Gezondheid alle pijlers

Hielspoor/ peesplaatontsteking

02-09-2019 16:10 18 berichten
Hallo forummers,
Wie heeft ervaring met deze aandoening(en)?
Sinds een week of 4 heb ik weer ontzettende pijnklachten in mijn hiel. Ik heb er een paar jaar geleden ook last van gehad. Heb toen speciale steunzolen aangemeten gekregen door de podoloog.
Nu weer erge last, 4 weken ibuprofen geslikt maar niets helpt. Morgen een afspraak bij de huisarts.
Iemand ervaring en/of tips?
En nee, ik vraag niet om medisch advies.
Alle reacties Link kopieren
Heb je de zooltjes nog wel eens laten vernieuwen?

Eventueel voltaren gebruiken en afspraak bij zowel fysio als podo maken.
Alle reacties Link kopieren
Crocs dragen was heerlijk. Daarmee had ik geen pijn. En verder rollen over een deegroller met mijn voet.
Ik heb hier ook last van op dit moment. Woensdag eindelijk naar de fysio. Vind het een rotkwaal want elke stap doet pijn.

Ik maak elke ochtend al wel mijn kuitspieren los met een foamroller en dan daarna strek ik mijn kuitspieren. Dat geeft enige verlichting. De pees masseer ik dan ook elke dag even.
Alle reacties Link kopieren
rek oefeningen doen met kuitspier
rek oefening doen met voet (op traptree met je tenen en dan hiel naar beneden duwen)
afvallen (aldus mijn fysio)
shockwave therapie deed hier wonderen

Ik heb het helaas ook weer terug en ik weet precies waarom. Die stomme All stars en Stan Smiths die ik zo leuk vind, die veroorzaken het, evenals mijn leuke platte schoenen. Ik ga maar weer op hakken lopen. Toen ik daar nog dagelijks op liep nooit ergens last van. Sinds ik vrijwel alleen maar platte schoenen draag is het weer drama.
Alle reacties Link kopieren
Ook ik heb hier last van gehad, aan beide voeten tegelijk helaas.
Ik heb toen meegedaan aan een proef in het ziekenhuis, daar kreeg ik braces voor overdag, een nachtspalk en rekoefeningen. De braces zijn helaas niet meer verkrijgbaar, anders zou ik vandaag nog nieuwe aanschaffen!
Wat me ook heel erg geholpen heeft zijn de rekoefeningen, als ik die niet vrijwel dagelijks doe heb ik zo weer een peesplaatontsteking te pakken.
Ik rek de hele achterkant: van mijn nek, tot mijn rug, mijn bovenbenen, kuiten en voeten. Voor het rekken van mijn benen en voeten ga ik met gestrekte benen op de grond zitten en een handdoek die ik onder de bal van mijn voet plaats. Door heel rustig aan de handdoek te trekken rek je de boel op.
Ik heb ook speciale zooltjes gehad van de podotherapeut, maar die verergerden de boel alleen maar.

Heel veel beterschap!
Alle reacties Link kopieren
Naar een goede fysio gaan die de juiste diagnose kan stellen. Het liefste een fysio die zelf een echo kan maken. Dan kan je precies welke structure zijn aangedaan.

Afhankelijk van de oorzaak van je klachten kan er een behandelplan opgesteld worden. Vaak werk shockwave goed, of anders dry needling, bindweefsel technieken, spier technieken, mobilisaties, manipulates van de voet/enkel.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Onlangs ook gehad. Was na 2 weken compleet weg. De oorzaak? Teveel en te hard gelopen op de loopband.
Pak zoveel mogelijk rust, dan is het zo weer weg. Deed overigens erg pijn.
Alle reacties Link kopieren
Nieuwe zolen en shockwave heeft mij geholpen. En niet op blote voeten of platte slippers lopen en stil staan.
Ik kan uren wandelen zonder last maar sta ik een avondje op een feestje of concert dan begint het weer.
Alle reacties Link kopieren
Voor mij werkte het heel goed om de hele achterkant : achillespees, kuit, hamstring, bil te stretchen en zo soepel mogelijk te krijgen naast voeten rollen met een bal , voet masseren en streven naar sterke soepele voeten en enkels.
Alle reacties Link kopieren
Shockwave en rekken deed het ‘m voor mij, en snel ook.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij hielpen nieuwe steunzolen, al duurde het wel een tijd. En rekken van de kuit met gestrekte en gebogen knie. Nu helaas weer last. Weet wel waarom, mijn steunzolen zijn helaas niet goed meer en mijn achillespees en nog een andere pees (binnenkant enkel) zijn geïrriteerd. Dat kan ook uitstralen naar de hiel en de peesplaat. Ik dacht eerst ook een hielspoor maar dat bleek niet uit de echo.
Zojuist bij de huisarts geweest. Hij kwam tot de conclusie dat het geen peesplaatontsteking is maar "fat pad sign".
Houdt in dat het vetkussentje onder de hiel is verbrokkeld of verschoven zodat het botvlies ontstoken is.
Daar is geen remedie voor. Rust houden en goede schoenen.
Dank in ieder geval voor jullie suggesties!
Alle reacties Link kopieren
Hoe heeft de huisarts die gediagnosticeerd? Volgens mij kan dit alleen na een echo van de hiel/hak.

Wat helpt is afvallen (wanneer je te zwaar bent) en er is een speciale tape techniek. Deze is niet zo lastig en een fysio zou je die kunnen aanleren.

Bij een ontsteking van het botvlies is ook echt wel een behandeling mogelijk. Ik hou het bij mijn originele advies, maak een afspraak bij een goede fysiotherapeut.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Dat tapen heb ik vorig jaar ook laten doen bij de fysio, vergeten te zeggen. Man is een keer meegegaan en heeft gezien hoe het moet en de tape kan je goedkoop bij Kruidvat en action etc kopen.
Alle reacties Link kopieren
En ik heb door dit topic meteen maar een afspraak gemaakt bij de podotherapeut volgende week om mijn zolen eens na te laten kijken. 1 paar is al 2 jaar oud en het andere een jaar nu.
Het zit helaas niet meer in mijn zorgverzekering. Dat dachten we wel toen we overstapten maar hebben toch verkeerd gekeken denk ik.
Eind van het jaar maar weer eens kijken waar het dan wel bij zit en of het dan beter is over te stappen of om het gewoon zelf te betalen.
Alle reacties Link kopieren
HA zei toen ook daar ik een hielspoor had. Maar dat bleek het dus helemaal niet te zijn na een echo. Mocht de fysio een echo voorstellen laat het dan nakijken.
Hallo allen, inmiddels heb ik nog steeds veel pijn. Gisteren heb ik een afspraak gemaakt voor een echo van mijn voeten en een week later kan ik dan met de uitslag daarvan terecht bij de podotherapeut. Zij werken samen. Helaas ben ik niet aanvullend verzekerd maar ik ga niet wachten tot volgend jaar.
Ik hoop echt dat mijn huisarts geen gelijk krijgt met zijn diagnose.
Afwachten dus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven