Gezondheid alle pijlers

Continue aandrang

27-07-2019 14:17 19 berichten
Help! Ik wordt knettergek van continue aandrang om te moeten plassen. Dat is alleen even 10 minuten over na het plassen en dan begint de hele ellende weer opnieuw 😭
Inmiddels doodmoe van elke nacht zo'n 5x eruit.
Ik heb goede bekkenbodem fysiotherapie (inclusief myofeedback) en loop inmiddels bij de bekkenpoli in het ziekenhuis, waar ze tot op heden alleen verschillende pessariums geplaatst hebben om een lichte verzakking (graad 2 na 4x vaginaal bevallen te zijn, jongste is 1,5 jaar, opzich is de verzakking niet heel ernstig dus) te verhelpen maar dit lijkt allemaal weinig effect te hebben.
Nu denken ze dat het grootste probleem is dat ik onbewust mijn bekkenbodemspieren aanspan, waarschijnlijk omdat ze te slap zijn na mijn bevallingen.
Alleen merk ik zelf ondanks alles nog geen enkele verbetering en wordt er compleet moedeloos van, heb af en toe urineverlies erbij, niet veel maar genoeg om me er rot over te voelen. Ik ben pas 31 en zo bang dat ik zometeen de rest van m'n leven aan de tena's moet.
Iemand ervaring met dit soort (bekkenbodem) klachten en is het nog verbeterd?
Alle reacties Link kopieren
Ben je al eens onderzocht op interstitiële cystitus?
Interstitiële cystitis (IC) is een zeldzame en pijnlijke vorm van chronische blaasontsteking die niet veroorzaakt wordt door een bacteriele infectie. Het komt vooral bij vrouwen voor (90%). Bij interstitiele cystitis is de wand van de blaas geïrriteerd waardoor deze minder gemakkelijk oprekt en de capaciteit van de urineblaas afneemt. Daardoor treedt het pijnlijke ‘volle blaas gevoel’ op.
Kenmerkende klachten zijn:
pijnlijke aandrang
vaak plassen
pijn in de blaas/onderbuik.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb rond mijn 20ste vele ABkuren gehad ivm blaasontsteking.
En nu ik lees over IC, had het dat wel eens kunnen zijn.
ik heb medicijnen gehad, PTNS, en ben uiteindelijk geeindigd bij een NS.
Deze is in 2017 in mijn bil geplaatst.
Ik ben van 24 x plassen per 24 uur naar 12 x gegaan.

Ik ging soms met uitschieters wel 18 x per nacht, maar meestal was het 8 x per nacht.
Nu nog maar 3 x per nacht.
En ik ben van het "zenuwplassen" af:
plassen, matras raken en direct weer moeten.
mevrouwiglesias schreef:
27-07-2019 14:23
Ben je al eens onderzocht op interstitiële cystitus?
Interstitiële cystitis (IC) is een zeldzame en pijnlijke vorm van chronische blaasontsteking die niet veroorzaakt wordt door een bacteriele infectie. Het komt vooral bij vrouwen voor (90%). Bij interstitiele cystitis is de wand van de blaas geïrriteerd waardoor deze minder gemakkelijk oprekt en de capaciteit van de urineblaas afneemt. Daardoor treedt het pijnlijke ‘volle blaas gevoel’ op.
Kenmerkende klachten zijn:
pijnlijke aandrang
vaak plassen
pijn in de blaas/onderbuik.
Bedankt voor je reactie, ik heb hier inderdaad veel symptomen van. Echter, uit mijn urine kweek komt niks en daarom kan het volgens de gynaecoloog niets metijn blaas zijn ☹️
Terwijl ik overal lees dat dit vaker voorkomt omdat IC niet door bacteriën veroorzaakt wordt, maar in mijn zkh willen ze daar niet aan. Ik lees ook dat IC nog niet zo bekend is bij alle ziekenhuizen.
SweetChilliSauce schreef:
27-07-2019 14:46
Ik heb rond mijn 20ste vele ABkuren gehad ivm blaasontsteking.
En nu ik lees over IC, had het dat wel eens kunnen zijn.
ik heb medicijnen gehad, PTNS, en ben uiteindelijk geeindigd bij een NS.
Deze is in 2017 in mijn bil geplaatst.
Ik ben van 24 x plassen per 24 uur naar 12 x gegaan.

Ik ging soms met uitschieters wel 18 x per nacht, maar meestal was het 8 x per nacht.
Nu nog maar 3 x per nacht.
En ik ben van het "zenuwplassen" af:
plassen, matras raken en direct weer moeten.
Ohh wat fijn dat het zoveel beter gaat. Is de neurostrimulater eerst uitwendig geprobeerd en daarna in je bil geplaatst? Ik heb op de bekkenpoli ook al gevraagd of ik ptns mag volgeb, of ze desnoods botox in m'n blaasspier willen spuiten. Íets om van die vreselijke pijnlijke aandrang af te komen. Dat zenuwplassen herken ik ook enorm, verschrikkelijk is het!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een neurostimulator voor mijn rug en zenuwpijn in benen. Wordt idd eerst altijd een paar week proef gedaan, slaagt de proef dan wordt de batterij geïmplanteerd. Kan op verschillende plekken, bij mij wel in bil. Sterkte verder, wat een vermoeiende kwaal lijkt mij.
Heb je alleen aandrang of moet je ook echt (veel) plassen?
Alle reacties Link kopieren
Ik moest soms maar 3 druppels, vreselijk was het.
Ik heb ook eerst PTNS gedaan, iedere week naar het ZH en laten aanprikken in de enkel, en dan 45 minuten wachten. Na 18 weken zou er echt resultaat moeten zijn, maar na 30 weken nog niets.

Dagboek bijhouden van hoeveel ik dronk en plaste.
Toen ander (groter) ZH waar de NS geimplanteerd werd, eerst aanprikken, voor de zenuw dat lukte helaas niet, dus dat moest onder narcose, en toen een proef van 10 dagen, weer dagboek bijhouden. En bij succes werd het geimplanteerd.
Alle reacties Link kopieren
Oh en hij zit bij mij ook in mijn bil, als dat niet kan is de buik ook een optie dacht ik.
Heb je dit altijd of alleen met warm weer?

Ik heb met deze hoge temperaturen ook last van dat in continu moet plassen (en dan ook veel). Mijn lichaam kan slecht tegen warmte en houd dan vocht vast. De vocht moet ook weer afgevoerd worden wat dus betekent dat ik dan continu moet plassen.
Alle reacties Link kopieren
Bekkenbodem therapie ook gedaan, vreselijk vond ik dat.
Eigenlijk traumatisch.

Er werd mij jarenlang ook gezegd dat het psychisch was,
ik moest het maar gewoon ophouden....

Botox raadden ze mij af.
Is pijnlijk, houdt maar 6 maanden aan, en steeds korter,
gezien mijn leeftijd 40-45, vond het ZH dit geen optie.

En een ander ZH zoeken, second opinion ? is dat iets ?
gizzmo-returns schreef:
27-07-2019 15:10
Heb je alleen aandrang of moet je ook echt (veel) plassen?
De aandrang is er praktisch altijd, ik plas vaak maar 150/200 max.
En ben al een half jaar aan het blaastraining (steeds langer uitstellen) maar het wordt er helaas niet beter van. En de pijn wordt naarmate mijn blaas voller raakt ook erger.

Ik merk geen verschil met warmte o.i.d.
SweetChilliSauce schreef:
27-07-2019 15:20
Bekkenbodem therapie ook gedaan, vreselijk vond ik dat.
Eigenlijk traumatisch.

Er werd mij jarenlang ook gezegd dat het psychisch was,
ik moest het maar gewoon ophouden....

Botox raadden ze mij af.
Is pijnlijk, houdt maar 6 maanden aan, en steeds korter,
gezien mijn leeftijd 40-45, vond het ZH dit geen optie.

En een ander ZH zoeken, second opinion ? is dat iets ?
Ik vind het ook vreselijk die myo feedback ☹️ lig je daar in je blootje...
Kan ik zomaar zonder verwijzing naar een anders ziekenhuis?
Mijn huisarts heeft de verwijzing rechtstreeks naar dit zkh gestuurd en ben niet zo goed op de hoogte of ik gewoon zelf naar een uroloog kan of iets? En gaat mijn verzekering dat dan vergoeden?
Bedankt trouwens voor je duidelijke informatie!
Drukt de verzakking dan niet tegen je blaas? (weet niet of het anatomisch kan hoor)

Voor de uroloog heb je een verwijzing nodig.
gizzmo-returns schreef:
27-07-2019 15:31
Drukt de verzakking dan niet tegen je blaas? (weet niet of het anatomisch kan hoor)

Voor de uroloog heb je een verwijzing nodig.
Dat is wat de gynaecoloog denkt inderdaad, dat mijn blaas verzakt is en daarom aandrang geeft. Echter zijn mijn bekkenbodemspieren te zwak om een pessarium vast te houden.
Nu laatste optie kubus pessarium, maar die moet 's avonds uit, terwijl ik juist ook 's nachts zoveel pijn / aandrang heb.
Maar laatste bevalling is 1,5 jaar geleden, en die verzakking dus ook, maar de klachten zijn pas een maand of 8 geleden begonnen, dus lijkt ook weer niet helemaal te kloppen dat het daar vandaan komt dan... 🤔
Alle reacties Link kopieren
Mijn blaas was overigens niet verzakt.
En ik had geen incontinentie.

Ik moest gewoon heel-heel-heel erg vaak plassen.

Ik heb een plastest gehad, de meeste vrouwen voelen aandrang bij gemiddeld 500-750 ml in de blaas, ik al bij 150 ml.

Heb je al medicijnen geprobeerd ?

Lukt dat niet kun je altijd nog een verwijzing vragen daarna.

Hou alvast ook een dagboek bij hoeeveel en wanneer je drinkt, hoevaak jeplast, en hoeveel.
Als je het thuis een paar keer in een maatbeker plast kun je wel inschatten hoeveel je plast.
Alle reacties Link kopieren
Benthe22 schreef:
27-07-2019 15:27
Ik vind het ook vreselijk die myo feedback ☹️ lig je daar in je blootje...
Brrr als er aan terug denk... krijg ik tranen in mijn ogen.
Ik had ook een fysio die geen oog had, wat dat doet met je als vrouw zijnde.
Alle reacties Link kopieren
Heb je verder ook een zwaar gevoel onder in je buik? Hoe zien je liezen eruit? Zitten daar veel kleine adertjes?

Ik heb vijf voldragen zwangerschappen gehad en bij vrouwen met veel zwangerschappen wil het nog wel eens voorkomen dat er spataderen in de buik zitten rondom de baarmoeder, eierstokken en blaas. Hoewel ik niet echt voldeed aan de adertjes bleek ik wel degelijk behoorlijke spataderen in mijn buik te hebben. Ik had dan geen urineverlies maar wel veel aandrang. Na behandeling met coils (dan gaan ze via je lies een soort draadjes in die aders inbrengen) was ik van dat zware gevoel af en had ik ook geen aandrang meer. Hierdoor verdween het stressgevoel in de blaas dus ook.

Het heet PCS, Pelvic Congestion Syndrome. Weinig gynaecologen zijn er gek genoeg mee bekend want het is iets dat door radiologen behandeld wordt.

Hoewel veel vrouwen die het hebben ook veel andere spataderen hebben had ik dat dus helemaal niet. Ik heb trouwens ook nog een staand beroep en sportte toen nog heel veel.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Kleine update: helaas nog steeds dezelfde klachten. Alle soorten medicijnen geprobeerd en start volgende week met ptns.
Mijn bekkenklachten zijn niet verklaarbaar helaas. Mijn blaas lijkt prima te functioneren (goede blaas capaciteit, goede blaasdruk)
Mocht ptns geen uitkomst bieden dan gaan ze botox in de bekkenbodem spuiten...
Iemand ervaring met ptns en/of botox (in de bekkenbodem)?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven