Gezondheid alle pijlers

Prikkelbare darm syndroom

06-07-2019 08:03 82 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet bijna zeker dat ik pds heb. Meerdere keren per week krampen en diarree na het eten. Ik reageer niet altijd maar wel vaak op yoghurt, kaas, vet eten zoals patat maar gisteren bijvoorbeeld ook op Turkse pizza met rauwkost dus ik ben een beetje de weg kwijt. Wat kan ik nou wel en niet eten? Word er moedeloos van! Wie heeft er ervaring mee? Wat eet jij niet meer? Of juist wel? Witbrood voor veel mensen met pds beter dan volkoren las ik bijvoorbeeld... Wie helpt mij een beetje op weg?

Ps. Ik snap dat ik hiervoor naar huisarts en diëtist moet maar zit midden in een verhuizing dus daarom nu eerst even zo
Alle reacties Link kopieren
FODMAP weleens bekeken?
Toch naar de huisarts.

En je kan een tijdje bijhouden wat je eet en waar je last van kreeg. Het verschilt nogal per lichaam/darm waar je last van krijgt. Vroeger dachten ze dat je dan meer vezels/volkoren brood enz moet eten maar daar krijgen er zat ook meer last van.

Niemand hier kan jou aangeven waar jij last van krijgt en moet laten staan.
Alle reacties Link kopieren
Als je er echt achter wilt komen waar je wel en niet tegen kunt moet je gaan fodmappen, google maar wat dat is, dan weet je het zeker. Ik heb daar het geduld niet voor, dus ik slik een capsule (quatrase van Disolut) voor iedere maaltijd waar iets inzit waar ik denk niet tegen te kunnen en dat werkt meestal wel.
mayou schreef:
06-07-2019 08:09
Als je er echt achter wilt komen waar je wel en niet tegen kunt moet je gaan fodmappen, google maar wat dat is, dan weet je het zeker. Ik heb daar het geduld niet voor, dus ik slik een capsule (quatrase van Disolut) voor iedere maaltijd waar iets inzit waar ik denk niet tegen te kunnen en dat werkt meestal wel.
TO heeft geen tijd voor 10 minuten huisarts, dus zelf gaan fodmappen zal dan ook wel moeilijk zijn.
Fodmap werkt voor mij wel goed.
Alle reacties Link kopieren
Oké, ja podmap ken ik inderdaad. Ga ik nu nog niet doen ivm de drukte maar misschien later. Dat heeft een vriendin van me ook gedaan. Ik hou nu inderdaad een eetdagboek bij. Maar misschien heeft iemand tips. Wat bij jou een eye opener was bijvoorbeeld. Dan kan ik het allicht proberen
RJB schreef:
06-07-2019 08:13
Oké, ja podmap ken ik inderdaad. Ga ik nu nog niet doen ivm de drukte maar misschien later. Dat heeft een vriendin van me ook gedaan. Ik hou nu inderdaad een eetdagboek bij. Maar misschien heeft iemand tips. Wat bij jou een eye opener was bijvoorbeeld. Dan kan ik het allicht proberen
Ja dat is dus voor iedereen anders. Maar probeer eens lactosevrij te eten.
Alle reacties Link kopieren
Gezond eten. Wanneer ik meermaals per week snack (patat, pizza, shoarma, turkse pizza), vet en suiker eet dan krijg ik ook buikpijn. Dat is eerder een slechte levensstijl dan een ziekte. Dit is het eerste signaal dat je niet goed bezig bent. Eet gezond om erger te voorkomen. Dus matig of geen snacks en matig met suiker en frisdrank. Wel veel (gekookte) groente en rijst om de boel weer rustig te krijgen.

Patat en Turkse pizza zijn ongezond. Ongekookte groente is daarnaast voor de darmen veel moeilijker te verwerken dan gekookt. Het is niet raar dat je buikpijn krijgt van snacks met rauwe groente erbij.
viva-amber wijzigde dit bericht op 06-07-2019 08:21
19.96% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Het is voor iedereen anders wat je wel en niet kunt eten.

Bij mezelf heb ik gemerkt dat als mijn darmen eenmaal geïrriteerd zijn ik echt helemaal niets meer kan hebben.
Terwijl als ik een tijd geen last heb gehad dan krijg ik niet altijd direct pijn na het eten van bv pasta (waar ik slecht tegen kan).
Alle reacties Link kopieren
Op zich natuurlijk wel tijd voor 10 minuten huisarts maar niet voor alles wat er na komt. Diëtiste, fodmap etc. Bovendien ga ik dus verhuizen dus heeft niet zoveel zin om dit proces in m'n oude woonplaats op te starten
RJB schreef:
06-07-2019 08:22
Op zich natuurlijk wel tijd voor 10 minuten huisarts maar niet voor alles wat er na komt. Diëtiste, fodmap etc. Bovendien ga ik dus verhuizen dus heeft niet zoveel zin om dit proces in m'n oude woonplaats op te starten
Sorry maar heb je last of niet? Natuurlijk heeft dat nut.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
06-07-2019 08:23
Sorry maar heb je last of niet? Natuurlijk heeft dat nut.
Ik ga binnen 4 weken naar de andere kant van het land dus nee dat heeft geen nut
Alle reacties Link kopieren
Als je geen zin/tijd hebt om te fodmappen zou ik toch die quatrase bestellen. Ze maken ook andere capsules die specifiek gericht zijn op intolerantie per groep, maar quatrase is dus voor alles.
Dat was dus mijn eye opener.
Alle reacties Link kopieren
COtweepuntnul schreef:
06-07-2019 08:17
Ja dat is dus voor iedereen anders. Maar probeer eens lactosevrij te eten.
Goeie tip dankjewel.
Lucifer2018 schreef:
06-07-2019 08:23
Sorry maar heb je last of niet? Natuurlijk heeft dat nut.
Niet genoeg om er wat aan te doen.
Alle reacties Link kopieren
mayou schreef:
06-07-2019 08:27
Als je geen zin/tijd hebt om te fodmappen zou ik toch die quatrase bestellen. Ze maken ook andere capsules die specifiek gericht zijn op intolerantie per groep, maar quatrase is dus voor alles.
Dat was dus mijn eye opener.
Oké nooit van gehoord. Bedankt voor de tip!
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
06-07-2019 08:20
Gezond eten. Wanneer ik meermaals per week snack (patat, pizza, shoarma, turkse pizza), vet en suiker eet dan krijg ik ook buikpijn. Dat is eerder een slechte levensstijl dan een ziekte. Dit is het eerste signaal dat je niet goed bezig bent. Eet gezond om erger te voorkomen. Dus matig of geen snacks en matig met suiker en frisdrank. Wel veel (gekookte) groente en rijst om de boel weer rustig te krijgen.

Patat en Turkse pizza zijn ongezond. Ongekookte groente is daarnaast voor de darmen veel moeilijker te verwerken dan gekookt. Het is niet raar dat je buikpijn krijgt van snacks met rauwe groente erbij.
Daar heb je helemaal gelijk in. Ik probeer al heel lang m'n slechte levensstijl aan te passen en ben ook al dik 20 kilo kwijt. M'n buikpijn stimuleert me wel om het echt nóg beter te willen doen. Bedankt ook voor je tip van rauwe groentes vervangen voor gekookt 👍🏻
Alle reacties Link kopieren
Ik gaf het laatst ook bij een familie lid. Hagelslag boterham in de morgen, Bossche bol in de middag bij de thee en in de avond naar de snackbar en dan de volgende dag aan yoghurt en beweren dat je daar dik van wordt en buikpijn van krijgt......
Tja daar word ik nou een beetje simpel van!

Ik kan gewoon niet afvallen want ik ben lactose intolerant...uhm nee....je bent een secret eater en daar krijg je buikpijn van.

En ik bedoel dat niet zo gemeen als het hier staat want ik ben zelf ook te zwaar geweest. Eerlijk gezegd de medische molen en meer pillen gaan je alleen helpen wanneer je je echt laat testen op voedselintolerantie maar voor 80% zal het waarschijnlijk met je levensstijl te maken hebben dus het is aan jou wat je er mee doet. Pilletjes en dokters of wat meer opletten op wat je eet.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ga naar de dokter. Van rauwe groente en lactose producten krijg ik geen last, glutenvrij eten heb ik daarentegen wel weer baat bij. Random allerlei tips volgen heeft geen zin. Zoals gezegd, het is voor iedereen anders waar je wel/geen last van krijgt.
Inderdaad eerst naar de huisarts. Volgens de Mlds , de maagleverdarmstichting, vond/vindt er een onderzoek plaats door de universiteiten van Leuven, Gothenburg en Maastricht via het invullen van een dagboek:

https://www.pdsb.nl/nieuws/oproep-welke ... rmklachten

Bespreek deze mogelijkheid wel eerst met je huisarts.
Alle reacties Link kopieren
RJB schreef:
06-07-2019 08:27
Ik ga binnen 4 weken naar de andere kant van het land dus nee dat heeft geen nut

Want aan de andere kant van het land (max 3 uur rijden) hebben ze heel ander eten ofzo? :proud:

Maar goed, ik zou sowieso niet zomaar gaan fodmappen of andere dingen zelf gaan doen. Ga naar de huisarts zou ik zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik slik is een voedingssuppement dat bestaat uit de enzymen die tijdelijk het gebrek aan de lichaamseigen enzymen aanvult zodat je meer dingen kunt eten. Het werkt een half uur, kennelijk net lang genoeg. Tuurlijk moet je ook gezond eten (met af en toe een uitzondering), maar dit is een welkome aanvulling.
Ik heb ook prikkelbare darm en bij mij is het ook super lastig om te achterhalen waar ik op reageer en waar niet op. Fodmap heb ik vaak bekeken maar daar heb ik toch net niet genoeg last voor om dat te kunnen opbrengen denk ik.

Ik merk in ieder geval ook, wat iemand hierboven ook schreef, dat als ik een tijd geen last heb, ik veel meer kan hebben dan wanneer ik al last heb. Waar ik vaak buikpijn van krijg is rauwe groenten, mango, perzik, yoghurt (dat kan ik wel één keer eten maar niet een week lang elke avond, zelfde geldt voor melk). Vet eten gaat sowieso niet zo goed dus dat laat ik meestal wel staan. Gevolg is wel dat ik moeite heb met op gewicht blijven. Oh ja, vooral wit brood eten helpt bij mij ook enorm!!
Belangrijk is dat eerst door een arts is uitgesloten dat het niks anders is dan pds.

Voor mij helpen vezels heel goed. En als ik weer eens een tijdje last hebt, er ik extra vezels als tarwezemelen.

Bij mij lijkt het wel een soort luie darm. Door een tijdje extra vezels te eten kan ik er weer maanden geen last hebben van aanvallen, en kan ik gewoon alles eten. Té vet in combinatie met weinig vezels is vaak een trigger. Pizza, patat met snack etc.

Bij het extra vezels eten is het wel belangrijk dat ik extra drink, anders werkt het averechts.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven