Gezondheid alle pijlers

Gestopt met snoepen ervaringen

07-08-2019 23:17 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi, ik ben een paar dagen geleden begonnen met een challenge 30 dagen niet snoepen. Ik ben 20 kilo te zwaar. De laatste tijd ging het weer helemaal mis met snoepen en zat ik elke dag aan grote hoeveelheden chocola, chips en koekjes.
Het gaat heel goed nu en ik ben op zoek naar ervaringen van anderen.
Na deze 30 dagen mag ik van mezelf best weer af en toe wat hebben (op een verjaardag ofzo) maar ik wil het eigenlijk niet meer in huis halen.
Zijn er hier mensen die nooit snoep in huis hebben?
Of mensen die gestopt zijn met snoepen en veel afgevallen zijn?
Ik ben heel benieuwd naar jullie verhalen
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben nooit snoep, koek of chips in huis.
Alleen als we bezoek verwachten, dan halen we wel eens wat lekkers.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gehoord dat de eerste twee weken suikervrij het zwaarst is, maar dat het daarna wel te doen is. En inderdaad geen snoep en snacks in huis halen.
Je gedragspatronen wijzigen is het moeilijkst, en als ik s avonds moe ben heb ik vaak nog zin om te snaaien. Dat wordt dus deze periode kauwen op wortels ;-)

Eigenlijk wil ik weer terug naar het patroon van vroeger. Toen kreeg je bijvoorbeeld alleen op woensdagmiddag of in het weekend wat lekkers, en daarna was het schluss.
Alle reacties Link kopieren
foeksia72 schreef:
07-08-2019 23:36


Eigenlijk wil ik weer terug naar het patroon van vroeger. Toen kreeg je bijvoorbeeld alleen op woensdagmiddag of in het weekend wat lekkers, en daarna was het schluss.
Dan doe je dat toch.
Of bedoel je dat je moeder je op woensdagmiddag en in het weekend wat lekkers komt brengen?
Ik ben bezig met stoppen met snoepen en snacken. Dat lukt me nu sinds een week of 3. Ik eet 3 maaltijden per dag en houd het daarbij. Tot nu toe ben ik zo'n 1,5 kilo afgevallen. Tempo van halve kilo per week vind ik prima. Ik schrijf mee in dit topic:

lijf-lijn/afvallen-doel-voor-doel-met-t ... ges/441851
Alle reacties Link kopieren
Gaat mij echt niet lukken. Dus die challenge last ik aan mij voorbij gaan.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben alles in huis, tis een kwestie van afwegen en het totaal in je calorie budget te kunnen passen. Ik eet maltezers, ijsjes, chippies etc. Maar niet meer dan 1200kcal per dag. (Hiermee val ik af en ik heb geen overgewicht maar raak graag het begin groen aan van mijn bmi...) Ik verbied mijzelf niks maar eet alles met mate. Dat is pas een “dieet” die je de rest van je leven vol kan houden... Zodra je door hebt hoeveel ong. X aantal kcal is kan je ook als je van huis bent jezelf trakteren en inhouden.

Er zijn ook zat minder calorie rijke alternatieven voor chips, ijs, snoep, koek etc. Al dan niet zelf bakken/maken dan wél online of in je plaatselijke supermarkt schap.
Alle reacties Link kopieren
swannie12 schreef:
07-08-2019 23:22
Wij hebben nooit snoep, koek of chips in huis.
Alleen als we bezoek verwachten, dan halen we wel eens wat lekkers.
Een goede gewoonte lijkt me
Alle reacties Link kopieren
Zeikmatras schreef:
07-08-2019 23:57
Wij hebben alles in huis, tis een kwestie van afwegen en het totaal in je calorie budget te kunnen passen. Ik eet maltezers, ijsjes, chippies etc. Maar niet meer dan 1200kcal per dag. (Hiermee val ik af en ik heb geen overgewicht maar raak graag het begin groen aan van mijn bmi...) Ik verbied mijzelf niks maar eet alles met mate. Dat is pas een “dieet” die je de rest van je leven vol kan houden... Zodra je door hebt hoeveel ong. X aantal kcal is kan je ook als je van huis bent jezelf trakteren en inhouden.

Er zijn ook zat minder calorie rijke alternatieven voor chips, ijs, snoep, koek etc. Al dan niet zelf bakken/maken dan wél online of in je plaatselijke supermarkt schap.
Dat gaat bij mij dus keihard mis! Dat kan ik echt niet
Alle reacties Link kopieren
Ik kamp met een eetverslaving en ben daarvoor actief met zelfhulp bezig.

Ik was voor ik daar mee startte 50 kg afgevallen (had ik een jaar of tweeënhalf over gedaan) en niet meer morbide obees. Heel fijn, maar de eetbuien en de obsessie met eten werd er niet minder om.

Ik begon dus met dat zelfhulpgedoe. Merkte idd dat ik snoep, koek en chips (en suffe dingen zoals hagelslag, nutella en pindakaas met toegevoegde suiker) beter niet in huis kon hebben. Dat ben ik dus gaan doen. Niet in huis halen. Af en toe at ik in gezelschap van een ander iets wat bingefood/onkalm eten is voor me, waarbij ik focus op contact maken. Was ik jarig oid, dan gaf ik alle onkalme etenswaren achteraf mee aan mijn gasten.

Nu 8 jaar verder, is er veel meer rust. Geen obsessie met eten, geen keukenkastjes met inhoud die naar me roepen. Ik heb standaard 'niets' in huis al heb ik nu een paar maanden kwalitatief zeer goede pure chocolade in huis en merk ik dat ik weken/maanden met 1 plak kan doen. Ik pas nu op een huis en voor het eerst hoefde de snoepkast niet afgesloten te worden. Ik kon er mee omgaan.

Met mijn gewicht heb ik geleerd niet mee bezig te zijn. Ik ben iets zwaarder dan ik zou willen, maar ben ook gestopt met dwangmatig bewegen/sporten en daardoor wat aangekomen. Ik heb amper eetbuien meer. Een gezonde onverschilligheid ontwikkelen naar mijn lijf, en wat ik denk en vind van eten heeft me ontzettend veel positiefs opgeleverd.

Maar het begon met erkennen dat ik niet om kon gaan met bepaalde soorten voedsel en die heb ik dus al jaren niet in huis.
RJB schreef:
08-08-2019 07:03
Dat gaat bij mij dus keihard mis! Dat kan ik echt niet
Ik ook niet. Als ik het in huis heb krijg ik er zin in en dan gaat het op. Niet in één keer, maar wel veel sneller dan goed is voor mijn gewicht en gezondheid.
Alle reacties Link kopieren
RJB schreef:
08-08-2019 07:03
Dat gaat bij mij dus keihard mis! Dat kan ik echt niet
tja, je kunt het op 2 manieren doen:
1. je weet, dat je het bij 5 chipjes kan laten, en kunt dus gerust elke dag 5 chipjes eten
2. je hebt die beheersing niet, dan is de enige manier "cold turkey", nooit meer iets in huis halen

(bij mij werkt manier 1 gelukkig)
Alle reacties Link kopieren
Sinds een paar jaar hebben we niets meer van snoep in huis, enkel wat pure chocolade.
Heel onze levensstijl hebben we veranderd, we eten nu een pak meer groente, fruit, minder koolhydraten,...

Het verlangen naar zoet is weg, en het gekke is, als ik toch ergens ja zeg op bijvoorbeeld een stuk cake smaakt het mierzoet en niet lekker. Bijna chemisch.

Overgewicht was hier het probleem niet maar wel vermoeidheid en futloosheid, dat is volkomen weg nu. Ik heb opvallend meer energie.
Alle reacties Link kopieren
hanke321 schreef:
08-08-2019 07:23

Maar het begon met erkennen dat ik niet om kon gaan met bepaalde soorten voedsel en die heb ik dus al jaren niet in huis.
Bedankt voor het delen van je verhaal. Ik ben zelf in therapie geweest voor binge eating disorder en het gaat al een hele tijd beter tot een paar weken geleden. Gelijk 5 kilo erbij.
Die laatste zin ga ik onthouden. 'ik kan er niet mee omgaan dus ik heb het niet in huis'. Zo simpel kan 't zijn
Alle reacties Link kopieren
Idd. Zo simpel kan het zijn

Maar daarbij mezelf voorhouden dat ik niet zielig ben dát. Want ik eet genoeg lekker, volwaardig en kalm eten. Ik kom niks tekort, hoef niet af te zien.

Die sneaky gedachte van ' ik ben zielig want ik mag geen paprika chips' was echt lastig om niet te geloven. Dat bleek zelfmedelijden en zwart-wit denken te zijn. Ik vond dat ik óók moest kunnen (de ik wil ik wil ik wil peuter).
swannie12 schreef:
07-08-2019 23:22
Wij hebben nooit snoep, koek of chips in huis.
Alleen als we bezoek verwachten, dan halen we wel eens wat lekkers.
Dit inderdaad. Als ik koek of chips in huis heb, gaat het op. Dus uit zelfbescherming haal ik het alleen in huis als wij een verjaardag vieren. Verder niet. Bij verwacht bezoek haal ik meestal wel een pak koekjes in huis.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
08-08-2019 07:54
"cold turkey", nooit meer iets in huis halen
Jaaaa dit dus. Goed om het even zo zwart wit van iemand te horen
Ik heb bijna nooit lekkers in huis
Ben ook te zwaar geworden door medicijnen maar kon dus niet makkelijk afvallen door te stoppen met snoep want dat eet ik nooit

Ik moest het in drinken zoeken dus nu drink ik vooral water. Bij ontbijt en lunch halfvolle melk chocomel of ijskoffie. Verder water dus
En nu eet ik heel af en toe wel eens iets lekkers. 1 keer per maand denk ik. Bv chocola of gebak of chips. Maar normaal niet.
Ik kan nog winst halen uit mn avond eten denk ik. Dat is soms met veel kcal. Zoals wraps met creme fraiche en kaas of pizza.
Ik ben het laatste jaar 13 kilo afgevallen
En nu net gestopt met medicijnen dus ik hoop nog meer af te vallen
Bmi is nu 27 ongeveer
Was over de 32 ooit
Goed dat je je minder al om wil gaan zetten.
Veel succes !
Alle reacties Link kopieren
swannie12 schreef:
07-08-2019 23:39
Dan doe je dat toch.
Of bedoel je dat je moeder je op woensdagmiddag en in het weekend wat lekkers komt brengen?
Ja, maar toen was ik 7 of zo 😉
Alle reacties Link kopieren
hanke321 schreef:
08-08-2019 07:23
Ik kamp met een eetverslaving en ben daarvoor actief met zelfhulp bezig.

Ik was voor ik daar mee startte 50 kg afgevallen (had ik een jaar of tweeënhalf over gedaan) en niet meer morbide obees. Heel fijn, maar de eetbuien en de obsessie met eten werd er niet minder om.

Ik begon dus met dat zelfhulpgedoe. Merkte idd dat ik snoep, koek en chips (en suffe dingen zoals hagelslag, nutella en pindakaas met toegevoegde suiker) beter niet in huis kon hebben. Dat ben ik dus gaan doen. Niet in huis halen. Af en toe at ik in gezelschap van een ander iets wat bingefood/onkalm eten is voor me, waarbij ik focus op contact maken. Was ik jarig oid, dan gaf ik alle onkalme etenswaren achteraf mee aan mijn gasten.

Nu 8 jaar verder, is er veel meer rust. Geen obsessie met eten, geen keukenkastjes met inhoud die naar me roepen. Ik heb standaard 'niets' in huis al heb ik nu een paar maanden kwalitatief zeer goede pure chocolade in huis en merk ik dat ik weken/maanden met 1 plak kan doen. Ik pas nu op een huis en voor het eerst hoefde de snoepkast niet afgesloten te worden. Ik kon er mee omgaan.

Met mijn gewicht heb ik geleerd niet mee bezig te zijn. Ik ben iets zwaarder dan ik zou willen, maar ben ook gestopt met dwangmatig bewegen/sporten en daardoor wat aangekomen. Ik heb amper eetbuien meer. Een gezonde onverschilligheid ontwikkelen naar mijn lijf, en wat ik denk en vind van eten heeft me ontzettend veel positiefs opgeleverd.

Maar het begon met erkennen dat ik niet om kon gaan met bepaalde soorten voedsel en die heb ik dus al jaren niet in huis.
Herkenning, herkenning...ik hoop te komen waar jij nu bent.
vivajaline schreef:
08-08-2019 11:01
En nu eet ik heel af en toe wel eens iets lekkers. 1 keer per maand denk ik.
Dat is ook een kwestie van mindset. Ik eet elke dag lekker: roomboter, kaas, vers desembrood, ei, noten, yoghurt, kwark, salades, vlees, vis, tahoe, groenten, fruit, stukje donkere chocolade (85% cacao). Ik zou nooit zeggen dat ik niet lekker eet omdat ik geen koek, snoep, ijs en chips eet.
Haha ja klopt ik eig ook wel hoor

Maar bij lekkers denk ik dan toch aan kcal en ongezond en ook vooral aan iets wat extra is en bovenop de drie normale maaltijden komt.
Dus ook die yoghurt als tussendoortje zie ik dan als lekkers
Gek eigenlijk he
Alle reacties Link kopieren
soerloo schreef:
08-08-2019 13:25
Dat is ook een kwestie van mindset. Ik eet elke dag lekker: roomboter, kaas, vers desembrood, ei, noten, yoghurt, kwark, salades, vlees, vis, tahoe, groenten, fruit, stukje donkere chocolade (85% cacao). Ik zou nooit zeggen dat ik niet lekker eet omdat ik geen koek, snoep, ijs en chips eet.

Precies! Ik kan zelfs zeggen dat ik nu lekkerder eet dan vroeger.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een enorme vreetzak. Snoep, koek, chips, taart, ijs noem maar op.
Dat ben ik al zo lang ik me kan herinneren. Ik heb hier nooit hinder van ondervonden in de zin van gaatjes of overgewicht. Nu na 2 zwangerschappen begin ik aan mijn buik te merken dat dit niet meer eeuwig voort kan duren. Daarnaast weet ik natuurlijk wel dat het gewoon ongezond is. Ik heb diverse pogingen gedaan waarbij ik het vaak niet langer dan een dag volhield. Nu heb ik accupunctuur gedaan en warempel. Zonder enorme wilskracht en continu denken aan lukt het me gewoon om lekker en gezond te eten zonder suiker. Ik heb geen constante hunkering meer en als er iets voorbij komt kan ik dat prima afslaan. Zou ik iedereen aanraden.
Hoe het werkt weet ik niet. Mss is het placebo effect maar het helpt me echt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven