Gezondheid alle pijlers

Opa met dementie wil niet meer eten

13-08-2019 17:00 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve forummers,

Het is niet echt een vraag die makkelijk te beantwoorden misschien, maar wellicht weet iemand er toch een beetje een antwoord op. Mijn opa heeft dementie, en woont bijna een jaar in een verzorgingstehuis. Hij wordt heel liefdevol verzorgd, en het is een gezellig tehuis.

Hij is echter ontzettend hard achteruit gegaan sinds hij uit zijn eigen huis weg is. Het is niet bij te houden, zo snel gaat het soms.

Nu is hij gestopt met eten. De verzorgers gaan hem nu iets anders geven (ik weet niet precies wat. Ik denk sondevoeding?)

Weet iemand misschien of hij op deze manier nog een tijd in leven kan blijven, of betekent dit een soort eindfase?
Je moet helemaal niks doen, en accepteren dat dat alles is wat je kan doen.
Alle reacties Link kopieren
Mensen met dementie stoppen in de laatste fase van de ziekte met eten en drinken. Het inbrengen van een sonde, of dat nu via de neus of via de buikwand is, verlengt het leven daarna niet, maar kan wel zorgen voor hele vervelende complicaties. De literatuur is er heel duidelijk over: bij mensen die door de dementie niet meer eten of drinken moet je GEEN sondevoeding starten.

In de onderzoeken die er naar gedaan zijn blijkt overigens dat in de laatste fase van het leven het honger- en dorstgevoel verdwijnen. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat iemand in deze fase een pijnlijke dood sterft als hij/zij niet meer eet of drinkt.

Sterker nog, overlijden aan een longonsteking omdat iemand zich heeft verslikt, of last krijgen van bijvoorbeeld doorligwonden is echt vervelender.

Sorry voor dit klinische verhaal, maar hoe verdrietig het ook is, als je opa door de dementie niet meer wil eten (en/of drinken) is dat het eindstadium van de ziekte. Lekkere dingen aanbieden, alles wat hij wel wil eten is meegenomen, maar niet dwingen en geen sondevoeding starten.

als iemand de literatuur hierover wil zien kan ik wel wat linkjes plaatsen. Ik weet alleen niet of dan het hele artikel te lezen is of alleen de samenvatiing.
Alle reacties Link kopieren
Er is verschil in pijn tussen sterven van de honger (is idd pijnlijk) of sterven doordat het een natuurlijke reactie is omdat het lichaam eten niet meer kan verdragen.
Als je stervende bent kan eten en gedwongen eten heel erg dwars gaan zitten en juist misselijkheid en pijn geven.
Sluit eerst alles uit waardoor iemand ineens niet meer wil eten. Is het geleidelijk aan minder tot niets geworden of van normaal eten naar in 1x niets meer willen. Dat laatste is vaak mondproblemen, maag/darm klachten of ziekte bv griep. Arts kan dat het beste uitsluiten. Verpleging hoort dit wel aan te kaarten bij de arts.
Is het niet willen eten geleidelijk gekomen heeft het vaak te maken met einde levensfase en trek en hongergevoel wat verdwijnt. Lichte voeding zoals bv fruit, smooties, beschuit, boullion, appelmoes en vla/yoghurt/ijs kan weer wat eetlust aanwakkeren en prettig aanvoelen in de mond maar dan zal het in het lichaam niet veel meer aanzetten. Dan wordt dit gegeven om de smaak en zolang iemand dan nog wil eten valt het onder kwaliteit van leven. Belangrijkste is dan dat weigeren wordt geaccepteerd anders is dat geen kwaliteit meer maar dwang.
De dieetiste schrijft weleens nutridrink voor of eiwit verrijkte toetjes bij bv open wondjes of als iemand echt aan moet sterken. Op pg vaak het eerste. Soms als iemand verhoogd energiebehoefte heeft bv copd of veel loopgedrag.
Einde levensfasen wordt geen nutridrinks meer gegeven. En overigens gaat alles in overleg met arts, dieetiste en familie.
Alle reacties Link kopieren
Iedereen haakt hier nu in op de sondevoeding, maar TO denkt dat alleen maar terwijl dat echt niet heel aannemelijk is. Nutridrink of iets als Fantomalt is veel waarschijnlijker.
.
Alle reacties Link kopieren
Torment schreef:
13-08-2019 18:10
Sterven van de honger lijkt mij best pijnlijk.
Sterkte TO, heel verdrietig deze situatie.
Valt best mee. Mijn oma is 2 weken terug overleden. Ze at niet meer om te versterven. Ze zei ook dat ze helemaal geen hongergevoel meer had. Ze is heel vredig in haar slaap heen gegaan.
Maar ze kreeg ook morfine bedenk ik me nu. Pijn heeft ze beslist niet gehad.

Sterkte to. :redrose:
Het is beter om een kaars aan te steken, dan de duisternis te vervloeken.
~ In loving memory of AnnA.
Alle reacties Link kopieren
@anoniem-met-de-vele-cijfers: voor nutridink geldt hetzelfde. als iemand wil drinken en veilig kan slikken is dat prima, maar als het dwangvoeding wordt is het niet alleen slecht voor de kwaliteit van leven, maar verlengt het het leven ook niet meer
Alle reacties Link kopieren
Wilde een verhaal typen maar las de post van poppedoppie en daar sluit ik me helemaal bij aan.
Honger en dorstgevoel verdwijnt, geef iets te drinken of vla/yoghurt wat ze lekker vinden, meestal is dat zoet. Ben nog geen dementerende tegengekomen die niet gek was op jam en zoete toetjes en koek.
Niemand is onmisbaar
Torment schreef:
13-08-2019 18:10
Sterven van de honger lijkt mij best pijnlijk.
Sterkte TO, heel verdrietig deze situatie.
Dit merk je niet meer als je ziek bent. Als je een flinke griep hebt, dan heb je vaak ook geen trek meer. De eetlust is volledig weg. Het enige waar je last van gaat krijgen is vermoeidheid. Vaak overlijden mensen door o.a. orgaanuitval.

Wat betreft TS. Als er geen uitzicht meer is op verbetering van kwaliteit van leven. Dan zou ik samen met de familie gaan kijken naar wat het beste is voor die gene. Ik denk dat sondevoeding alleen maar meer rek brengt in het overlijden... sterkte
Alle reacties Link kopieren
poppedoppie schreef:
13-08-2019 18:45
@anoniem-met-de-vele-cijfers: voor nutridink geldt hetzelfde. als iemand wil drinken en veilig kan slikken is dat prima, maar als het dwangvoeding wordt is het niet alleen slecht voor de kwaliteit van leven, maar verlengt het het leven ook niet meer

Dwangvoeding vind ik sowieso een no-go. Maar ik denk dat nutri niet een heel groot verschil in levensverwachting zal geven. Het is meer om de voedingstoestand zo optimaal mogelijk te houden qua voedingsstoffen, niet als volledige vervanging van normaal eten (tenminste, dat heb ik nooit meegemaakt in de PG).
.
Alle reacties Link kopieren
@anoniem: ben ik met je eens. Maar als iemand de nutridrink lekker lijkt te vinden (en ja, die bestaan (-: ) is er denk ik ook geen enorm bezwaar tegen. En soms kan het de familie wel de overtuiging geven dat alles is geprobeerd wat kan. Zodra iemand niet meer veilig slikt houdt het natuurlijk direct op,
Alle reacties Link kopieren
Wow, wat veel reacties! Dank voor jullie lieve berichtjes! Dat betekent veel!

Ik woon zelf in het buitenland, dus ik ken de situatie op dit moment niet goed. Maar volgens mijn oma gaan ze nu van die zakjes proberen, inderdaad. Ik denk een soort nutridrink?

Slangetjes gaan er inderdaad geheid uit, mijn opa kennende. Hij had een heel sterk karakter, en had zo’n leven ook nooit gewild. Dus ik heb ook een beetje een naïef vermoeden dat hij het gewoon opgeeft.

Mijn opa zit ook vanaf het begin al op de gesloten afdeling. En sinds een aantal weken communiceert hij ook nauwelijks meer. Toen ik laatst in Nederland was herkende hij me nog nét.

Mijn oma is er iedere dag, en helpt hem met eten. Hij eet vanaf het begin in een soort gezamenlijke ruimte met de andere bewoners van zijn afdeling (stuk of 9?). Sommigen kunnen nog zelf eten, anderen worden geholpen.

Als die flesjes zo vies zijn, gaat het ongetwijfeld niet bij ‘m naar binnen…. :(

Fysiek was hij altijd heel sterk. Hij heeft tot op de dag van vandaag nog nooit in een ziekenhuis gelegen. Wel is hij incontinent sinds een jaar. En het lopen wordt minder, omdat hij veel minder naar buiten kan (alleen een blokje om met oma). Hij schuifelde nog maar een beetje, en werd steeds krommer.

En wat ons betreft hoeft het niet gerekt te worden. Het is verdrietig, maar we hebben al gaandeweg elke keer opnieuw afscheid van hem genomen. En mijn oma is ook wel realistisch. Als hij niet meer wil, dan houdt het op…
Je moet helemaal niks doen, en accepteren dat dat alles is wat je kan doen.
Alle reacties Link kopieren
poppedoppie schreef:
13-08-2019 19:19
@anoniem: ben ik met je eens. Maar als iemand de nutridrink lekker lijkt te vinden (en ja, die bestaan (-: ) is er denk ik ook geen enorm bezwaar tegen. En soms kan het de familie wel de overtuiging geven dat alles is geprobeerd wat kan. Zodra iemand niet meer veilig slikt houdt het natuurlijk direct op,

Kun je nog Nutilis erin proberen. Al lijkt me dat het toppunt van smerig.
.
Alle reacties Link kopieren
met verdikkingsmiddel lijkt mij ook echt heel naar. zeker als je het niet bewust eet, maar je eten zomaar opeens van consistentie lijkt te zijn veranderd.
Alle reacties Link kopieren
O, wat betreft eten. Hij is nogal koppig. En met de groep mee-eten ging in het begin wel, later moest de verpleging volgens mij helpen, en uiteindelijk is mijn oma gaan helpen.

En een maand of 3 geleden wilde hij tussen de middag niet eten. Waarschijnlijk lustte hij het niet. Toen heeft oma hem 3 boterhammen met pindakaas gegeven, die gingen erin als koek.

En mijn oma kennende doet ze dit dagelijks, als hij verder niks wil eten. Maar als hij zelfs dat niet meer wil, dan weet zij 't uiteindelijk ook niet meer natuurlijk :(
Je moet helemaal niks doen, en accepteren dat dat alles is wat je kan doen.
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn oma en bij mijn tante was dit de eindfase. Is er al overleg met de kinderen (jouw vader/moeder/tante/oom) geweest over het hoe en wat?
Wij hebben zowel bij mijn oma als bij mijn tante besloten geen extra voeding in de vorm van Nutridrink (smerige troep) of sondevoeding te geven. Toen het er uiteindelijk op aankwam was dit nog wel even slikken, maar wij wilde liever dat ze in rust zonder poespas zouden sterven dan met allemaal ' kunstgrepen'.
Uiteindelijk zijn ze beide rustig in hun slaap overleden, je kon aan hun gezichten zien dat ze in rust gestorven waren.

Succes TO (ook voor je familie). :hug:
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Alle reacties Link kopieren
poppedoppie schreef:
13-08-2019 19:25
met verdikkingsmiddel lijkt mij ook echt heel naar. zeker als je het niet bewust eet, maar je eten zomaar opeens van consistentie lijkt te zijn veranderd.

Oh ik zie die verdikte thee en koffie nog voor me, ik werd al misselijk bij de aanblik. Maar toch leken de mensen het niet extreem vies of vervelend te vinden. Kennelijk vervaagt ook die zintuiglijke waarneming in de loop der tijd.
.
Alle reacties Link kopieren
twinkelrainbowstar schreef:
13-08-2019 19:27
O, wat betreft eten. Hij is nogal koppig. En met de groep mee-eten ging in het begin wel, later moest de verpleging volgens mij helpen, en uiteindelijk is mijn oma gaan helpen.

En een maand of 3 geleden wilde hij tussen de middag niet eten. Waarschijnlijk lustte hij het niet. Toen heeft oma hem 3 boterhammen met pindakaas gegeven, die gingen erin als koek.

En mijn oma kennende doet ze dit dagelijks, als hij verder niks wil eten. Maar als hij zelfs dat niet meer wil, dan weet zij 't uiteindelijk ook niet meer natuurlijk :(

Zolang er niks met dwang gaat, zal het goed zijn. Je kunt zo gevarieerd mogelijke voeding aanbieden, maar als als het niet werkt, werkt het niet. Versterven is niet pijnlijk, maar vooral een naar idee/ naar om te zien voor de omgeving. Maar dat is eigenlijk het hele dementieproces. Verschrikkelijke ziekte.
Sterkte!
.
Alle reacties Link kopieren
Nogmaals bedankt, allemaal :)

Ik weet niet of er nu al overleg is. Maar mijn oma is dagelijks bij hem, en weet denk ik ook heel goed wat ze wel/niet wil, ook voor hem. En de verzorgers zijn ontzettend lieve mensen, dus ik denk dat dat allemaal wel goed zit.
Je moet helemaal niks doen, en accepteren dat dat alles is wat je kan doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven