Gezondheid alle pijlers

herstel van verlies hersenvocht met behulp van bloed patch

29-08-2019 11:29 4 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo

enige tijd geleden kreeg ik te maken met steeds erger wordende hoofdpijn, met pijn zowel boven in mijn hoofd en rondom rond, in mijn oren als in mijn nek met zelfs uitstralingen tot in mijn schouders en handen.
Aangezien ik een administratieve job heb, kon dit diverse oorzaken hebben.
een eerste gewone scan van het hoofd liet niets zien.
een RX van mijn nek toonde lichte artrose, maar deze had vooral te maken met de leeftijd.
uiteindelijk en na meerdere weken van stijgende pijn, werd besloten om een MRI te nemen.
deze bracht aan het licht dat ik te maken had met onderdruk op de hersenen door een spontaan verlies van hersenvocht. (dit fenomeen is eerder uitzonderlijk. Het gebeurt frequent bij dames die een ruggeprik kregen ter gelegenheid van een bevalling, maar dit was dus bij mij niet het geval)
als oplossing werd besloten tot het plaatsen van een bloed patch. Hierbij wordt via een ruggeprik eigen bloed in de rug ingespoten teneinde het lek te dichten.
dit bracht al heel wat verbetering, vooral de druk in mijn oren was praktisch direct verdwenen.
ondertussen zijn we al 14 dagen verder, maar toch ben ik nog niet van alle klachten verlost.
heeft iemand al ervaring met het plaatsen van een 2e bloed patch? Geeft deze effect?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een 2x een blood patch gehad na deze klachten na ruggenprik. De eerste werkte helemaal niet en van de tweede heb ik ongeveer 1,5e dag plezier gehad, toen namen de klachten weer toe. Het is bij mij na uiteindelijk 2 weken vanzelf overgegaan. Wel een klote kraamtijd gehad hierdoor; knallende koppijn zodra ik ging zitten of staan; 2 weken dus horizontaal geleefd (met een pasgeboren baby....).
De kans dat een 1e blood patch werkt is volgens de medische literatuur ongeveer 75%, dat een tweede werkt 95%..... Ik had dus vette pech. Hopelijk helpt je tweede wel, het is qua getallen zeker wel mogelijk dat het bij de tweede wel werkt.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eerst overleggen met een neuroloog die bekend is met dit ziektebeeld. In mijn familie iemand die hetzelfde heeft gehad. Eerst weken rondgelopen (en gelegen) met flinke hoofdpijn voordat via een MRI het liquorlek werd ontdekt. Zij bleef ook klachten houden na de bloodpatch maar tegen haar werd gezegd dat omdat haar hersenen/hersenvliezen zo lang 'droog' hadden gestaan het best een hele tijd kon duren voordat ze van al haar klachten af was, en zelfs dat ze misschien voor altijd restklachten kon blijven houden. Dat laatste is helaas ook het geval in de vorm van tinnitus. Maar iedereen is verschillend, dus laat je nog eens goed voorlichten door een neuroloog met ervaring.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
beste mevrouw Iglesias

ik zie dat je ervaring hebt met het probleem, dat heel gelijkaardig is aan het mijne.
ik heb eveneens weken rondgelopen met het probleem, en ben nu in behandeling bij een neurologe. Deze wijst ook op het uitzonderlijke van de situatie en ik voel aan den lijve dat het lang "droog" staan van de hersenvliezen niet zo maar direct opgelost is.
ik heb ook veel pijn gehad binnen in mijn oren, maar heb gelukkig geen tinnitus. deze pijn is praktisch volledig weg, maar de voorbije 14 dagen sinds mijn eerste blood patch heb ik praktisch nog niets anders gedaan dan platte rust gehouden. medicatie of andere middelen bestaan er volgens haar niet. Ik zou maandag gaan voor een tweede blood patch, om het proces toch wat te versnellen en hopelijk geen restklachten over te houden...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven