Gezondheid alle pijlers

Knobbel in borst - operatie?

30-08-2019 18:16 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iets meer dan een half jaar geleden ontdekte ik een knobbel in mijn borst. Ik ben hiervoor naar de huisarts en vervolgens naar het ziekenhuis geweest. Hier kwam uit dat het bindweefsel (fibroadenoom) is. Ik merkte dat mijn knobbel sindsdien is gegroeid en ik ben deze week terug geweest naar het ziekenhuis. Hier kwamen ze erachter dat hij hard is gegroeid in het afgelopen half jaar (bijna 1,5cm groter) en hebben ze voor de zekerheid een punctie uitgevoerd. Hieruit kwam (zoals ikzelf ook al had verwacht) weer uit dat het bindweefsel is en dus niet schadelijk.

Tijdens het gesprek waarbij ik de punctie-uitslag te horen kreeg, werd duidelijk dat het advies van de chirurgen is om hem te laten verwijderen. Keuze aan mij was of ik dat wil of niet aangezien de knobbel ook opeens weer kan krimpen. Het is onvoorspelbaar wat hij gaat doen. Verder is hij ook niet gevaarlijk voor de gezondheid, maar kan ongemak veroorzaken (ik slaap bijvoorbeeld op mijn buik dus dan lig je ook op je borsten haha). Ook begint hij nu vanaf de buitenkant zichtbaar te worden.

Nu heb ik aangegeven dat ik een half jaar wil afwachten en dan kijk hoe mijn knobbel eruit ziet. In geval van nog meer groei, wil ik het laten verwijderen. Ik hoop heel erg dat hij stopt met groeien en dat ik geen operatie (dagopname) hoef, maar hij kan ook door blijven groeien. Als hij doorgroeit en ik het dan laat verwijderen, heb ik een groter litteken en ook meer kans op minder gevoel in mijn tepel omdat ze daar moeten snijden ivm locatie knobbel.

Maar ik kan er ook nu nog voor kiezen om tóch binnenkort mijn knobbel te laten verwijderen waardoor ik waarschijnlijk een kleiner litteken heb en er gewoon simpelweg vanaf ben. Maarja, hij kan ook over een half jaar gekrompen zijn en dan was de operatie voor niks geweest.

Beide opties hebben voor- en nadelen dus ik weet niet zo goed wat ik moet doen. Zijn er hier mensen met ervaring die eventuele tips en/of adviezen hebben? Ik hoor het graag!
Ik zou hem gewoon laten verwijderen. Ik had een kankerknobbel die dus wel weg moest, maar de operatie vond ik een fluitje van een cent. Kon dezelfde middag naar huis en lekker eten en de volgende dag maakte ik alweer een wandeling.
Door de operatie ontstaat littekenweefsel. Dat kan je borst minder goed te beoordelen maken op scans. Persoonlijk zou ik daarom terughoudend zijn om te laten opereren als er geen overtuigende noodzaak is.
Ik zou 'm nu laten verwijderen denk ik.
Weg is weg.
Maar meer denk ik omdat ik bang zou zijn dat het toch iets kwaadaardigs is of kan worden.
puntillita schreef:
30-08-2019 18:32
Door de operatie ontstaat littekenweefsel. Dat kan je borst minder goed te beoordelen maken op scans. Persoonlijk zou ik daarom terughoudend zijn om te laten opereren als er geen overtuigende noodzaak is.
Dat zal per persoon verschillen wellicht maar bij mij is alles soepel genezen.
PoesinBoots schreef:
30-08-2019 18:44

Maar meer denk ik omdat ik bang zou zijn dat het toch iets kwaadaardigs is of kan worden.
.
Er is al in geprikt en een fibroadenoom is gewoon bindweefsel, géén voorstadium van kanker.
redbulletje schreef:
30-08-2019 18:44
Dat zal per persoon verschillen wellicht maar bij mij is alles soepel genezen.
.
Wat je van buiten voelt zegt niet perse alles over hoe het van binnen is.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ze in allebei mijn borsten gehad en ik heb ze weg laten halen,wel inmiddels al 20 jaar geleden.
Bij mij waren ze best groot, zo,n 4 bij 3 cm en ik heb nu in beide borsten een lelijke deuk en een litteken van 10 cm.
Ik heb ze weg laten halen omdat ze bleven groeien en ik had er pijn van.
Ook is 1 borst na de operatie ontstoken geraakt en dat heeft toen 6 weken geduurd en heb er een hoop ellende van gehad.
Als ik het over kon doen dan weet ik niet of ik ze weg zou laten halen,het is er in ieder geval niet mooier op geworden.
If you don,t like whats,s being said,change the conversation
Alle reacties Link kopieren
Ook ik heb ook een fibroadenoom in mijn borst. In 2015 ontdekt en met eerst punctie, later nog bioptie onderzocht. Ik heb besloten hem te laten zitten. Er is mij op het hart gedrukt dat het een goedaardige bindweefselknobbel is wat niet kwaadaardig kan worden. Hij is idd tussentijds wel eens iets gegroeid, maar ook weer wat gekrompen inmiddels. De keuze is voor iedereen persoonlijk, ik zelf wou niet voor niks in mij laten snijden. Kwam misschien ook omdat ik toen in een periode was dat ik herstellende was van een rugoperatie, nog een operatie stond ik niet op te wachten. Misschien als ik dat niet aan mijn hoofd had gehad, ik misschien wel had gekozen voor weghalen. Sta er nu eerlijk gezegd amper meer bij stil dat de knobbel er zit. Werd mij trouwens ook niet geadviseerd om hem weg te laten halen.
hen70 wijzigde dit bericht op 30-08-2019 19:34
0.00% gewijzigd
puntillita schreef:
30-08-2019 19:01
.
Er is al in geprikt en een fibroadenoom is gewoon bindweefsel, géén voorstadium van kanker.

Snap ik. Maar ik zou 'm toch kwijt willen.

Het is TO's bobbel. TO bepaalt.
In beide borsten gehad denk dat ik 21en 23 zoiets was
Advies was weghalen en dat heb ik.ook gedaan. Twee littekentjes nu aan de buitenkanten
puntillita schreef:
30-08-2019 19:02
.
Wat je van buiten voelt zegt niet perse alles over hoe het van binnen is.
De chirurg waar ik jaarlijks terug naartoe moet nav de controle mammo vindt het ook soepel.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er meerdere laten verwijderen. Waarschijnlijk zit er in de toekomst wel weer nieuwe, die laat ik ook weghalen.
We’re all mad here
Alle reacties Link kopieren
Welja, doen. Dan ben je uit de keuzestress.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties! Ik heb na even nadenken toch besloten om een half jaartje te wachten om te kijken wat de knobbel gaat doen. Als hij over een half jaar is gekrompen, laat ik 'm lekker zitten. Als hij is gegroeid, gaat 'ie eruit. Als de knobbel gelijk is aan nu, weet ik het nog niet. Zien we dan wel weer :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven