Gezondheid alle pijlers

Baarmoeder verwijdering.

22-09-2019 04:25 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik mag hopen dat het klopt wat mijn gynaecoloog zegt. Anders lopen er heel wat vrouwen rond die even de weg kwijt zijn na wat mij nu bv gebeurt is. Ik moet echt even alles op een rij zetten... Wil bv huilen maar dat ook weer niet van mezelf want ik ben er nog!!!
Afgelopen woensdag is na hoop trammelant mijn baarmoeder verwijdert. Met goedkeuring van mij eigen gynaecoloog en echt toen besloten werd om te verwijderen was ik compleet in jubelstemming. Net voordat we woensdag bij het ziekenhuis kwamen zei ik tegen mijn partner... Keer maar om, hij keek me aan alsof ik gek werd en zei nee en reed door. Ik zei weer, breng me maar terug naar huis. Hij.. Nee hoor het gedonder heeft als zolang geduurt waarom wil je nu niet. Ik heel droog stel dat het fout gaat en hij je gyn. zei dat hij al 28 jaar doet zonder problemen, bij jou gaat dit ook goed.
Ik ben dus netjes naar de OK gegaan kreeg een ruggenprik en ook een licht roesje, voorzover ging alles goed. Nu vanaf het moment dat ik niks meer weet maar waar langzaam vlagen van binnenkomen. Normaal gesproken duurt een verwijdering ongeveer een uur en de ruggenprik werkt ongeveer 4 uur. Het schijnt dat er bij mij in dat eerste uur een bloeding ontstaan is en dat de ruggenprik al niet meer werkte ze hebben geprobeerd om die prik alsnog te laten werken, maar door het roesje zelf kon ik niet reageren. Toen schijn ik ik nog volop tegen gewerkt te hebben en hebben ze me onder algehele narcose gebracht. Uiteindelijk dachten ze dat alles goed was kon ik naar de uitslaapkamer in vlagen hoorde ik dat ze met iemand bezig waren en op een gegeven moment hoorde ik, we moeten nu een OK het gaat fout in de verte dus ik dacht ook nog dat dit om iemand anders ging. Mijn bed ging rollen en nog dacht ik dat dit over iemand anders ging. Toen ik weer bijkwam zat mijn partner naast me. Dat was raar want ze lieten nooit iemand bij een volwassen iemand op de uit slaapkamer. Toen kreeg ik het hele verhaal te horen. Had 2 x een slagaardelijke bloeding gehad en ze hebben me 5 zakken bloed moeten geven. Nu zitten ze steeds, dit gaat lang duren voordat je hier over heen bent. Ik heb zoiets van, hou er nu maar een keer over op. Ik ben er toch nog?? Aan de andere kant er komen flarden terug en nu begin ik toch een beetje te malen. Sorry voor dit lange bericht, maar ik ben nu toch even een klein deel kwijt. ;)
Alle reacties Link kopieren
Misschien een goed idee om het hier met een deskundige psycholoog over te hebben, om het op een rijtje te zetten en te verwerken zodat het je niet blijft achtervolgen.
Let’s go Brandon!
Alle reacties Link kopieren
Bovenstaande inderdaad. Beterschap :hug:
Naast psychische bijstand om de nare ervaring te verwerken, hoop ik dat ze je ook in contact brengen met iemand (klachtenfunctionaris) die kan helpen het proces te starten om te reconstrueren wat er exact gebeurd is en vooral ook hoe dat heeft kunnen gebeuren. Niet perse om er een schadevergoeding voor jou uit te slepen, maar vooral voor een goede analyse wat er mis is gegaan en of er mogelijke verbeterpunten zijn die het ziekenhuis kan doorvoeren om deze ingreep veiliger te maken.

Het lijkt me afschuwelijk om wakker mee te maken dat ze met je bezig zijn. Sterkte met je herstel.
Wat bizar dat ze niet gelijk een narcose gaven! In mijn ziekenhuis werd deze operatie niet eens aangeboden met ruggeprik. Zou daar ook zelf nooit voor kiezen om dit wakker mee te maken. Wat een horrorervaring! Zou een klacht indienen dat ze je een ruggeprik hebben aangesmeerd.
Alle reacties Link kopieren
De ingreep kan verschillende manieren uitgevoerd worden. De baarmoeder kan vaginaal verwijderd worden, abdominaal via een kijkoperatie of een grote snee.

Gezien het verhaal ga ik er vanuit dat het hier om een vaginale baarmoederverwijdering gaat. Vaak wordt dit inderdaad met een ruggenprik gedaan met een roesje. Niks gek en niks om een klacht over in te dienen. Ik zou ook een ruggenprik boven narcose verkiezen.

Dan de ingreep. Doorgaans gaat dit goed maar er kunnen complicaties optreden. Een vat dat uitscheurt, klem die afglijd, etc. Een nabloeding is ook zo’n complicatie. Het is echt heel vervelend en gelukkig lag je nog op de verkoever en waren ze er snel bij.

Je moet nog op controle bij de gynaecoloog, praat hierover en zoek eventueel hulp om dit te verwerken. Het is echt gewoon heel erg kl*te om dit mee te moeten maken en je zo te moeten voelen. :hug:
I told you walking was idiotic.
Ik heb kijkoperatie in combinatie met vaginaal verwijderen gehad. Die werd niet met ruggeprik aangeboden. Vind ruggeprik sowieso enger, je krijgt vanalles mee, ik wil gewoon platgespoten worden.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
22-09-2019 07:43
Ik heb kijkoperatie in combinatie met vaginaal verwijderen gehad. Die werd niet met ruggeprik aangeboden. Vind ruggeprik sowieso enger, je krijgt vanalles mee, ik wil gewoon platgespoten worden.

Een laparoscopie kan ook niet icm een ruggenprik. Dat is een heel ander verhaal.

En dat is jouw persoonlijke mening. Als patiënt krijg je bij ingrepen waarbij een ruggenprik wel mogelijk is een keuze. Alle risico’s, voor- en nadelen worden op de POS uitgebreid besproken.
I told you walking was idiotic.
ReginaMills schreef:
22-09-2019 07:57
Een laparoscopie kan ook niet icm een ruggenprik. Dat is een heel ander verhaal.

En dat is jouw persoonlijke mening. Als patiënt krijg je bij ingrepen waarbij een ruggenprik wel mogelijk is een keuze. Alle risico’s, voor- en nadelen worden op de POS uitgebreid besproken.
Wat is daar de reden van eigenlijk? Ik dacht dat ze zelfs keizersnedes met ruggeprik deden. Dat lijkt me nog veel enger, dat ze die hele buik opensnijden terwijl je gewoon bij bent O_O
Alle reacties Link kopieren
ReginaMills schreef:
22-09-2019 07:39
Dan de ingreep. Doorgaans gaat dit goed maar er kunnen complicaties optreden. Een vat dat uitscheurt, klem die afglijd, etc. Een nabloeding is ook zo’n complicatie. Het is echt heel vervelend en gelukkig lag je nog op de verkoever en waren ze er snel bij.
Bedoel je dat de slagaderlijke bloedingen vaten waren die uitscheuren? Welke vaten dan? En dit is dus iets wat vaker gebeurt?
Alle reacties Link kopieren
Een paar weken terug heb ik een gesprek gehad met anesthesie en aangegeven dat ik liever onder algehele narcose ging. Omdat ik met bepaalt medicijn gebruik zit, deden ze dit liever niet en omdat ze inderdaad de boel vaginaal zouden verwijderen zou dit de snelste manier van herstel zijn. Wel als extra een klein roesje dus. In de uit slaapkamer schijn ik al gevraagd te hebben hoe het nou zat met die ruggenprik. Daar kreeg ik geen duidelijk antwoordt behalve dat er nog een gesprek kwam met mijn gynaecoloog. Vrijdagochtend kwam ik weer een beetje bij mijn positieven en kwam ook mijn gynaecoloog, mijn vriend was hier ook bij. De arts zei me dat hij dit in principe bijna niet meemaakte en dat ze echt alles op alles hadden moeten zetten om me hier te houden. Toen ik vroeg naar de ruggenprik keek hij eerst van ons weg en zei toen, ja dit klopt en snap nog niet hoe dit heeft kunnen gebeuren en toen ik dus had aangegeven dat ik pijn had gelijk extra pijnstilling had gegeven. Maar toen was ik helemaal geflipt en hebben ze me onder algehele narcose gebracht. En toen kreeg ik dus nogl
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
22-09-2019 07:59
Wat is daar de reden van eigenlijk? Ik dacht dat ze zelfs keizersnedes met ruggeprik deden. Dat lijkt me nog veel enger, dat ze die hele buik opensnijden terwijl je gewoon bij bent O_O

Ja klopt, keizersnedes gebeuren met een ruggenprik tenzij het extreme spoed is of wanneer een ruggenprik echt niet mag bij stollingsstoornissen bijv.

Bij een laparoscopie wordt er gas in de buik geblazen. Het gas prikkelt het buikvlies wat pijn geeft aan de schouders. En die pijn is dus niet verdoofd met een ruggenprik. Een patiënt zou dan dus echt veel onnodige pijn hebben. Het gas komt ook echt overal in de buik en je wil de ruggenprik niet te hoog hebben ivm moeilijker kunnen ademen en benauwd worden van de patiënt.
I told you walking was idiotic.
Alle reacties Link kopieren
Toen kreeg ik op de uit slaap kamereen 2e bloeding en werd met alle toeters en bellen weer naar de OK gebracht, nu komt alles langzaam binnen en zit ik me net toch in een tranendal en voel ik me een grote aansteller. Ze zeggen wel dat ik me niet zo moet voelen. Maar toch....
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
22-09-2019 07:00
Wat bizar dat ze niet gelijk een narcose gaven! In mijn ziekenhuis werd deze operatie niet eens aangeboden met ruggeprik. Zou daar ook zelf nooit voor kiezen om dit wakker mee te maken. Wat een horrorervaring! Zou een klacht indienen dat ze je een ruggeprik hebben aangesmeerd.
Schei toch eens uit met je eigen ervaring als enige uitgangspunt te nemen.
Ik zou altijd voor een ruggenprik kiezen als die mogelijkheid er is, maar ik snap ook dat anderen een andere keuze maken.

Daarbij: lekker achteraf gepraat, daar heeft TO nu toch niks meer aan?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
22-09-2019 07:59
Wat is daar de reden van eigenlijk? Ik dacht dat ze zelfs keizersnedes met ruggeprik deden. Dat lijkt me nog veel enger, dat ze die hele buik opensnijden terwijl je gewoon bij bent O_O
Het gaat heel simpel om de hoogte van de verdoving.
Bij een kijkoperatie gaan ze ter hoogte van de navel naar binnen en dat zit te hoog voor een ruggenprik.
Bij een keizersnee gaan ze vlak boven je schaambeen naar binnen, ruim laag genoeg voor een ruggenprik.

Edit: en mosterd.
solomio wijzigde dit bericht op 22-09-2019 08:21
1.79% gewijzigd
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
menta schreef:
22-09-2019 08:09
Bedoel je dat de slagaderlijke bloedingen vaten waren die uitscheuren? Welke vaten dan? En dit is dus iets wat vaker gebeurt?

De baarmoeder zit vast met banden in het kleine bekken en daar lopen allerlei bloedvaten voor de bloedvoorziening van de baarmoeder en de eierstokken.

Er worden grote stevige klemmen op de vaten gezet voordat ze worden doorgenomen. Soms staat er veel spanning op en scheurt een bloedvat. (Kan beide zijn. Slagader of ader. Ader is dunwandig en scheurt sneller dan een slagader.) Dan wordt er een nieuwe klem gezet en het bloedvat wordt gehecht.

Ik heb het ooit een keer eerder meegemaakt en toen zijn we verder gegaan via de buik. Het zal ongetwijfeld wel vaker gebeuren maar ik sta niet zo vaak meer bij de gyn.
I told you walking was idiotic.
Alle reacties Link kopieren
Pipy-1 schreef:
22-09-2019 08:17
Toen kreeg ik op de uit slaap kamereen 2e bloeding en werd met alle toeters en bellen weer naar de OK gebracht, nu komt alles langzaam binnen en zit ik me net toch in een tranendal en voel ik me een grote aansteller. Ze zeggen wel dat ik me niet zo moet voelen. Maar toch....
Waarom voel je je een aansteller?
Er is nogal wat gebeurd en zelfs zonder dat ben je herstellende van een operatie.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Pipy-1 schreef:
22-09-2019 08:17
Toen kreeg ik op de uit slaap kamereen 2e bloeding en werd met alle toeters en bellen weer naar de OK gebracht, nu komt alles langzaam binnen en zit ik me net toch in een tranendal en voel ik me een grote aansteller. Ze zeggen wel dat ik me niet zo moet voelen. Maar toch....

Waarom zou je een aansteller zijn? Omdat je nu moet huilen omdat dit op het randje was? Natuurlijk moet je dit verwerken! Laat alsjeblieft al je emoties toe. Je bent echt geen aansteller. Het is gewoon echt een hele heftige gebeurtenis. :hug:
I told you walking was idiotic.
Alle reacties Link kopieren
Lieve TO, natuurlijk mag je huilen en je heel zielig, naar en afschuwelijk voelen na zoiets. Wie zegt dat dit niet mag?

Heel veel sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Oh en over de ruggenprik en narcose TO. Het is was jou beter ivm je ziekte/medicatie beter dat je een ruggenprik kreeg. Helaas werkte deze niet afdoende en konden ze niet anders dan narcose geven. Niet verdoven en wel opereren is geen optie natuurlijk. Ze hebben gewoon willen doen wat het beste was voor jou en jouw herstel.
I told you walking was idiotic.
Alle reacties Link kopieren
Of bedoel je dat 'ze' zeggen dat je geen aansteller bent als je terecht van de leg bent?

Vergelijk het eens met een heftig auto ongeluk waar je ternauwernood aan heftige verwondingen bent ontsnapt. Dan ben je ook van de leg hoor. Is echt niks aanstellerigs aan. Het feit dat het goed is afgelopen, betekent nog niet dat er niks heftigs is gebeurd.
Alle reacties Link kopieren
Zoek hulp, je bent geen aansteller en dit kan nog heel lang doorsudderen. Ook lichamelijk zal je veel langer moeten herstellen, dan je van te voren dacht.
Je gevoel van de operatie vooraf niet door willen laten gaan is, naar mijn mening, geen voorspellende gave. Heel veel mensen denken dat, laten zich wel opereren en dan gebeurt er niets.
Alle reacties Link kopieren
ReginaMills schreef:
22-09-2019 08:26
Oh en over de ruggenprik en narcose TO. Het is was jou beter ivm je ziekte/medicatie beter dat je een ruggenprik kreeg. Helaas werkte deze niet afdoende en konden ze niet anders dan narcose geven. Niet verdoven en wel opereren is geen optie natuurlijk. Ze hebben gewoon willen doen wat het beste was voor jou en jouw herstel.
Je legt het goed uit !! Ik kan me voorstellen dat to hier veel aan heeft.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
22-09-2019 07:59
Wat is daar de reden van eigenlijk? Ik dacht dat ze zelfs keizersnedes met ruggeprik deden. Dat lijkt me nog veel enger, dat ze die hele buik opensnijden terwijl je gewoon bij bent O_O
Ot: Ik vond juist fijn dat ik bij was en baby meteen kon zien toen hij uit de buik was.
Alle reacties Link kopieren
Due-scimmie schreef:
22-09-2019 09:05
Ot: Ik vond juist fijn dat ik bij was en baby meteen kon zien toen hij uit de buik was.
Dat moment zou redbulletje gewoon nooit willen meemaken. Dat is het verschil.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven