes zijn of iets anders dat weet ik natuurlijk niet, maar daarom vraag ik of iemand hier iets van af weet! Ik heb een gynaecologe, maar ze is er pas over 1.5 week weer dus vandaar dat ik hier gewoon even rond vraag of iemand hier wat meer van af weet. Ik snap wel dat dit niets/weinig zegt over mijn situatie etc. maar soms wil je toch gewoon even vragen? geeft niet toch? ;)
Vragen staat uiteraard vrij. Ik vermoed dat die 2e echo gepland is om te kijken wat de kuur gedaan heeft op de dikte van je baarmoederslijmvlies. Niet zozeer naar de eierstokken. Maar goed, als ze echoen kijken ze ook altijd daar nog even naar en cystes zijn vrij makkelijk te zien. Probeer voor jezelf onderscheid te maken tussen de cystetjes(follikels) bij PCOS en échte cystes. Een echte cyste is een met vocht gevuld blaasje van >4cm. Mocht je die al hebben, zijn ze meestal ongevaarlijk en goedaardig en bovendien vaak niet van buiten te voelen zonder onderzoek met 2 handen (1 op de buik en 2 vingers in de vagina). Mogelijk is je buik gewoon wat opgezet door je darmen of de onttrekkingsbloeding. Wacht het ff af tot je gyn er weer is en..


Relaaaxxx ;-D .
Alle reacties Link kopieren
Sunmi schreef:
30-06-2019 15:29
@Pergamon; Ja doe ik ook! Maar ze is nu weg met vakantie, dus ik kan haar nu niet bellen, maar pas over 1.5 week, maar ik zit wel met vragen dus ik dacht, ik vraag hier even of anderen ervaring hebben. Ik baseer dingen niet zo maar op het internet of op jan en allerman, maar ik vraag gewoon even of iemand hier iets van af weet. Ik snap ook wel dat iedereen anders is en dat ik niet conclusies kan trekken. Betekend niet dat ik niet even kan vragen.

Je kan altijd de behandelde afdeling bellen, je klachten voorleggen en vragen of de vervanger contact met je opneemt. Of even contact leggen met je huisarts. 1,5 week is nou ook weer niet zo lang wachten (ja, ik spreek uit ervaring). Je schrijft in je OP letterlijk "ik heb op internet gelezen dat deze medicatie de groei van cystes kan beïnvloeden", " ik ben bang dat mijn gynaecoloog mij niet geloofd" en " ik ben bang dat er wat gebeurt met mijn eierstokken". Ik adviseer je dus met klem om de communicatie met je gyn open te zetten over 1,5 week (of nu al). Geef aan dat je bang bent dat hij/zij je niet geloofd. Dat je je niet serieus genomen voelt met je klachten. Zorg dat jullie een vertrouwenscontact krijgen. En blijf weg van internet.
Alle reacties Link kopieren
Vragen staat vrij maar het is op z'n zachtst gezegd niet handig om in je OP te zeggen dat je cystes ''heel erg gegroeid'' gegroeid zijn terwijl je dat helemaal niet kunt weten. Op die manier heeft het stellen van een vraag geen zin.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven