Gezondheid alle pijlers

En dan beland je midden in een reanimatie

12-07-2019 16:04 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik was onderweg boodschappen halen voor het avondeten. Zie ik langs de weg een auto staan met een vrouw die in het paniek aan het zwaaien en wenken was. Ik heb de auto direct gekeerd (veilig) en eenmaal ter plaatse bleek de tweede persoon geen hartslag te hebben en niet te ademen.

Deze man heb ik samen met de vrouw uit de auto gehaald, de vrouw wist niet wat ze moest doen. Ik heb direct 112 geveld, de telefoon naast mij neergelegd en na controle direct gestart met de reanimatie. Na drie en een halve minuut reanimeren kwam de brandweer aanrijden en kreeg ik op dat moment gelukkig ook een pols en begon de man te hoesten. De brandweer heeft het overgenomen van mij en ik werd opgevangen door de politie agenten. Eenmaal toen de adrenaline wat weggezakt was en ik met de agenten heb gepraat ben ik mij nog eens kapot geschrokken. Op de achterbank van de auto zaten twee kindjes, een in maxicosi en de ander was denk ik een jaar of 3.

De man was "stabiel" toen ze hem naar het ziekenhuis overbrachten en een beetje aanspreekbaar. Van de politie heb ik een telefoon nummer gekregen waarmee ik contact kan opnemen voor hulp met de verwerking.

Maar wat ben ik mij rot geschrokken zeg, is het normaal om op een later moment nog contact te zoeken oid?
Alle reacties Link kopieren
Wauw! Goed gehandeld!
Laat het bezinken, fijn dat er iemand bij je is
Als jij de behoefte voelt dat nummer te bellen nu of over 6 maanden. Doen!
Zeer heftig TO. Goed gehandeld in deze situatie! Ik zou zeker het nummer bellen, ze geven het niks voor niks en het kan ook zijn dat je maanden later ineens een terugslag krijgt, dus ik zou het sowieso bij de hand houden. Heb onlangs ook ehbo cursus gedaan en twijfel nog of ik mezelf ga registreren als burgerhulpverlener. Ik weet wat ik moet doen, maar ben bang om in de freeze te gaan als het moment daar is.

Probeer te relaxen vanavond, je zal het nodig hebben.
Alle reacties Link kopieren
Wat ontzettend goed gedaan zeg.
Grote kans dat je die man zijn leven hebt gered, nu duimen dat die geen blijvende schade heeft over gehouden.

En het is helemaal niet raar om nog contact op te nemen. Mijn man zit bij de brandweer en daar komen weleens mensen langs, slachtoffers of mensen die gereanimeerd hebben voordat de brandweer aan kwam. Gewoon om het erover te hebben, even erover praten.

Politie/ambulance/brandweer hebben elkaar om na een uitruk het erover te hebben, maar jij hebt eigenlijk niemand die erbij was en ook kent. Dus als je er behoefte aan hebt, zeker contact opnemen. Is echt niet raar.

Heeft politie je gegevens opgenomen? Want gebeurt ook vaak dat slachtoffers, of familie van, later nog contact opnemen met de mensen die erbij waren. Want bij hun gaat op zo’n moment ook vab alles langs hun heen.
Een bekende van mij heeft eens een poging tot reanimatie ondernomen die niet gelukt is. Uit een advertentie in de krant kwamen wij achter de naam van die persoon. Ze is dus naar de crematie geweest en heeft een tijd contact gehad met de familie.
Dat heeft beide 'partijen' goed gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Goed gehandeld TO, super gedaan!, dit is niet respectloos bedoeld maar eerder interesse;
Ik heb altijd geleerd dat reanimatie (hart massage zonder gebruik makend van aan AED) er niet voor kan zorgen dat je weer een pols krijgt maar dat het puur wordt gebruikt zodat er bloed (met zuurstof) naar de organen en hersenen gaat totdat de brandwweer/politie/abulance een AED gebruikt. Of klopt dit dan niet?
Alle reacties Link kopieren
Merel7 schreef:
12-07-2019 16:49
Wat een nare reactie is dit.
Inderdaad, ik denk dat de meeste forummers niet inzien waarom Heldens deze reactie dan wél op een openbaar forum plaatsen moest.
justagirly schreef:
12-07-2019 16:59
Inderdaad, ik denk dat de meeste forummers niet inzien waarom Heldens deze reactie dan wél op een openbaar forum plaatsen moest.
Laten we het on topic houden?
Alle reacties Link kopieren
Marie-Antoinettexx schreef:
12-07-2019 16:58
Goed gehandeld TO, super gedaan!, dit is niet respectloos bedoeld maar eerder interesse;
Ik heb altijd geleerd dat reanimatie (hart massage zonder gebruik makend van aan AED) er niet voor kan zorgen dat je weer een pols krijgt maar dat het puur wordt gebruikt zodat er bloed (met zuurstof) naar de organen en hersenen gaat totdat de brandwweer/politie/abulance een AED gebruikt. Of klopt dit dan niet?

Hangt er helemaal vanaf waarom er geen pols is in de eerste plaats.
Een AED is alleen zinvol wanneer er nog wel elektrisch activiteit in het hart is (vaak bij een ritmestoornis waarbij het hart zo ongecontroleerd en snel beweegt dat er niet effectief bloed rondgepompt wordt).
Het doel van de schok is dan de elektrische activiteit weer in normale banen te leiden waardoor het hart weer bloed uit gaat pompen.
.
Alle reacties Link kopieren
Zeker nog een keer bellen. Ook professionele hulpverleners (brandweer, politie, ambu) hebben collegiale opvang na reanimaties en andere traumatiserende gebeurtenissen. Want zelfs al ben je er voor opgeleid én getraind om juist bewust naar zo'n situatie toe te gaan, gaat het vrijwel geen enkele hulpverlener in de koude kleren zitten. Kun je nagaan als je er, zoals jij, in valt. Wat er dan met je gebeurt, kun je op geen enkele AED cursus leren hoor. Dus, bel zeker!
Heldens schreef:
12-07-2019 16:10
Heel heftig dat je dit meegemaakt heb maar ik zie niet in waarom je deze info op een openbaar forum moet posten.

En ja, je kan altijd nog bellen.
Ben jij misschien een klein beetje jaloers omdat TO hier alle lof krijgt voor een heldendaad die zij heeft verricht?

TO: Wat ben jij geweldig. Probeer er veel over te praten met mensen. Ik kan me voorstellen dat dit iets heel heftigs is om te verwerken. Jij kunt echt trots op jezelf zijn!!!
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
12-07-2019 17:00
Laten we het on topic houden?
Ik vind het prima, maar het is wel een oprechte vraag.
Alle reacties Link kopieren
Heldens schreef:
12-07-2019 16:10
Heel heftig dat je dit meegemaakt heb maar ik zie niet in waarom je deze info op een openbaar forum moet posten.

En ja, je kan altijd nog bellen.
Omdat ik het misschien wel fijn vind om even van mij af te schrijven en mij ei kwijt te kunnen zonder mijn vrienden en familie van hun werk te storen.

Nu even weer on topic. Ik heb net een behoorlijk heftig en lang gesprek met slachtofferhulp gehad, erg fijn om met een deskundige te kunnen bellen en weten dat je altijd weer kan terug bellen als je toch nog over iets wil hebben of andere vragen hebt. De emoties gaan op en neer en alle kanten op. Straks maar even proberen te ontspannen in een heet bad.

Ik wil iedereen bedanken voor de lieve berichtjes.
Alle reacties Link kopieren
RESPECT voor jou❤️
Wat ontzettend goed en knap hoe je gehandeld hebt. De kans is groot dat jij zijn leven gered hebt! Goed dat je Slachtofferhulp hebt gebeld. Topper!
Heel goed gehandeld to!

Uit ervaring kan ik je aanbevelen zeker het nummer te bellen en je verhaal te delen. Ik heb maanden last gehad van een schuldgevoel nadat ik hoorde dat de persoon die ik reanimeerde het niet gehaald had. Dat nummer is zeer waarschijnlijk slachtofferhulp en zij kunnen je een luisteren oor bieden en helpen bij de verwerking. Een reanimatie kan er flink inhakken.

Edit: Goed dat je gebeld hebt!
Alle reacties Link kopieren
Anoniempje,


Dapper dat je het gedaan hebt. :heart: En erg heftig. Het is vooralsnog goed afgelopen met het slachtoffer begrijp ik. Dit kan altijd later nog keren, maar jij hebt die persoon een kans gegeven op doorleven.

Mijn moeder is decennia lang al kaderinstructrice (" juffrouw van de EHBO" :biggrin: ) . En ik heb veel instructeurs/ ambulance personeel en hulpverleners gesproken, want ik ben vaak met mijn moeder meegeweest naar congressen en bijscholingen, rampenoefeningen en in real life mensen helpen. (De hele buurt kwam altijd mijn moeder halen als er een ongeluk gebeurd was).

In bijna alle gevallen van op straat reanimeren, haalt het slachtoffer het niet. Het is uitzonderlijk als dat wel een keer echt blijvend levensreddend is. Hou er dus -niet leuk- rekening mee dat dit slachtoffer het uiteindelijk toch niet haalt.

Er bestaat een groep van mensen in Nederland die samenkomen omdat zij 1 of meerdere keren mensen gereanimeerd hebben. Zo'n ervaring hakt er bij de hulpverlener altijd flink in. Mensen kunnen nog tijden emotioneel op iets/wat dan ook reageren omdat ze gereanimeerd hebben. Onderschat dat niet hoor! Je hebt iets heel goeds gedaan. En ongeacht de uitkomst voor het slachtoffer, Mensen zoals jij zouden er meer moeten zijn. :cheer:


Neem gerust contact om met slachtofferhulp als je daar behoefte aan voelt en vraag (als je dat wilt) hen maar naar die 'helpers-lotgenotengroep".
Je mag trots op jezelf zijn voor wat je gedaan hebt. :redrose:
Alle reacties Link kopieren
pilamie schreef:
12-07-2019 19:07
Anoniempje,


Dapper dat je het gedaan hebt. :heart: En erg heftig. Het is vooralsnog goed afgelopen met het slachtoffer begrijp ik. Dit kan altijd later nog keren, maar jij hebt die persoon een kans gegeven op doorleven.

Mijn moeder is decennia lang al kaderinstructrice (" juffrouw van de EHBO" :biggrin: ) . En ik heb veel instructeurs/ ambulance personeel en hulpverleners gesproken, want ik ben vaak met mijn moeder meegeweest naar congressen en bijscholingen, rampenoefeningen en in real life mensen helpen. (De hele buurt kwam altijd mijn moeder halen als er een ongeluk gebeurd was).

In bijna alle gevallen van op straat reanimeren, haalt het slachtoffer het niet. Het is uitzonderlijk als dat wel een keer echt blijvend levensreddend is. Hou er dus -niet leuk- rekening mee dat dit slachtoffer het uiteindelijk toch niet haalt.

Er bestaat een groep van mensen in Nederland die samenkomen omdat zij 1 of meerdere keren mensen gereanimeerd hebben. Zo'n ervaring hakt er bij de hulpverlener altijd flink in. Mensen kunnen nog tijden emotioneel op iets/wat dan ook reageren omdat ze gereanimeerd hebben. Onderschat dat niet hoor! Je hebt iets heel goeds gedaan. En ongeacht de uitkomst voor het slachtoffer, Mensen zoals jij zouden er meer moeten zijn. :cheer:


Neem gerust contact om met slachtofferhulp als je daar behoefte aan voelt en vraag (als je dat wilt) hen maar naar die 'helpers-lotgenotengroep".
Je mag trots op jezelf zijn voor wat je gedaan hebt. :redrose:
Wat vreemd dat je aangeeft dat in bijna alle gevallen het slachtoffer het niet overleeft. Ik ben al jarenlang hulpverlener en ondanks dat ik ook niet altijd te horen krijg hoe het met het slachtoffer gaat, overleven vele het juist wel. Dit is helemaal afhankelijk aan het slachtoffer zijn of haar leeftijd, gezondheid en de snelheid waarin er word gehandeld.

TO , je kunt trots op jezelf zijn. Het klinkt alsof je heel kalm bent gebleven in een hele moeilijke en stressvolle situatie. Niet iedereen kan dat. Ik hoop dat je een beetje kunt slapen vannacht en schroom anders niet om slachtofferhulp nogmaals te contacteren.
Alle reacties Link kopieren
Saintjeisanoniem: STRAAT reanimatie. En die het UITEINDELIJK overleven.
anoniem_pje_x schreef:
12-07-2019 17:54
Omdat ik het misschien wel fijn vind om even van mij af te schrijven en mij ei kwijt te kunnen zonder mijn vrienden en familie van hun werk te storen.

Nu even weer on topic. Ik heb net een behoorlijk heftig en lang gesprek met slachtofferhulp gehad, erg fijn om met een deskundige te kunnen bellen en weten dat je altijd weer kan terug bellen als je toch nog over iets wil hebben of andere vragen hebt. De emoties gaan op en neer en alle kanten op. Straks maar even proberen te ontspannen in een heet bad.

Ik wil iedereen bedanken voor de lieve berichtjes.
Wat goed van je zeg! Ik heb vorig jaar ook iemand gereanimeerd en ik snap je emoties, ik heb er een paar weken last van gehad en dat ging van ik ben blij dat ik dit heb gedaan en trots op mezelf zijn, naar verdriet omdat de dood ineens zo dichtbij was en alles wat daartussen zit. Ook ik heb van de politie nummers gekregen van slachtofferhulp, helaas werd ik daar niet te woord gestaan, omdat het niet met een verkeersongeluk te maken had, aldus de mevrouw van slachtofferhulp. Fijn dat jij wel een gesprek hebt gehad!
Heel veel sterkte, hopelijk hoor je nog hoe het is afgelopen, dit heeft mij erg geholpen!
Alle reacties Link kopieren
Het is normaal om nog te bellen. En niet meer bellen is ook normaal. Doe waar jij behoefte aan hebt. Jij hebt een leven gered, en dat is bepaald niet niks!
De burgerhulpverleners van Hartslag.nu krijgen ook altijd nazorg aangeboden, en dat is niet voor niets. Of je er gebruik van maakt, nu of later, mag je helemaal zelf weten.
Probeer er wel over te praten. Hartstikke goed ook dat je het hier deelt. Topper ben je! :smooch:
Alle reacties Link kopieren
pilamie schreef:
12-07-2019 19:22
Saintjeisanoniem: STRAAT reanimatie. En die het UITEINDELIJK overleven.
Ik heb gezien wat je schreef. Ik werk op straat, dus vandaar mijn reactie. In de hoop TO met mijn ervaringen gerust te kunnen stellen.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt vandaag waarschijnlijk een leven gered!!
Alle reacties Link kopieren
Groot onderzoek van de Hartstichting uit 2016: zo'n 23% van de gereanimeerde patiënten overleeft. Is er dan een schokbaar beginritme (en een AED daadwerkelijk voorhanden) stijgt dat naar 44%. 90% van de overlevers verlaat daarna weer het ziekenhuis in meer of mindere mate gezond.

Feit is dat dit aantal verdubbeld is sinds er steeds meer burgerhulpverleners bij komen. Ook de First Responders van de brandweer in een aantal regio's (Brandweer vrijwilligers die opgepiept worden samen met de ambulance bij een reanimatie-melding en met een kleine auto kunnen uitrukken, en daarbij vaak als eerste ter plaatse zijn) hebben een positief effect op deze cijfers.

Daarom: wat fijn TO, dat je tijd en moeite hebt gestoken in een cursus reanimatie en levensreddend handelen! Je hebt, wat de uitkomst ook moge zijn vandaag, ab-so-luut het verschil gemaakt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Wauw zeg, respect TO !!
Alle reacties Link kopieren
Je mag met recht trots op jezelf zijn TO, je hebt iemand een kans gegeven het te overleven.
Ik ben zelf burgerhulpverlener en heb één keer iemand gereanimeerd dus ik begrijp heel goed hoe jij je voelt.
Probeer er zoveel mogelijk over te praten als je je daar goed bij voelt en schroom niet om zo vaak te bellen als je nodig hebt.
Ik heb de nacht nadat ik die reanimatie had niet veel geslapen van de adrenaline en omdat ik alles steeds weer als een film voorbij zag komen maar de volgende dag ging het alweer veel beter.
Nu heb ik ook het geluk dat iemand in mijn directe familie bij de politie zit en daarmee kon ik er goed over praten, dat heeft echt geholpen.
Ik hoop voor jou dat je nog gaat horen hoe het met het slachtoffer is afgelopen, dat kan je ook een beetje helpen in je verwerking.
In mijn geval heeft het slachtoffer het overleefd en ben ik toen hij weer thuis was nog bij hem en zijn vrouw langs geweest om erover te praten.
Dit was voor alle partijen heel fijn, want zo konden we het allemaal een plaatsje geven.
Geef jezelf de tijd om dit te verwerken en wees maar lief voor jezelf, dat heb je zeker verdient!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven