Gezondheid alle pijlers

Morgen een coloscopie, nu erg angstig voor laxeren

12-08-2019 18:35 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!

Ik loop al een aantal jaar met aanvallen van buikpijn, deze lopen zo ver op dat ik eigenlijk niet meer kan zitten en een paar uur alleen maar rondloop in huis. Nu is er eindelijk een arts die het serieus neemt, en niet alleen wegzet als Prikkelbaar Darm Syndroom, echter moet ik morgen voor een coloscopie.

Ik ben onwijs angstig, en helemaal voor de inname van Picoprep voor vanavond. Is er iemand die er ervaring mee heeft? Is het laxeren erg pijnlijk, of valt het allemaal wel mee? Ik woon op mijzelf, dus er is verder ook niemand die mij hierbij kan ondersteunen.

Onwijs bedankt en een prettige avond alvast!
Alle reacties Link kopieren
Niet pijnlijk, tenzij je gaat afvegen met gewoon wc papier, dan voelt dat na een tijdje als schuurpapier. Nat wc papier is aan te raden.

Het drankje vond ik zelf wel vies, maar dat is een kwestie van grote slokken en weinig ademhalen tussendoor.
Alle reacties Link kopieren
Waar ben je bang voor als je het inneemt? Ik zou niet pas laat op de avond gaan drinken. Hoe eerder je begint, hoe eerder je er vanaf bent.

Als je wilt dat het onderzoek morgen door kan gaan, zal je het toch moeten drinken.
Alle reacties Link kopieren
huisduif schreef:
12-08-2019 18:52
Waar ben je bang voor als je het inneemt? Ik zou niet pas laat op de avond gaan drinken. Hoe eerder je begint, hoe eerder je er vanaf bent.

Als je wilt dat het onderzoek morgen door kan gaan, zal je het toch moeten drinken.
Ik moet volgens de "handleiding" vanavond om 21:00 beginnen. Ik ben vooral bang voor eventuele grote buikkrampen of gewoon de pijn opzich. Ik ben niet snel van slag, maar heb al onwijs veel last gehad van het tabletje Bisacodyl wat ik gisteravond moest nemen, dus misschien maak ik mijzelf wel gewoon bang.

En ik snap dat ik het moet drinken hoor, het is gewoon de angst denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Wat naar. Niet fijn.
Ik ken iemand dichtbij die dit heeft moeten doen. Zij zag erg tegen het laxeren op, maar vond het meevallen. Zelf geen ervaring.

Misschien tips. Maak het jezelf zo comfortabel mogelijk, warme deken, kruik, kies fijne Netflix marathon uit, voor op de wc een tijdschrift/fijne muziek.

En tussendoor op het forum je ei kwijt!
Alle reacties Link kopieren
Het zal inderdaad wel wat krampen opleveren, dus rustig aan en vooral in de buurt van een toilet blijven :-)
Tip is om op het toilet wel wat gezelligs neer te leggen, een tijdschrift oid. Dan heb je gelijk wat afleiding. Succes morgen! Zo'n onderzoek lijkt me ook niet heel fijn.
Ik vind het laxeren met Picoprep niet pijnlijk. Als het op een gegeven moment gaat werken, gaat je buik borrelen en moet je heel plotseling naar de wc. Als dat gebeurt, direct gaan. Ook als je het gevoel hebt dat je een windje moet laten, naar de wc gaan. Hou er rekening mee dat je de hele avond meerdere keren naar de wc moet.

Mag je lichte bouillon en frisdrank (bijvoorbeeld appelsap)? Zo ja, neem dat dan ook. Omdat je helemaal leeg bent, kun je wat flauw worden.

En inderdaad, niet vegen. Alleen wat deppen. Op een gegeven moment komt er alleen water uit, dus is vegen sowieso niet nodig.

Ik vind het trouwens juist prettig als ik alleen ben met een voorbereiding. Niet dat ik me schaam voor mijn vriend, maar laxerend op de wc is allesbehalve charmant. Dan ben ik toch liever alleen.
anoniem_199331 wijzigde dit bericht op 12-08-2019 19:04
3.04% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring, Je krijgt krampen en je voelt je enorm slap tijdens het laxeren. Zodra je leeg bent is dat ook weer weg. Ik had nog moviprep en dan ben je 2 dagen aan het laxeren.
Vegen met nat papier is een hele goeie tip.
Maakte me meer druk om het darmonderzoek
Alle reacties Link kopieren
Onze dochter heeft t 2 weken geleden gedaan. Drankje vond ze wel vies maar het laxeren viel reuze mee, geen buikkramp gehad.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Ik was eerst ook heel zenuwachtig voor het laxeren, maar achteraf viel dat hartstikke mee. Vond het drinken erger, maar dat is inderdaad een kwestie van grote slokken en niet te veel over nadenken.

Het onderzoek zelf viel overigens erg mee :)
Alle reacties Link kopieren
Ik had nogal horrorverhalen gehoord, over wc's onder de poep, maar niks van dat alles.
Wel wat krampen, maar ik kon iedere keer gewoon de wc bereiken en gaan zitten.
Beetje buikgriepachtig, diarree.

Na een poosje stopte het en kon ik gewoon gaan slapen, totdat ik de volgende ochtend de tweede lading moest nemen.

Wacht het gewoon af.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Geen pijn, vooral wat ongemakkelijke buikkrampen die je doen rennen naar de wc.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dat onderzoek verschillende keren gehad en ik vond het laxeren niet pijnlijk. Ik voelde alleen wat geborrel en had een licht krampje zo nu en dan, niks heftigs. Kon prima de wc op tijd bereiken. Na een tijdje kwam er alleen nog water uit en op een gegeven moment hield het op en kon ik gaan slapen.
Enige wat ik lastig vond, was dat je best veel vloeistof moest weg werken in een avond. Een rietje vond ik makkelijker drinken, je proeft dan minder en drinkt ongemerkt makkelijker door.
Flowboo schreef:
12-08-2019 18:56
Ik moet volgens de "handleiding" vanavond om 21:00 beginnen. Ik ben vooral bang voor eventuele grote buikkrampen of gewoon de pijn opzich. Ik ben niet snel van slag, maar heb al onwijs veel last gehad van het tabletje Bisacodyl wat ik gisteravond moest nemen, dus misschien maak ik mijzelf wel gewoon bang.

En ik snap dat ik het moet drinken hoor, het is gewoon de angst denk ik.
Bisacodyl vind ik echt vreselijk :| nog nooit zn pijn gehad...

Van die laxeerzakjes kreeg ik overigens geen krampje. Hopelijk valt het hij jou ook mee. Ik kreeg alleen aandrang en op het eind poepte ik puur water ;-D
Alle reacties Link kopieren
Als je moeite hebt met de grote hoeveelheid vocht die je moet drinken, en je wilt tussendoor toch die smaak kwijt ... neem dan een waterijsje (niet rood). De kou verdooft je tong en je krijgt minder vocht binnen dan met een glas water of appelsap. Bovendien helpt de suiker om je minder slap te voelen.

Succes!

P.s.: Het roesje wat je bij het onderzoek krijgt is héérlijk! Daar kun je je op verheugen :).
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Onwijs bedankt voor de geruststellende reacties! Ik ga straks "lekker" beginnen, en dan zien we het wel. Fijn dat ik hier altijd terecht kan :)
Alle reacties Link kopieren
Ik had het twee weken geleden en het laxeren viel me 100% mee!
Wel in de buurt van je wc blijven, maar zelfs als ik niet in de buurt was, kon ik het ook nog wel even ophouden 👍🏻. Dus maak je niet te druk; op internet lees je altijd meer spookverhalen dan de goeie verhalen!
En de reactie van de hele wc onder de troep.... daar heb ik nog nooit van gehoord en dat heb ik ook nergens gelezen en nog nooit meegemaakt.... het is uiteindelijk gewoon water...
De smaak vond ik niet eens zo vies (ook niet lekker overigens), gewoon flink koud drinken en dan gaat het prima. En daarna glaasje water om het weg te spoelen 👍🏻 Succes voor zometeen en sterkte met je onderzoek!
Alle reacties Link kopieren
Enige vervelende vond ik het niet mogen eten :frusty:
Je kan je wat slap en koud gaan voelen, dus een trui of dekentje is lekker. Verder gewoon maar laten gebeuren. Ik vond het niet pijnlijk, wel onaangenaam maar niet dramatisch of zo.
Alle reacties Link kopieren
Ik had moviprep. Ik vond het niet prettig allemaal maar ook niet pijnlijk of echt vervelend.
Het drinken vond ik niet lekker en dat werd wel steeds wat erger toen ik er heel veel van had gehad.
Maar verder inderdaad een borrelend gevoel. Niet echt krampen en steeds dunner.

Het roesje van het onderzoek vond ik echt fijn. Het onderzoek zelf zag ik enorm tegenop maar dat werd echt stukken minder erg door daar roesje (En ik vond het geen pretje om er zo bij te liggen enz. Maar kon het wel relativeren dat het voor de arts en verpleging gewoon werk is)
Alle reacties Link kopieren
Net ingenomen, nu maar afwachten denk ik.. nogmaals bedankt voor alle lieve reacties!
Alle reacties Link kopieren
Flowboo schreef:
12-08-2019 21:11
Net ingenomen, nu maar afwachten denk ik.. nogmaals bedankt voor alle lieve reacties!
Heel veel succes vanavond en morgen tijdens het onderzoek!

Ik bleek tijdens het innemen van eziclen allergisch te zijn voor dat spul, heb net niet alles kunnen innemen. Gelukkig wel schoon genoeg
Alle reacties Link kopieren
Wat ik mij nog afvroeg: is het nachtwerk, of ben je op een gegeven moment wel klaar en kan je nog even lekker slapen?
Alle reacties Link kopieren
Flowboo schreef:
12-08-2019 21:49
Wat ik mij nog afvroeg: is het nachtwerk, of ben je op een gegeven moment wel klaar en kan je nog even lekker slapen?
Heb je 1 portie of 2? Ik was 's avonds om 20.00 uur begonnen en om 23.00 uur kon ik even slapen. En rond 05.00 uur moest ik de volgende portie nemen en om 08.00 uur in de auto naar het ziekenhuis
Alle reacties Link kopieren
Ik heb movieprep gebruikt. Ik had de coloscopie om 19.00 dus ik moest om 06.00 en 14.00 laxeren. Bij de tweede ronde kwam er alleen nog water uit. Daar voel je verder niets van. Ik was om 17.00 klaar met naar de plee gaan. Ik vind movieprep ook lekker, dat schijnt nogal uniek te zijn.

Roesje vragen bij de coloscopie en je niet te druk maken, zodat je ontspannen bent dan voel je er niets van, althans ik heb niets gevoeld.

Succes morgen en maak je niet te druk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven