Gezondheid alle pijlers

Diabetes en cake

16-09-2019 20:38 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iemand die ik ken, zat in het ziekenhuis vanwege diabetes type II. Hij had suikerwaarden tegen de 20 terwijl 7 de grens is. Hij krijgt nu insuline ingespoten.

Nu krijgt hij van zijn familie chocoladerepen en cake als ze bij hem op bezoek gaan. Ik had een discussie daarover met zijn dochter die ik goed ken. Zij zegt dat hij dat wel mag en dat zij ook diabeet is en dat ze daardoor weet dat hij dat wel mag en dat ik daarover niks weet.

Klopt het dat diabeten gewoon snoep, chocola en cake mogen?
Alle reacties Link kopieren
Ja dat klopt, dan moet je gewoon meer bijspuiten. Kijk het is wel beter om het niet te doen en flink af te vallen. Grote kans dat de diabetes dan ook verdwenen is. Maar het is niet verplicht, er is geen diabetespolitie
Iedere dag is gehaktdag
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor, kijk anders eens op de site van het diabetes fonds
Alle reacties Link kopieren
het mag, maar je kunt er wel vraagtekens bij zetten of het verstandig is om dat op dit moment te doen
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Het mag, met mate, maar ik doe het niet.
Alle reacties Link kopieren
Niet echt verstandig door je diabetes te regulieren met koolhydraatrijk voedsel en extra insuline. Ik kan me niet voorstellen dat dit het advies is die deze persoon gekregen heeft van de arts en diabetesverpleegkundige.

Aan de andere kant, wij waren niet bij het gesprek en weten dus niet wat er afgesproken is met het ziekenhuis.

Een gezonde levensstijl, minder koolhydraten en meer bewegen om te beginnen, kunnen helpen bij het onder controle houden van de diabetes 2.

Te hoge bloedsuikerwaardes kan namelijk schadelijk zijn voor de kleine bloedvaten en tot permanente schade in vitale organen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
En neuropathie en als je dat eenmaal hebt, dan kom je er nooit meer van af.
Ja hoor, dat mag een diabetes patiënt gewoon eten, wel met mate!
Een patiënt met type 2, waarbij overgewicht vaak een rol speelt, doet er verstandig aan gezond te eten, voldoende te bewegen en af te vallen tot een gezond gewicht.

Hij mag eten wat hij wil, maar in de tegel is dat onverstandig.

Heeft dochter ook type 2 diabetes?
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt me niet verstandig, en ik zou in ieder geval die suiker- en khd-rijke dingen laten staan. Er van uitgaan dat je kan blijven eren wat je wil en dan maar nog meer medicijnen gebruiken om het weer te normaliseren is geen slimme zet.

Er zijn heel veel lekkere dingen die iemand met DM wél kan eten, ook op het gebied van koek/cake, maar dan met andere ingrediënten dan bloem/meel en suiker.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Die bloedsuiker wordt waarschijnlijk ook niet vanzelf 20. Je kunt je ook al afvragen hoe diegene aan diabetes type 2 gekomen is.
Verstandig is het in ieder geval niet om zo veel te snoepen.

Sommige mensen willen het ook gewoon niet zien. Willen niet "anders" zijn of "anders" eten en drinken dan iemand zonder diabetes. Je leefstijl is heel belangrijk maar sommigen passen zich niet aan. Soms eindigt het met polyneuropathie, een diabetische voet, amputaties, etc. De complicaties zijn voor een groot deel te voorkomen als je goed bent ingesteld op medicatie en er een gezondere leefstijl op nahoudt.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het idioot. Lekkere familie heb je dan.
.
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
16-09-2019 20:45
Te hoge bloedsuikerwaardes kan namelijk schadelijk zijn voor de kleine bloedvaten en tot permanente schade in vitale organen.
.
Ook een ooginfarct met mogelijk blindheid als gevolg is in dit geval een risico.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Ik heb collega met type 1 in mijn omgeving en ja het mag wel, maar niet onverwacht. Alles moet vooruit gepland en berekend worden. Als er iemand jarig is neemt ze wel een gebakje, maar zij mag als eerste kiezen, dan googelt ze even welke de minste koolhydraten heeft en ze neemt het vaak op een ander tijdstip dan de rest. Ze eet dan ook minder boterhammen.

Maar daar speelt geen overgewicht uiteraard. Type 2 wil nog wel eens verbeteren als je fors afvalt, maar dan moet je niet teveel chocola en koekjes eten.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dat niet doen; alleen bij uitzondering.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Mijn vader had type 1. Sportman en absoluut geen overgewicht. Hij at wel gebakjes af en toe, wel elke dag een koekje. Van te voren prikte hij om te kijken hoe hoog zijn bloedsuiker was en dan spoot hij wat extra. Als hij al te te hoog zat, dan nam hij niks.
Bij type 2 is er vaker sprake van overgewicht en dan is het niet zo verstandig. Maar af en toe kan echt wel.
Coconuts12 schreef:
16-09-2019 20:49
Ja hoor, dat mag een diabetes patiënt gewoon eten, wel met mate!
Nou, ze raden het anders echt af. Ze kunnen je niks verbieden en vroeger dachten ze dat ook echt. Dat af en toe wel kon.

Maar het huidig beleid/advies bij type 2 is gewoon niet eten. Veel beter en veiliger en gezonder op langere termijn.
Het verschil tussen type 1 en type 2, is dat er bij type 1 sprake is van een absoluut tekort aan insuline en bij type 2 is er een relatief te kort aan insuline.

Type 1 is een auto immuun ziekte, type 2 niet.
Lucifer2018 schreef:
16-09-2019 21:26
Nou, ze raden het anders echt af. Ze kunnen je niks verbieden en vroeger vonden ze dat ook echt. Maar het huidig beleid/advies is gewoon niet eten.
Bij type 2 is het idd anders.
Coconuts12 schreef:
16-09-2019 21:31
Bij type 2 is het idd anders.
TO heeft het over type 2 en waarde van 20!
impala schreef:
16-09-2019 21:10
Ik vind het idioot. Lekkere familie heb je dan.
Eens.
Waardoor is hij overigens in het ziekenhuis terecht gekomen? Waarden van rond de 20 kunnen in de regel ook prima in de huisartsenpraktijk worden opgepakt door een praktijkverpleegkundige.
Alle reacties Link kopieren
En de verpleging zegt er ook niets van als hij cake/chocola/snoep krijgt of eet?
Of doet hij dat stiekem omdat hij ook wel weet omdat het niet goed is?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Lucifer2018 schreef:
16-09-2019 21:34
TO heeft het over type 2 en waarde van 20!
Ja, dat las ik. Ik heb even moeten nalezen over de verschillen.
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
16-09-2019 21:46
En de verpleging zegt er ook niets van als hij cake/chocola/snoep krijgt of eet?
Of doet hij dat stiekem omdat hij ook wel weet omdat het niet goed is?

Hij krijgt het stiekem.

Het gaat hier specifiek om type II, niet om type I.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven