Gezondheid alle pijlers

Ballerine koperspiraal

16-08-2019 08:45 23 berichten
Hello!

Zijn er mensen die ervaring hebben met de Ballerine koperspiraal? Dit is een tamelijk nieuwe koperspiraal die een hele andere vorm heeft (rond met balletjes) dan de 'klassieke' koperspiralen (T-vorm).

Ik overweeg deze te laten zetten, maar ben heel benieuwd naar ervaringsverhalen! Let me know!
Verwacht er geen wonderen van, het blijft een koperspiraal. Maar wat mij betreft de voor- en nadelen na drie maanden ballerine:

- Plaatsing viel enorm mee, ik slikte twee naproxen vooraf en was goed ongesteld (wat je baarmoeder wat toegankelijker maakt). Irritant was het opmeten van de baarmoeder, niet de plaatsing van de spiraal.
- Daarna avondje wat kramp gehad en af en toe wat steken in mijn buik, maar niet hinderlijk en was volgende ochtend over.
- Wel meerdere dagen gerommel nu voordat menstruatie doorbreekt en de eerste dag verlies ik veel bloed (meer dan voorheen), vind ik zelf geen enorm bezwaar zolang er een toilet vlakbij is.

Let op waar je de spiraal bestelt en door wie je hem laat plaatsen, dat kan het verschil maken tussen alles vergoed krijgen of zelf moeten betalen. (Kan ik je per pb wel wat meer over vertellen als je wilt)
Thanks! Heb je een privé bericht gestuurd.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb je een pb gestuurd!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een pb berichtje gestuurd!
Alle reacties Link kopieren
Ik zal ook hier even mijn ervaring neerzetten;
Ik heb een ballerine sinds een week en werd meteen de dag na het zetten ongesteld. Ik had al wel wat bloedverlies door het verwijderen van de oude (t vormige) spiraal en het inzetten deed weer veel pijn, dat had ik ook bij mijn vorige koperspiraal. Dit keer bij de verloskundige laten doen en dat ging veel beter dan door de huisarts die hier duidelijk geen kaas van gegeten had. Mijn menstruatie duurde met de oude spiraal soms wel 14 dagen, totaal onacceptabel vond ik. Zo lang. En heel veel bloedverlies. Verder had ik geen klachten. Ook geen buikkrampen meer die ik zonder spiraal wel had. Maar net dat maakt dat je het menstruatiebloed verliest en zonder kramp/samentrekking duurt dat dus veel langer! Nu met de ballerine merk ik meteen al dat ik weer mijn normale krampen heb en dat de menstruatie op dag 5 al veel minder wordt en het bloedverlies minder heftig is. Win win dus, lijkt het. Ik slik ijzer tegen bloedarmoede ten gevolge van het koperspiraal....kreeg namelijk ook haaruitval door ijzergebrek. Misschien is dat straks verleden tijd. Met de haaruitval gaat het nu stukken beter, die is gestopt. Ik slik nog wel even door overigens.
Ik heb de ballerine nu een week en dit zijn de eerste voorzichtige conclusies. Ik weet ook wel dat ik nog moet wennen aan dat ding en dat ik misschien niet te vroeg moet juichen maar het voelt beter dan die t-safe. Het feit dat deze los in de baarmoeder meebeweegt en heel klein is vind ik prettig. Ik zou er dus gewoon voor gaan als ik jou was! Kosten waren 119,00 en het zetten weet ik nog niet. Denk dat dat van eigen risico af gaat.
Sylphide75 schreef:
27-08-2019 22:45
Kosten waren 119,00 en het zetten weet ik nog niet. Denk dat dat van eigen risico af gaat.
.
Niet aanvullend verzekerd? Ik heb zowel het spiraal als plaatsen door verloskundige volledig vergoed gekregen zonder eigen risico (en nee, ik heb géén toppakket maar de kleinste aanvullende verzekering).
Ja ik heb € 175 euro afgerekend (spiraal + Zetten). Factuur ingediend bij ZV, moet nog even afwachten of dat vergoed wordt. Ik ben wel aanvullend verzekerd.
Alle reacties Link kopieren
Nee geen aanvullende verzekering. Maakt niet uit verder, ik heb het er wel een keer voor over. Ben mooi 5 jaar onder de pannen als dit werkt. Nu dag 6 en menstruatie is bijna over! Kijk, daar deed ik het voor. Ik heb drie kinderen (pubers al) en wil een veilige anticonceptie methode. De pil verdraag ik niet en de ballerine is mijn laatste optie. Als dit niet werkt gaat mijn partner zich laten steriliseren.
Ben benieuwd. Mijn verzekering vergoedt het in ieder geval niet. Ik heb uitleg gevraagd. Hormonale anti-conceptie is ook niets voor mij. Ik word er echt een heks van. Tot nu toe (de afgelopen drie jaar met m'n partner) de voor het zingen de kerk uit methode gehanteerd, maar dit was elke maand te eng / te veel stress of ik wel of niet zwanger zou zijn. Vandaar nu dit eens proberen! Wij zijn te jong voor sterilisatie en ik heb ook geen kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Nou, even een update van de ballerine; nu twee menstruaties gehad en ik ben dik tevreden als het zo blijft! Veel en veel minder bloedverlies op alle dagen, zelfs de zwaarste dag hoefde ik maar enkele keren te verschonen. Alles bij elkaar duurde de menstruatie 8 dagen en had ik de eerste dagen normale krampen. Goed te doen. Ik ben echt blij dat het lijkt te werken!
Mijn ervaring na 4 maanden ballerine is net even wat minder jubelend. Zou er opnieuw voor kiezen, maar heb wèl twee heftige dagen bloedverlies (uiterlijk om de 2 1/2 uur cup legen), tussentijdse bloedingen en mijn menstruatie ‘hangt’ een dag of drie voordat ie echt losbarst. Dus even een tegengeluid.

Update: inmiddels voor de vijfde keer ongesteld geweest met ballerine en het viel dit keer enorm mee. Mijn lichaam moest kennelijk (hopelijk) wat langer wennen.
anoniem_655bb3a5270cd wijzigde dit bericht op 14-10-2019 23:59
21.64% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb die twee heftige dagen ook, echter niet zo erg als jij. Met de t-safe liep ik echt leeg en nu is het net zo heftig als mijn menstruatie altijd was zonder spiraal. Het neemt inderdaad een aanloopje enkele dagen van tevoren, begint met heel licht bloedverlies, nauwelijks de moeite van een inlegkruisje waard, en na drie dagen gaat het los. Ik vind dit na de t-safe toch wel een dikke verbetering hoor. Van mezelf was ik ook altijd flink en lang ongesteld, een dikke week, dus daarin heeft de ballerine niets veranderd. Met de t-safe was ik 2 weken onder de pannen.
Alle reacties Link kopieren
Oh en tussentijdse bloeding heb ik nooit, had ik ook niet met die andere spiraal.
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Hoe gaat het nu met jullie?

Groeten,
Hey!

Ik vind de spiraal als anticonceptie middel echt heel fijn. Mijn menstruatie is precies “op tijd”. Enige nadeel blijft de hevigheid van de menstruatie die de eerste drie dagen gewoon veel erger is dan daarvoor. Afgelopen maand was het naar mijn idee ietsjes minder. Maar voor de rest ben ik heel tevreden!
Alle reacties Link kopieren
Hee,

Zat jouw spiraal gelijk goed? Heb je nog extra conceptie gebruikt de eerste weken?

Heb je verder nog extra bloedverlies gehad na het plaatsen en de volgende menstruatie?

Groeten
Mijn spiraal zat gelijk goed. Ik heb geen extra conceptie gebruikt. Ik heb de spiraal wel laten plaatsen na een zuigcurettage (abortus dus). Twee of drie weken na de abortus ben ik lichamelijk gecontroleerd en is ook vastgesteld dat de ballerine goed zat.

Ik heb bij de eerste menstruaties (en allen daaropvolgend) veel meer bloed verloren dan daarvoor. Ik weet niet of de pijn na het zetten kwam door de ballerine of de abortus, maar ik schat meer het laatste.
Er valt niet zoveel verkeerd te plaatsen en ballerine werkt direct, dus ik heb geen aanvullende ac gebruikt na het plaatsen. Wel de week ervoor toen ik net gestopt was met de pil (ballerine laten plaatsen tijdens menstruatie).

Ik heb hem nu een half jaar en merk er niets meer van. Eerste paar maanden heftige menstruaties gehad, maar dat had ik er wel voor over.
Alle reacties Link kopieren
Hier nog even een recente ervaring.

Zetten viel enorm tegen. Vooral omdat hij de eerste keer niet wilde blijven zitten, de huisarts had nog niet zoveel ervaring ermee en dat maakte helaas dat hij er gelijk weer uitkwam. Dus helaas een maand moeten wachten en nog een keer moeten ondergaan. Ik vind mezelf geen pieperd maar ik vond het zetten zelf toch echt wel pittig, ondanks het feit dat ik op het moment van zetten ongesteld was (dan zou de baarmoedermond open moeten staan) en goed opgeladen was met paracetamol en ibuprofen. Nu heb ik nog geen kinderen gebaard dus wellicht dat het voor vrouwen die al wel bevallen zijn beter te doen. De dagen erna waren als een heftige menstruatie, tot 3-4 dagen erna wel pijnstilling nodig gehad terwijl ik dit eerst alleen de eerste 1-2 dagen nodig had. Maar daarna hield het bloeden en de pijn ook helemaal op, dus dat viel me enorm mee - heb ooit met de mirena nog 3 maanden bloedverlies gehad na het plaatsen.

Sindsdien 2x ongesteld geworden. Ik heb veel minder pijn, dat valt me echt op, hoef er geen pijnstillers voor de slikken. Maar ik verlies wel enorm veel meer bloed. Ben sinds kort ook een menstruatiecup gaan gebruiken; die moet ik meerdere keren per dag legen. Op mijn werk gaat dat lastig dus daar zit ik wel nog een beetje mee. Ik hoop heel erg dat het bloeden nog minder gaat worden, maar tot nu toe word het per menstruatie alleen maar meer. Ben dus nog niet onverdeeld positief. Zal over een paar maanden nog een update plaatsen...
Hey! Heb m nu dus sinds juli 2019. Bloeden is bij mij niet minder geworden en ben ook bijna een week ongesteld. S nachts is het zo erg dat ik een handdoek onder mezelf moet neerleggen en zelfs met dik maandverband en een pyjamabroek nog vaak doorlek. Inmiddels zet ik de wekker om tussendoor te verschonen, anders word ik echt in een mess wakker ;-).
Alle reacties Link kopieren
Oh brr, zo erg is het bij mij gelukkig niet. Vind je dat oke? Voor mij zou dat een reden zijn om ‘m eruit te halen...
Honingbij_ schreef:
03-04-2020 19:16
Oh brr, zo erg is het bij mij gelukkig niet. Vind je dat oke? Voor mij zou dat een reden zijn om ‘m eruit te halen...
Ja is oké. Ben single en woon alleen.. misschien niet meer oké als ik een relatie krijg

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven