Gezondheid alle pijlers

HPV in vaste relatie

23-07-2019 11:15 170 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een vriendin van mij vertelde dat in haar uitstrijkje HPV is gevonden, verder geen afwijkingen, PAP1
Ze is meer dan 25 jaar getrouwd en ze waren toen elkaars eerste. Haar relatie is monogaam. Zij zegt dat de HPV al die jaren sluimerend aanwezig is geweest.
Meer dan 25 jaar?? Als dat zo is zou de kans dat de HPV al schade aangericht zou hebben toch veel groter zijn, dwz een slecht uitstrijkje?

Het zijn mijn zaken niet. Ik ken haar al voordat verkering kreeg met haar man, zijn altijd vrij close geweest. Vind dat ze dit zo laconiek opneemt, ik zou als ik nu opeens HPV in mn uitstijkje zou hebben in alle staten zijn en vriendlief toch wel ernstig wantrouwen na meer dan 20 jaar een monogame relatie!
Hoe kijken jullie hier tegenaan en is er al duidelijkheid hoelang een hoogrisico HPV zich sluimerend kan houden?
Alle reacties Link kopieren
lux- schreef:
23-07-2019 14:03
De vriendin van TO is ook alleen maar draagster, ze heeft namelijk pap1. Er wordt alleen sinds 2017 (dacht ik) standaard eerst op hpv getest, daarvoor gebeurde dat niet bij het bevolkingsonderzoek. Je kunt het virus prima jaren en jaren dragen zonder klachten te hebben. Er is geen enkele bron die zegt dat dat niet kan. Sterker nog, er zijn wél bronnen die zeggen dat het minimaal 10-15 jaar duurt voordat het kan uitmonden in kanker.
Dan zou jij zelf tussen je 8e en je 13e besmet zijn geraakt?
lux- schreef:
23-07-2019 15:08
Hoezo, het IS toch een soa? Chlamydia merk je ook niks van, herpes kun je bij je dragen zonder ooit ook maar 1 dag in je leven een blaasje te hebben gespot. Allemaal soa's. Waarom zou het geen soa mogen heten volgens jou? Soa's zijn nu eenmaal een heel normaal verschijnsel in een samenleving met seriële monogamiteit. En hpv is extra lullig omdat condooms er ook nog eens niet goed tegen beschermen. We moeten van het stigma af dat soa's iets zijn om je voor te schamen. Dat soa's alleen voorkomen bij hoeren, sletten en vreemdgangers. 80-90% van de mensen heeft in ieder geval hpv doorgemaakt in zijn leven. Dus 80-90% heeft minstens 1 soa gehad. Soa's zijn een normaal, doch vervelend onderdeel van seksualiteit en laten we er vooral normaal over doen, zodat mensen hopelijk op tijd naar de dokter gaan ermee, zodat ze adequaat behandeld kunnen worden, voordat ze er zelf complicaties van ondervinden of anderen ermee besmetten.

Ik weet dat het een SOA is. Maar er wordt hier gediscussieerd over SOA of Virus, terwijl het beide is. Dus ik opper een combi.
Alle reacties Link kopieren
Sifra81 schreef:
23-07-2019 15:09
Dan zou jij zelf tussen je 8e en je 13e besmet zijn geraakt?
Nee. Ik had geen baarmoederhalskanker namelijk. Ik had een voorstadium.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
the_Wicked_Witch schreef:
23-07-2019 11:21
Volgens mij is dit sinds kort, dat er bij het bevolkingsonderzoek gemeld wordt dat er HPV aangetroffen is. Daarvoor werd er niet op hpv getest volgens mij.
Ze kan het inderdaad dus al heel lang hebben.
Klopt helemaal, 5 jaar geleden tijdens mijn uitstrijkje werd dit niet getest, maar dit jaar wel en bij mij is dit virus ook aangetroffen,maar er zijn geen afwijkende cellen gevonden,en over een half jaar moet ik opnieuw getest worden
Al 22 jaar samen en geen van ons beide is ooit vreemd gegaan,
Heeft niks met vreemdgaan te maken
If you don,t like whats,s being said,change the conversation
Alle reacties Link kopieren
lux- schreef:
23-07-2019 14:30
Bij een hr-HPV zonder afwijkende cellen in het uitstrijkje moet je inderdaad ieder jaar op controle, want je behandelt de afwijkende cellen en niet het virus zelf. Dus het heeft geen zin om het te behandelen zonder die afwijkende cellen, want dat hpv-virus doet daar dan geen kwaad.
In het bevolkingsonderzoek is dat niet zo: Ik had een jaar geleden hr-hpv (en pap 1). Na het herhaaluitstrijkje weer pap 1 en ik mag gewoon na 5 jaar terug komen. Bij het herhaaluitstrijkje wordt niet opnieuw naar hpv gekeken, dus dat zit er waarschijnlijk nog gewoon.

Ik had trouwens 6 jaar geleden pap 2 en hpv negatief (oude bevolkingsonderzoek, hpv toen getest bij herhaaluitstrijkje na half jaar) en al meer dan 23 jaar dezelfde partner. Dat zou dus ook niet mogelijk moeten zijn (behalve als mijn partner vreemdgegaan is natuurlijk).
Zo dan,... Heel kippenhok bij jou over de zeik dan zeker als je Pap1 onder je neus geschoven krijgt?! Pap1 kan je ook al hebben als je direct na je menstruatie getest bent, en je tampons gebruikt hebt. Dat zorgt al voor licht afwijkende waardes. Pap1 is nou niet meteen dramatisch, over een paar wkn controle en dan is er niks aan het handje.
Alle reacties Link kopieren
HPV is een SOA, maar niet exclusief sexueel overdraagbaar. Je kan het ook oplopen in de sportschool, sauna, met korte broek of rokje op een huurfiets of in een achtbaan.

Geloof dat ik vanavond maar even met vriendlief moet gaan checken wat hij ervan dacht toen ik vorig jaar positief testte, het is niet eens bij me opgekomen dat hij het als red flag had kunnen zien.
Alle reacties Link kopieren
Moonchild82 schreef:
23-07-2019 15:30
Zo dan,... Heel kippenhok bij jou over de zeik dan zeker als je Pap1 onder je neus geschoven krijgt?! Pap1 kan je ook al hebben als je direct na je menstruatie getest bent, en je tampons gebruikt hebt. Dat zorgt al voor licht afwijkende waardes. Pap1 is nou niet meteen dramatisch, over een paar wkn controle en dan is er niks aan het handje.
?? Pap1 is toch niks aan de hand?? Tanpongebruik?? Controle na een paar weken??
penthi schreef:
23-07-2019 15:30
HPV is een SOA, maar niet exclusief sexueel overdraagbaar. Je kan het ook oplopen in de sportschool, sauna, met korte broek of rokje op een huurfiets of in een achtbaan.


Oke, een OASOV dan: Onder Andere Seksueel Overdraagbaar Virus.

Sorrie. :cencored:

Ik vind wel dat je hier heel stellige beweringen doet over hoe je het kunt krijgen. Van handdoeken, dat heb ik van verschillende artsen gehoord en op webpagina's gelezen. Maar sauna is alleen een vermoeden en zou ik niet als feit durven brengen. Laat staan een fietszadel.
Alle reacties Link kopieren
Moonchild82 schreef:
23-07-2019 15:30
Zo dan,... Heel kippenhok bij jou over de zeik dan zeker als je Pap1 onder je neus geschoven krijgt?! Pap1 kan je ook al hebben als je direct na je menstruatie getest bent, en je tampons gebruikt hebt. Dat zorgt al voor licht afwijkende waardes. Pap1 is nou niet meteen dramatisch, over een paar wkn controle en dan is er niks aan het handje.
Pap1 is normaal slijmvlies.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
kattie2 schreef:
23-07-2019 15:25
In het bevolkingsonderzoek is dat niet zo: Ik had een jaar geleden hr-hpv (en pap 1). Na het herhaaluitstrijkje weer pap 1 en ik mag gewoon na 5 jaar terug komen. Bij het herhaaluitstrijkje wordt niet opnieuw naar hpv gekeken, dus dat zit er waarschijnlijk nog gewoon.

Ik had trouwens 6 jaar geleden pap 2 en hpv negatief (oude bevolkingsonderzoek, hpv toen getest bij herhaaluitstrijkje na half jaar) en al meer dan 23 jaar dezelfde partner. Dat zou dus ook niet mogelijk moeten zijn (behalve als mijn partner vreemdgegaan is natuurlijk).
Oh dat zal dan anders zijn dan ik dacht. Of misschien zelfs per regio verschillen. Zoals ik al zei; ik ken de protocollen niet helemaal uit mijn hoofd. Maar je behandelt niet het virus, maar de afwijkende cellen, zolang die er niet zijn behandel je dus niet, daar ging het me om.

Overigens heb ik even zitten nalezen bij RIVM en hebben ze het daar over een nieuwe piek rond 50 jaar en de hypothese daarover is dat het een opvlamming is van een latent aanwezige hpv, dus misschien speelt dat wel bij jou en de vriendin van TO.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Ik heb met vroegere partners onbeschermde seks gehad en daar zaten ook mannen bij met een rijk verleden. Dan mag het haast een wonder heten dat ik negatief heb getest.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
23-07-2019 16:00
Ik heb met vroegere partners onbeschermde seks gehad en daar zaten ook mannen bij met een rijk verleden. Dan mag het haast een wonder heten dat ik negatief heb getest.
Helemaal niet. Bijna iedereen ruimt bet virus binnen twee jaar op. Je kan het dus best gehad hebben. Of meerdere keren.
Alle reacties Link kopieren
Mariejan schreef:
23-07-2019 16:04
Helemaal niet. Bijna iedereen ruimt bet virus binnen twee jaar op. Je kan het dus best gehad hebben. Of meerdere keren.
Precies. Maar een klein percentage heeft persisterende hpv.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
cosima schreef:
23-07-2019 14:03
Wat betreft de HPV: hoe ontstaat zoiets dan, is het zo dat sommige mannen ermee geboren worden, of krijgen die het ook altijd eerst van iemand anders? Ik dacht dat het een zelfde soort virus als het koortslip virus was, heb ik namelijk ook.
Ik heb overigens ook al 3 jaar lang HPV, niet -16 of -18, wel een andere soort die ook BMHK veroorzaakt. Maar mijn uistrijkjes zijn nu sinds een jaar "rustig", geen veranderingen in de cellen dus. Ik moet elk jaar op controle, dacht dat het wel goed zat maar door dit topic begin ik te twijfelen...

Betreffend de chlamydia, hij was echt chlamydia positief en de dokter zei dat hij kon zien dat het een oudere besmetting was. Of misschien zei hij dat om mijn vriendin gerust te stellen... Zij testte iig negatief.
En spontaan opklaren? Ik dacht dat je persé een antibioticum kuur moest hebben om er van af te komen, toch?
Ik denk niet dat een gemiddelde dokter zijn baan en reputatie op het spel gaat zetten om je vriendin gerust te stellen, dus ik zou die info wel voor waar aannemen.
Alle reacties Link kopieren
ñuca schreef:
23-07-2019 15:40
Ik vind wel dat je hier heel stellige beweringen doet over hoe je het kunt krijgen. Van handdoeken, dat heb ik van verschillende artsen gehoord en op webpagina's gelezen. Maar sauna is alleen een vermoeden en zou ik niet als feit durven brengen. Laat staan een fietszadel.
AOSOV vind ik schitterend!

Excuus, het was niet bij me opgekomen dat specifiek de stelling dat je het zonder sexueel-achtig contact ook kan oplopen wél wetenschappelijke onderbouwing nodig heeft (itt tot de tegenovergestelde uitspraak). Zie hier voor een review van 51 studies over niet-penocentrische HPV overdracht (in het Engels, wel open access, met de schitterende titel: penises not required). Uit 15 studies naar HPV in medische danwel publieke ruimtes komt het beeld naar voren dat HPV op allerlei plaatsen rond hangen. In studies naar HPV in mensen werd gevonden dat tussen 0 en 51,5 % van (zelfverklaarde en soms ook door fysiek onderzoek bevestigde) maagdelijke meisjes HPV bij zich dragen. Hand-naar-genitaal overdacht (en vv) is ook meermaals gerapporteerd (voor koppels in uiteenlopende gender-variaties).

Toevoeging: dan ben je natuurlijk nog niet bij fietszadels, maar met bovenstaande info in gedachten zat ik simpelweg wat te associëren over oppervlakten waar je met korte broek of rok een enigszins hoger riscio op blootstelling aan anderman's hpv zou kunnen hebben, en fietszadels (van een huur of geleende fiets) leken me een mooi Nederlands getint voorbeeld.
anoniem_387542 wijzigde dit bericht op 23-07-2019 16:13
Reden: zinnetje liep niet lekker rond de URL
14.82% gewijzigd
penthi schreef:
23-07-2019 16:12
........

Toevoeging: dan ben je natuurlijk nog niet bij fietszadels, maar met bovenstaande info in gedachten zat ik simpelweg wat te associëren over oppervlakten waar je met korte broek of rok een enigszins hoger riscio op blootstelling aan anderman's hpv zou kunnen hebben, en fietszadels (van een huur of geleende fiets) leken me een mooi Nederlands getint voorbeeld.

Oke, Maar dat bracht je dus wel als feit.

Verder weet ik nooit zo goed wat ik wel of niet als wetenschappelijk bewijs kan zien. Mensen gooien van alles op het net. De link die jij post kan ik niet herkennen als betrouwbare bron bijvoorbeeld.

Het lijken me wel geloofwaardige uitspraken, maar dat zegt nog niks als het op een voor mij onbekende (Amerikaanse?) site staat.
Alle reacties Link kopieren
Ik herinner me een oud topic waarin de TO na een huwelijk van 20/25 jaar opeens positief testte op hpv met celafwijking meen ik. Wat bleek? Man was inderdaad vreemdgegaan, zo bekende hij. Ik zou dat scenario dus zeker niet uitsluiten.

Verder zie ik hier van alles voorbij komen. Lijkt me onwaarschijnlijk dat je zo'n virus zich bij de baarmoedermond nestelt als je in de sauna bent geweest of op een huurfiets hebt gezeten. Ten eerste vraag ik me ten zeerste af of en hoe zo'n virus op zulke voorwerpen overleeft. Daarnaast, hoe komt het in vredesnaam zo diep de vagina in. Het loopt er niet uit zichzelf naartoe lijkt me. De kans dat je een risicovolle hpv variant oploopt via seks lijkt me hoe dan ook vele malen groter.
Alle reacties Link kopieren
ñuca schreef:
23-07-2019 16:37
Oke, Maar dat bracht je dus wel als feit.

Verder weet ik nooit zo goed wat ik wel of niet als wetenschappelijk bewijs kan zien. Mensen gooien van alles op het net. De link die jij post kan ik niet herkennen als betrouwbare bron bijvoorbeeld.

Het lijken me wel geloofwaardige uitspraken, maar dat zegt nog niks als het op een voor mij onbekende Amerikaanse site staat.

Ik ben dan toevallig wel wetenschapper (zij het niet specifiek op het gebied van sexuele gezondheid), maar ik vind jouw/deze houding t.o.v. mensen die op fora met wetenschappelijke artikelen smijten heel gezond! Dat was dus ook een reden dat ik in eerste instantie geen verder bewijs toevoegde aan mij een uitspraak (die volgens mij niet heel veel stelliger was dan andere (tegenovergestelde) uitspraken die hier gedaan werden, maar) die ik 'genereerde' naar aanleiding van een beetje rondneuzen in wetenschappelijke literatuur, alsook het beeld dat ik vanuit mijn artsen meekreeg toen ik zelf een poosje terug HPV positief bleek.
Penthi: Ik zou willen dat ik zelf wetenschapper was. Vind het soms erg moeilijk om door de bomen nog het bos te zien en waarheid van onzin te onderscheiden.
Bovendien: we weten nog lang niet alles. Wat vandaag nog als onzin beschouwd wordt kan volgend jaar ineens bewezen waarheid zijn. Ik vind dat altijd best verwarrend.
Alle reacties Link kopieren
humanista schreef:
23-07-2019 13:48
Welke behandelingen heb jij dan gehad? Volgens het RIVM kan het hpv niet met medicijnen behandeld worden. Maar blijkbaar wel met een andere therapie?
Coloscopie’s waarbij er aangedane stukjes zijn weg geschraapt. 2x een lisecxtie (weet eigenlijk niet hoe je het schrijft) en een conisatie. 2x gecuretteerd vanwege aanhoudende bloedingen. Pap is gelukkig rustig HPV nog actief. Nu 2x per jaar coloscopie en 2x een uitstrijkje.
Alle reacties Link kopieren
Sifra81 schreef:
23-07-2019 14:22
Maar goed, als het van gescharrel is van 30 jaar geleden heeft ze dus al 30 jaar het virus wat haar immuun systeem niet heeft weten op te ruimen maar gelukkig geen afwijkend uitstrijkje heeft gegeven.
Ik denk dat een recentere besmetting via een stoombad in de sauna logischer is.
Nogmaals je kan makkelijk 25 jaar het virus bij je dragen zonder dat je lichaam het opruimt
Alle reacties Link kopieren
lux- schreef:
23-07-2019 15:08
Hoezo, het IS toch een soa? Chlamydia merk je ook niks van, herpes kun je bij je dragen zonder ooit ook maar 1 dag in je leven een blaasje te hebben gespot. Allemaal soa's. Waarom zou het geen soa mogen heten volgens jou? Soa's zijn nu eenmaal een heel normaal verschijnsel in een samenleving met seriële monogamiteit. En hpv is extra lullig omdat condooms er ook nog eens niet goed tegen beschermen. We moeten van het stigma af dat soa's iets zijn om je voor te schamen. Dat soa's alleen voorkomen bij hoeren, sletten en vreemdgangers. 80-90% van de mensen heeft in ieder geval hpv doorgemaakt in zijn leven. Dus 80-90% heeft minstens 1 soa gehad. Soa's zijn een normaal, doch vervelend onderdeel van seksualiteit en laten we er vooral normaal over doen, zodat mensen hopelijk op tijd naar de dokter gaan ermee, zodat ze adequaat behandeld kunnen worden, voordat ze er zelf complicaties van ondervinden of anderen ermee besmetten.
:cheer2: netjes Lux mooi omschreven
liefkind2017 schreef:
23-07-2019 17:31
:cheer2: netjes Lux mooi omschreven

Heel mooi omschreven, maar ik bedoelde dus nogmaals niet dat het geen SOA is of niet zo genoemd mag worden.
Alle reacties Link kopieren
liefkind2017 schreef:
23-07-2019 17:26
Coloscopie’s waarbij er aangedane stukjes zijn weg geschraapt. 2x een lisecxtie (weet eigenlijk niet hoe je het schrijft) en een conisatie. 2x gecuretteerd vanwege aanhoudende bloedingen. Pap is gelukkig rustig HPV nog actief. Nu 2x per jaar coloscopie en 2x een uitstrijkje.
Colposcopie hoop ik ;) anders moet je je gyn even streng aankijken.
En dat is een lisexcisie.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven