Gezondheid alle pijlers

En dan beland je midden in een reanimatie

12-07-2019 16:04 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik was onderweg boodschappen halen voor het avondeten. Zie ik langs de weg een auto staan met een vrouw die in het paniek aan het zwaaien en wenken was. Ik heb de auto direct gekeerd (veilig) en eenmaal ter plaatse bleek de tweede persoon geen hartslag te hebben en niet te ademen.

Deze man heb ik samen met de vrouw uit de auto gehaald, de vrouw wist niet wat ze moest doen. Ik heb direct 112 geveld, de telefoon naast mij neergelegd en na controle direct gestart met de reanimatie. Na drie en een halve minuut reanimeren kwam de brandweer aanrijden en kreeg ik op dat moment gelukkig ook een pols en begon de man te hoesten. De brandweer heeft het overgenomen van mij en ik werd opgevangen door de politie agenten. Eenmaal toen de adrenaline wat weggezakt was en ik met de agenten heb gepraat ben ik mij nog eens kapot geschrokken. Op de achterbank van de auto zaten twee kindjes, een in maxicosi en de ander was denk ik een jaar of 3.

De man was "stabiel" toen ze hem naar het ziekenhuis overbrachten en een beetje aanspreekbaar. Van de politie heb ik een telefoon nummer gekregen waarmee ik contact kan opnemen voor hulp met de verwerking.

Maar wat ben ik mij rot geschrokken zeg, is het normaal om op een later moment nog contact te zoeken oid?
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor gewoon doen. Je zal geen contactgegevens krijgen, maar je kan jouw gegevens doorgeven zodat ze contact met jou op kunnen nemen.

Respect voor je koelbloedige optreden! Probeer nu eerst maar te ontspannen, het is niet niks zeg..
.
Je kan zelfs na een jaar nog een terugslag krijgen, dus ja, je mag altijd bellen.
Alle reacties Link kopieren
Wow, wat heb jij goed gehandeld! Held(in)! En nee, het lijkt mij helemaal niet raar om op een later moment nog eens contact te zoeken. Zoiets gaat niet in je koude kleren zitten.
florita wijzigde dit bericht op 12-07-2019 16:08
26.79% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat hebt je goed gehandeld!

Dat de schrik er in zit, kan ik heel goed begrijpen. Maak gebruik van dat nummer, je hoeft je niet groot te houden ofzo. Dat heb je namelijk al gedaan, en hoe. Chapeau!
Alle reacties Link kopieren
Wat ontzettend knap van je dat je zo kordaat gehandeld hebt en waarschijnlijk het leven van deze man gered hebt. Ik kan me voorstellen dat de adrenaline nog wel een paar uur door je lijf zal gieren! Ben je nu alleen, kun je even naar een vriendin of zo om daar je verhaal te doen? Ik zou zeker over een paar dagen nog eens contact zoeken met deze mensen, ik vermoed dat zij dat ook fijn vinden.
Alle reacties Link kopieren
Zo ik snap dat je geschrokken bent! Heel goed gehandeld!
Heel heftig dat je dit meegemaakt heb maar ik zie niet in waarom je deze info op een openbaar forum moet posten.

En ja, je kan altijd nog bellen.
Alle reacties Link kopieren
Goed gehandeld, TO!
Alle reacties Link kopieren
Wow wat heb jij goed gehandeld. Knap. kan me voorstellen dat je nu met vragen zit. En wil weten hoe het nu gaat. Ik zou dat nummer bellen wat je gekregen hebt van de politie en daar vragen of en hoe je in contact kunt komen met die mensen.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Heldens schreef:
12-07-2019 16:10
Heel heftig dat je dit meegemaakt heb maar ik zie niet in waarom je deze info op een openbaar forum moet posten.

En ja, je kan altijd nog bellen.
Welke info? Herken jij er iemand in dan? Lijkt me niet, dus beetje onnodige reactie. TO heeft net iets heftigs meegemaakt en schrijft dat even van zich af. Heel normaal.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb direct mijn beste maatje gebeld, hij is direct naar mij toegekomen en we hebben maar besloten om vanavond een pizza te bestellen en te bankhangen. Wat ben ik blij dat ik nu niet alleen hoef te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Goed zo, heel fijn. Maak er maar een fijne avond van samen :)
Alle reacties Link kopieren
Goed gedaan! Je mag heel trots zijn op jezelf.

Je hebt niet voor niets het telefoonnummer gekregen, bel dat gerust. Houd er wel rekening mee dat je (waarschijnlijk) niet te horen krijgt hoe het nu met diegene gaat vanwege de privacy.
Stoer! En echt een reden om trots te zijn!
En een kleine reminder voor mezelf: toch eens kijken of ik ergens een cursus reanimeren kan volgen.
Goed gedaan!! Poeh, wat heftig.
Ik had laatst een training, waarbij 1 van de deelnemers direct aan het begin vertelde (op de vraag: hoe zit je er nu bij?) dat ze de dag ervoor iemand had gereanimeerd. Toen ze erover vertelde, kwamen de emoties gelijk weer boven en ze was er nog goed wiebelig van.
Het kan er dus flink inhakken, zoiets, ook als het goed afloopt.
Je krijgt dat telefoonnummet niet voor niks!
Sterkte.
:hug: Goed gedaan!

Ik vermoed dat dat telefoonnummer een nummer van Slachtofferhulp is.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ontzettend dankbaar dat ik een ehbo als reanimatie cursus heb gevolgd en ongeveer een half jaar geleden mee heb mogen doen aan de opfriscursus reanimeren van mijn oude stage adres.

Het bizarre is dat ik normaal gesproken de andere kant langs rij naar de supermarkt maar iets in mij zei dat ik eens die andere weg moest rijden.
Alle reacties Link kopieren
Heldens schreef:
12-07-2019 16:10
Heel heftig dat je dit meegemaakt heb maar ik zie niet in waarom je deze info op een openbaar forum moet posten.

En ja, je kan altijd nog bellen.
Zie je dat serieus niet in??

:@@:
Heel apart.


Respect voor TO!
:applause:
Wat goed van je. En ik zou ook zeker bellen. Ik kom op facebook ook regelmatig berichtjes tegen komen van mensen die een 'hulpverlener' zoeken. Dus iemand die een familielid geholpen heeft op straat toen er hulp nodig was.

Wil zelf ook nog eens een EHBO cursus doen omdat ik door die berichtjes wel steeds denk van als die persoon mij tegen was gekomen en om hulp had gevraagd dan had ik echt geen idee wat ik had moeten doen naast 112 bellen natuurlijk. Zou het voor mezelf dan fijn vinden als ik toch wat meer kan en kennis heb.
Alle reacties Link kopieren
Wat goed TO! En wat heftig ook. Het is ook niet gek als je veel tijd nodig hebt om het te verwerken, dat het juist na een paar weken ineens weer door je hoofd gaat spoken.
Verwerk het zoals goed voelt voor jou en voel je nergens schuldig over, jij hebt iemand anders levensreddend geholpen dus jij hebt ook meer dan recht om geholpen te worden met het verwerken daarvan.

Ik denk niet dat je in contact gebracht kunt worden door de hulpverleners met die familie, vanwege privacy. Maar misschien kun je wel informeren of ze de familie jouw nummer kunnen geven, dat ze je kunnen bellen mochten ze dat zelf oke vinden.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zeker dat nummer even bellen om dat je verhaal te doen.
Als je iets heftigs hebt meegemaakt is het fijn om tegen iemand aan te praten die weet waar je het over hebt.
Alle reacties Link kopieren
Heldens schreef:
12-07-2019 16:10
Heel heftig dat je dit meegemaakt heb maar ik zie niet in waarom je deze info op een openbaar forum moet posten.

En ja, je kan altijd nog bellen.
Wat een nare reactie is dit.
Alle reacties Link kopieren
Zo wat heftig! Ik zou ook zeker bellen, dat nummer is er niet voor niks.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven