Gezondheid alle pijlers

Weer migraine

27-09-2019 02:18 144 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik twijfel een beetje om dit op het forum te gooien omdat ik me een aansteller voel, maar goed, ik zoek ervaringen, want ik vind die aura eng.

5 jaar geleden voor het eerst migraine. Oogmigraine, dus geen hoofdpijn. 7 keer, waarvan eenmaal drie keer op één dag, de laatste met milde hoofdpijn. Daarna 4 jaar geen last gehad.
En nu is het terug. Eerst vandaag om 20:30, alleen aura, en daarstraks net voor ik naar bed wilde weer rond 0:25. Nu met wat hoofdpijn.

Nu vraag ik me af of ik bij de huisarts langs zal gaan. De aanvallen waren jaren weg, en nu ineens twee keer in 4 uur. Ik maak nu al zorgen om morgen.
Migraineurs op Viva, hebben jullie ook wel eens meerdere aanvallen per dag? Stel ik me nu gewoon aan?
Of is het toch beter om even bij de huisarts langs te gaan?

Pffff. Ik baal. Als er reacties komen antwoord ik morgen. De hoofdpijn wordt nu vervelend, dus ik wil nu slapen in het donker, voor het erger wordt.

Bij voorbaat dank.
Geeft niet, het droogt wel weer op.
Alle reacties Link kopieren
ik heb altijd aanvallen met hoofdpijn en aura, maar die aura komt en gaat, dus ik heb binnen een enkele aanval van migraine meerdere keren aura. Volgens mijn neuroloog is dat normaal.

Als het dus inderdaad migraine is wat je hebt, dan heb je geen twee aanvallen, je hebt er gewoon een. Maar als je je zorgen maakt gewoon een afspraak maken bij je huisarts.
Alle reacties Link kopieren
Heel af en toe komt het terug op dezelfde dag maar alleen als ik een aanval niet goed 'uitzit' dus te snel weer wat ga doen. Ik moet in het donker blijven tot het weg is.
En als ik daarna te druk doe of naar een beeldscherm kijk triggert dat een nieuwe

Vervelend is het hè! Gaat het nu weer?
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Alle reacties Link kopieren
Ben je de vorige keer naar de huisarts geweest? Wat was toen de oorzaak van je migraine? Wat heeft de huisarts toen geadviseerd?

Het is niet ongebruikelijk om meerdere aanvallen per dag te hebben.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Vreselijk,ik herken het helaas ook,ook meerdere aanvallen op een dag.
Ik heb 5 jaar terug een heel vervelende periode gehad waarin ik in een maand tijd zo veel aanvallen had met aura's. Ik slikte toen sumatriptan bij de vleet,op een gegeven moment begon ik daar juist aanvallen van te krijgen,ik ben daar toen radicaal mee gestopt.
Dat was ontzettend heftig,want ik kreeg na de aura altijd zeer zwaar hoofdpijn met spugen,lichtschuw etc. Ik ben nu een hele tijd verder en heb er nu in die 5 jaar nog 2 gehad ofzo,ik slik wel dagelijks een magnesium pil,of dat echt helpt weet ik niet,maar het gaat nu gelukkig stukken beter (afkloppen).
Soms als ik naar een fel object kijk dan wordt ik weleens angstig omdat je dan zo'n schittering in je ogen hebt,bang dat het een aura is,maar dat is dan niet zo..

Ik wens je veel sterkte,want oooh wat is migraine een vreselijk iets.
Alle reacties Link kopieren
Die oogmigraines kunnen zeker vaker op een dag komen. Ik heb ze wel eens in aanvallen van elk uur.
Soms met een friemel, soms veranderen kleuren, soms trekt alles scheef. Dan is het zonder migrainehoofdpijn (ik heb altijd hoofdpijn door een aandoening)
Gisteren weer flinke migraine gehad met hoofdpijn, aura, misselijkheid en nekkramp.
Gisteren was de migrainverwachting ook hoog trouwens.
Zondag is ie ook hoog.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoor van de mensen met migraine om me heen dat ze de afgelopen weken ook opeens weer wat meer migraine hebben. Ik heb het zelf ook opeens weer wat meer, nadat ik het echt maanden niet had. Geen idee hoe dat komt. Verandering van het weer ofzo?
Ik heb ook soms twee keer op een dag dat aura. Vooral ook als ik inderdaad bij de eerste niet goed kalm aan doe. Vorige week 2 keer op een dag en de dag erna weer een keer.
Gelukkig ben ik er verder niet echt ziek van. Beetje hoofdpijn, beetje misselijk en ik kan vooral geen harde geluiden verdragen.
Maar als het aura weg is kan ik wel weer gewoon verder met mijn dag. En daar ben ik heel erg blij mee!
Alle reacties Link kopieren
Wat vind je trouwens eng aan dat aura?
Alle reacties Link kopieren
Probeer eens magnesium citraat, dat neemt makkelijker op dan alleen magnesium. Ik gebruik die van Solgar, Elke dag een pil. En let op je eten, Je kunt ook eens een poosje een histamine-vrij dieet proberen te volgen. Lijkt een beetje op een paleo-dieet volgens mijn dokter. Vooral geen gerookt spul eten, en ook geen vanille, dat zijn bij mij gegarandeerde triggers. Feitelijk alles wat kant en klaar is en zwaar bewerkt is even niet eten, dus geen kant en klaar eten.
Of het voor jou werkt is nooit te garanderen, maar bij mij ligt het daaraan.
Alle reacties Link kopieren
ekiM schreef:
27-09-2019 08:57
Probeer eens magnesium citraat, dat neemt makkelijker op dan alleen magnesium. Ik gebruik die van Solgar, Elke dag een pil. En let op je eten, Je kunt ook eens een poosje een histamine-vrij dieet proberen te volgen. Lijkt een beetje op een paleo-dieet volgens mijn dokter. Vooral geen gerookt spul eten, en ook geen vanille, dat zijn bij mij gegarandeerde triggers. Feitelijk alles wat kant en klaar is en zwaar bewerkt is even niet eten, dus geen kant en klaar eten.
Of het voor jou werkt is nooit te garanderen, maar bij mij ligt het daaraan.
De meest recente onderzoeken komen toch steeds meer terug op die ‘triggers’. Het is eerder andersom: er komt migraine aan dus krijg je meer zin in bepaalde voedingsstoffen. Er zijn wel twee uitzonderingen: kaas (hoe ouder hoe erger) en sulfiet (zoals zit in rode wijn èn veel kant en klaar producten en ui).
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder had het ook heel erg, tot de overgang en met hoofdpijn. Naast de hormonen reageerde zij ook op oude kaas, sulfiet en soms chocola. En als de korsten niet dik genoeg van de kaas waren gesneden.

Soms komt het bij mij opeens, maar ik kan ook enorm getriggerd worden door stippen en streepjes. Laatst paste ik een hele leuke gestreepte jurk, ik keek in de spiegel en hop daar kwam het al. Wist niet hoe snel ik de jurk weer uit moest doen.

Voor bang zijn voor de aura, ik ben niet bang voor de aura zelf maar wel voor het moment dat het me overvalt, ik kan dan dus echt niet meer normaal kijken.
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Helpt Maxalt of Imigran niet? Ik gebruik Maxalt en binnen 30 minuten is mijn migraine weg.
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
27-09-2019 09:12
De meest recente onderzoeken komen toch steeds meer terug op die ‘triggers’. Het is eerder andersom: er komt migraine aan dus krijg je meer zin in bepaalde voedingsstoffen. Er zijn wel twee uitzonderingen: kaas (hoe ouder hoe erger) en sulfiet (zoals zit in rode wijn èn veel kant en klaar producten en ui).
Met dit soort kip-ei verhalen kan ik zelf niet zoveel...
Als ik gerookte paling eet, of ik daar nu zin in heb of niet, krijg ik migraine. Als ik het niet eet, of ik er nu zin in heb of niet, krijg ik het niet. Hoe meer 'triggers' ik naar binnen werk, hoe eerder de aanval komt. Of ik er nu zin in heb of niet. Simpel.
En het is natuurlijk voor iedereen anders, dus wie weet. Daar zul je zelf door trail and error achter moeten komen.
Ik heb 23 jaar "oogmigraine" gehad; het was afschuwelijk!
Vooral in de zomer bij warm weer kreeg ik dagelijks een aanval die minstens 12u duurde. De pijn die ik voelde valt nauwelijks te beschrijven, het voelde alsof iemand met een mes mijn oogbol eruit sneed. Ik heb zo vaak jankend op de bank of in bed gelegen terwijl ik toen 3 kleine kinderen had.
Van die aura's kan ik ook meespreken; ik zag alles vervormd en scheefgetrokken en heel soms vielen er stukken weg uit mijn gezichtsveld.
Bv een tekst lezen lukte echt niet meer.
ZO heb ik 4 jaar pijn geleden en afgezien tot ik bij de huisarts ging.
Gelukkig nam die het ernstig en schreef mij Cafergot voor.
Dat was een hele opluchting; bij het begin van een aanval nam ik zo'n pil en na 10 minuutjes voelde ik de pijn afzwakken. De bijwerkingen nam ik er met plezier bij (misselijk en hartkloppingen, algemene slapheid). Behalve toen ik 's nachts een aanval kreeg.
Toen was ik te laat met die pil in te nemen en zette de aanval toch nog door.
Enkele jaren nadien werd Cafergot uit de handel genomen (Belgie) en moest ik weer al die pijnlijke aanvallen uitzitten. Het was echt een hel voor mij!
Mijn huisarts wilde geen ander medicijn voorschrijven en toen was ik zo boos en wanhopig dat ik een nieuwe huisarts 'genomen' heb.
Die was heel begrijpend en lief en schreef mij Sumatriptan voor.
Dat hielp mij wel goed, behalve dat wanneer ik in mijn slaap een aanval kreeg het ook niet meer hielp.
Ik heb tenslotte 20 jaar met die helse oogmigraine rondgelopen.
Toen ik 43 was, heb ik bij de tandarts een ontzenuwde voortand laten verwijderen omdat ik daar al jaren last van had.
Sinds die dag heb ik nooit meer die migraine gehad! Ik ben nu 55 en dus al 12j pijnvrij.
Het kan niet anders dan dat het in mijn geval te maken had met die ontzenuwde tand want: toen ik mijn eerste aanval kreeg (23j) had ik de week voordien die tand laten ontzenuwen.
Daarom @ TO: mss is het een optie om je gebit - vooral de voortanden- extra goed na te laten kijken?
Dit bedoel ik zeker niet als medisch advies hoor, maar bij mij was die ontzenuwde tand zo goed als zeker de oorzaak van 20 jaar hevige pijn.
Ik wens je het beste!
Alle reacties Link kopieren
Moemoe64 schreef:
27-09-2019 11:02
Ik heb 23 jaar "oogmigraine" gehad; het was afschuwelijk!
.............................................week voordien die tand laten ontzenuwen.
Daarom @ TO: mss is het een optie om je gebit - vooral de voortanden- extra goed na te laten kijken?
Dit bedoel ik zeker niet als medisch advies hoor, maar bij mij was die ontzenuwde tand zo goed als zeker de oorzaak van 20 jaar hevige pijn.
Ik wens je het beste!
Typisch verhaal zeg ! En ik ben blij voor je dat je er vanaf bent.
Een collega van me die veel last had van migraine en barstende koppijn heeft op een gegeven moment (alweer tig jaar geleden natuurlijk) haar kwikvullingen laten vervangen door amalgaanvullingen, Toen was ze er ook vanaf.
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
27-09-2019 08:44
Die oogmigraines kunnen zeker vaker op een dag komen. Ik heb ze wel eens in aanvallen van elk uur.
Soms met een friemel, soms veranderen kleuren, soms trekt alles scheef. Dan is het zonder migrainehoofdpijn (ik heb altijd hoofdpijn door een aandoening)
Gisteren weer flinke migraine gehad met hoofdpijn, aura, misselijkheid en nekkramp.
Gisteren was de migrainverwachting ook hoog trouwens.
Zondag is ie ook hoog.
Wat bedoel jij met migraineverwachting? Zijn er dagen waarop mensen die weleens migraine hebben, meer kans hebben op een aanval?
Ik probeer namelijk een patroon te ontdekken bij mezelf. Sowieso heb ik een aanval ergens rond mijn menstruatie, maar ik heb ze ook tussendoor en zoek naar oorzaken (ja ik weet dat er bekende triggers zijn)
ekiM schreef:
27-09-2019 13:13
Typisch verhaal zeg ! En ik ben blij voor je dat je er vanaf bent.
Een collega van me die veel last had van migraine en barstende koppijn heeft op een gegeven moment (alweer tig jaar geleden natuurlijk) haar kwikvullingen laten vervangen door amalgaanvullingen, Toen was ze er ook vanaf.
Ik vraag me af of dat dan toeval is?
Bij mezelf weet ik het nu achteraf 99% zeker dat het door die ontzenuwde tand kwam.
En jij schrijft nu ook dat het bij jouw collega ook door de tanden/ kiezen/ vullingen kwam.
Daarom dat ik - zonder medisch advies te geven- de TO de raad gaf om haar gebit grondig te laten nakijken.
Alle reacties Link kopieren
.ik heb bij mij ook het idee dat het visuele triggers zijn die leiden tot een aanval.
Opeens in fel licht kijken is er denk ik eentje.
Zoals bij een flits. Alleen gaat het dan niet meer weg, maar ontwikkelt het zich tot een aura, met delen niet zien, flikkerende driehoekjes in mijn beeld en wazig zien.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet precies wat oogmigraine is, maar ik heb klassieke migraine met aura en vlekken alsof ik in de flitser van een camera heb gekeken. Soms komt er hoofdpijn bij soms niet. Zoals jij het omschrijft denk ik dat het om hetzelfde gaat. Ik heb het nu ruim 35 jaar. Ik gebruik imigran neusspray en daarmee wordt de aanval afgebroken.
Wat ik me gelijk afvroeg bij je omschrijving is of je misschien zwanger kunt zijn? Ik herken dit heel erg van de eerst 4 maanden van mijn zwangerschappen, echt heel veel aanvallen. Niet meerdere op een dag overigens, soms komt het wel dezelfde later terug, maar dat heb ik altijd opgevat als dat dat dezelfde aanval nog was. Dat de imigran het even onderdrukt had, maar niet goed genoeg.
Wat ik doe om ze te voorkomen is vitamine D en B bijslikken en zorgen dat ik voldoende drink. Als mijn vitamine B complex langer dan 4 dagen op is krijg ik geheid een aanval. Soms vergeet ik ze mee te nemen op vakantie, dan ga ik ze altijd ter plekke bij een apotheek halen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie nu pas dit:
https://nieuws.weeronline.nl/gezondheid ... -migraine/

Wist echt niet dat dit bestond!
Alle reacties Link kopieren
helena2 schreef:
27-09-2019 13:26
Ik zie nu pas dit:
https://nieuws.weeronline.nl/gezondheid ... -migraine/

Wist echt niet dat dit bestond!
Ik weet dat het bestaat, maar kijk er nooit naar. Wat heb ik eraan om het te weten? Soms kijk ik wel eens achteraf en dan klopt het altijd.
Alle reacties Link kopieren
Oh fijn, veel herkenning. Zo kan ik zelf beter relativeren.
Vanochtend werd de hoofdpijn heel erg en moest ik overgeven. Medicatie heb ik niet, dit is mijn eerste échte migrainehoofdpijn denk ik. Ik gebruik nu paracetamol. Ben net uit bed, maar pijn is er nog steeds, dus ik laat de schermpjes nog even voor wat ze zijn. Ik zal later netjes reageren.
Geeft niet, het droogt wel weer op.
Alle reacties Link kopieren
helena2 schreef:
27-09-2019 13:26
Ik zie nu pas dit:
https://nieuws.weeronline.nl/gezondheid ... -migraine/

Wist echt niet dat dit bestond!
Die dus ;) oa.
Er is ook een app waarin je zelf je aanvallen kan bijhouden om patronen te ontdekken.
Ik heb ze altijd hormonaal gehad tot een paar jaar terug. Nu komen ze wanneer ze zin hebben. Gelukkig met de hele rataplan maar zo’n 4 a 5 keer per jaar ondanks dat ik topamax slik (tegen mijn te hoge hersendruk). De aanvallen zijn sindsdien wel veranderd.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
27-09-2019 07:35
Ben je de vorige keer naar de huisarts geweest? Wat was toen de oorzaak van je migraine? Wat heeft de huisarts toen geadviseerd?

Het is niet ongebruikelijk om meerdere aanvallen per dag te hebben.
Niemand weet wat de oorzaak is van migraine. De triggers zijn al onderdeel van de aanval.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
27-09-2019 15:25
De triggers zijn al onderdeel van de aanval.
Ho ho, dat staat helemaal niet vast dat de triggers een onderdeel zijn van de aanval. Het is een theorie. Ik kan het bij mezelf uitlokken, gewoon bepaalde dingen eten, even goed in moderne autolampen kijken en hop, het is kermis. Het kan zijn dat het voor bepaalde personen zo werkt, maar niet voor iedereen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven