Gezondheid alle pijlers

Zwangerschapsdiabetes

01-09-2019 20:03 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zwangerschapsdiabetes en ik volg daarvoor een dieet,ik wil daar na mijn bevalling mee doorgaan om dat ik 50% kans heb op diabetes.maar nu mag ik in de avond als tussendoortjes 1 koekje van 9 koolhydraten en en een glas melk met 7 koolhydraten,dus tussendoortjes mag in totaal 16 koolhydraten zijn,maar nu lust ik geen melk en neem ik maar 1 koekje.ik weet dat ik nu aan mijn dieet moet houden maar voor naar de bevalling vraag ik me wel af of ik 2 koekjes kan nemen in plaats van melk of een koekje van 16 koolhydraten.
Alle reacties Link kopieren
Moet dat koekje perse of kun je niet beter lekker fruit nemen?
Alle reacties Link kopieren
Dit heb je met een arts of diëtist besproken neem ik aan? Vraag het daar.
.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook zwangerschapsdiabetes gehad. Echt niet leuk. Sterkte! Bij mij waren de waardes voornamelijk in de ochtend niet goed. Savonds was er nooit wat aan de hand. Ik heb dus na een tijdje alleen mijn ontbijt aangepasr en in de avond gewoon gedaan. Zijn jouw waardes altijd te hoog? Je kunt toch een keer testen wat er gebeurt met je waardes als je ipv melk een extra koekje neemt?
Kippetje34 schreef:
01-09-2019 20:09
Ik heb ook zwangerschapsdiabetes gehad. Echt niet leuk. Sterkte! Bij mij waren de waardes voornamelijk in de ochtend niet goed. Savonds was er nooit wat aan de hand. Ik heb dus na een tijdje alleen mijn ontbijt aangepasr en in de avond gewoon gedaan. Zijn jouw waardes altijd te hoog? Je kunt toch een keer testen wat er gebeurt met je waardes als je ipv melk een extra koekje neemt?
Geen wonder dat je waardes in de ochtend niet goed waren...
Ik vind dit hele domme adviezen, TO, luister hier niet naar. Dit gaat om je eigen gezondheid en dat van je kind, luister alleen naar de professional.
Klinkt als een wel heel strikt dieet. Ik had 2x zwangerschapsdiabetes en moest echt op mijn eten letten, maar ik heb nooit zo koolhydraten moeten tellen als jij. Ik neem aan dat je zelf je waarden controleert? Ik zou het gewoon 1x uitproberen. Ik nam in de avond overigens nooit koekjes e.d. want mijn nuchtere waarde was altijd aan de hoge kant. Eigenlijk nam ik helemaal geen koekjes en taart enz., alleen gezonde tussendoortjes.
anoniem_64a69eb31fdfb wijzigde dit bericht op 01-09-2019 20:22
27.07% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
JonathanStrange schreef:
01-09-2019 20:17
Geen wonder dat je waardes in de ochtend niet goed waren...
Ik vind dit hele domme adviezen, TO, luister hier niet naar. Dit gaat om je eigen gezondheid en dat van je kind, luister alleen naar de professional.
Het is geen advies. Doe normaal zeg. Na het ontbijt was het niet goed. Nuchter wel. Had dus niets met elkaar te maken, aldus mijn arts.
Als je je gezondheid écht wil verbeteren/behouden, kies je natuurlijk niet voor 2 koekjes elke avond.

Let op dat in Nederland heel liberaal wordt omgegaan met suiker tijdens zwangerschapsdiabetes. Suiker wordt geteld als suiker, waar het ook in zit. Een zoet tussendoortje wordt gezien als onderdeel van een voedingspatroon.

Ik stond in het buitenland onder begeleiding voor zwangerschapsdiabetes en daar was de benadering heel anders. Koekjes, taart, snoep en ijs waren uit den boze.

Er werd namelijk ook gekeken naar de algemene toegevoegde waarde van wat je at voor je lijf. Een koekje voegt niets toe aan je lijf, dus daarmee ga je je lijf niet belasten. Fruit, brood, melkproducten bevatten inderdaad ook suikers, maar ze brengen ook iets goeds voor je lijf. Daarmee belast je je lijf dus ‘wel’ (binnen grenzen uiteraard).

Ik vond het eigenlijk best logisch.
Alle reacties Link kopieren
Ja de vraag is meer voor na de bevalling,voor nu hou ik het gewoon bij 1 koekje af en toe.maar ik vind het heel moeilijk om niet te gaan snoepen na de bevalling,2 koekjes moet toch wel kunnen?of ben je dan meteen ongezond :-?
Alle reacties Link kopieren
Muisje_37 schreef:
01-09-2019 21:05
Ja de vraag is meer voor na de bevalling,voor nu hou ik het gewoon bij 1 koekje af en toe.maar ik vind het heel moeilijk om niet te gaan snoepen na de bevalling,2 koekjes moet toch wel kunnen?of ben je dan meteen ongezond :-?
...

Een heel pak koekjes kan ook. 3 ook. Geen koekjes kan ook. Het is niet gezond. Wel lekker.
Alle reacties Link kopieren
Muisje_37 schreef:
01-09-2019 21:05
Ja de vraag is meer voor na de bevalling,voor nu hou ik het gewoon bij 1 koekje af en toe.maar ik vind het heel moeilijk om niet te gaan snoepen na de bevalling,2 koekjes moet toch wel kunnen?of ben je dan meteen ongezond :-?
Heb je daadwerkelijk zin in dat tweede koekje? Of is het gewoonte
Alle reacties Link kopieren
Kinderen worden vaak te dik geboren bij een moeder met zwangerschapssuiker.
Ik zou heel voorzichtig zijn en de voorschriften strikt opvolgen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je je misschien even een beetje meer in voeding moet gaan verdiepen..
.
retrostar schreef:
01-09-2019 21:33
Kinderen worden vaak te dik geboren bij een moeder met zwangerschapssuiker.
Ik zou heel voorzichtig zijn en de voorschriften strikt opvolgen.

Niet te dik maar te groot.
Doro75 schreef:
01-09-2019 20:20
Als je je gezondheid écht wil verbeteren/behouden, kies je natuurlijk niet voor 2 koekjes elke avond.

Let op dat in Nederland heel liberaal wordt omgegaan met suiker tijdens zwangerschapsdiabetes. Suiker wordt geteld als suiker, waar het ook in zit. Een zoet tussendoortje wordt gezien als onderdeel van een voedingspatroon.

Ik stond in het buitenland onder begeleiding voor zwangerschapsdiabetes en daar was de benadering heel anders. Koekjes, taart, snoep en ijs waren uit den boze.

Er werd namelijk ook gekeken naar de algemene toegevoegde waarde van wat je at voor je lijf. Een koekje voegt niets toe aan je lijf, dus daarmee ga je je lijf niet belasten. Fruit, brood, melkproducten bevatten inderdaad ook suikers, maar ze brengen ook iets goeds voor je lijf. Daarmee belast je je lijf dus ‘wel’ (binnen grenzen uiteraard).

Ik vond het eigenlijk best logisch.
Voedingsadviezen komen al gauw uit de pseudowetenschap hoor. Als je primair je suiker naar beneden wil halen zou ik dat brood door een stuk lekkere zalm vervangen. En ook geen appel met 10-20% fructose/glucose. Die suiker moet lager, de rest komt later wel.
Alle reacties Link kopieren
Het is inderdaad een gewoonte,ik weet nu ook door de dieetist hoeveel ik van wat mag eten,en dat kan ik best volhouden tot mijn bevalling,maar nooit meer snoepen zal me echt niet lukken,iedereen snoept wel of ben ik hier de enige :?:
Ik zou de koekjes gewoon echt even laten staan nu. Na de bevalling kun je uiteraard net als de meeste gezonde mensen af en toe een koekje eten.

Elke avond 2 koekjes zou ik dan weer niet doen als je je risico op diabetes wil verlagen.
Antoon69 schreef:
01-09-2019 21:46
Voedingsadviezen komen al gauw uit de pseudowetenschap hoor. Als je primair je suiker naar beneden wil halen zou ik dat brood door een stuk lekkere zalm vervangen. En ook geen appel met 10-20% fructose/glucose. Die suiker moet lager, de rest komt later wel.
Er wordt inderdaad veel geroepen over voeding en over wat nu gezond is.

Maar ik werd begeleid vanuit een universitair centrum. Dus met de onderbouwing zal het daar wel goed hebben gezeten, denk ik zo.

TO overweegt 2 koekjes per dag omdat het past binnen de haar opgegeven dagelijkse hoeveelheid koolhydraten. Gezond is dat natuurlijk niet.

Beter is fruit of yoghurt (of iets anders voedzaams dat past binnen de koolhydraat-marge). Je krijgt dan ook koolhydraten binnen, maar ook voedingsstoffen.

Appels bevatten inderdaad heel veel koolhydraten, dus liever bessen of frambozen werd mij gezegd. Sowieso ook niet te veel / te vaak brood.
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou je de weinige koolhydraten die je mag eten besteden aan koekjes?

Eigen ervaring (ook verhoogde kans op diabetes en had al bepaalde klachten): geen koekje is makkelijker dan 1 of 2. Door koekjes te blijven eten, hou ik zin in koekjes en andere producten met veel suiker. Dan kun je inderdaad beter meer fruit nemen. Kijk ook wat voor effect bepaald fruit op je heeft. Van appel krijg ik bijvoorbeeld heel sterke honger, banaan gaat wel goed, maar dit zal per persoon verschillen.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Muisje_37 schreef:
02-09-2019 00:07
Het is inderdaad een gewoonte,ik weet nu ook door de dieetist hoeveel ik van wat mag eten,en dat kan ik best volhouden tot mijn bevalling,maar nooit meer snoepen zal me echt niet lukken,iedereen snoept wel of ben ik hier de enige :?:
Maar 1 koekje is ook al snoepen 😏
Alle reacties Link kopieren
Muisje_37 schreef:
02-09-2019 00:07
Het is inderdaad een gewoonte,ik weet nu ook door de dieetist hoeveel ik van wat mag eten,en dat kan ik best volhouden tot mijn bevalling,maar nooit meer snoepen zal me echt niet lukken,iedereen snoept wel of ben ik hier de enige :?:
Ik snoep heel weinig. Hoe minder ik snoep, hoe makkelijker ik het mezelf maak. Soms maak ik een uitzondering, maar dat is dan een heel bewuste keus.

Het is een mindset. Je bent gewend aan koekjes, maar je kan prima zonder. Want heb je écht honger als je dat koekje neemt? Of is het het idee dat een koekje bij een bepaalde gebeurtenis hoort, bijvoorbeeld 's avonds bij de koffie?

Als je echt honger hebt, zou ik bij de maaltijden meer of anders eten. Of kiezen voor een gezond tussendoortje. En dat kan net zo lekker (of nog lekkerder) zijn!
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
malibu82 schreef:
02-09-2019 08:36
Ik snoep heel weinig. Hoe minder ik snoep, hoe makkelijker ik het mezelf maak. Soms maak ik een uitzondering, maar dat is dan een heel bewuste keus.
Ik ben aan de lijn maar merk ook dat dagen dat ik gewoon niks pak makkelijker zijn dan als ik al een koekje op heb.
Alle reacties Link kopieren
Je lust geen melk schrijf je.

Maar lust je wel kaas of yoghurt?

Het lijkt mij logischer om zuivel te vervangen door een andere soort zuivel dan een extra koekje te eten.

Zo mis je ook niet de voedingstoffen die in melk wel zitten maar in een koekje niet.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik merk door jullir dat ik echt was doorgeschoten in het snoepen,ik moest echt elke dag wat lekkers bij de tv hebben in de avond,ik ben echt verslaafd aan snoepen,mischien dat ik daarom de zwdiabetes heb gekregen.pff moeilijk hoor om bijna niet meer te snoepen :cry:
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
02-09-2019 09:20
Je lust geen melk schrijf je.

Maar lust je wel kaas of yoghurt?

Het lijkt mij logischer om zuivel te vervangen door een andere soort zuivel dan een extra koekje te eten.

Zo mis je ook niet de voedingstoffen die in melk wel zitten maar in een koekje niet.
Ja yoghurt neem ik wel maar met zoetstof :-$ ,zal nog heel lang duren voor ik afgekickt ben aan zoete dingen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven