Gezondheid alle pijlers

Floaters of mouche volantes

31-08-2019 21:30 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een Nederlands woord heb ik nog niet kunnen vinden of het moet zijn: friemeltjes in je oog. Ik heb er sinds een maand last van, een kleine in mijn linkeroog en 2 weken later een grotere in mijn rechteroog. Het zijn als het ware gestolde eiwitten in je oogglasvocht, die hinderlijk door je beeld heen zweven. Niets aan te doen, mee leren leven. Inmiddels zit ik aan een psych te denken, want men o men, wat is dit irritant. Hoe leer je je hersenen aan dit te negeren zoals de oogarts zo mooi kon vertellen. "Op een gegeven moment zie je ze niet meer". Ik zie ze, elke dag, heen en weer flitsen.
"Boring conversation anyway"
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ze al zolang ik me kan herinneren. En veel.
En ja, het went. Ik zie ze alleen nog bij bepaald licht of als mijn gesprekspartner tegen een witte muur zit.
Verder zijn ze er, maar kijk ik erlangs. Dat gaat vanzelf.
Je brein kan aan veel dingen wennen, dit is er eentje van.
Alle reacties Link kopieren
Soms merk ik zelfs dat ze bewegen op mijn hartslag. Alsof ze in mijn aderen zitten (wat natuurlijk niet zo is).
Raar verschijnsel. En ik snap dat je het irritant vind, maar hoe meer je erop let en je eraan ergert, hoe meer ze natuurlijk opvallen.
Dus advies: laat je wormpjes er gewoon zijn en doe je normale ding.
dat heeft iedereen toch
Geen idee hoelang ik ze al heb, maar tellen doe ik maar niet meer, zijn er veel. Vorig jaar wel check gehad bij oogarts omdat het er ineens aardig veel waren geworden, maar alles goed verder, oogarts zag inderdaad veel troebelingen. Genoeg mensen in mijn omgeving die ze ook hebben.

Je leert er wel mee kijken, soms irriteer ik me meer, sommige periodes minder last. Bij blauwe luchten en witte achtergronden enzo zie ik ze helemaal heen en weer gaan. Soms worden ze kleiner veranderen ze van plek.
Geef het de tijd, je brein went er inderdaad wel aan.
S-Meds schreef:
31-08-2019 21:46
dat heeft iedereen toch
Nee niet iedereen, zeker jongere mensen vaak niet, maar bij het ouder worden dan komen ze eigenlijk bij iedereen wel geloof ik.
Alle reacties Link kopieren
Het went echt wel met de tijd. Daar hoef je geen hulpverlener op los te laten hoor.
Ik heb ze al zolang ik mij kan herinneren. Bij een grijze lucht of een heldere lucht zie ik ze. En hij witte muren.

Je leert er mee leven, maar irritant is het wel. Volgens Mij kan je er wel wat aan laten doen, maar is dat niet risicoloos.
Alle reacties Link kopieren
Ik noem ze "vliegjes", maar ik hoor inderdaad ook de term "mouches volantes".

Ik heb het ook, alleen niet storend. In psychische zin heb ik er geen last van. Ze vallen mij alleen op als ik naar grote felle witte vlakken kijk. Op dit forum komt veel wit voor (als achtergrond) en dan vallen ze mij meer op.

Ik heb daarnaast af en toe ook migraine met aura. Dat zijn gekleurde vlekjes, anders van aard dan "vliegjes". Dat is tijdelijk en gaat soms (dus niet altijd) gepaard met lichte zeer kort durende hoofdpijn. Bij de eerste keer was het hevig schrikken want ik dacht dat mijn netvliezen ging loslaten; maar de oorzaak ligt niet in het oog zelf.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ze al sinds mijn jongste kinderjaren. Kan me niet herinneren dat ik ze niet heb gehad.
Ik zie ze in verschillende vormen en op verschillende plekken, soms dwarrelen ze van boven naar beneden, soms lijkt er iets in mijn ooghoek te bewegen.
De ene keer heb ik er veel last van de andere keer zie ik er even geen.
Ik heb inderdaad geleerd om er langs te kijken, heb er dus weinig last van. Maar ja, ik weet ook niet beter, heb ze al mijn hele leven.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
31-08-2019 21:46
dat heeft iedereen toch
Huh?

Mijn rechteroog heeft dat meer dan mijn linkeroog. Dus dan denk ik dat dat bij mensen ook kan verschillen.
World of Warcraft: Legion
Rurow schreef:
31-08-2019 21:52
Nee niet iedereen, zeker jongere mensen vaak niet, maar bij het ouder worden dan komen ze eigenlijk bij iedereen wel geloof ik.
ja maar de meeste mensen besteden er geen aandacht aan
Is de Nederlandse term niet "spinnetjes" of zoiets?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ze ook al jaren. En inderdaad zie ik ze tegenwoordig voornamelijk tegen een blauwe lucht of witte achtergrond. Het went, echt waar.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook flitsen, als het donker genoeg is. Dat krijg je als en glasvochtvlies van achteren loslaat maar nog wel bovenaan vast zit. Dan trekt het gewicht extra van boven en daardoor worden de zenuwuiteinden gestimuleerd. Ook de dwarrels worden dan duidelijker.

Je went overal aan. Wat moet je eraan doen? Dus je past je maar aan en let er niet meer op.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Een Nederlands woord heb ik nog niet kunnen vinden of het moet zijn: friemeltjes in je oog.
Dwarrels zeg ik altijd.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het ook.
Na een maand ben je echt nog niet gewend hoor.
Bij mij ene keer erger als ander .
Heeft bij mij met vermoeidheid te maken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ze ook veel en ook al van jongs af aan.
Het went inderdaad, dus geen paniek. Er mentaal tegen blijven 'vechten' maakt het wennen lastiger denk ik.
Nu ik tegen een leesbril aan zit, merk ik dat ik er meer last van heb als ik van een computerscherm moet lezen. Dus de laatste tijd stoort het me weer iets meer. Maar zeker niet dat ik 'er gek van word', meer dat ik er me er even wat meer van bewust ben.
Sterkte, het komt goed hoor. :)
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
Ik ken iemand die dit ook had, die kon op een gegeven moment zelfs zijn beeldscherm niet meer lezen. Die is toen behandeld, het oogvocht werd afgezogen (en daarmee dus de dwarrels) en vervangen door gas. Na een aantal weken heeft je oog dit gas weer vervangen door vers vocht, en heb je beter zicht.
Dus: er is hoop, maar pas als het echt heel erg is.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ze ook al van jongs af aan. Moet wel zeggen dat het er de laatste jaren veel zijn geworden, maar ja slechte ogen hè. Lenzen vergroten ze extra, bij bril zie je ze minder. Dat maakt wel dat ikvaker een bril opzet met zonnig weer i.p.v. lenzen draag . Maar het kan geen kwaad, het is alleen maar lastig.
Alle reacties Link kopieren
Desalniette- schreef:
31-08-2019 22:51
Ik ken iemand die dit ook had, die kon op een gegeven moment zelfs zijn beeldscherm niet meer lezen. Die is toen behandeld, het oogvocht werd afgezogen (en daarmee dus de dwarrels) en vervangen door gas. Na een aantal weken heeft je oog dit gas weer vervangen door vers vocht, en heb je beter zicht.
Dus: er is hoop, maar pas als het echt heel erg is.

Ik heb begrepen dat er zelfs een minder invasieve behandeling is, waarbij ze van buitenaf gelaserd worden.
Je oog is erg, erg kwetsbaar en ik heb het mis zien gaan bij iemand die het glasvocht moest (geen keuze) laten vervangen. Voor mij is die behandeling daarom geen optie. Ik ga me wel nog eens verdiepen in dat laseren.
Goede nieuws voor TO is dus, dan ik er zó aan gewend ben, dat ik zelfs niet eens direct uitzoek hoe dat met laseren zit. Zo erg is het nu ook weer niet. :)
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
Alle reacties Link kopieren
Fijn te horen dat je er inderdaad aan kan wennen. Ik zal het de tijd moeten geven en kan me eigenlijk nog niet voorstellen dat het inderdaad went.
"Boring conversation anyway"
Coerage schreef:
31-08-2019 22:58
Ik heb begrepen dat er zelfs een minder invasieve behandeling is, waarbij ze van buitenaf gelaserd worden.
Je oog is erg, erg kwetsbaar en ik heb het mis zien gaan bij iemand die het glasvocht moest (geen keuze) laten vervangen. Voor mij is die behandeling daarom geen optie. Ik ga me wel nog eens verdiepen in dat laseren.
Goede nieuws voor TO is dus, dan ik er zó aan gewend ben, dat ik zelfs niet eens direct uitzoek hoe dat met laseren zit. Zo erg is het nu ook weer niet. :)
Ik zou dat ook echt niet direct durven, moet wel heel erg zijn voor je je laat behandelen.
Maar ze van buitenaf weg laseren klinkt wel als goed alternatief indien ze echt heel veel belemmerend worden.

En TO als je accepteert dat je ze nu eenmaal ziet, dan wen je er ook sneller aan denk ik!
blauwe_emmer schreef:
31-08-2019 22:54
Ik heb ze ook al van jongs af aan. Moet wel zeggen dat het er de laatste jaren veel zijn geworden, maar ja slechte ogen hè. Lenzen vergroten ze extra, bij bril zie je ze minder. Dat maakt wel dat ikvaker een bril opzet met zonnig weer i.p.v. lenzen draag . Maar het kan geen kwaad, het is alleen maar lastig.
Hier ook echt slechte ogen inderdaad, wel altijd bril op. Lenzen dus geen goed idee voor de mouches 😉
Laatste jaar zijn er ineens veel meer bijgekomen bij mij.
Alle reacties Link kopieren
Ja herkenning!!

Heel erg veel last van, eigenlijk al zolang ik mij kan herinneren. Soms is het heek erg en soms bijna niet. Heeft bij mij vooral te maken met lichtinval, witte muren en hoe veel ik heb geslapen. Soms vind ik het hinderlijk maar vaak kan ik er goed langs kijken.

Sinds een maandje ook zoals iemand hierboven benoemd 'migraine met aura'. Schrok me kapot de 1e keer maar de 2e keer wist ik al wat het was. Verder nog niet gehad.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven