Gezondheid alle pijlers

Mirena - radeloos

09-07-2019 13:47 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi iedereen,

Ik zou graag jullie mening willen, misschien wat ervaring van anderen.

Sinds afgelopen maart heb ik de mirena spiraal. Ik ben gestopt met de pil omdat ik heel veel mentale problemen had (doemdenken, onzekerheid, huibuien, stemmingswisselingen). Ben in november gestopt met de pil en sindsdien gelukkig mentaal nergens meer last van gehad.

Sinds maart heb ik de mirena. En ik vloei nog steeds. Ooit twee daagjes niets, en dan begint de kramp en het bloeden weer. Ik heb er ook de ene na de andere schimmelinfectie bij. Daar heeft de dokter nu wel iets voor voorgeschreven, maar toch is het vervelend.

Nu heb ik met de dokter overlegd, en als het bloeden en de pijn over twee maanden niet weg zijn, halen we hem eruit. Maar: wat dan? Alleen met condoom? Vind ik misschien wel risky. Weer anticonceptie met hormonen gaan we niet doen, want daar word ik weer helemaal ongelukkig van misschien.

Volgens internet is het enige andere hormoonloze alternatief een koperspiraal, waar de menstruatie weer heftiger van schijnt te worden, en heftige menstruatie is nou juist waarom ik al die jaren geleden aan de pil ging :(. Of sterilisatie, maar dat gaat hem niet worden, ik ben pas 21 en wil nog kinderen (ooit)..

Pfff, hebben jullie advies? Wat is jullie ervaring met condoom als enige anticonceptie?
Koperspiraal proberen en als dat niks is condooms. Ik vrij al 2 jaar enkel met condooms en gaat prima. Gewoon altijd opletten met scherpe nagels, verpakking netjes open maken etc.
Alle reacties Link kopieren
Ik vloeide ook de eerste maanden na het plaatsen veel. Goed dat je in gesprek bent met je huisarts, bij mij is het na een aantal maanden verminderd naar een paar dagen ongesteld per maand en na een jaar werd ik zelfs niet meer ongesteld. Er is geloof ik ook een alternatief op de mirena op de markt : kyleena een lichtere versie (minder hormonen), maar ik weet niet of dit helpt met jouw klachten wellicht iets om te bespreken met jouw ha als de klachten niet verminderen?
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriendin heeft na de laatste zwangerschap weer een koperspriaaltje laten zetten, en heeft vroeger ook een hormoonspiraaltje gehad.

Wat je hierboven schrijft klopt, de menstruatie is met het koperspiraaltje net alsof je geen anticonceptie gebruikt, dus als je al een heftige menstruatie had zul je dit waarschijnlijk ook hebben met het koperspiraaltje. Voordeel is wel dat ze geen last heeft van stemmingswisselingen, opvliegers en een lager libido, wat wel weer het geval was bij een hormoonspiraaltje.

Alleen condoom als anticonceptie kan in principe prima, heb dit altijd gedaan buiten relaties om en eigenlijk nooit problemen mee gehad al is toegegeven het gevoel een stuk minder. Verder moet je wel opletten dat er geen ongelukken mee gebeuren, maar bij voldoende opwinding is dit mijn inziens vrijwel niet aan de orde.

Persoonlijk zou ik voor het koperspiraaltje gaan en de heftige menstruatie op de koop toe nemen. Seks tijdens de menstruatie hoeft ook helemaal niet zo onprettig te zijn als veel mensen er op voorhand over denken, maar dit is volledig aan jou.

Wat wel vervelend kan zijn zijn de kunstof draadjes die aan het spiraaltje vast zitten, deze moeten óf de standaard lengte hebben, dan kunnen om de baarmoedermond heen vouwen en voelt geen van beiden er wat van, óf helemaal afgeknipt. Mijn vriendin moest ivm baarmoederhalskankeronderzoek een stukje weefsel laten weghalen, daarbij zaten die draadjes in de weg waarop de gyneacoloog deze halverweg afgeknipt had. Hierdoor voelde ik die draadjes prikken tijdens de seks en dat was wel heel erg storend, dus die zijn gelukkig afgeknipt...

Succes bij je keuze, er zitten aan alle middelen voor en nadelen denk ik.
If it weren't for the amazing double standard, you would have no standard at all...
Alle reacties Link kopieren
Condoom en pessarium? Condoom en middels persona oid je cyclus bijhouden en partner niet in je laten klaarkomen als je in je vruchtbare periode zit?

Koperspiraal proberen kan ook. Niet iedereen krijgt er heftigere menstruaties van.
Alle reacties Link kopieren
Ik had met de mirena ook een half jaar non-stop bloedingen. Daarna werd ik elke maand een paar dagen ongesteld. Ik was niet super tevreden over de mirena.

Na mijn zwangerschap heb ik een koperspiraal genomen (flexi-T). Wel iets zwaardere menstruatie, maar verder vind ik het ideaal.

Je zou ook kunnen kijken naar de gynefix. Dat is een heel klein koperspiraal dat ze met een hechtinkje vastzetten aan je baarmoederwand, zodat je hem niet verliest. Doordat hij zo klein is, hebben vrouwen minder toename van menstruatie klachten. Wordt alleen gezet bij gynaecoloog.
Ballerine (nieuw soort koperspiraal) viel mij om te plaatsen erg mee. Beetje kramp gehad erna. Of het je menstruatie heftiger maakt is iets dat je enkel zelf kunt uitvinden want verschilt van vrouw tot vrouw.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties!

Ik ben echt heel bang voor een koperspiraal omdat ik voordat ik met de pil begon echt zo erg ongesteld was dat ik er gewoon echt ziek van werd.. Maar als dat verder de enige optie is, dan moet het misschien maar. Ik hoop dat de mirena als nog een succes wordt.

Met condoom vind ik voor mijn vriend minder leuk. Hij klaagt niet hoor, zo is hij niet, maar ik vind het voor hem ook wel weer jammer. Maarja, seks met condoom is beter dan geen seks, want na 4 maanden non stop ongesteld te zijn geweest blijft er van ons seksleven ook niet heel veel over :(
Alle reacties Link kopieren
puntillita schreef:
09-07-2019 14:16
Ballerine (nieuw soort koperspiraal) viel mij om te plaatsen erg mee. Beetje kramp gehad erna. Of het je menstruatie heftiger maakt is iets dat je enkel zelf kunt uitvinden want verschilt van vrouw tot vrouw.
Hoe bevalt die verder? Hoe lang kan die blijven zitten?
Alle reacties Link kopieren
Zit de spiraal wel goed? Ik vond de koperspiraal een drama en de mirena een verademing daarna. Met de koperspiraal veel bloedverlies en veel krampen. Met de mirena was ik na 6 maanden helemaal van de menstruatie af.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind alleen condooms prima. Geen hormonen of andere ongein in mijn lijf.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ben jij of hij al oud genoeg om voor sterilisatie te kunnen gaan?
redbulletje schreef:
09-07-2019 14:40
Ben jij of hij al oud genoeg om voor sterilisatie te kunnen gaan?
Ze is 21 en heeft een kinderwens. Zie OP
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gewoon condoom gebruikt toen ik pilmoe was. Werkt prima hoor
Alle reacties Link kopieren
boannan schreef:
09-07-2019 14:38
Zit de spiraal wel goed? Ik vond de koperspiraal een drama en de mirena een verademing daarna. Met de koperspiraal veel bloedverlies en veel krampen. Met de mirena was ik na 6 maanden helemaal van de menstruatie af.
Ik heb eerst een spiraal laten zetten, toen deed de dokter iets fout (haar woorden), ze trok per ongeluk de touwtjes terug de vagina in bij het afknippen. Ze heeft de spiraal wel weer teruggeduwd, maar na een echo (120 euro) bleek dat hij niet goed zat. Toen is hij eruit gehaald, en twee weken later een nieuwe gezet. Ook toen weer een echo (120 euro weer). De dokter zei vorige week dat het mogelijk is dat de spiraal is uitgezakt wat de bloedingen veroorzaakt. Of ik nog een echo wilde laten doen (weer á 120 euro).

Ik heb gezegd dat ik wil afwachten tot die 6 maanden, kijken of het bloeden idd stopt. Ik ben namelijk inmiddels al 240 € kwijt en wil dat pas weer doen als het echt moet. Achja, als het nog een keer moet ben ik wel door mijn eigen risico heen...
Enniepennniee schreef:
09-07-2019 14:20
Hoe bevalt die verder? Hoe lang kan die blijven zitten?
.
Hij zit nog niet lang dus ik kan alleen zeggen dat hij vooralsnog prima bevalt. Af en toe een vaag kraampje en een roze veeg, maar geen doorlopende menstruatie of zo. Hij kan in principe 5 jaar blijven zitten, net zoals de meeste koperspiralen.
Gewoon volhouden.

Bij mijn eerste Mirena heb ik een half jaar gevloeid, toen nog een maand of 2 een beetje rommelig en daarna was het weg. Ruim 4 jaar niks :cheer2:
Bij de 2e heeft het weer even gerommeld en dat was met een paar weken klaar.
boannan schreef:
09-07-2019 14:38
Zit de spiraal wel goed? Ik vond de koperspiraal een drama en de mirena een verademing daarna. Met de koperspiraal veel bloedverlies en veel krampen. Met de mirena was ik na 6 maanden helemaal van de menstruatie af.
Hier hetzelfde, ik ben al zo oud dat ik nu mijn laatste krijg. Even doorbijten een half jaar en ik ben er ook huilerig van geworden. Maar dat weegt niet op tegen de normale periodes dus het is het beste van het slechtste zeg maar.
Alle reacties Link kopieren
Oke, bedankt allemaal! Ik ga nog maar even doorbijten dan... Mag natuurlijk op zich al afkloppen dat ik geen mentale struggles meer heb!
Aan mijn reactie heb je niets, maar toch. Ik heb inmiddels mijn derde mirena en sinds de plaatsing van de eerste heb ik niet meer gevloeid. Ik had altijd veel last van hormonale anticonceptie, maar dankzij de zeer lokale werking van de mirena heb ik er nu geen last van.
Voor mij was het niet menstrueren erg van belang en daarom was voor mij een koperspiraal dus ook geen optie.
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
09-07-2019 16:29

Voor mij was het niet menstrueren erg van belang en daarom was voor mij een koperspiraal dus ook geen optie.
Dan heb je mazzel, want die bijwerking heb ik nooit gehad van de mirena. Ook niet van de pil trouwens. Mijn menstruatie kwam altijd gewoon overal doorheen.
Ik heb de minipil gehad. De gynaecologe had toen uitgelegd dat dat hetzelfde hormoon bevat als de Mirena spiraal...
Het vrouwencondoom is nog veiliger dan het standaard condoom (steviger en het omvat de schaamlippen), bovendien heb je zelf de "macht", want jij doet hem in. Dat kan al een paar uur van tevoren!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven