Gezondheid alle pijlers

HPV in vaste relatie

23-07-2019 11:15 170 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een vriendin van mij vertelde dat in haar uitstrijkje HPV is gevonden, verder geen afwijkingen, PAP1
Ze is meer dan 25 jaar getrouwd en ze waren toen elkaars eerste. Haar relatie is monogaam. Zij zegt dat de HPV al die jaren sluimerend aanwezig is geweest.
Meer dan 25 jaar?? Als dat zo is zou de kans dat de HPV al schade aangericht zou hebben toch veel groter zijn, dwz een slecht uitstrijkje?

Het zijn mijn zaken niet. Ik ken haar al voordat verkering kreeg met haar man, zijn altijd vrij close geweest. Vind dat ze dit zo laconiek opneemt, ik zou als ik nu opeens HPV in mn uitstijkje zou hebben in alle staten zijn en vriendlief toch wel ernstig wantrouwen na meer dan 20 jaar een monogame relatie!
Hoe kijken jullie hier tegenaan en is er al duidelijkheid hoelang een hoogrisico HPV zich sluimerend kan houden?
Alle reacties Link kopieren
ñuca schreef:
23-07-2019 13:31
Waarom ben jij zo sceptisch? Zoals ik al zei, er is nog heel veel wat ze er niet over weten. Maar waar jij nog nooit van hebt gehoord kan niet? Heb jij altijd gelijk dan?
Ik lees hier (en ook in andere topics hoor) zo veel onjuiste gedachten die mensen hebben over virussen en soa. Iedereen is hier ook altijd net die ene uitzondering.
En ik heb best wel vaak gelijk, ja. Maar niet altijd.
https://www.benilabs.nl/testen/hpv/

"HPV is de afkorting van Humaan Papillomavirus. Het HPV virus is zeer besmettelijk en wordt veelal overgedragen door seksueel contact. Huid op huid contact, vooral via huid in de schaamstreek en zelfs het gezamenlijk gebruik van een vochtige handdoek kan al voldoende zijn om een besmetting op te lopen. Ook via de vingers kan het HPV virus worden overgedragen."
Alle reacties Link kopieren
Opgelopen in een stoombad is een logische verklaring al spoelen we als het kan de plek eerst met water als die mogelijkheid er is. Of even wissen, hoe smerig eigelijk!
Alle reacties Link kopieren
liefkind2017 schreef:
23-07-2019 12:01
Soms ruimt je lichaam het niet uit zichzelf op, al 6 jaar test ik HPV positief en ik heb alle mogelijke behandelingen al gehad. Ik sta onder half jaarlijkse controle.
Welke behandelingen heb jij dan gehad? Volgens het RIVM kan het hpv niet met medicijnen behandeld worden. Maar blijkbaar wel met een andere therapie?
humanista schreef:
23-07-2019 13:48
Welke behandelingen heb jij dan gehad? Volgens het RIVM kan het hpv niet met medicijnen behandeld worden. Maar blijkbaar wel met een andere therapie?

Nee, maar je kunt het wel verwijderen door een ingreep aan de baarmoedermond. Tenminste, de cellen die onrustig worden door het hpv. Of het hpv zelf dan ook weg is weet ik eigenlijk niet.
Alle reacties Link kopieren
humanista schreef:
23-07-2019 13:48
Welke behandelingen heb jij dan gehad? Volgens het RIVM kan het hpv niet met medicijnen behandeld worden. Maar blijkbaar wel met een andere therapie?
Lisexcisie en conisatie. Volgende stap is baarmoeder eruit. Maar denk dat die poster dat alleen wil als het echt nodig is. Er wordt overigens - voor die poster - bij mijn weten een trial gedaan om te zien of vaccineren bij vrouwen die het virus maar niet klaren nog zinvol is, of ze het dan wel gaan klaren. Je zou eens kunnen informeren bij je gyn hoe en wat precies, ik heb dit niet exact paraat.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
the_Wicked_Witch schreef:
23-07-2019 13:58
Nee, maar je kunt het wel verwijderen door een ingreep aan de baarmoedermond. Tenminste, de cellen die onrustig worden door het hpv. Of het hpv zelf dan ook weg is weet ik eigenlijk niet.
Je haalt meestal niet alles weg. Maar door de verwonding en de immuunreactie die daarop volgt, ruimt het lichaam in de meeste gevallen het restje virus vanzelf op. Maar bij sommige vrouwen helaas niet. Die blijven dus maar positief.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
volgens mij heeft 80% van de mensen HPV het kan altijd al aanwezig zijn voordat het losbreekt
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
23-07-2019 14:00
volgens mij heeft 80% van de mensen HPV het kan altijd al aanwezig zijn voordat het losbreekt
De vriendin van TO is ook alleen maar draagster, ze heeft namelijk pap1. Er wordt alleen sinds 2017 (dacht ik) standaard eerst op hpv getest, daarvoor gebeurde dat niet bij het bevolkingsonderzoek. Je kunt het virus prima jaren en jaren dragen zonder klachten te hebben. Er is geen enkele bron die zegt dat dat niet kan. Sterker nog, er zijn wél bronnen die zeggen dat het minimaal 10-15 jaar duurt voordat het kan uitmonden in kanker.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
lux- schreef:
23-07-2019 13:24
Op dezelfde manier als vrouwen. Zij krijgen er peniskanker, anuskanker of keelkanker van (bij orale of anale seks; bij homomannen is AIN een bekend probleem, dat is de anale versie van CIN (cervicale intra-epitheliale neoplasie)). Wij kunnen er ook vulvakanker van krijgen. Maar kennelijk vindt HPV het veel leuker op de cervix want baarmoederhalskanker komt veel vaker voor.

Wat betreft die chlamydia is wel een iets ander verhaal. Het is echt heel onwaarschijnlijk dat je 5 jaar lang geen chlamydia oploopt als je regelmatig sekst met iemand die chlamydia heeft. Was het niet zo dat hij een doorgemaakte infectie had (antistoffen in het bloed)? De meeste mensen klaren chlamydia na zo'n 6 maanden spontaan geloof ik.
Wat betreft de HPV: hoe ontstaat zoiets dan, is het zo dat sommige mannen ermee geboren worden, of krijgen die het ook altijd eerst van iemand anders? Ik dacht dat het een zelfde soort virus als het koortslip virus was, heb ik namelijk ook.
Ik heb overigens ook al 3 jaar lang HPV, niet -16 of -18, wel een andere soort die ook BMHK veroorzaakt. Maar mijn uistrijkjes zijn nu sinds een jaar "rustig", geen veranderingen in de cellen dus. Ik moet elk jaar op controle, dacht dat het wel goed zat maar door dit topic begin ik te twijfelen...

Betreffend de chlamydia, hij was echt chlamydia positief en de dokter zei dat hij kon zien dat het een oudere besmetting was. Of misschien zei hij dat om mijn vriendin gerust te stellen... Zij testte iig negatief.
En spontaan opklaren? Ik dacht dat je persé een antibioticum kuur moest hebben om er van af te komen, toch?
Hoe kan je HPV humaan papillomavirus  krijgen?

HPV krijg je door seksueel contact met iemand die HPV heeft. Ook door het aanraken van penis of vagina en door orale seks kan HPV worden overgedragen. HPV is heel besmettelijk.

(Rivm.nl)

Ik snap de twijfels wel... Al is het niet aan TO om deze discussie/twijfel in andermans relatie in te brengen.
S-Meds schreef:
23-07-2019 14:00
volgens mij heeft 80% van de mensen HPV het kan altijd al aanwezig zijn voordat het losbreekt
In het uitstrijkje maar 10%. De rest zijn andere soorten?
Alle reacties Link kopieren
Als 80% het heeft hoe kan het dan dat maar 5% van de vrouwen HR HPV in het uitstrijkje heeft (pap1 dus alleen draagster)
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
23-07-2019 14:00
volgens mij heeft 80% van de mensen HPV het kan altijd al aanwezig zijn voordat het losbreekt
80% van de mensen heeft hpv in zijn/haar leven GEHAD. Dat is wel even wat anders.
MinkeDeWit schreef:
23-07-2019 14:05
In het uitstrijkje maar 10%. De rest zijn andere soorten?
geen idee, er zij heel veel varianten
Sifra81 schreef:
23-07-2019 14:10
Als 80% het heeft hoe kan het dan dat maar 5% van de vrouwen HR HPV in het uitstrijkje heeft (pap1 dus alleen draagster)
volgens mij zit het slapend in je lijf (bloed/ lymfen)
Alle reacties Link kopieren
Is het niet zo dat je er nooit echt vanaf komt, dat het altijd als een soort herpes virus slapend in je lijf blijft?
Alle reacties Link kopieren
Maar goed, als het van gescharrel is van 30 jaar geleden heeft ze dus al 30 jaar het virus wat haar immuun systeem niet heeft weten op te ruimen maar gelukkig geen afwijkend uitstrijkje heeft gegeven.
Ik denk dat een recentere besmetting via een stoombad in de sauna logischer is.
Alle reacties Link kopieren
cosima schreef:
23-07-2019 14:03
Wat betreft de HPV: hoe ontstaat zoiets dan, is het zo dat sommige mannen ermee geboren worden, of krijgen die het ook altijd eerst van iemand anders? Ik dacht dat het een zelfde soort virus als het koortslip virus was, heb ik namelijk ook.
Ik heb overigens ook al 3 jaar lang HPV, niet -16 of -18, wel een andere soort die ook BMHK veroorzaakt. Maar mijn uistrijkjes zijn nu sinds een jaar "rustig", geen veranderingen in de cellen dus. Ik moet elk jaar op controle, dacht dat het wel goed zat maar door dit topic begin ik te twijfelen...

Betreffend de chlamydia, hij was echt chlamydia positief en de dokter zei dat hij kon zien dat het een oudere besmetting was. Of misschien zei hij dat om mijn vriendin gerust te stellen... Zij testte iig negatief.
En spontaan opklaren? Ik dacht dat je persé een antibioticum kuur moest hebben om er van af te komen, toch?
Mannen lopen HPV ook altijd op van iemand anders. Het is een zeer besmettelijke soa, en een waar condooms niet goed tegen beschermen, vandaar dat zoveel mensen na 1-2 bedpartners al eens in aanraking zijn geweest met het virus. Het lijkt op bepaalde punten wel op het koortslipvirus maar is zeker een heel ander soort ziekte. Bij een hr-HPV zonder afwijkende cellen in het uitstrijkje moet je inderdaad ieder jaar op controle, want je behandelt de afwijkende cellen en niet het virus zelf. Dus het heeft geen zin om het te behandelen zonder die afwijkende cellen, want dat hpv-virus doet daar dan geen kwaad. Zeker bij vrouwen die nog een kinderwens hebben doen ze de lisexcisie alleen indien echt noodzakelijk, als er licht afwijkende cellen gevonden worden doen ze bij vrouwen met kinderwens in eerste instantie nog niks. De behandeling verhoogt namelijk de kans op een vroeggeboorte iets. Ik heb het gehad voor ik mijn zoon kreeg, die behandeling, ik had geen keus, ik had ernstig afwijkende cellen, en ik heb in de tweede helft van mijn zwangerschap last gehad van bloedverlies, waarvan de gynaecoloog zei dat ze dat vaker zien bij vrouwen die lisexcisies hebben gehad. Voor een tweede zwangerschap hou ik er dus ook rekening mee dat dat kan gebeuren. Overigens ben ik keurig a terme bevallen, gelukkig.

Wb het chlamydiaverhaal:
Het klinkt als een positieve titer. Als je eenmaal chlamydia hebt gehad blijft voor altijd zichtbaar in je bloed dat je daar antistoffen tegen hebt aangemaakt. Dan heb je IgM en IgG antistoffen en pin me er niet op vast maar ik dacht dat IgG aangemaakt wordt bij een acute infectie en IgM de antistoffen zijn van iemand die lang geleden de infectie heeft doorgemaakt, maar geen actieve ziekte meer heeft. Maar mensen zeggen als ezelsbruggetje dat je altijd moet denken aan de G van geheugen of juist de M van memory en ik vergeet dus altijd of je nou aan de G van geheugen of de M van memory moet denken :P Volg je het nog? Anyway, als de dokter dat zegt dan klinkt het mij alsof die geheugencellen (of dat nu IgG of IgM is) positief waren en die andere negatief. En dat het dus een doorgemaakte infectie was. Maar ik was er niet bij hè, dus zeker weten doe ik het niet.

Ik heb de klaring even opgezocht op het RIVM en daar staat het volgende:

Besmettelijke periode
Vanwege het hoge percentage asymptomatische infecties is er weinig bekend over de gemiddelde infectieduur. Er bestaat onvoldoende inzicht in het natuurlijke beloop van de infectie. In meerdere studies is aangetoond dat in een jaar bij ongeveer 50% van de vrouwen met een asymptomatische Ct de infectie zonder antibioticabehandeling spontaan klaarde (Morré 2002, Molano 2005). Soms worden infecties al in korte tijd geklaard (Geisler 2010). Langdurig persisterende infecties zijn echter ook gerapporteerd.

https://lci.rivm.nl/richtlijnen/chlamyd ... a-venereum
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
suzyqfive schreef:
23-07-2019 11:17
Zo, dramaqueen! Ga ff zitten stoken in een goed huwelijk zeg. Het is geen soa maar een virus. Relax ff zeg.
HPV is wel een SOA. Is bovendien na 15 jaar opgeruimd. Uitgebreid met arts over gesproken.

Huisarts adviseerde mij om na 15 jaar monogaam huwelijk toch uitstrijkje te nemen, omdat hij als huisarts al veel had gezien en meegemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Sifra81 schreef:
23-07-2019 14:22
Maar goed, als het van gescharrel is van 30 jaar geleden heeft ze dus al 30 jaar het virus wat haar immuun systeem niet heeft weten op te ruimen maar gelukkig geen afwijkend uitstrijkje heeft gegeven.
Ik denk dat een recentere besmetting via een stoombad in de sauna logischer is.
Mij lijkt het meest logisch nog steeds dat een van de twee het bij een ander opgelopen heeft. Maar jouw vriendin zal wel de uitzondering zijn dan.
Alle reacties Link kopieren
-Lucille- schreef:
23-07-2019 14:35
HPV is wel een SOA. Is bovendien na 15 jaar opgeruimd. Uitgebreid met arts over gesproken.

Huisarts adviseerde mij om na 15 jaar monogaam huwelijk toch uitstrijkje te nemen, omdat hij als huisarts al veel had gezien en meegemaakt.
Verstandige huisarts.
Alle reacties Link kopieren
-Lucille- schreef:
23-07-2019 14:35
HPV is wel een SOA. Is bovendien na 15 jaar opgeruimd. Uitgebreid met arts over gesproken.

Huisarts adviseerde mij om na 15 jaar monogaam huwelijk toch uitstrijkje te nemen, omdat hij als huisarts al veel had gezien en meegemaakt.
Dat klopt niet. De meeste mensen klaren het virus al veel en veel sneller. Ik geloof de meeste mensen binnen een jaar. Persisterende infecties komen echter voor en DIE vrouwen lopen een verhoogd risico op baarmoederhalskanker, maar het duurt een jaar of 15 voordat die baarmoederhalskanker daadwerkelijk ontstaat. Maar het is alleen een verhoogd risico, geen zekerheid. Dus wie weet hoe lang je dat virus wel niet bij je kan dragen zonder er ooit klachten van te hebben. Dat gaan we pas merken nu we standaard op hpv zijn gaan screenen. We weten dat het in ieder geval MINSTENS 15 jaar kan zijn.

En als je huisarts verstandig is adviseert hij je om netjes iedere 5 jaar een uitstrijkje te maken, volgens bevolkingsonderzoek, aangezien het bevolkingsonderzoek (heel terecht) geen onderscheid maakt tussen gehuwde en ongehuwde vrouwen. En maakt hij - geheel volgens protocol - bij klachten een extra uitstrijkje, aangezien het protocol ook geen onderscheid maakt tussen gehuwde en ongehuwde vrouwen.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
-Lucille- schreef:
23-07-2019 14:35
HPV is wel een SOA.
......
Misschien kunnen we het dan een SOV noemen: seksueel overdraagbaar virus
Alle reacties Link kopieren
ñuca schreef:
23-07-2019 14:58
Misschien kunnen we het dan een SOV noemen: seksueel overdraagbaar virus
Hoezo, het IS toch een soa? Chlamydia merk je ook niks van, herpes kun je bij je dragen zonder ooit ook maar 1 dag in je leven een blaasje te hebben gespot. Allemaal soa's. Waarom zou het geen soa mogen heten volgens jou? Soa's zijn nu eenmaal een heel normaal verschijnsel in een samenleving met seriële monogamiteit. En hpv is extra lullig omdat condooms er ook nog eens niet goed tegen beschermen. We moeten van het stigma af dat soa's iets zijn om je voor te schamen. Dat soa's alleen voorkomen bij hoeren, sletten en vreemdgangers. 80-90% van de mensen heeft in ieder geval hpv doorgemaakt in zijn leven. Dus 80-90% heeft minstens 1 soa gehad. Soa's zijn een normaal, doch vervelend onderdeel van seksualiteit en laten we er vooral normaal over doen, zodat mensen hopelijk op tijd naar de dokter gaan ermee, zodat ze adequaat behandeld kunnen worden, voordat ze er zelf complicaties van ondervinden of anderen ermee besmetten.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven