Gezondheid alle pijlers

Neuspoliepen verwijderen

02-07-2019 17:25 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al 3 jaar last van een verstopte neus en niet kunnen ruiken. Meermaals naar de huisarts geweest die het op mijn huisstofmijt allergie gooide. Nu ben ik laatst bij mijn longarts geweest die mijn verhaal serieus nam en me door heeft gestuurd naar een KNO-arts. Nou, uit de titel blijkt al: Ik heb neuspoliepen. En hoe. Uit de CT-scan bleek dat iedere holte in mijn hoofd compleet dicht zit ermee. Waar holtes te zien zouden moeten zijn, zagen ze alleen een grote grijze massa. Ik zal dus voor een endoscopische neusbijholte operatie moeten gaan. Ze gaan dan operatief alle poliepen uit alle holtes in mijn hoofd verwijderen. Medicatie van buitenaf helpt niet omdat het niet op de plek komt waar het moet zitten.

Ik vroeg mij af of iemand hier misschien deze operatie ook heeft gehad en zijn/haar ervaring wilt delen? Ik maak me er best wel druk over, zeker omdat ze de minimale risico's (oa blindheid en hersenvliesontsteking) moeten vermelden. Deze komen natuurlijk niet vaak voor, en dat weet ik ook. Maar toch vind ik het een beetje angstig.
Alle reacties Link kopieren
Sterkte!

Hier een soortgelijk verhaal: huisartsen die het op allergie gooiden of 'overprikkelde neus', pas na 10 jaar toen ik de poliepen zelf kon zien en voelen doorgestuurd naar KNO. Gelukkig werkt bij mij medicatie wel: 4 ampullen Flixonase per dag. Ze vertelden mij zelfs dat ze eigenlijk nooit meer opereren omdat de poliepen dan net zo hard weer terugkomen. Maar ja, als ze bij jou zitten waar medicatie niet bij kan komen...

Geen ervaring met operatie dus. Hopelijk valt het mee en blijven de poliepen een tijdje weg.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Ik heb ze als kind als eens weg laten halen en ik vermoed dat ik er nu weer last van heb. De linkerkant van mijn neus zit al sinds oktober dicht en ik ruik niets. In maart naar de huisarts geweest, die mij gelukkig meteen serieus nam en naar het ziekenhuis stuurde. Volgende maand kan ik eindelijk terecht. Ik heb er vooral last van met slapen. Mijn ademhaling wordt dan heel zwaar, omdat mijn neus niet goed meewerkt. Herkent iemand dat?

Ik was jong toen ze voor het eerst weggehaald werden, dus dat kan ik mij niet meer herinneren, maar ik lees graag mee.
Alle reacties Link kopieren
tonkje schreef:
02-07-2019 17:29
Sterkte!

Hier een soortgelijk verhaal: huisartsen die het op allergie gooiden of 'overprikkelde neus', pas na 10 jaar toen ik de poliepen zelf kon zien en voelen doorgestuurd naar KNO. Gelukkig werkt bij mij medicatie wel: 4 ampullen Flixonase per dag. Ze vertelden mij zelfs dat ze eigenlijk nooit meer opereren omdat de poliepen dan net zo hard weer terugkomen. Maar ja, als ze bij jou zitten waar medicatie niet bij kan komen...

Geen ervaring met operatie dus. Hopelijk valt het mee en blijven de poliepen een tijdje weg.

Klopt inderdaad dat ze waarschijnlijk na de operatie weer terugkomen, maar dan is het een kwestie van bijhouden met medicatie. Er is ook een kans dat ze echt wegblijven, maar dat verwacht ik niet. Flixonase heb ik inderdaad ook gebruikt maar hielp niks. Prednison helpt wel iets, maar dat mag ik niet te lang nemen.
Alle reacties Link kopieren
Mepi schreef:
02-07-2019 17:33
Klopt inderdaad dat ze waarschijnlijk na de operatie weer terugkomen, maar dan is het een kwestie van bijhouden met medicatie. Er is ook een kans dat ze echt wegblijven, maar dat verwacht ik niet. Flixonase heb ik inderdaad ook gebruikt maar hielp niks. Prednison helpt wel iets, maar dat mag ik niet te lang nemen.
O ja, Prednison heb ik ook 1x een kuur van gehad van 2 weken. Dat was toen ik voor het eerst naar KNO ging. Toen kreeg ik een recept mee voor Prednison voor 2 weken en voor de Flixonase ampullen 4 per dag. Prednison is sindsdien niet meer nodig geweest, maar ik merk wel dat ik echt die 4 ampullen per dag nodig heb. Ik spoel ook 1-2x per dag mijn neus met zout water (met zo'n rhinohorn) voordat ik de flixonase gebruik.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit zo'n 20 jr gelden laten doen. Het enige wat ik me er nog echt van kan herinneren was dat ik net een varkentje was na de operatie zo vol was mijn neus gestopt met watten. En de dag na de operatie stond de bedrijfsarts aan de deur om me naar het werk te sturen maar toen hij me aan keek wenste hij me beterschap en dat ik maar rustig aan moest doen.
Volgens mij ben ik een weekje thuis geweest en heb er verder weinig last meer van gehad anders had ik het vast nog wel geweten ;)
Succes met de operatie!!
Be true to Yourself & follow your Heart
Al twee keer operatief en een keer weg gelaserd , helaas de krengen komen terug .
Wat wil je precies weten ?
Operatie was een opluchting viel erg mee , alleen de tampons eruit halen even akelig .
Alle reacties Link kopieren
Hier ook verwijderd en kwamen net zo hard weer terug..
Operatie viel mee.
Internagelaktisch
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de operatie gehad. En het is 1 vande beste dingen die ik ooit heb gedaan! Ik kon daarna ademen! Ik wist niet hoeveel impact en weinig lucht ik eigenlijk kreeg voor de operatie.

Ik had minstens 3x per jaar heftige voorhoofdsholte ontsteking en vaak bacteriële infecties.

Na de operatie nooit meer gehad.

Na de operatie moet je je neus een paar keer per dag spoelen, dat is wat vies. Bloedresten enzo.

Ook heb ik nooit meer gaatjes gehad. Daarvoor regelmatig. Doordat je neus dicht zit, adem je meer door je mond, is minder speeksel is meer gaatjes. Ook positieve bijkomstigheid.
gele_suikerspin wijzigde dit bericht op 02-07-2019 18:47
0.17% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Na de operatie moest/moet ik dagelijks flixanasa nemen. Anders kunnen ze inderdaad weer terug komen. Zei mijn kno arts. Moet ik mijn hele leven nemen.

En ook hystamine pilletjes, ondanks dat uit test niet komt dat ik allergies ben. Maar kno wou ook de oorzaak aanpakken.
Alle reacties Link kopieren
Hier een reactie van een ervaringsdeskundige.
In totaal ben ik 5 maal geopereerd. Nu is het al een paar jaar geleden maar de eerst 3 keer in een tijdspanne van 1,5 jaar.
Bij mij groeien ze zo hard door een onderliggende medische aandoening.

Mijn ervaring met de operatie is goed. Enkel de watten/tampons uit je neus laten halen is erg vervelend maar niet pijnlijk. Alle keren zonder complicatie's, enkel de 4e keer een complicatie omdat een bloedvat bij m'n oog was geraakt, en er bloed ophoopte achter m'n oog. Gelukkig zonder verder ingrijpen in de loop van een paar maanden weg getrokken.
Ik heb wel veel last van de totale narcose, zoals overgeven ed.
Wat vervelend voor je dat je nexus vol poliepen zitten!
Mijn broer heeft ook last van terugkerende neuspoliepen. Hierdoor kreeg hij steeds last van zijn oren en verkoudheden. Twee jaar geleden is hij voor het laatst geopereerd en het gaat nog steeds goed, gelukkig. Het was voor hem ook een verademing dat hij weer kon ademhalen door zijn neus en ook weer goed ruiken.
Ik weet alleen niet of hij die medicijnen ook heeft gehad.

Ik zou je aanraden om de operatie onder narcose te laten doen. De eerste operatie van mijn broer was onder plaatselijke verdoving en dat heeft hij toch als erg vervelend ervaren. Onder volledige narcose vond hij het fijner. Hij is behandeld in het LUMC en daar zijn ze erg goed.

Sterkte met alles.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zusje had een enorme neuspoliep (was zelfs zichtbaar in haar keel) en die is succesvol weggehaald. Is ook niet meer teruggekomen en is al ruim 5 jaar geleden ofzo.
Is haar in ieder geval erg meegevallen, en ze is nu bijna nooit meer verkouden, ipv permanent verkouden.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties al! Dit stelt me zeker gerust! Ik weet niet hoe het gaat zijn om na 3 jaar weer te kunnen ruiken, maar het gaat waarschijnlijk heel prettig zijn!
Alle reacties Link kopieren
Mepi schreef:
02-07-2019 20:23
Bedankt voor alle reacties al! Dit stelt me zeker gerust! Ik weet niet hoe het gaat zijn om na 3 jaar weer te kunnen ruiken, maar het gaat waarschijnlijk heel prettig zijn!
Heel erg prettig!

Ik vond niet eens zozeer het weer kunnen ruiken altijd even fijn - een poepluier verschonen zonder geur is best handig - , maar alles smaakt zoveel lekkerder als je kunt ruiken.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Ik bedenk me net dat ik juist door de laatste neuspoliep operatie ineens niets meer ruik. Dus toch een complicatie. Al 3 jaar geen reuk meer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven