Gezondheid alle pijlers

Man heeft ernstig overgewicht

08-09-2019 09:56 134 berichten
Verwijderd ivm herkenbaarheid, dank voor de reacties.
anoniem_186265 wijzigde dit bericht op 22-10-2019 22:49
Reden: Herkenbaarheid
95.98% gewijzigd
Bijzonder dat hij die traktaties allemaal wel lust maar helemaal geen enkel fruit...


Hij zal het echt zelf moeten inzien, en vaak gebeurt dat pas als er iets gebeurd inderdaad. Heel spijtig maar je kunt zelfs als partner iemand maar slecht overtuigen.

Misschien kun je het bewegen ook stimuleren door regelmatig voor te stellen samen een stuk te gaan wandelen of fietsen of zo? Of dat niet zo benoemen maar zeggen dat je bijv samen naar een bepaald iets toe wilt en dan daar lopend of fietsend naartoe gaan?
Hoe oud is uw man?
Alle reacties Link kopieren
Tja, ff heel cru gezegd: je man klinkt als een gruwelijke zeikerd en lust en wil niks.
Dit gaat jou dus echt niet lukken, hij moet het zelf willen.
-
Alle reacties Link kopieren
Je kunt hem niet overtuigen. Hij is een volwassen man die ervoor kiest om zijn leven op zijn manier te leven. Dat kan gevolgen hebben, en die kent hij echt wel, maar hij is dus bereid om die risico’s te nemen. Er zal pas iets veranderen (of nog niet) wanneer hij zelf nut en noodzaak voelt.
Marana schreef:
08-09-2019 10:04
Bijzonder dat hij die traktaties allemaal wel lust maar helemaal geen enkel fruit...


Hij zal het echt zelf moeten inzien, en vaak gebeurt dat pas als er iets gebeurd inderdaad. Heel spijtig maar je kunt zelfs als partner iemand maar slecht overtuigen.

Misschien kun je het bewegen ook stimuleren door regelmatig voor te stellen samen een stuk te gaan wandelen of fietsen of zo? Of dat niet zo benoemen maar zeggen dat je bijv samen naar een bepaald iets toe wilt en dan daar lopend of fietsend naartoe gaan?
Tja die traktaties bestaan helaas ook altijd uit slechte dingen, candybars, ijs, snacks...

En dat fietsen of lopen doe ik inderdaad al! Gisteren ondanks de regen nog op de fiets naar een verjaardag gegaan. En ook al vaker gezegd, koop een mooie mountainbike of sportfiets voor jezelf.
mammezel schreef:
08-09-2019 10:04
Hoe oud is uw man?
31
Tja, jullie hebben inderdaad gelijk, hij moet het zelf inzien en willen. Maar dat is best moeilijk te accepteren als je van iemand houdt 😉
Phloxx schreef:
08-09-2019 10:05
Tja, ff heel cru gezegd: je man klinkt als een gruwelijke zeikerd en lust en wil niks.
Dit gaat jou dus echt niet lukken, hij moet het zelf willen.
Haha dat vind ik dus ook, ik lust zelf bijna alles, dus heb vaak ook zoiets van kom op zeg, probeer eens wat nieuws.. heel vermoeiend.
Verhoogde kans op:

Slaapproblemen
Maagzweren.
Diabetes type 2.
Hart- en vaatziekten.
Beroertes.
Achteruitgang van het cognitief* functioneren(3).
Enkele vormen van kanker(4).

https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/di ... ienst.html

'Van ploegendiensten draaien word je ook niet gezonder op.
Alle reacties Link kopieren
Ander werk zoeken zonder ploegendiensten? Het zou al een stuk schelen als zijn collega's niet meebestellen en een broodtrommel/salade/maaltijd van thuis meenemen.
Het moet bij hemzelf vandaan komen, hij moet zelf de knop om zetten. Je kunt hem niet dwingen.
Alle reacties Link kopieren
Dat "geen fruit, nauwelijks groente" zou mij echt mateloos irriteren in een volwassen man. Mijn vriend is geen fruiteter maar eet wel heel graag wortel, komkommer, paprika met hummus bijvoorbeeld. Je hoeft echt niet alles lekker te vinden om een gezond eetpatroon te hebben. Groente kan je heerlijk klaarmaken (bijvoorbeeld het kookboek Plenty van Ottolenghi). Hier gaat 4 dagen per week een bakje met avondeten van de dag er voor mee naar werk voor lunch. Dat vult goed, weer extra groente, en omdat het goed vult heb je ook minder behoefte aan overdadig veel lekkers. Of soep? Ik maak, zeker in de herfst en winter, elke week een grote pan soep (geen pakjes en zakjes, maar gewoon van verse groente), heerlijk voor tussendoor. Als ontbijt zijn we hier gek op witte bonen in tomatensaus en havermout op desembrood. De witte bonen maak ik in het weekend in een grotere hoeveelheid (kan best enkele dagen worden bewaard, plakje brood in de broodrooster, wat bonen opwarmen, klaar is kees) en havermout eten we met een appeltje, bruine amandelen en kaneel.

Dat vind hij allemaal niet lekker??
Alle reacties Link kopieren
Ik was 70 kilo te zwaar. Afvallen als je zo zwaar bent is zo moeilijk, zó veel kilo's!
Je man moet het zelf 200% willen, daar heb jij eigenlijk niets over te zeggen.

Na verschillende dingen bracht de ha bij mij de maagverkleining ter sprake. Dat wilde ik eerst niet, vond dat ik het zelf moest doen.. ik hoefde alleen maar minder te eten, hoe moeilijk kon het zijn? Sporten deed ik al en ik fietste alles.

Na een jaar liet ik mijn bloed onderzoeken (deed ik elk jaar) en mijn suiker was goed,lever verhoogd. Toch voorstadium suikerziekte. Toen had ik voor mijn gevoel geen keus meer en ging naar het ziekenhuis.

Ik heb een gastric bypass gehad. Dat is me enorm meegevallen. Ik ben mijn volledige overgewicht kwijtgeraakt en heb nu een bmi van bijna 23. Al vier jaar. Behalve dat ik gezond ben is mijn leven zoveel makkelijker. Het is echt zoveel beter nu,heb nooit spijt gehad. Bijhorende ongemakken wegen totaal niet op tegen wat het oplevert.

En je moet het nog steeds zelf doen, dat had ik niet verwacht. Het is een mega krachtig hulpmiddel, maar het is te omzeilen.

Als je man zelf wil afvallen, zou ik een operatie niet uitsluiten. Zonder is de kans op blijvend succes <1% geloof ik,met operatie rond de 70%.
anoniem16121612 wijzigde dit bericht op 08-09-2019 10:26
11.58% gewijzigd
@Pergamon Ik zou subiet ergens anders gaan ontbijten.
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
08-09-2019 10:19
Dat "geen fruit, nauwelijks groente" zou mij echt mateloos irriteren in een volwassen man. Mijn vriend is geen fruiteter maar eet wel heel graag wortel, komkommer, paprika met hummus bijvoorbeeld. Je hoeft echt niet alles lekker te vinden om een gezond eetpatroon te hebben. Groente kan je heerlijk klaarmaken (bijvoorbeeld het kookboek Plenty van Ottolenghi). Hier gaat 4 dagen per week een bakje met avondeten van de dag er voor mee naar werk voor lunch. Dat vult goed, weer extra groente, en omdat het goed vult heb je ook minder behoefte aan overdadig veel lekkers. Of soep? Ik maak, zeker in de herfst en winter, elke week een grote pan soep (geen pakjes en zakjes, maar gewoon van verse groente), heerlijk voor tussendoor. Als ontbijt zijn we hier gek op witte bonen in tomatensaus en havermout op desembrood. De witte bonen maak ik in het weekend in een grotere hoeveelheid (kan best enkele dagen worden bewaard, plakje brood in de broodrooster, wat bonen opwarmen, klaar is kees) en havermout eten we met een appeltje, bruine amandelen en kaneel.

Dat vind hij allemaal niet lekker??
Nou ik ben zelf ook geen goede fruit eter, groentes zeker wel. Maar sommige dingen die jij opnoemt, gruwel.
fietsen varen vrouwelijk doen
Alle reacties Link kopieren
2019 schreef:
08-09-2019 10:20
@Pergamon Ik zou subiet ergens anders gaan ontbijten.

Dat is helemaal prima, ik probeer enkel wat suggesties neer te leggen voor TO. Ieder z'n smaak, maar als je 31 bent met ernstig overgewicht heb je iets minder te kiezen dan als je 31 bent en een gezond gewicht hebt.
Alle reacties Link kopieren
zeefietser1 schreef:
08-09-2019 10:22
Nou ik ben zelf ook geen goede fruit eter, groentes zeker wel. Maar sommige dingen die jij opnoemt, gruwel.

Het gaat toch niet om jullie? Wij eten het met smaak. TO heeft een probleem met het overgewicht van haar man. Wellicht brengen suggesties haar op nieuwe ideeën. That's all.
trisquelle35 schreef:
08-09-2019 10:07
En ook al vaker gezegd, koop een mooie mountainbike of sportfiets voor jezelf.

Met kopen alleen ben je er nog niet natuurlijk.
Phloxx schreef:
08-09-2019 10:05
Tja, ff heel cru gezegd: je man klinkt als een gruwelijke zeikerd en lust en wil niks.
Dit gaat jou dus echt niet lukken, hij moet het zelf willen.
Dit.
Alle reacties Link kopieren
Snap dat je je zorgen maakt. En 31..nog super jong ook. Ik zou het ook niet aantrekkelijk vinden wanneer mn man overduidelijk overgewicht heeft (door teveel eten etc) en er niks aan doet.
Hij zal het wel zelf moeten willen, anders wordt het lastig.
En amper groente en fruit lusten.. dat vind ik altijd zo apart. Er zijn zoveel soorten groente en fruit. Als je geen appels lust kan je toch nog wel een sinaasappel lusten? En als je geen sla lust, dan heb je toch ook nog sperziebonen en bloemkool?
Lastig lastig. Mijn man ziet gelukkig zelf in dat het belangrijk is om te sporten; voetballen, hardlopen.
Gaan jullie ook nooit wandelen of fietsen met het gezin? Wij vinden het belangrijk dat de kinderen ook genoeg bewegen, dus dan moet je automatisch zelf ook mee doen.
trisquelle35 schreef:
08-09-2019 09:56
Al meerdere malen aangespoord om te gaan sporten met een vriend die daar heel actief in is, maar het spreekt hem niet aan. Terwijl hij dit vroeger ook wel heeft gedaan.

Gaan sporten met een zeer actief iemand als je zelf niet zo bent, werkt heel demotiverend natuurlijk.

Gaat beter als de vrienden gelijkwaardig en gelijkaardig zijn.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 08-09-2019 10:34
0.24% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
08-09-2019 10:23
maar als je 31 bent met ernstig overgewicht heb je iets minder te kiezen dan als je 31 bent en een gezond gewicht hebt.

Nee hoor, de man is volwassen en mag dus gewoon kiezen om te ontbijten met wat hij maar wil.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad, als je aanleg voor overgewicht hebt, zijn ploegendiensten echt helemaal niet goed voor een mens.
Daar helpt geen dieet tegen.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
08-09-2019 10:04
Bijzonder dat hij die traktaties allemaal wel lust maar helemaal geen enkel fruit...

Waarom? Ze trakteren vast niet op appels of bananen, maar op taart, koek, snoep etc.
Ik vind het wel bijzonder dat je geen fruit lust, er is zoveel verschillend soort fruit. Een druif proeft toch weer heel anders dan een nectarine of banaan. Als je dat allemaal niet lust, dat zit tussen je oren lijkt me..
Probeert je man wel eens fruit te eten TO? Of zegt ie gelijk dat ie t toch niet lust?
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
08-09-2019 10:27
Nee hoor, de man is volwassen en mag dus gewoon kiezen om te ontbijten met wat hij maar wil.

Dat is waar :D
Ik hoop voor TO dat haar man gaat inzien dat, hoe het nu met hem gaat, niet verstandig is en toch zijn eetpatroon wil aanpassen (en dat hoeft echt niet met bonen in tomatensaus of havermout als dat niet zijn smaak is)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven