Gezondheid alle pijlers

Ingescheurde enkelbanden

20-09-2019 19:44 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal,

Afgelopen woensdagmiddag ben ik gigantisch hard door mijn enkel gegaan doordat ik een trapje over het hoofd zag en 3 tredes hoog naar beneden denderde waarna mijn enkel dubbel klapte. In eerste instantie dacht ik dat het wel ging, het leek wel of mijn enkel dood sloeg?
Vervolgens gewoon nog 1 uur rond gelopen en daarna uiteten gegaan. Nadat ik bij het uiteten wilde opstaan lukte dit niet zonder steun en kon ik niet lopen zonder pijn. Toen ik thuis kwam zag ik dat er een enorm ei op mijn enkel zat en elke beweging die ik maakte deed zeer.
Meteen gekoeld en de HAP voor de zekerheid gebeld. Ik moest langskomen en de arts constateerde dat mijn enkelbanden ingescheurd zijn, er kon nu niks aan gedaan worden omdat er een behoorlijke zwelling op de enkel zat en zodra deze weg is moet ik naar de fysio om de enkel in te laten tapen.
Inmiddels is het nu 3 dagen later, mijn enkel is nog dik en blauw, maar lopen gaat redelijk.. al denk ik dat ik verkeerd loop aangezien ik nu ook last heb van mijn rug.
Nu moet ik komende 2 dagen werken en ga toch maar proberen om te Werken, werk in de zorg..

Wat zijn jullie ervaringen met een ingescheurde enkelband, wat doet se fysio uiteindelijk? Is het een goed teken dat lopen redelijk gaat maar andere bewegingen maken zeer pijnlijk is?
Als je in de zorg werkt moet je heel veel lopen toch? Dat zou ik niet doen. Ook al lijkt het goed te gaan is er toch een grote kans dat je het herstel belemmert of zelfs de schade verergert.
Ik zou even met de dokter overleggen en pas als die zegt dat je kunt gaan werken ook echt gaan werken.
Als je meer schade oploopt door door te blijven gaan, kan het je je hele leven blijven achtervolgen.

Ik heb mijn enkelbanden gescheurd toen ik 12 was, dat is verkeerd behandeld en daar heb ik nu 45 jaar later nog steeds last van, vooral bij vochtig weer, dus neem je rust!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er ooit 6 weken mee thuis gezeten op advies van de huisarts en fysio. Dus mij lijkt nu te gaan werken niet verstandig.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn enkelbanden 5 keer gescheurd. Werken lijkt me niet verstandig en de zwelling kan er inderdaad lang over doen om weg te trekken. De fysio heeft mij oefeningen meegegeven en de enkel ingetaped. Voor de rest kan je niet veel doen behalve de voet zoveel en goed mogelijk te ontlasten.

Na de eerste keer scheuren is mijn rechter enkel altijd een zwakke plek gebleven. 1 stapje verkeerd en ik weet alweer hoe laat het is.. dus doe het rustig aan!
Alle reacties Link kopieren
Fysio geeft oefeningen om je spieren eromheen sterker te maken om de zwakke plek te ondersteunen en bij mij rekte hij in het begin ook de banden. Beide enkels moeten even flexibel zijn.

En toen ik ingescheurde enkelbanden had kon ik er absoluut niet op lopen en heb de eerste week met 2 krukken gelopen (moest ook van fysio) en daarna nog een tijd met 1.

Voordat de zwelling weg is ben je zo weken verder. Ik zou alleen werken/ veel gebruiken als de fysio dat oké vindt. Anders kan het echt een zwakke plek blijven.
Alle reacties Link kopieren
Rosebloom schreef:
20-09-2019 20:06
Ik heb mijn enkelbanden 5 keer gescheurd. Werken lijkt me niet verstandig en de zwelling kan er inderdaad lang over doen om weg te trekken. De fysio heeft mij oefeningen meegegeven en de enkel ingetaped. Voor de rest kan je niet veel doen behalve de voet zoveel en goed mogelijk te ontlasten.

Na de eerste keer scheuren is mijn rechter enkel altijd een zwakke plek gebleven. 1 stapje verkeerd en ik weet alweer hoe laat het is.. dus doe het rustig aan!
Dit had ik kunnen schrijven, alleen heb ik het nu voor de 4e keer.
Dit is wel mijn eerste keer met tape: heerlijk! Ik kan gewoon alles doen. Eerder gips gehad en braces, maar dan kun je niks.

Niet gaan werken to, even rust nemen.
Alles komt goed
Alle reacties Link kopieren
banaaaana schreef:
20-09-2019 20:13
Fysio geeft oefeningen om je spieren eromheen sterker te maken om de zwakke plek te ondersteunen en bij mij rekte hij in het begin ook de banden. Beide enkels moeten even flexibel zijn.

En toen ik ingescheurde enkelbanden had kon ik er absoluut niet op lopen en heb de eerste week met 2 krukken gelopen (moest ook van fysio) en daarna nog een tijd met 1.

Voordat de zwelling weg is ben je zo weken verder. Ik zou alleen werken/ veel gebruiken als de fysio dat oké vindt. Anders kan het echt een zwakke plek blijven.
Oei dat rekken klinkt pijnlijk... ik kan ook niet lopen zonder pijn, maar ik kan lopen.
Alle reacties Link kopieren
Eens met bovenstaande posts. Onderschat je klapper van 3 treden niet omdat je er wel op kunt lopen. Gescheurde enkelbanden is een vervelende blessure. 2 dagen werken lijkt mij nu nog te vroeg maar ik zou overleggen of je wellicht ontzien kunt worden qua lopen.
Ik doe mijn best
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in april een paar traptreden overgeslagen. Ik kon er nog mee thuis komen maar s nachts deed het zoveel pijn dat ik onwel werd toen ik erop ging staan. Enkel was helemaal dik en bont en blauw. Na een aantal dagen werd zelfs mijn kuit en mijn voet blauw en zwart van de uitgezakte bloeding. Ik kon er na een dag wel weer op staan. Mijn huisarts stelde mij gerust dat het vanzelf over zou gaan als je erop kunt staan. Ik kreeg pijnstillers en het advies om normaal te bewegen want dat zou het beste zijn voor het herstel.
Door omstandigheden kon ik me rust ook helemaal niet permitteren dus heb ik de eerste 2-3 weken met afwisselend ibuprofen en paracetamol gewoon doorgelopen. Ik denk dat ik wel 6 weken 4 x daags 2 prctml heb geslikt. ik kon daarna geleidelijk met minder toe.
Ik heb er 4 maanden last van gehad maar inmiddels heb ik nog nauwelijks klachten hoewel de enkel nog steeds iets dikker is. De Enkel is ook weer stabiel.
Alle reacties Link kopieren
Jolandje schreef:
20-09-2019 20:17
Dit had ik kunnen schrijven, alleen heb ik het nu voor de 4e keer.
Dit is wel mijn eerste keer met tape: heerlijk! Ik kan gewoon alles doen. Eerder gips gehad en braces, maar dan kun je niks.

Niet gaan werken to, even rust nemen.
Oei, wat balen! Tape is inderdaad een uitkomst. Gips heb ik ook gehad, toen maakte ik zo’n klapper dat er botsplinters vrij waren gekomen en de scheuring wilde maar niet genezen. Voordeel was dat ik ontzettend beperkt was en de scheuring eindelijk goed kon genezen, eenmaal eraf waren mijn spieren zo zwak dat ik er in totaal een maand of 6 zoet mee ben geweest. Geen aanrader!
Alle reacties Link kopieren
Het is toch gelukt om te werken, enkel is alleen helaas nog steeds dik. Traplopen wil nog niet erg.

Ik heb nu constant het gevoel dat mijn enkel moet knakken. Is dit gevoel herkenbaar?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het behoorlijk dom dat je bent gaan werken, is het wel ingetaped?
Alle reacties Link kopieren
dolfje schreef:
21-09-2019 16:55
Ik vind het behoorlijk dom dat je bent gaan werken, is het wel ingetaped?
Nee daar was de zwelling nog te dik voor.. maandag word het ingetapet als t goed is
Alle reacties Link kopieren
Als je nu niet was gaan werken was het misschien wel een stuk minder dik geweest.
Alle reacties Link kopieren
dolfje schreef:
21-09-2019 17:19
Als je nu niet was gaan werken was het misschien wel een stuk minder dik geweest.
Lopen gaat zonder pijn en is niet erger geworden na vandaag. Ook is mn enkel niet dikker tov gisteren
Alle reacties Link kopieren
Houd het goed in de gaten!
Ik heb 7 weken geleden mn enkel verstuikt, althans dat was de eerste beoordeling.
2 weken later bleek ik toch 2 breuken te hebben en in gips gezet voor 4 weken
toen dit eraf ging en ik aangaf zo'n mega pijn te hebben, werd me.verteld maar ja.je hebt ook niet alleen breuken, je hebt ook al je enkelbanden gescheurd en daarmee zijn al je klieren en cellen in voet stuk.
Het enige advies was rust en op geleide van pijn nu wat doen... Dus ik zit al 3 weken thuis, want ik kan niet langer dan half uur m'n voet.naar.benden hebben want dan isn voet zo pijnlijk en 2x zo dik.

Let op jezelf, want je voet moet.nog lang mee!
Alle reacties Link kopieren
Annnn schreef:
22-09-2019 23:18
Houd het goed in de gaten!
Ik heb 7 weken geleden mn enkel verstuikt, althans dat was de eerste beoordeling.
2 weken later bleek ik toch 2 breuken te hebben en in gips gezet voor 4 weken
toen dit eraf ging en ik aangaf zo'n mega pijn te hebben, werd me.verteld maar ja.je hebt ook niet alleen breuken, je hebt ook al je enkelbanden gescheurd en daarmee zijn al je klieren en cellen in voet stuk.
Het enige advies was rust en op geleide van pijn nu wat doen... Dus ik zit al 3 weken thuis, want ik kan niet langer dan half uur m'n voet.naar.benden hebben want dan isn voet zo pijnlijk en 2x zo dik.

Let op jezelf, want je voet moet.nog lang mee!
Ah wat naar! Ik heb geen pijn meer bij het lopen m’n enkel is alleen nog dik. En traplopen voel ik nog wel pijn.. moet zo naar de fysio om te tapen
Alle reacties Link kopieren
Nurselife schreef:
23-09-2019 08:48
Ah wat naar! Ik heb geen pijn meer bij het lopen m’n enkel is alleen nog dik. En traplopen voel ik nog wel pijn.. moet zo naar de fysio om te tapen
Gelukkig dat klinkt best alsof het beter gaat! Succes ermee
Alle reacties Link kopieren
Nurselife schreef:
21-09-2019 16:38
Het is toch gelukt om te werken, enkel is alleen helaas nog steeds dik. Traplopen wil nog niet erg.

Ik heb nu constant het gevoel dat mijn enkel moet knakken. Is dit gevoel herkenbaar?
Klopt dat gevoel had ik ook en traplopen bleef nog heel lang lastig. Ik had een enorme bloeduitstorting tot mijn tenen en zelfs mijn scheenbeen was blauw en geel na een aantal dagen. Ik heb geen tape gehad maar kreeg juist oefeningen mee en het advies zo normaal mogelijk te bewegen op geleide van de pijn. Vooral de oefening om zo lang mogelijk op één been proberen te staan (van de aangedane enkel) zou belangrijk zijn voor een goed herstel. De fysio vertelde dat de zwelling de beste “tape” is omdat die ook de beweging beperkt.
Mijn enkel is geleidelijk minder pijnlijk geworden maar dik bleef deze nog heel lang en is zelfs nog steeds iets dikker dan de andere. Het heeft echt wel 3-4 maanden geduurd voordat de pijn helemaal weg was maar nu heb ik nergens last meer van hoewel de enkel nog steeds iets dikker is.
Wat bij mij ook hielp tegen de pijn was dicofenac gel. Dat helpt niet meteen maar na een paar dagen smeren merkte ik het verschil wel.
Alle reacties Link kopieren
bisto schreef:
23-09-2019 11:29
Klopt dat gevoel had ik ook en traplopen bleef nog heel lang lastig. Ik had een enorme bloeduitstorting tot mijn tenen en zelfs mijn scheenbeen was blauw en geel na een aantal dagen. Ik heb geen tape gehad maar kreeg juist oefeningen mee en het advies zo normaal mogelijk te bewegen op geleide van de pijn. Vooral de oefening om zo lang mogelijk op één been proberen te staan (van de aangedane enkel) zou belangrijk zijn voor een goed herstel. De fysio vertelde dat de zwelling de beste “tape” is omdat die ook de beweging beperkt.
Mijn enkel is geleidelijk minder pijnlijk geworden maar dik bleef deze nog heel lang en is zelfs nog steeds iets dikker dan de andere. Het heeft echt wel 3-4 maanden geduurd voordat de pijn helemaal weg was maar nu heb ik nergens last meer van hoewel de enkel nog steeds iets dikker is.
Wat bij mij ook hielp tegen de pijn was dicofenac gel. Dat helpt niet meteen maar na een paar dagen smeren merkte ik het verschil wel.
Hoe lang heb jij bij de fysio gelopen? En wat deed de fysio?

Net terug van de fysio.. Geen tape, omdat de spieren in de enkel dan lui worden, volgende week moet ik terug om te kijken of het herstel goed gaat.
Alle reacties Link kopieren
Nurselife schreef:
23-09-2019 14:44
Hoe lang heb jij bij de fysio gelopen? En wat deed de fysio?

Net terug van de fysio.. Geen tape, omdat de spieren in de enkel dan lui worden, volgende week moet ik terug om te kijken of het herstel goed gaat.
Als je nu al geen pijn meer hebt bij het lopen, zal het wel goed komen. Ik heb 6 weken 3-4 dd pctml geslikt en ingesmeerd met voltarengel om een beetje normaal te kunnen lopen. Gezien het enorme uitgezakte hematoom was er bij mij waarschijnlijk iets ingescheurd of sprake van een avulsiefractuurtje. Toch kreeg ik het advies om gewoon door te lopen met zo min mogelijk steun van kruk, bandage of tape. Volgens de nieuwste inzichten blijkt dan de genezing het beste te verlopen omdat spieren en ligamenten soepel en sterker blijven.
Oefeningen bestonden vooral uit balansoefeningen. Dus staan op één been van de aangedane enkel en kniebuigingen op één been.
Ik ben één keer bij de fysio geweest maar omdat je die oefeningen toch zelf moet doen en het liefst meerdere keren op een dag vond ik fysiobezoek verder tijdverspilling.
Vooral de trap af heb ik nog lang last van de enkel gehad maar nu 5 mnd later heb ik geen klachten meer en is de enkel ook niet instabiel. Alleen nog steeds dikker dan de andere als je er op let.
In mijn naaste fam zit een chirurg die het goed in de gaten hield dus ik had er ondanks de pijn alle vertrouwen in. Er zijn een paar onderzoekjes die elke huisarts doet, om uit te maken of er wel of geen foto gemaakt moet worden maar belangrijkste is: als je de enkel goed kunt belasten, geneest het vanzelf. Zelfs bij een avulsiefractuurtje is de behandeling hetzelfde. “Rust roest” !
Alle reacties Link kopieren
Wauw! Zo naar! Fijn dat je nu geen klachten meer hebt!

Ik heb geen oefeningen meegekregen van de fysio, is mijn enkel daar dan nog niet aan toe?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven