Gezondheid alle pijlers

Bloed doneren

11-07-2019 20:06 170 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Gewoon belangstelling, ik heb me aangemeld op bloed te doneren.
Zat er al lang mee in mn hoofd en het moest er maar eens van komen,
Wie doneert ook en wat zijn jullie ervaringen?
Ben nu een paar keer geweest. Nog geen problemen mee gehad. In Amsterdam zijn er genoeg zoetigheden etc. beschikbaar, maar ik heb het nog niet echt nodig gehad. Ik eet vooraf wel even goed.
Anoniem262821034 schreef:
11-07-2019 20:28
Serieus? Dat is echt overdreven. Hier mag je gewoon direct weg zonder eten/ drinken als je je goed voelt hoor.
Ja ik moest de vorige keer echt zo lang blijven zitten, ik dacht echt wat is dit. Ik heb in totaal een uur op die locatie gezeten, alles bij elkaar. Beetje tijdverspilling.

Eten en drinken krijg je gewoon! Hoef je niet voor te betalen.
Alle reacties Link kopieren
Letsgetlosttonight schreef:
11-07-2019 20:30
Ja ik moest de vorige keer echt zo lang blijven zitten, ik dacht echt wat is dit. Ik heb in totaal een uur op die locatie gezeten, alles bij elkaar. Beetje tijdverspilling.

Eten en drinken krijg je gewoon! Hoef je niet voor te betalen.

Hm maf. Ik kan me voorstellen dat dat mensen tegenhoudt om te doneren, want al met al kan het dan best wat tijd kosten die niet heel goed te plannen is (want ook met afspraak moet je maar net een beetje geluk hebben qua drukte).
.
Alle reacties Link kopieren
koelbox schreef:
11-07-2019 20:24
Wat super al zoveel leuke reacties
Intake achter de rug, wachten op 1e oproep, in 9.4, dus prima.

Wat jammer chocolade aardbei en CO

Toen ik zei dat ik dus wat te drinken en eten mee zou nemen moest ze smakelijk lachen. Ze leggen je idd in de watten evt verzorging en eten en drinken

Zijn jullie na de 1e keer zelf naar huis gereden?
Ja joh, ik ga altijd met de fiets. Geen probleem hoor.
Nothing happens for a reason
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
11-07-2019 20:28
Serieus? Dat is echt overdreven. Hier mag je gewoon direct weg zonder eten/ drinken als je je goed voelt hoor.
Hier ook. Ze vragen altijd even of je je goed voelt voor je opstaat, met een bedankje voor de donatie en dat je lekker even iets te eten of te drinken kunt nemen. Maar als je liever meteen vertrekt kan dat natuurlijk ook . Persoonlijk vind ik het wel onderdeel van het hele ritueel :)
Nothing happens for a reason
Ik heb juist een hele veelvoorkomende bloedgroep, dus ik word dan ook gebeld of ik wel kom.
Alle reacties Link kopieren
juliet64 schreef:
11-07-2019 20:40
Hier ook. Ze vragen altijd even of je je goed voelt voor je opstaat, met een bedankje voor de donatie en dat je lekker even iets te eten of te drinken kunt nemen. Maar als je liever meteen vertrekt kan dat natuurlijk ook . Persoonlijk vind ik het wel onderdeel van het hele ritueel :)

Haha ja ik ook, een soort uitje. :biggrin:
.
Alle reacties Link kopieren
Toevallig van de week langs geweest voor een check. Spannend! Jarenlang ingeschreven geweest maar nooit gedoneerd. Hopelijk mag ik binnenkort doneren.
Hier ook een donor, ik blijf wel de tijd zitten met koffie en koek.. Thuis moet ik drie trappen op en de eerste keren ging ik bijna knock out toen ik boven was.. dus neem lekker mijn tijd (en koek)
Alle reacties Link kopieren
Ik ook, alleen maar voordelen;
Je helpt er iemand mee.
Bepaalde waardes van jezelf worden ook altijd even gecheckt.
Roze koeken na afloop.

Het enige nadeel; kost een beetje tijd, maar ach.... dat is te overzien toch?
Ben ook nog nooit naar of ziek geweest na afloop.
Alle reacties Link kopieren
Wat goed!!

Allereerst hulde voor alle donoren. Het kost inderdaad wel even wat tijd, maar je redt écht levens. En zowel die mensen als hun naasten zijn je eeuwig dankbaar.

Vanuit mijn werk ben ik dagelijks betrokken bij de uitgifte van bloedproducten, dus ik zie wat een impact het heeft aan de kant van de patiëntenzorg maar ook wat een enorme logistiek er achter de donaties schuilgaat.

Ik heb me 4 jaar geleden ook als donor aangemeld, maar ik kom voorlopig helaas niet in aanmerking i.v.m. hormoongebruik. Zodra het wel mag, meld ik me direct weer aan.
Alle reacties Link kopieren
Ik doneer plasma. Ofja moet nog even wachten tot bevalling 6 maanden geleden is.

Zorg vooral ook dat je de dag van het doneren of als je vroeg gaat dag ervoor goed eet en drinkt. Ik ben 1 keer bijna flauwgevallen toen dat er bij in was geschoten
Alle reacties Link kopieren
Leuk zeg, zoveel reacties
Het leeft dus echt best wel
Mooie reactie van jou apiejapie
apiejapie schreef:
11-07-2019 20:25
Zelf mag ik niet doneren. Maar wel bloed ontvangen tijdens een pittige operatie. Wil jullie dan ook bedanken want mede dankzij jullie is het beter met me afgelopen dan wanneer ik dat bloed niet had kunnen ontvangen. Bedankt!
Gelukkig ben ik niet de enige die op deze manier gebruik van dit topic wil maken.

Ook ik wil alle bloeddonoren van harte bedanken. Tijdens de bevalling van mijn dochter was het kantje boord en zonder bloeddonoren had ik het niet gered. Dus vanuit de grond van mijn hart dank ik jullie omdat jullie het mogelijk hebben gemaakt dat ik haar nog elke dag mee kan maken en dat zij nog een moeder heeft. Jullie zijn allemaal helden!!

:heart: :redrose: :daisy: :love: :rose:
Alle reacties Link kopieren
Toen ik een dag stage liep bij de bloedbank was daar een meneer die zijn 200ste donatie kwam geven. Hij had wat lekkers meegenomen voor de medewerkers als bedankje - terwijl de bloedbank natuurlijk juist hém zo dankbaar was!

En dan was deze man heel nog eens heel erg lastig te prikken, hij wil daarom ook alleen maar door één bepaalde medewerker geprikt worden, maar toch blijft hij keer op keer terugkomen. Wat een prachtige vent. :heart:
Alle reacties Link kopieren
Wauw! Wat een hartverwarmend topic is dit aan het worden zeg. Fijn!
Lijkt me naar als je flauw valt, kan me voorstellen dat je dan even stopt.
En dat verhaal van die man, 200 donaties en moeilijk te prikken. Prachtig!
Alle reacties Link kopieren
Leuke is ook dat ik tijd gewerkt heb met mensen die behandeld werden met immunoglubulinen, wat uit plasma gemaakt wordt. Dan weet je heel precies waar je het (oa) voor doet. :D
.
Alle reacties Link kopieren
Mooi dit topic! Ik doneer ook, heb het al vanaf jonge leeftijd willen doen. Dus nog voor mijn 18e verjaardag aangemeld zodat ik meteen kon beginnen zodra ik 18 was. Kreeg ik toen leuke reacties op. Bij mij is het wel een paar x mislukt, aanprikken lukte niet of het liep niet genoeg door. De laatste paar jaar gaat het weer goed! Vind het altijd wel fijn om te kunnen doen. Ik ga voor de stroopwafels :-)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb pas twee keer mogen doneren (voornamelijk vanwege een half jaar niet mogen na bepaalde reizen en het zetten van een tattoo). Ik kijk ook niet als de naald erin gaat maar verder geen centje last! En... roze koeken!
De dag erna voel ik me wel wat slapper, dus ik ga bij voorkeur als ik de dag erna niet hoef te werken. Goed eten en drinken is belangrijk.
Ik vind het ook een fijn idee om met zoiets simpels anderen te kunnen helpen, plus ik vind het wel interessant om mijn eigen HB te weten te komen ;)
Alle reacties Link kopieren
Het enige dat ik kan toevoegen is: bedankt allemaal!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook al een paar jaar donor. Het kost even tijd, maar je weet waar je het voor doet :)

Als ik tips mag geven n.a.v. mijn ervaringen.. Ondanks dat je daar de nodige lekkere dingen krijgt is het handig om wel goed gegeten te hebben die dag. Liever na het avondeten als er vlak voor. Dan heb ik er in ieder geval minder last van en kan ik praktisch meteen weer naar huis.
Ik ben rechtshandig en ben makkelijker te prikken daar. Links ging niet zo goed. Werkt de ene arm niet voor je, dan wellicht de ander wel.

Succes!
Ik heb eerst een tijdje bloed gegeven, en nu plasma. Er hing een oproep voor nieuwe pasmadonoren en toen heb ik gevraagd waar ze meer behoefte aan hebben. Plasma dus. Nou heb ik A positief, dus misschien zijn daar genoeg donoren voor.

Ik vind het altijd wel een ontspannen 'uitje'. Na afloop neem ik chocomel en een roze koek of ontbijtkoek.
Je wordt bij ons centrum inderdaad heel erg in de watten gelegd, ze zijn heel zuinig op hun donoren :)

Ik voel mezelf wel iets slapper na afloop, maar fiets wel gewoon naar huis. Inderdaad zorgen dat je vooraf voldoende eet en vooral drinkt, dat scheelt wel.
anoniem_172829 wijzigde dit bericht op 11-07-2019 22:16
0.17% gewijzigd
Ook ik ben een ontvanger! Ik krijg regelmatig gammaglobuline. In 1 infuus zit het eiwit van 1000 verschillende donoren! Dus ontzettend bedankt allemaal!!!! Jullie zijn stuk voor stuk helden. Ik ben jullie iedere keer weer dankbaar.
Helaas mag ik door mijn vele medicijngebruik zelf niet doneren...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb toen ik een jaar of tien was een keer iets gezien over orgaan en bloeddonatie op tv. Zodra ik 12 was mocht ik met een donorcodicil rondlopen en op mijn 18e verjaardag heb ik mij voor bloeddonatie aangemeld.
Heb eerst een jaar of tien bloed gedoneerd en ben toen overgegaan op plasma.
Toen ik na de bevalling van mijn derde leeg leek te bloeden en steeds wegviel werd ik met gillende sirenes naar het ziekenhuis gebracht. Ik schijn toen bij binnenkomst gezegd te hebben: wat jullie ook doen: ik wil geen bloed want ik ben donor! :rofl:
Ik heb uiteindelijk bijna 3L bloed verloren en mijn HB bleef op het randje hangen maar ik heb geen bloed gekregen.

Helaas kan ik al even niet doneren, hopelijk kan dat later weer.
Ik doe het voor de roze koeken uiteraard :mrgreen:
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Puntpaprika schreef:
11-07-2019 21:59
Ik heb pas twee keer mogen doneren (voornamelijk vanwege een half jaar niet mogen na bepaalde reizen en het zetten van een tattoo). Ik kijk ook niet als de naald erin gaat maar verder geen centje last! En... roze koeken!
De dag erna voel ik me wel wat slapper, dus ik ga bij voorkeur als ik de dag erna niet hoef te werken. Goed eten en drinken is belangrijk.
Ik vind het ook een fijn idee om met zoiets simpels anderen te kunnen helpen, plus ik vind het wel interessant om mijn eigen HB te weten te komen ;)
Dat heb ik ook, en ook om te checken of mijn bloeddruk oké is. Da's inderdaad nóg een voordeel van doneren: het is ook een soort (hele basale) gezondheidscheck.
Over slapte gesproken; ik heb eigenlijk nooit ergens last van, de dag daarna al helemaal niet meer, maar een paar keer terug was ik 's avonds alweer vergeten dat ik gedoneerd had en was toen gaan sporten (bodypumplesje). Ik was niet vooruit te bránden, het lukte gewoon voor geen meter. Tot ik me opeens bedacht dat ik die middag gedoneerd had. Dezelfde dag sporten is dus niet aan te bevelen :)
Nothing happens for a reason

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven