Gezondheid alle pijlers

3 weken geen alcohol: het maakt niets uit

30-06-2019 21:53 86 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nooit een grote drinker geweest, maar een paar avonden per week gingen er toch al snel 2 tot 4 glazen alcohol doorheen. Meestal wijn.

Nu heb ik, om eens te proberen hoe dit gaat, 3 weken geen alcohol op.

Dit zijn mijn bevindingen.

Ten eerste, nobody gives a f**k. Ik had gedacht dat ik wat vaker zou horen ‘oh wat ongezellig’. Maar niks hoor. Geen alcohol is volkomen normaal.

Ten tweede, ik mis alcohol eigenlijk niet echt. Ook met het warme weer zijn er prima alternatieven. Alleen uit eten gaan is een beetje karig zonder glas wijn bij heteten.

Ten derde, ik merk geen gezondheidseffect. Ben niet afgevallen, conditie is niet vooruit gegaan, na het sporten heb ik nog steeds spierpijn en ik ben gewoon verkouden geworden.

Mijn conclusie: als matige drinker kun je prima stoppen met alcohol, maar het maakt eigenlijk niets uit. Je kunt net zo goed een matige drinker blijven.

Hebben andere mensen misschien andere ervaringen?
Ik drink nooit en mis ook niks.
Ik denk dat je lever je dankbaar is. Met een paar keer per week 2 tot 4 glazen is er niets matigs meer aan hoor.
je vergeet even de lange termijn risico’s voor matige drinkers
- verhoogde kans op borstkanker
- op slokdarmkanker
- maagkanker
- darmkanker
- leverkanker
nou ja, eigenlijk alle kankers

maar ook
spataderen in je slokdarm die kunnen knappen
maagzweren, darmzweren
levercirrose
leverstuwing
leverfalen

hoge bloeddruk
hart en vaatziekten

nou ja ik kan nog wel even door gaan
Misschien dat je nu op het moment zelf niets bijzonders merkt, maar voor de langere termijn maakt het véél uit hoor.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
30-06-2019 21:59
je vergeet even de lange termijn risico’s voor matige drinkers
- verhoogde kans op borstkanker
- op slokdarmkanker
- maagkanker
- darmkanker
- leverkanker
nou ja, eigenlijk alle kankers

maar ook
spataderen in je slokdarm die kunnen knappen
maagzweren, darmzweren
levercirrose
leverstuwing
leverfalen

hoge bloeddruk
hart en vaatziekten

nou ja ik kan nog wel even door gaan
Dank je, ik ga dit lijstje naast de koelkast ophangen.
Alle reacties Link kopieren
RégineFilange schreef:
30-06-2019 21:59
Misschien dat je nu op het moment zelf niets bijzonders merkt, maar voor de langere termijn maakt het véél uit hoor.
Dat hoop ik. Ik had wel iets meer effect verwacht op korte termijn. Mezelf fitter voelen, iedere ochtend fris en fruitig mijn bed uit, dat soort dingen.
Alle reacties Link kopieren
Manta schreef:
30-06-2019 21:57
Ik denk dat je lever je dankbaar is. Met een paar keer per week 2 tot 4 glazen is er niets matigs meer aan hoor.
Mee eens, vind ik ook niet zo weinig hoor... als het je dan toch niet veel uitmaakt of je wel of niet drinkt, zou ik het lekker niet meer doen, scheelt op lange termijn een slok op een borrel voor je gezondheid. Of drink dat wijntje alleen als je uit eten gaat, zodat je jezelf met recht geen grote drinker noemt en toch kan genieten van een goed glas wijn op zijn tijd.
Alle reacties Link kopieren
madelief030 schreef:
30-06-2019 22:01
Dat hoop ik. Ik had wel iets meer effect verwacht op korte termijn. Mezelf fitter voelen, iedere ochtend fris en fruitig mijn bed uit, dat soort dingen.
Dat had ik ook verwacht toen ik eens dry januari heb gedaan. Het enige was dat ik wat beter sliep en dan drink ik doorgaans alleen in het weekend.
Ik drink niet en heb het ook nog nooit gemist.
Inderdaad, nobody gives a f#ck. Ik heb een vriendin die echt veel drinkt en zij probeerde ook een tijd te minderen. Ging ze elke keer als ze bestelde ongevraagd uitgebreid uitleggen waarom ze geen alcohol nam en in elk café moest ze uitgebreid advies over de alcoholvrije opties (anders dan gewoon frisdrank).

Het was zo overdreven en opzichtig, alsof ze steeds wilde verklaren dat ze eigenlijk wel een leuk mens was, maar nu even Dry January deed. Heel vervelend. Doe gewoon je ding en val een ander er niet mee lastig. Niemand probeerde haar over te halen om te drinken, dat zat in haar eigen hoofd.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
30-06-2019 22:14
Inderdaad, nobody gives a f#ck. Ik heb een vriendin die echt veel drinkt en zij probeerde ook een tijd te minderen. Ging ze elke keer als ze bestelde ongevraagd uitgebreid uitleggen waarom ze geen alcohol nam en in elk café moest ze uitgebreid advies over de alcoholvrije opties (anders dan gewoon frisdrank).

Het was zo overdreven en opzichtig, alsof ze steeds wilde verklaren dat ze eigenlijk wel een leuk mens was, maar nu even Dry January deed. Heel vervelend. Doe gewoon je ding en val een ander er niet mee lastig. Niemand probeerde haar over te halen om te drinken, dat zat in haar eigen hoofd.
Ik heb best vaak gelezen dat mensen die niet drinken voortdurend moeten uitleggen dat ze niet drinken. Maar dat lijkt (gelukkig) te zijn achterhaald.
madelief030 schreef:
30-06-2019 22:17
Ik heb best vaak gelezen dat mensen die niet drinken voortdurend moeten uitleggen dat ze niet drinken. Maar dat lijkt (gelukkig) te zijn achterhaald.
Dan heb je je woordje klaar voor àls mensen daarop aandringen. Maar inderdaad, in werkelijkheid valt dat reuze mee hoor. Mensen zijn ook gewoon met hun eigen avond bezig.
Ik vind dat persoonlijk niet matig? Maar dat kan aan mij liggen. Ik drink al jaren niet meer, krijg daar nooit echt opmerkingen over.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga komende maand ook alcoholloos, ben benieuwd
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dit echt geen matig drankgebruik..maar goed ik drink al jaren geen alcohol en mis er ook niets aan.
Naniene schreef:
30-06-2019 22:20
Ik vind dat persoonlijk niet matig? Maar dat kan aan mij liggen. Ik drink al jaren niet meer, krijg daar nooit echt opmerkingen over.
Ik zie dat ook als matig, maar ja alles is relatief. Ik stel me hier een paar keer per week even een borrel na werk en in het weekend wat uitgebreider. In mijn omgeving heel normaal, maar hier op Viva vindt men dat al zeer overmatig inderdaad. Ik drink zelf ook lang niet altijd mee, maar ik zie het niet als buitensporig. Ja, de Jellinektest haal je er niet mee nee.
Alle reacties Link kopieren
Alcohol, veel of weinig, het blijft vergif. Maar het is sociaal geaccepteerd, niemand doet er moeilijk over.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je verwachtingen van slechts 3 weekjes geen alcohol te drinken veel te hoog waren en dat is zonde.
Je dronk, vind ik, vrij veel. Ik kan me voorstellen dat de voordelen van het niet drinken wat langer duren en dat het vooral voor echt de langere termijn.

En nee mensen vinden het totaal niet interessant of jij wel of geen alcohol drinkt. Ik dronk zo eens per maand een wijntje of 3. Op een gegeven moment gezegd dat ik niks meer dronk meer zodat ze niet voor mij wijn zouden rekenen. Nu drink ik graag ijsthee green en niemand die daar ooit een opmerking over maakt.
Is mijn ervaring sowieso wel. Voor jou zijn bepaalde dingen misschien heel belangrijk en een ander is daar geen seconde mee bezig en neemt het ter kennisgeving aan.

Dus ik zou zeker doorzetten om niet te drinken ook als de korte termijn voordelen tegen vallen. Goed bezig in ieder geval!
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Ik vind alcohol heel erg lekker, vooral wijntjes en sigaretje erbij, het is voor mij een vorm van gezelligheid. Knap dat jij dat kan, ik probeer niet doordeweeks te drinken, maar alleen in het weekend.
Alle reacties Link kopieren
madelief030 schreef:
30-06-2019 22:17
Ik heb best vaak gelezen dat mensen die niet drinken voortdurend moeten uitleggen dat ze niet drinken. Maar dat lijkt (gelukkig) te zijn achterhaald.

Het zal een beetje van het gezelschap en de context afhangen. Ik ben nooit goed geweest met alcohol, maar vooral toen ik wat jonger was merkte ik naarmate een feestje vorderde wel eens wat irritatie bij dronken mensen over mijn nuchtere aanwezigheid. Ik deed dan niets bijzonders (of ik moet zo nu en dan eens een wenkbrauw hebben opgetrokken bij bepaalde acties van anderen), maar het begon dan wel wat te wringen. Nu kom ik zelden nog in alcoholrijke settings, en met collega's en dergelijke drink ik gewoon wat ik wil terwijl de rest een biertje of een wijntje drinkt. Geen probleem. Maar dat sommige mensen alcohol als absolute voorwaarde voor gezelligheid zien en vervelend of opdringerig gaan doen als je niet 'gezellig' meedrinkt is niet helemaal een fabeltje.

Wel staat vast dat minder alcohol gezonder is (het gezondheidsadvies ligt tegenwoordig op 0 glazen per dag), dus als je het niet moeilijk vindt dan doe je jezelf een plezier door de switch te maken. Zelf ben ik niet zo van alles of niets, je kunt je alcoholgebruik ook altijd nog beperken tot die keren dat je echt even uitgebreid uit eten gaat of er echt een bijzondere gelegenheid is. Als zoiets zich niet wekelijks voordoet dan behaal je op die manier ook al een flink deel van de gezondheidsvoordelen.
madelief030 schreef:
30-06-2019 22:17
Ik heb best vaak gelezen dat mensen die niet drinken voortdurend moeten uitleggen dat ze niet drinken. Maar dat lijkt (gelukkig) te zijn achterhaald.
Niet vaak gehad.
Een aantal jaar geleden dronk ik meer dan nu maar door de overgang/opvliegers pak ik nu vaak liever een spaatje. Ik drink nu maar 1-2 glaasjes per week. Heb verder geen profijt van minder alcohol dan dat ik mn opvliegers niet erger maak. Alcohol is nooit een probleem geweest, ik heb hier een goedgevuld wijnrek maar daar kan ik zonder moeite vanaf blijven. Mijn verslavingsproblematiek ligt meer bij snacks.
3 weken is natuurlijk niks. 3 weken stoppen met roken of 3 weken afvallen levert ook niks op.

Daarbij, ik ben gek op een wijntje en echt geen geheelonthouder, maar een paar keer in de week 2 tot 4 wijntjes vind ik niet matig. Ik vind het best veel. Ik hou van een drankje, maar als ik deze hoeveelheid zou halen zou ik echt balen van mezelf
En als ik langere tijd (dan heb ik het over maanden) geen of heel weinig drink merk ik absoluut effect. Mijn sportprestaties zijn vele malen beter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven