Gezondheid alle pijlers

Eindelijk een diagnose

29-08-2019 22:35 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na jaren rondlopen met vervelende buikpijn, vele onderzoeken en van het bekende kastje naar de muur gestuurd worden, hebben ze eindelijk gevonden wat de buikpijn kan verklaren. Wat een opluchting dacht ik eerst.

Ze kwamen er afgelopen week achter dat ik een 'wondergezwel' heb.
Eerst schrok ik wel een beetje van het woord 'gezwel', tot ze zeiden dat het niet kwaadaardig was. Gelukkig maar.

Maar toch blijf je dan een beetje met vragen zitten. Zeker omdat het pas later echt een beetje binnenkwam, en ik van de gyn het maar even rustig thuis moest doorlezen.

Ze willen eerst 3 maanden afwachten of het uit zichzelf weg gaat. Is dit niet het geval, gaan ze me opereren.
Maar als de pijn te heftig word mag ik meteen langskomen en gaan ze hem verwijderen. Bizar hoe zoiets kan ontstaan.

Wat ik met dit topic wil? Een beetje van me af schrijven, en ik vroeg me af of iemand hier er ervaring mee heeft?
Had je er veel pijn aan? Uiteindelijk geopereerd?

Bedankt alvast voor de moeite 😊
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring maar ik snap iets niet.
Je loopt al jaren met buikpijn en nu denken ze dat het na drie maanden zou kunnen verdwijnen?

Dan had het toch allang weg kunnen zijn? Of denk ik nou zo raar?
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen ervaring met het wondergezwel, maar ik wilde even op iets reageren. Waarom willen ze 3 maanden wachten om te kijken of het weg gaat, terwijl jij al jaren met klachten rond loopt?! Alsof het dan ineens weg gaat...
Alle reacties Link kopieren
Zelfde gedachte als Ceylon en Diadora
Je loopt er jaren mee rond en nu moet het op drie maanden weg (of bijna weg zijn)? Dat zou straf zijn.

Ik begrijp heel goed dat je met vragen blijft zitten. Wil je sterkte wensen en geduld om deze drie maanden (die waarschijnlijk wel onrust zullen meebrengen) door te komen.

Zijn die onderzoeken dan scans geweest, of bloed prikken? Hoe zijn de dokters hier nu plots bijgekomen. En dan 'wondergezwel', die naam heb ik nog nooit gehoord.

Probeer je maar niet teveel zorgen te maken.

Het beste gewenst!
Hebben ze na jaren pijn eindelijk een mogelijke oorzaak gevonden, gaan ze 3 maanden afwachten.. Raar.
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
29-08-2019 22:39
Geen ervaring maar ik snap iets niet.
Je loopt al jaren met buikpijn en nu denken ze dat het na drie maanden zou kunnen verdwijnen?

Dan had het toch allang weg kunnen zijn? Of denk ik nou zo raar?
Een vriendin van mij die dit had, had dit niet 1 keer, maar iedere keer weer. Bij haar ging het niet vanzelf weg, de eerste die ontdekt werd was zo groot als een voetbal.
Alle reacties Link kopieren
Het is een spontaan groeiende eicel, toch? Als ze niet te groot worden kan het lichaam die ook weer zelf opruimen.
Die vriendin weet dat op den duur haar eierstokken verwijderd moeten worden.
Alle reacties Link kopieren
Gatinmijnsok schreef:
29-08-2019 22:45
Het is een spontaan groeiende eicel, toch? Als ze niet te groot worden kan het lichaam die ook weer zelf opruimen.
Die vriendin weet dat op den duur haar eierstokken verwijderd moeten worden.
Het gaat meestal niet zo makkelijk weg.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
29-08-2019 22:47
Het gaat meestal niet zo makkelijk weg.
Bij mij vriendin ook niet, nee.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties. Precies dat vond ik ook erg vreemd. Ik laat me helaas met zulke dingen nogal snel weg praten en daarna komen de vragen pas. Wou dat ik daar iets assertiever in was. Maar als die vervelende steken weer opkomen, bel ik meteen met het ziekenhuis.

@Mammezel Dankjewel! Inderdaad zijn die onderzoeken scans, bloedonderzoeken geweest, maar ook een kijkoperatie (door vermoeden endometriose) en zelfs inwendige echo. Pas na de 3de echo kwamen ze er toevallig achter omdat ze wou zien of de spiraal nog goed zat. Ze dacht dat dat de oorzaak was. En toen ze iets verder keek zag ze het ineens. Mij onbekend hoe het kan dat ze het eerst niet hebben gezien. Heel vreemd.

Een wondergezwel is een gezwel dat vol zit met cellen die daar eigenlijk niet thuis horen. Dus bijvoorbeeld haren, nagels, vetten, talg. Het kan zijn dat het van je eigen cellen is, maar kan ook van een nooit geboren tweeling zijn. Echt heel bizar. Bij mij zit het in de rechter eierstok
Alle reacties Link kopieren
Gatinmijnsok schreef:
29-08-2019 22:43
Een vriendin van mij die dit had, had dit niet 1 keer, maar iedere keer weer. Bij haar ging het niet vanzelf weg, de eerste die ontdekt werd was zo groot als een voetbal.
Jeetje, wat heftig zeg! Zeker als je weet dat je op den duur je eierstokken verliest. Die van mij is nog 5 bij 4, dus valt nog mee.
Alle reacties Link kopieren
Wel raar dat het zo lang geduurd heeft voordat er een diagnose was.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
29-08-2019 22:55
Wel raar dat het zo lang geduurd heeft voordat er een diagnose was.
Ja eens! Heb al een paar keer overwogen een Second opinion aan te vragen, omdat ze in het ziekenhuis wel erg makkelijk deden. Fijn dat er eindelijk iets gevonden is, maar als ze me hier mee laten rondlopen ga ik alsnog een second opinion aanvragen
Alle reacties Link kopieren
Mijn zus was ook al een paar keer weggestuurd bij buikklachten tot ze op een eerste hulp kwam die nader gingen kijken en ook zij bleek een wondergezwel te hebben.
Bij haar is er direct geopereerd. Ik vind het vreemd dat ze 3 maanden gaan afwachten en zal zeker nog eens bellen en je situatie nog eens voorleggen.
Ik weet bij mijn zus dat dat ding toch ook is onderzocht wat het was en of het idd niet kwaadaardig was.
Bij haar kon 1 eierstok bespaard blijven zodat werd voorkomen dat ze vroeg in de overgang zou komen.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Eh afwachten bij een wondergezwel? Meestal worden ze meteen verwijderd.

Ik zou de gyn bellen en vragen of ze het gewoon kunnen verwijderen of minstens een second opinion vragen bij een andere Zh.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
IBIopviva schreef:
29-08-2019 23:03
Mijn zus was ook al een paar keer weggestuurd bij buikklachten tot ze op een eerste hulp kwam die nader gingen kijken en ook zij bleek een wondergezwel te hebben.
Bij haar is er direct geopereerd. Ik vind het vreemd dat ze 3 maanden gaan afwachten en zal zeker nog eens bellen en je situatie nog eens voorleggen.
Ik weet bij mijn zus dat dat ding toch ook is onderzocht wat het was en of het idd niet kwaadaardig was.
Bij haar kon 1 eierstok bespaard blijven zodat werd voorkomen dat ze vroeg in de overgang zou komen.
Fijn dat je zus nader is onderzocht bij de eerste hulp en toch redelijk snel is geopereerd! Zo hoort het eigenlijk ook te gaan. Ik had bij de huisartsenpost de pech dat er blaasontsteking uit kwam en de klachten daar erg op leken. Toen die over was en de buikpijn bleef werd het lang daarop gehouden. Tot ik met zo'n heftige buikpijn weer terug kwam en ze meteen dachten aan een blindedarmontsteking. Ook dat was het niet en kon weer naar huis nadat het weer wat beter ging.

Had je zus ook echt van die pijnaanvallen?

Dat wordt morgen toch maar weer bellen voor overleg. Bedankt voor je verhaal 😊
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
29-08-2019 23:08
Eh afwachten bij een wondergezwel? Meestal worden ze meteen verwijderd.

Ik zou de gyn bellen en vragen of ze het gewoon kunnen verwijderen of minstens een second opinion vragen bij een andere Zh.
Ja, hoe meer ik daar over lees hoe sneller ik dat ding eruit wil hebben. Dankjewel voor je reactie! Dit is wel even de bevestiging die ik nodig heb. Wil niet zo'n zeur zijn, maar het gaat wel over mijn eigen lichaam
Alle reacties Link kopieren
Anoniem126 schreef:
29-08-2019 23:08
Fijn dat je zus nader is onderzocht bij de eerste hulp en toch redelijk snel is geopereerd! Zo hoort het eigenlijk ook te gaan. Ik had bij de huisartsenpost de pech dat er blaasontsteking uit kwam en de klachten daar erg op leken. Toen die over was en de buikpijn bleef werd het lang daarop gehouden. Tot ik met zo'n heftige buikpijn weer terug kwam en ze meteen dachten aan een blindedarmontsteking. Ook dat was het niet en kon weer naar huis nadat het weer wat beter ging.

Had je zus ook echt van die pijnaanvallen?

Dat wordt morgen toch maar weer bellen voor overleg. Bedankt voor je verhaal 😊
Ja die had ze inderdaad. Bovendien is haar menstruatie altijd al heel erg onregelmatig geweest ze had ook verwacht moeilijk zwanger te kunnen worden maar dat was gelukkig niet zo.
Na de operatie is ze ook heel regelmatig ongesteld het heeft echt jaren in haar lijf zich opgestapeld.

Lastig is dat he als ze zich op een foute diagnose concentreren. Heb dat zelf gehad met een longembolie. Tot 5 keer toe werd er gezegd dat het nierstenen waren.

Dus idd echt morgen bellen gewoon aangeven dat het is bezonken en dat het je geen goed idee lijkt om 3 maanden te wachten. Je wacht al jaren dat wondergezwel is echt niet onder de indruk van deze extra 3 maanden.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
IBIopviva schreef:
29-08-2019 23:13
Ja die had ze inderdaad. Bovendien is haar menstruatie altijd al heel erg onregelmatig geweest ze had ook verwacht moeilijk zwanger te kunnen worden maar dat was gelukkig niet zo.
Na de operatie is ze ook heel regelmatig ongesteld het heeft echt jaren in haar lijf zich opgestapeld.

Lastig is dat he als ze zich op een foute diagnose concentreren. Heb dat zelf gehad met een longembolie. Tot 5 keer toe werd er gezegd dat het nierstenen waren.

Dus idd echt morgen bellen gewoon aangeven dat het is bezonken en dat het je geen goed idee lijkt om 3 maanden te wachten. Je wacht al jaren dat wondergezwel is echt niet onder de indruk van deze extra 3 maanden.
Dat is dan wel een heel vergelijkbaar verhaal inderdaad! Fijn dat ze uiteindelijk wel zwanger kon worden. Altijd heftig! Onregelmatige menstruatie is wel herkenbaar, was soms 8 weken achter elkaar aan het menstrueren. Soms 3 weken wel 1 week niet. Dus dat zou er ook allemaal mee te maken kunnen hebben.

5 keer over de verkeerde diagnose bij een longembolie ja? Wow, dat kan heel verkeerd uitpakken. Heftig hoor! En je kan er verder ook zo weinig mee, omdat je aan je lichaam voelt dat er iets niet klopt. Maar leg dat de artsen maar eens uit 🙈
Ik zou die operatie vooral al gepland willen zien.

Desnoods over 3 maanden, maar niet dat je over 3 maanden met nog altijd dezelfde klachten terug komt en dat ze dan hun afspraken-boek es opentrekken om vast te stellen dat er voor januari geen datum meer vrij is.


Ik zou zo'n operatie namelijk liever ingepland zien dan dat ze met grote spoed en zonder veel voorbereiding eraan moeten beginnen omdat het nu écht wel extreem dringend is.
Alle reacties Link kopieren
Heb je geen foto gevraagd dan. Meestal leggen ze aan de hand van beeld gedetailleerd uit wat ze gaan doen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ceylon schreef:
29-08-2019 22:39
Geen ervaring maar ik snap iets niet.
Je loopt al jaren met buikpijn en nu denken ze dat het na drie maanden zou kunnen verdwijnen?

Dan had het toch allang weg kunnen zijn? Of denk ik nou zo raar?
Ik zou met deze vraag vandaag even bellen TO. Krijg je hier een raar antwoord op, zou ik een second opinion aanvragen in een ander ziekenhuis.
126, misschien is de telefoon al gepleegd, maar maak er vandaag maar werk van!
Als jij er niet zelf achter zit, gaan zij het zeker niet doen.

Ik heb al (geen levensbedreigende) zaken gehad, waarvan mijn eigen huisdokteres nadien zegde: goed dat jij zo een volhouder bent, want als de patiënt zelf niet achter onderzoeken aanzit, of niet zegt dat bepaalde symptomen nog steeds blijven duren, dan gaan de dokters verder niks doen, er zijn patiënten genoeg! Ik ben geen ingebeelde zieke en zoek geen kwalen om in de aandacht te staan, maar ieder kent zijn eigen lichaam.

Pas zeggen dat de pijn over is, dat je met de beslissing van de dokter vrede neemt, als het echt ook zo is. JE NIKS LATEN AANPRATEN.

Dus, het heft zelf in handen nemen, het gaat over jouw lichaam en jouw leven.

Succes!

Mamme-zel uit België
Alle reacties Link kopieren
Een wondergezwel is een dermoïdcyste. Wat ik destijds begreep van mijn gyn is er iets fout gegaan tijdens de celdeling toen ik nog een foetus was. En ze kunnen dus gaan groeien. Ik had er in beide eierstokken eentje, een van 2,5 cm doorsnee en eentje van bijna 6 centimeter. En het deed verdomd veel pijn!

Ik ben eraan geopereerd, jaar of 15 geleden. Was een flinke buikoperatie en het heeft echt even gekost om te herstellen.

Voor die tijd was ik nauwelijks ongesteld, erna misschien 1 keertje per jaar. Maar het blijkt dat dat niks zegt.. mijn dochter is net 9 geworden.

Ik zou 'm er zo snel mogelijk uit laten halen hoor, weg ermee!
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven