Gezondheid alle pijlers

Voor het eerst naar de sauna

16-09-2019 19:37 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat ik vrij veel stress en spierspanning heb, werd me aangeraden om naar de sauna te gaan. Ik ga van de week voor het eerst, naar zo'n saunacomplex van thermen. Ik ben alleen nog nooit in een sauna geweest en weet niet zo goed wat ik kan verwachten. Ze hebben iig een infraroodsauna en iets met zout? wat beide wel goed scheen te zijn. Iemand nog tips?
Welke sauna ga je precies?

Infrarood schijnt sowieso goed te zijn voor je spieren, alleen dan daarna wel even goed rust nemen, niet koelen, want dat slaat dan gelijk weer op je spieren.

Als je van lezen of puzzelboekjes houdt, vooral meenemen, dat is ook lekker ontspannend tussendoor, want je zit niet de hele tijd in de sauna
Ik lees even mee.
Massage kun je meestal ook boeken.
Lees van tevoren hoe je een saunagang het beste kunt uitvoeren, dit helpt echt bij het begrijpen hoe je goed afkoelt en wanneer je het beste kunt eten en drinken. Begin inderdaad rustig, met een zoutsteengrot (is vaak niet enorm warm) of een andere niet te warme sauna zoals de infrarood. Ben je niet zwanger? Als je zwanger bent, is infrarood niet goed voor je baby (je warmt van binnenuit op).

Drink voldoende en neem lekkere pauzes waarin je even zwemt, wat lekkers eet (denk ook aan zout!), even slaapt, enzovoort.

Neem een grote handdoek mee, een ruime badjas en fijne slippers, een eigen waterflesje om te vullen en een leuk blad of een fijn boek.

Veel plezier!
Oh, ik zweer zelf bij een grote hamamdoek voor in de sauna's (en een badlaken voor het nadrogen in de kleedkamer naderhand), omdat ze zo snel droog zijn.
Alle reacties Link kopieren
Boek er een massage bij, ontspanning gegarandeerd :love:
Joe.
Alle reacties Link kopieren
https://dagjewellness.nl/alles-wat-je-w ... sauna-gaat

Dit vond ik een handige site toen ik voor het eerst naar de sauna ging. Staat een hoop info op!
Alle reacties Link kopieren
Zorg dat je slippers, 2 grote handdoeken en een badjas meeneemt of huur ze. En shampoo en douchegel en bodylotion voor als je naar huis gaat, als je dat fijn vindt.
Als je aankomt ga je naar de balie. Daar zullen ze vragen of je voor het eerst bent en dan zullen ze je of alles uitleggen of je rondleiden nadat je omgekleed bent.
In de kleedruimte kleed je uit en doe je je slippers en badjas aan, je neemt 1 grote handdoek mee, als je geen rondleiding krijgt ga je eerst douchen en dan met je voeten in het voeten bad. Dan kies je een sauna uit. In een droge sauna en de infraroodsauna zit je/lig je op je handdoek. In de infrarood blijf je zitten, in een gewone sauna kan je na een paar minuten gaan liggen, maar je eindigt weer zittend, voor je opstaat en wegloopt. Deur achter je dicht doen, niets zo vervelend als een deur die open blijft staan, waardoor warmte of stoom verdwijnt.
Je beslist zelf hoe lang je in een sauna blijft, daarna afkoelen. Meestal staat op de deur hoe je het best kan afkoelen, na infrarood niet onder een koude douche dacht ik. Daarna wel altijd even afdouchen, dan ga je zwemmen of iets drinken of in het bubbelbad of in de rustruimte wat lezen. En dan begin je aan het volgende rondje sauna.
Alle reacties Link kopieren
snorriemorrie schreef:
16-09-2019 19:43
Welke sauna ga je precies?

Infrarood schijnt sowieso goed te zijn voor je spieren, alleen dan daarna wel even goed rust nemen, niet koelen, want dat slaat dan gelijk weer op je spieren.

Als je van lezen of puzzelboekjes houdt, vooral meenemen, dat is ook lekker ontspannend tussendoor, want je zit niet de hele tijd in de sauna
Thermen Berendonck. bij Wijchen daar.

Ik zie het al, een heel ritueel dus. Had echt geen idee dat dat zo werkte. Dus douchen, voetenbad, sauna, afkoelen, rust (bubbelbad/zwemmen/drinken/rustruimte?), en dan een nieuw rondje. Hoeveel rondjes doe je dan? Ik ga met iemand samen en die wou max 3 uurtjes blijven.
Zo'n hammanmassage lijkt me erg lekker, maar helaas op dit moment even geen budget voor.
In 3 uurtjes kun je niet veel doen, vind ik zelf, 3 saunagangen en een drankje en een bubbelbad ofzo. Ik ga meestal een volle dag. 11 uur dag en rond 23 uur weer thuis. Prijzig, maar zalig.
Alle reacties Link kopieren
Ik boek dan een arrangement, met meerdere behandelingen en een lunch
Altijd meer handdoeken mee dan je denkt. Na de dag wil je echt even goed droog je kleren weer in.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind 3 uur best kort. Zeker als je ook nog luncht. Liever een uur of 5 of langer.
Alle reacties Link kopieren
Als ik naar de sauna ga ga ik vooral om te relaxen. Gat gaf veel goeie tips maar het zijn maar tips he, geen moet. Zelf begin ik altijd met een douche en dan ga ik het voetenbad in. Daarna ligt het eraan, ik wil relaxen. Zelf hou ik heel erg van het stoombad. Belangrijk is vooral dat je goed afkoelt na het warmen. Dus of een dompelbad of een koude douche. Verder lekker relaxen. Drankje, hapje, wat lezen... zwemmen, stoombad, buiten lopen, het wijst zichzelf. Ik wens je heel veel plezier!
Alle reacties Link kopieren
Maris_90 schreef:
16-09-2019 20:14
Thermen Berendonck. bij Wijchen daar.

Ik zie het al, een heel ritueel dus. Had echt geen idee dat dat zo werkte. Dus douchen, voetenbad, sauna, afkoelen, rust (bubbelbad/zwemmen/drinken/rustruimte?), en dan een nieuw rondje. Hoeveel rondjes doe je dan? Ik ga met iemand samen en die wou max 3 uurtjes blijven.
Zo'n hammanmassage lijkt me erg lekker, maar helaas op dit moment even geen budget voor.

Je kan zelf bepalen wat je wilt en in welke volgorde. Het is geen heilig moeten. Behalve vooraf douchen, en op een handdoek zitten in een sauna.

Verder gewoon genieten, en alles uit proberen. Buiten de sauna staat altijd de temperatuur en vochtigheid. Wanneer je het niet gewend bent, begin dan niet met een hele hete sauna.

Tussen door lekker met een boekje zitten, wat slapen, zwemmen of in het bubble bad.

Hou er rekening mee dat sommige sauna's "stilte sauna's" zijn, dus niet te hard praten.

Die 3 uur zijn echt zo om.

Oh ja, vergeet tussen door niet voldoende te drinken! Neem een waterflesje mee wat je kan vullen, of koop een waterflesje die je steeds bijvult.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
En puur praktisch, ik draag een bril en zie zonder echt niks.. Die kan zeker niet mee i.v.m. temperaturen hé?
Jawel hoor, je stapt de algemene ruimten door mét bril en net voor je een sauna instapt zijn daar brillenhouders, daar kun je hem neerleggen en meteen weer opdoen daarna. Dus binnen even goed opletten, maar dat zijn maar twee of drie meters om te overbruggen.
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
16-09-2019 20:22
Hou er rekening mee dat sommige sauna's "stilte sauna's" zijn, dus niet te hard praten.

Graag helemaal niet praten, het is een stiltesauna. Je kunt daarna op allerlei andere plekken weer je gesprek voortzetten. :)
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Okay, stil zijn in de sauna dus :) ja misschien is 3 uur wel kort, maar als het bevalt kan ik altijd de volgende keer langer gaan
Alle reacties Link kopieren
Max 3 uurtjes is wel kort, maar dat is misschien ook wel prima voor een eerste keer.

Zorg vooral dat je goed koelt tussen de sauna's door en voldoende drinkt. Als ik dat niet doe, krijg ik hoofdpijn.

Verder: hoe hoger je ligt of zit in een sauna, hoe warmer het is. Als het te warm wordt, kun je een bank lager gaan, dat scheelt al. En als het té warm wordt of niet goed voelt, moet je er gewoon uit gaan. Dat heb ik laatst ook nog gedaan met een opgieting, het werd me te warm :$

Ook kun je de ene keer meer hebben qua warmte dan de andere keer. Het kan dus best zijn dat je de warmte veel beter of juist slechter kan hebben als je een tweede keer naar de sauna gaat.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Maris_90 schreef:
16-09-2019 20:30
En puur praktisch, ik draag een bril en zie zonder echt niks.. Die kan zeker niet mee i.v.m. temperaturen hé?


Nee, maar buiten elke sauna zijn er plankjes/vakjes waar je je bril in kan leggen. Doe ik ook, met mijn -13,5 zie ik ook niet zo veel. Of ik doe daglenzen in, dan heb ik geen probleem met bril op en afzetten.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
16-09-2019 20:22
Je kan zelf bepalen wat je wilt en in welke volgorde. Het is geen heilig moeten. Behalve vooraf douchen, en op een handdoek zitten in een sauna.
En je slippers en waterflesje buiten de cabine laten graag, om een plasticvergiftiging te voorkomen.
En je zwempak meenemen als het badkledingdag is!
Of gewoon niet gaan als het badkledingdag is... :nooo:
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Hier ook een brildrager: ik doe altijd daglenzen in tijdens een saunadag.
Er zijn inderdaad overal brillenvakjes maar je blijft dat ding op en af zetten...
Zijn daglenzen fijner.

De sauna in Wijchen is nog erg nieuw, las in veel reviews dat er helaas veel wordt gepraat in de sauna's. Ik ga zelf binnenkort ook daarheen, ben benieuwd. Normaal ga ik naar kleinere sauna's.
Alle reacties Link kopieren
drakenvlieg schreef:
16-09-2019 21:09
De sauna in Wijchen is nog erg nieuw, las in veel reviews dat er helaas veel wordt gepraat in de sauna's. Ik ga zelf binnenkort ook daarheen, ben benieuwd. Normaal ga ik naar kleinere sauna's.
Ik was daar laatst op een zaterdag nota bene en in de sauna's heb ik niks gehoord...
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
eckano schreef:
16-09-2019 21:11
Ik was daar laatst op een zaterdag nota bene en in de sauna's heb ik niks gehoord...
Phieuw, ik hoop het!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven