Gezondheid alle pijlers

Ervaringen PEG-J sonde

06-10-2019 11:02 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Een paar maand geleden is bekend geworden dat ik een maagverlamming heb. Na veel onderzoeken is er geen oorzaak gevonden en zal ik er mee moeten leren leven. Omdat mijn maag bijna geen eten verdraagt, zal er een PEG-J sonde geplaatst worden. Nu ben ik benieuwd of er hier mensen zijn die daar ervaring mee hebben. Hebben jullie praktische tips om rekening mee te houden? Zijn er dingen die jullie niet meer konden door de sonde?

Bedankt voor het lezen!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er geen ervaring mee, maar wel een aandoening waarbij maagverlamming een voorkomend iets is.

Wil je ongelooflijk veel sterkte wensen! :hug:
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”
Alle reacties Link kopieren
Alleen in mijn werk heb ik er ervaring mee. Cliënten die er een hebben. Waar ik altijd alert op ben is de huid. Als je weerstand slecht is dan is dit vaak hieraan te zien en kan het gaan ontsteken. Goede hygiëne en verzorging is belangrijk. Verder kan ik mij niet iets bedenken wat zij hierdoor niet kunnen.

Vind je het eng? Zie je er tegenop?
Sterkte in ieder geval. :heart:
Alle reacties Link kopieren
chocoladerijstwafel schreef:
06-10-2019 12:11
Alleen in mijn werk heb ik er ervaring mee. Cliënten die er een hebben. Waar ik altijd alert op ben is de huid. Als je weerstand slecht is dan is dit vaak hieraan te zien en kan het gaan ontsteken. Goede hygiëne en verzorging is belangrijk. Verder kan ik mij niet iets bedenken wat zij hierdoor niet kunnen.

Vind je het eng? Zie je er tegenop?
Sterkte in ieder geval. :heart:
De arts vertelde inderdaad dat de hygiëne en verzorging het belangrijkst. Als dat goed is, zal ik er weinig last van hebben.

Nee, ik vind het totaal niet eng. Ik kan niet wachten tot hij geplaatst is en ik weer energie heb om mijn leven op te pakken en te genieten van mijn kinderen!

Bedankt allebei!
Alle reacties Link kopieren
Alleen op mijn werk, het is zeker de eerste tijd belangrijk om de sonde die door de huid heen gaat goed te verzorgen en ook in de gaten te houden wanneer die sonde precies verwisseld moet worden.
Mocht het zo zijn dat de insteekplaats blijft irriteren dan ben je misschien allergisch voor het materiaal van de sonde, overleg dat dan met je arts of je een siliconen sonde kan krijgen i.p.v. latex of purr.

En je huid en ontlasting kan er ook wat anders uit gaan zien door de voeding, ook kan het zijn dat je eerst verschillende voedingen moet proberen voor je de juiste vind voor jouw lichaam.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er een en valt zeer goed mee te leven. Geen last van verder en ik kan er alles mee. Alleen even uitkijken dat het tuutje nergens achter blijft haken.
Alle reacties Link kopieren
pluisje26 schreef:
07-10-2019 20:09
Ik heb er een en valt zeer goed mee te leven. Geen last van verder en ik kan er alles mee. Alleen even uitkijken dat het tuutje nergens achter blijft haken.
Ook dit heeft een collega weleens gehad op het werk. Een kwestie van zsm weer terugplaatsen, ballonnetje leegzuigen, plaatsen en weer opblazen en dan evt een dokter bezoeken.
Gaat er vooral om dat hij er zsm weer in gaat ivm snel “dichtgroeien.
Alle reacties Link kopieren
chocoladerijstwafel schreef:
07-10-2019 21:36
Ook dit heeft een collega weleens gehad op het werk. Een kwestie van zsm weer terugplaatsen, ballonnetje leegzuigen, plaatsen en weer opblazen en dan evt een dokter bezoeken.
Gaat er vooral om dat hij er zsm weer in gaat ivm snel “dichtgroeien.
Klopt is verder ook niet erg. Alleen wel irritant. :biggrin:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven