Gezondheid alle pijlers

Knobbel in borst - operatie?

30-08-2019 18:16 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iets meer dan een half jaar geleden ontdekte ik een knobbel in mijn borst. Ik ben hiervoor naar de huisarts en vervolgens naar het ziekenhuis geweest. Hier kwam uit dat het bindweefsel (fibroadenoom) is. Ik merkte dat mijn knobbel sindsdien is gegroeid en ik ben deze week terug geweest naar het ziekenhuis. Hier kwamen ze erachter dat hij hard is gegroeid in het afgelopen half jaar (bijna 1,5cm groter) en hebben ze voor de zekerheid een punctie uitgevoerd. Hieruit kwam (zoals ikzelf ook al had verwacht) weer uit dat het bindweefsel is en dus niet schadelijk.

Tijdens het gesprek waarbij ik de punctie-uitslag te horen kreeg, werd duidelijk dat het advies van de chirurgen is om hem te laten verwijderen. Keuze aan mij was of ik dat wil of niet aangezien de knobbel ook opeens weer kan krimpen. Het is onvoorspelbaar wat hij gaat doen. Verder is hij ook niet gevaarlijk voor de gezondheid, maar kan ongemak veroorzaken (ik slaap bijvoorbeeld op mijn buik dus dan lig je ook op je borsten haha). Ook begint hij nu vanaf de buitenkant zichtbaar te worden.

Nu heb ik aangegeven dat ik een half jaar wil afwachten en dan kijk hoe mijn knobbel eruit ziet. In geval van nog meer groei, wil ik het laten verwijderen. Ik hoop heel erg dat hij stopt met groeien en dat ik geen operatie (dagopname) hoef, maar hij kan ook door blijven groeien. Als hij doorgroeit en ik het dan laat verwijderen, heb ik een groter litteken en ook meer kans op minder gevoel in mijn tepel omdat ze daar moeten snijden ivm locatie knobbel.

Maar ik kan er ook nu nog voor kiezen om tóch binnenkort mijn knobbel te laten verwijderen waardoor ik waarschijnlijk een kleiner litteken heb en er gewoon simpelweg vanaf ben. Maarja, hij kan ook over een half jaar gekrompen zijn en dan was de operatie voor niks geweest.