Gezondheid alle pijlers

anticonceptie puber

10-07-2019 15:12 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn ex en ik hebben zitten te brainstormen over al/niet de pil of andere anticonceptie voor onze dochter. Korte schets: 15, half jaar verkering. Ze is erg verliefd en begint nieuwsgierig te worden naar meer. We kunnen er open over praten en elke keer is haar uitspraak ... ik ben wel nieuwsgierig naar meer, maar ik vind mezelf nog wel jong. Ja dat vinden wij dus ook wel. Anderzijds, dingen kunnen opeens in de heat of the moment snel gaan en onze mening is dan ook: dan beter veilig.
We neigen er dus naar om toch maar een doktersbezoek in te plannen en de anticonceptie alvast maar te regelen.

Enkele dingen hierbij:
- ergens blijft bij mij knagen of ik hiermee niet teveel alle seinen op groen zet (gevoelsmatig heb ik liever heb dat ze nog even wacht )
- hormonen in een jong lijf - ook niet echt voorstander van - maar enkel een condoom alleen levert niet voldoende zekerheid

En praktisch: de pil vereist wel een discipline en organisatie die ze volgens mij nog niet helemaal beheerst ... ze moet op en neer tussen twee huizen, dus strip zal wel eens hier of daar blijven liggen en vergeten worden. Is dan zo'n staafje in de arm een beter alternatief ? Of is dat voor een jong meisje helemaal niet gezond ? Misschien is dat laatste meer een vraag voor de huisarts. Dan ben je wel meteen klaar voor drie jaar. Voor ouders wel een rustgevend gevoel.

Geen concrete vraag, maar misschien kunnen jullie aangeven hoe jullie het in deze fase met jullie dochter hebben aangepakt ? Vanaf wanneer gingen ze aan de pil bjivoorbeeld ?
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Ik zou voor advies naar de huisarts gaan.
Gewoon de prik of staafje (al zet mijn huisarts die niet meer ivm uitgroeien en schommelende resultaten) of normale pil en condoom net als bijna elke andere 15 jarige.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 10-07-2019 15:18
46.49% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg op mijn 15e verkering met mijn nu man. Smoorverliefd en zeker toe aan meer. Ik heb mijn moeder gevraagd of ik aan de pil mocht. Vond ze prima. (Zei ze, achteraf weet ik dat ze even moest slikken) liever thuis en veilig, dan stiekem en in de bosjes, was het motto hier.

Ik heb gewacht tot ik aan de pil was en toen hebben we voor het eerst gevreeën.

Hoe denkt je dochter er zelf over?
~What if I fall? Oh but my darling, what if you fly?~
Alle reacties Link kopieren
Geen kinderen, dus ik kan alleen vanuit mijn eigen ervaring spreken. Ik was 16 en ging zelf naar de dokter voor de pil. Mijn moeder wist van niks. Ik had enorm last van menstruatiepijn en daar wilde ik graag vanaf. Omdat ik meteen doorhad dat ik met de pil ook zo ongeveer zelf kon bepalen wanneer ik ongesteld zou worden ben ik vrijwel nooit vergeten, die keren zijn echt op 1 hand te tellen denk ik.
Over het effect van hormonen dacht ik dan weer helemaal niet na. Dus een bezoekje aan de huisarts kan zeker geen kwaad.
The owls are not what they seem
Ik was 12. Was niet voor bescherming maar tegen vreselijke PMS.
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie ook over de prikpil nagedacht? Als zo’n staafje niet bevalt, moet ‘ie er ook weer uit.

Absoluut niet dezelfde situatie, maar bij ons op de dagopvang worden ouders van jonge cliënten (meiden vanaf een jaar of 14) door de medisch assistente erop gewezen dat de pil idd alleen betrouwbaar is als die goed ingenomen wordt. Dan is de prikpil eens in de drie maanden ook een optie.

En mag ik zeggen: top dat jullie als ouders daar zo goed over nadenken!
Adem in, adem uit, en herhaal indien nodig ;)
Alle reacties Link kopieren
Ik ging op mijn 13e aan de pil omdat de menstruatiepijn geen dien meer was zonder de pil.

Op mijn 39e gestopt om zwanger te worden en gelijk een regelmatige cyclus.

Jij kan niet voor haar beslissen of je dochter aan de pil moet gaan of een staafje in haar arm. Het is haar lichaam.

Persoonlijk zou ik haar wel graag aan de pil zien gaan als ik jou was want ik zou liever niet zien dat mijn dochter een tienermoeder werd.

Maar zij moet zelf kiezen.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je beter even met je dochter kan bespreken welke vorm van anticonceptie zij graag wil (naast condoom) en of ze dat überhaupt wil en daarna een doktersafspraak inplannen. Ik zou sowieso wel nu beginnen. Beter te vreog dan te laat.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat de lichten hoe dan ook op groen staan voor haar: 15, verliefd en nieuwsgierig naar meer, klaar ben je.

Ik vond de pil op die leeftijd draaama. Vergat er standaard 1 a 2 per maand, liep continue te stressen of het niet mis was gegaan.

Overleg met de huisarts. Elke 3 maanden een prikpil is ook nog een optie bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
Eerst eens bespreken met jullie dochter en kijken wat zij wil.

Zij heeft een leeftijd dat zij zelf wel goed weet en kan onthouden dagelijks een pil te moeten slikken denk ik.
Men lijd het meest om het lijden dat men vreest.
Staafje zou ik niet doen. Ik zat hier eerst ook aan te denken, maar kon alleen maar negatieve reacties erover vinden. Er is ook in een woonplaats ergens een onderzoek geweest onder 60 vrouwen geloof ik, en geen van allen heeft ooit nog een tweede laten zetten. Is wel ergens te vinden als je googelt.

Ik wilde op mn 14e ook aan pil vanwege heftige menstruatiekrampen. Mijn moeder wilde dit niet, want ze vond dat ze daarmee groen licht gaf. Ik had toen niet eens een vriendje dus vond het maar raar. Toen ik 15 was kreeg ik een vriendje en is ze gelijk naar de dokter gerend.

Als m'n dochters op die leeftijd komen, haal ik ook gewoon de pil voor ze en condooms. Liever dat het veilig gebeurd dan dat ze straks heel jong zwanger zijn.
Alle reacties Link kopieren
Uiteraard is het haar beslissing, het is niet de bedoeling om haar te dwingen. Dat spreekt natuurlijk voor zich.

Ze heeft het nu over "ik meld me wel bij jullie van te voren als ik daar aan toe ben", maar ik weet uit eigen ervaring (gelukkig heb ik toen geluk gehad) dat niet altijd je ratio bovenaan de lijst met prioriteiten staat als je hormonen het over nemen.
Dus vandaar dat we nu overwegen dat voor te zijn.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Alle reacties Link kopieren
Een baby is erger dan een pil van de huidige generatie...wat denk dat zwangerschapshormonen met een lichaam doen?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik was op die leeftijd dakloos en had de pil gewoon in mijn tas.
belgali schreef:
10-07-2019 15:24
Uiteraard is het haar beslissing, het is niet de bedoeling om haar te dwingen. Dat spreekt natuurlijk voor zich.

Ze heeft het nu over "ik meld me wel bij jullie van te voren als ik daar aan toe ben", maar ik weet uit eigen ervaring (gelukkig heb ik toen geluk gehad) dat niet altijd je ratio bovenaan de lijst met prioriteiten staat als je hormonen het over nemen.
Dus vandaar dat we nu overwegen dat voor te zijn.
Als je echt niet zwanger wil worden, dan wint ratio het echt wel hoor. Ik ben vroeger weleens de pil vergeten te slikken, no way dat ik dan seks had.
Ik zou haar gewoon naar de huisarts sturen om de mogelijkheden daar te bespreken. Dat je haar groen licht zou geven vind ik echt onzin. En wat heb je liever: Dat ze goede voorlichting en voorzorgsmaatregelen heeft genomen of straks "mam, ik ben zwanger."

Ik ben zelf op mijn 14-15e aan de pil gegaan omdat mijn menstruatie echt zeker in de vakantie naar Engeland zou vallen en ik dan dus niet zou kunnen gaan zwemmen enzo (vond Tampons toen niks). Daarnaast was ik ook heel onregelmatig en heel heftig. Door de pil werd het regelmatig en nam de hoeveelheid ook af.
Alle reacties Link kopieren
erinhanson schreef:
10-07-2019 15:16
Ik kreeg op mijn 15e verkering met mijn nu man. Smoorverliefd en zeker toe aan meer. Ik heb mijn moeder gevraagd of ik aan de pil mocht. Vond ze prima. (Zei ze, achteraf weet ik dat ze even moest slikken) liever thuis en veilig, dan stiekem en in de bosjes, was het motto hier.

Ik heb gewacht tot ik aan de pil was en toen hebben we voor het eerst gevreeën.

Hoe denkt je dochter er zelf over?
Ja, dat is het inderdaad helemaal. Ik vind het ook prima. En toch moet ik even slikken.
Zeker goed dat we het er open over kunnen hebben, maar soms heb ik ook een beetje een innerlijke reflex van *stopt vingers in oren en gaat een liedje zingen* - soms moet je gewoon als ouder weer wennen aan een nieuwe fase.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Alle reacties Link kopieren
Suzan_1991 schreef:
10-07-2019 15:27
Als je echt niet zwanger wil worden, dan wint ratio het echt wel hoor. Ik ben vroeger weleens de pil vergeten te slikken, no way dat ik dan seks had.
Ik vergat vaak zat de pil op die leeftijd, daar kom je dan hopelijk de volgende avond achter. Hele dag dat je seks gehad kunt hebben. En zaad blijft sowieso 3/4 dagen leven, dus de dagen ervoor kunnen ook een zwangerschap veroorzaken.

Als TO zelf al aangeeft dat structuur niet echt haar dochters ding is, zou ik andere opties eerst proberen.
Alle reacties Link kopieren
Dropdrop schreef:
10-07-2019 15:22
Ik denk dat de lichten hoe dan ook op groen staan voor haar: 15, verliefd en nieuwsgierig naar meer, klaar ben je.
:) heel accurate observatie - Ik herken het nog van mezelf op die leeftijd - dus ja, wat had ik ook verwacht ;)
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Alle reacties Link kopieren
Suzan_1991 schreef:
10-07-2019 15:23
Staafje zou ik niet doen. Ik zat hier eerst ook aan te denken, maar kon alleen maar negatieve reacties erover vinden. Er is ook in een woonplaats ergens een onderzoek geweest onder 60 vrouwen geloof ik, en geen van allen heeft ooit nog een tweede laten zetten. Is wel ergens te vinden als je googelt.
Mijn collega zweert erbij. Heeft nu al de tweede. Maar zal zeker navragen bij de huisarts.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Alle reacties Link kopieren
Voor een ouder is het natuurlijk een ding, maar toen ik zelf net 16 was en een half jaar verkering had vond ik mezelf er écht wel klaar voor. Met een lieve vaste verkering lijkt me de leeftijd niet per se te jong.

Waarom zo blijven denken in de (varianten van de) pil? Overweeg ook nuvaring of mirena. Overleg in ieder geval met de huisarts. Ik heb zelf jarenlang de pil geslikt, net als veel van m'n vriendinnen, maar toen de meesten in de loop van de jaren tussen 20 en 30 overstapten naar wat anders of stopten gaven ze toch aan het effect van de hormonen onderschat te hebben. Alsof er een soort dekentje van je afvalt als je stopt.
Dropdrop schreef:
10-07-2019 15:37
Ik vergat vaak zat de pil op die leeftijd, daar kom je dan hopelijk de volgende avond achter. Hele dag dat je seks gehad kunt hebben. En zaad blijft sowieso 3/4 dagen leven, dus de dagen ervoor kunnen ook een zwangerschap veroorzaken.

Als TO zelf al aangeeft dat structuur niet echt haar dochters ding is, zou ik andere opties eerst proberen.
Ik was zo bang om zwanger te worden, dat als we seks gingen hebben ik altijd nakeek of ik de pil wel genomen had.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het in elk geval goed dat je het hier gewoon over kan hebben met je dochter, maak gewoon een afspraak bij de huisarts (evt samen) om te bespreken wat zij graag wil en wat de huisarts adviseert.

Toen ik zelf 16 was en een vriendje had en ik zelf aan mijn moeder vroeg of ik aan de pil mocht, verbood zij dat want ik was volgens haar te jong om seks te hebben en zij dacht dit op die manier onder controle te hebben :facepalm: Dat ik het toen alsnog deed met alleen een condoom kwam niet in haar op.

Dat is dus wel een risico als je je dochter niet aan de anticonceptie doet, dat ze in het heetst van de strijd dingen doet die later niet zo handig blijken te zijn zonder de pil.

(Toen mijn vader dit een aantal maanden later te weten kwam is hij heel kwaad geworden en is hij zelf met mij naar de huisarts gegaan voor de pil. Gelukkig was er daarvoor niks mis gegaan)
Alle reacties Link kopieren
Suzan_1991 schreef:
10-07-2019 15:49
Ik was zo bang om zwanger te worden, dat als we seks gingen hebben ik altijd nakeek of ik de pil wel genomen had.
heel gedisciplineerd was je dus - ik was zelf in mijn jonge jaren ook meer een "drop drop" type dus ik ga er maar vanuit dat mijn dochter dit misschien ook geërfd heeft ... zeker weten doe ik dat dus niet
sowieso is er nog een dubbel op beveiliging met condoom, want dat zal ik haar zeker ook op het hart drukken ivm ziektes
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven