Gezondheid alle pijlers

Malaria of knokkelkoorts (dengue) gehad?

12-08-2019 22:40 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd of iemand na een vakantie in de (sub) tropen wel eens een van deze twee ziektes heeft opgelopen. Dus graag het verhaal, wat had je voor klachten, hoe ziek was je en zo. Ik vraag geen medisch advies, ben gewoon nieuwsgierig.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
lang door Afrika gereisd (anderhalf jaar) 2x malaria gehad.

Ter plaatsen getest en direct de juiste medicatie gekregen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Mijn man heeft Dengue opgelopen op Curacao, mijn zoon Zika. Mijn man was niet erg ziek, hij had wel behoorlijke hoofdpijn en was moe. Mijn zoon met Zika had enorme hoofdpijn en spierpijn en ook vermoeidheid. Dat heeft nog heel lang aangehouden.

De 2e of 3e keer Dengue kan een stuk gevaarlijker zijn.
Alle reacties Link kopieren
Dengue gehad, paar dagen erg ziek geweest, uitgeziekt (want geen medicatie er tegen) en weer verder gereisd. Wel een tijdje erg weinig energie gehad en heel moe.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Een familielid van mij heeft een aantal jaar geleden dengue gehad. Hij is er erg ziek van geweest en heeft goed 2 weken in een lokaal ziekenhuis gelegen.

Hij heeft erg veel pech gehad, het is niet gebruikelijk dat een gezonde jonge man zo ziek wordt hiervan. Aangezien deze persoon al van jongs af aan in de tropen komt en daar ook gewoond heeft is het idee van de artsen dat hij al eerder een keer dengue heeft opgelopen zonder dat te realiseren. Een tweede besmetting met dengue geeft een veel grotere kans op ernstige complicaties.
Ook veel en lang door Afrika gereisd en heb malaria gehad. Lokaal getest en behandeld. Een week behoorlijk ziek van geweest.

Ik vond het griep x10. Vooral erg veel spier en gewrichtspijn waardoor in je bed liggen al erg pijnlijk is. En hoge koorts pieken. Het rare vond ik dat je je op bepaalde momenten gewoon goed kan voelen. Herkenbaar voor malaria vertelde de arts mij.
Alle reacties Link kopieren
Een collega met dengue die idd een week in een ziekenhuis gelegen heeft in zuid Amerika en erna nog maandenlang behoorlijke oogproblemen had (blijkbaar kun je er flinke oogontsteking van krijgen).
En meerdere mensen met malaria, die allemaal met goede behandeling wel beter zijn geworden, maar een aantal zijn wel echt heel ziek geweest (en in een geval kwam het pas weken na terugkomst, en werd eerst gedacht aan leukemie, pas op het laatste moment bedachten ze dat malaria ook nog een optie was).
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
12-08-2019 22:45
lang door Afrika gereisd (anderhalf jaar) 2x malaria gehad.

Ter plaatsen getest en direct de juiste medicatie gekregen.
Wow 2 keer zelfs malaria gehad. Ben je erg ziek geweest?
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
veensteker schreef:
12-08-2019 22:55
Mijn man heeft Dengue opgelopen op Curacao, mijn zoon Zika. Mijn man was niet erg ziek, hij had wel behoorlijke hoofdpijn en was moe. Mijn zoon met Zika had enorme hoofdpijn en spierpijn en ook vermoeidheid. Dat heeft nog heel lang aangehouden.

De 2e of 3e keer Dengue kan een stuk gevaarlijker zijn.
Ik wist eerlijk gezegd niet dat je ook al dengue kunt oplopen op Curacao, en dan je zoon ook nog zika. Wat een pech...
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
Één keer dengue gehad. Enorm ziek geweest. 6 dagen in het ziekenhuis gelegen in Thailand. Vooral hoofdpijn achter de ogen, botpijn, vieze smaak in de mond, misselijk, diarree en heel slap.

Daarna nog een week of drie hersteld.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees net weer op een nieuwssite dat er in de Filipijnen en Bangladesh een grote dengue-uitbraak is.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
Echt , waarom toch naar dit soort landen op reis? Ik zou het risico op die ziektes niet nemen hoor.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt hier ook ziek worden.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Jarenlang in Tansania gewoon, en een paar keer Malaria gehad.......Plaatselijk behandeld......
beetjegek schreef:
16-08-2019 09:07
Echt , waarom toch naar dit soort landen op reis? Ik zou het risico op die ziektes niet nemen hoor.
Omdat sommige mensen meer willen zien dan alleen Europa.

Daarnaast kan je je goed beschermen tegen malaria als je profylaxe slikt.
Alle reacties Link kopieren
Profylaxe slikt niemand voor meerdere jaren...... krijg je leverschade van....
Het hoort erbij als je in zon Land werkt.
JobEva schreef:
16-08-2019 11:07
Profylaxe slikt niemand voor meerdere jaren...... krijg je leverschade van....
Het hoort erbij als je in zon Land werkt.
Klopt, maar ik reageer op beetjegek en die heeft het over reizen naar dit soort landen...
Wij hebben voor onze reis naar Afrika braaf de malariapillen geslikt. Aangezien we amper een mug zijn tegengekomen zijn we thuis gelijk gestopt (moest eigenlijk nog een week). De mensen daar slikken helemaal niets, en krijgen zelden tot nooit malaria. Niet de mensen die ik ernaar gevraagd heb iig.
Alle reacties Link kopieren
beetjegek schreef:
16-08-2019 09:07
Echt , waarom toch naar dit soort landen op reis? Ik zou het risico op die ziektes niet nemen hoor.
Het is echt heel goedkoop. Voor 1000 tot 1200 euro kun al je al vier weken budget/backpackend op vakantie in die landen.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
beetjegek schreef:
16-08-2019 09:07
Echt , waarom toch naar dit soort landen op reis? Ik zou het risico op die ziektes niet nemen hoor.
Dengue komt tegenwoordig ook voor in Italië en er zijn zelfs gevallen bekend in Parijs. Dus echt ontlopen kan je het niet alleen is niemand echt bekend met dengue. Het komt vrijwel overal voor behalve in de meeste delen van Europa en waarschijnlijk is dat ook maar een kwestie van tijd.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
16-08-2019 09:09
Je kunt hier ook ziek worden.
Ik heb hier nog nooit Dengue of Malaria opgelopen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven