Gezondheid alle pijlers

Gastric bypass & sleeve

18-10-2019 00:15 204 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Onlangs heb ik Az-sint jan ziekenhuis in Belgie gebeld over dat ik een maagoperatie wil ondergaan, maar niet voldoe aan de voorwaarden. Ik heb namelijk een bmi van 30. Zij gaven in de mail aan dat ik geopereerd kan worden mits ik zelf de operatie betaal en kan bellen naar een nummer om een afspraak te maken. Op de website staan er geen prijzen. Ik wil morgen bellen, maar ik ben heel benieuwd wat de prijzen zijn. Zodat ik alvast kan nadenken. Wie weet toevallig wat de prijzen van dr. Dillemans in Brugge zijn? Zijn er mensen die met een lager MBI een operatie zijn ondergaan? ik ben 80 kilo en 165 en gek genoeg een taille-omvang van 115 en probeer al 9 jaar te af te vallen.
Alle reacties Link kopieren
https://www.azsintjan.be/nl/patient/tarieven
Alle reacties Link kopieren
De kosten van de operatie zelf staat er niet op
Alle reacties Link kopieren
hauhauhau schreef:
18-10-2019 00:33
De kosten van de operatie zelf staat er niet op
Denk niet dat die online te vinden zijn aangezien ze de operatie normaal gezien alleen doen bij een BMI van 35+, zal je toch even moeten vragen morgen als je belt, gok dat je wel aan de €5000,- zit als t niet meer is.. Ben benieuwd wat ze zeggen.
Alle reacties Link kopieren
knopper schreef:
18-10-2019 00:40
Denk niet dat die online te vinden zijn aangezien ze de operatie normaal gezien alleen doen bij een BMI van 35+, zal je toch even moeten vragen morgen als je belt, gok dat je wel aan de €5000,- zit als t niet meer is.. Ben benieuwd wat ze zeggen.
Ja ik dacht ook aan een bedrag van rond de 4000,-
Ik zal het morgen ook hier doorgeven, voor andere mensen die het wellicht ook zullen opzoeken
Alle reacties Link kopieren
Ik ken alleen mensen die er niet voor hebben betaald , hier in mijn woonplaats (nl) wordt het wel gedaan als je niet helemaal aan de voorwaarden voldoet maar er zijn meer mensen die er over beslissen , ik weet niet of je als belgische dan geholpen zult worden? Dat zou je wel na kunnen vragen . ik begrijp dat je het heel graag wilt en neem aan dat je ook de nadelen weet ? Van de 7 mensen die ik ken zijn er 2 zwaarder dan voor de operatie ..en 1 had serieus blijvend problemen . Ik wens je veel succes en hoop dat je geholpen wordt en dat het blijvend helpt zonder problemen.
Een dag zonder latte anais, is als een vrieskist zonder ais.
Alle reacties Link kopieren
hauhauhau schreef:
18-10-2019 00:44
Ja ik dacht ook aan een bedrag van rond de 4000,-
Ik zal het morgen ook hier doorgeven, voor andere mensen die het wellicht ook zullen opzoeken
Hoop dat je morgen een stuk wijzer zal zijn, succes met alles.
Alle reacties Link kopieren
Byrma schreef:
18-10-2019 01:07
Ik ken alleen mensen die er niet voor hebben betaald , hier in mijn woonplaats (nl) wordt het wel gedaan als je niet helemaal aan de voorwaarden voldoet maar er zijn meer mensen die er over beslissen , ik weet niet of je als belgische dan geholpen zult worden? Dat zou je wel na kunnen vragen . ik begrijp dat je het heel graag wilt en neem aan dat je ook de nadelen weet ? Van de 7 mensen die ik ken zijn er 2 zwaarder dan voor de operatie ..en 1 had serieus blijvend problemen . Ik wens je veel succes en hoop dat je geholpen wordt en dat het blijvend helpt zonder problemen.
Ik kom ook uit Nederland. Ik wil sowieso niet in Nederland geopereerd worden want dan zit ik vast aan een traject van 6 maanden. Maar in de mail van Belgische stond gewoon als je onder 35 zit, kan je gewoon geopereerd worden, maar moet je wel zelf betalen en verder leek het geen probleem te zijn
Alle reacties Link kopieren
hauhauhau schreef:
18-10-2019 01:25
Ik kom ook uit Nederland. Ik wil sowieso niet in Nederland geopereerd worden want dan zit ik vast aan een traject van 6 maanden. Maar in de mail van Belgische stond gewoon als je onder 35 zit, kan je gewoon geopereerd worden, maar moet je wel zelf betalen en verder leek het geen probleem te zijn
Op die manier , ik wens je veel succes en hoop over een tijd te lezen dat het allemaal naar wens gegaan is :)
Een dag zonder latte anais, is als een vrieskist zonder ais.
Alle reacties Link kopieren
hauhauhau schreef:
18-10-2019 01:25
Ik kom ook uit Nederland. Ik wil sowieso niet in Nederland geopereerd worden want dan zit ik vast aan een traject van 6 maanden.

Ik krijg de indruk dat je er nogal makkelijk over denkt en het als 'quick fix' ziet om af te vallen. Zo'n operatie is geen kleine ingreep en kan grote complicaties met zich meebrengen. Dat is ook de reden waarom er in Nederland strenge voorwaarden zijn om geopereerd te worden (bmi groter dan 40, of bmi groter dan 35 met bijkomende medische problemen zoals diabetes of hoge bloeddruk). Sowieso is de kans groot dat je overgewicht blijft houden; gemiddeld raken mensen 70% van hun overgewicht kwijt na zo'n operatie. Maar daarvoor moet je wel de rest van je leven aangepast eten en drinken. Ik denk dat het middel in dit geval erger is dan de kwaal. Een bmi van 30 is niet zo schrikbarend dat het de risico's van zo'n operatie rechtvaardigt. Ik zou er dus niet aan beginnen, die eisen zijn er niet voor niets.
Ik heb trouwens zelf een gastric bypass, dus geloof me, ik weet waar ik het over heb.
Alle reacties Link kopieren
Waarom vind je een traject van 6 maanden in Nederland een nadeel?
Zeker in relatie tot wat je schrijft dat je al 9 jaar lang probeert af te vallen, dan is een half jaar serieus met het ziekenhuis aan de slag voor een hopelijk blijvende oplossing toch niet lang?
Het heeft er vooral mee te maken dat je helemaal opnieuw zal leren eten en zal leren om in je hoofd anders om te gaan met eten. Bovendien wordt er met jou onderzocht hoe het komt dat je overgewicht hebt om de kans op terugval of psychische problemen te verkleinen.
Als je bijvoorbeeld overgewicht hebt omdat je jezelf hebt aangeleerd om verdriet en pijn weg te eten, dan zul je moeten leren om daar anders mee om te gaan omdat je straks niet meer makkelijk kunt eten.
Ik zou hier alle 77 pagina's 'ns van doorlezen:
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.ph ... e1b3739b44
Het is een topic wat al 3 jaar loopt van mensen die GBP's hebben gehad. Compleet met alle ellende die er aan vast hing. Er zijn er 'n paar die overal zonder problemen doorheen zijn gefietst, maar er zijn er ook met ernstige gezondheidsklachten nog een jaar na de operatie.

Ik vind 80 bij 1.65 helemaal niet overdreven zwaar. Best opmerkelijk dat ze je dan uberhaupt willen opereren. Plaatselijke liposuctie op je buik niet minder belastend?
Alle reacties Link kopieren
Waarom niet bijvoorbeeld een maagballon? Betaal je ook zelf, maar er is een reden waarom we (ik werk in die wereld) dat indiceren als mensen niet aan de voorwaarden voor een maagverkleining voldoen. Kan echt een passender behandeling voor je zijn.

Geen traject willen vind ik geen goed teken trouwens. Het is geen quick fix en zonder begeleiding komen veel mensen na een maagverkleining gewoon weer aan.
Alle reacties Link kopieren
De twee mensen die ik ken die een gastric bypass kregen raakten eerst als een malle alles kwijt en zijn nu weer zo goed als op hun oude gewicht.
Ook hiervoor zul je veel discipline moeten hebben . En als je al geen half jaar begeleiding wilt vraag ik me af of dit nou wel een oplossing voor je is.
Alle reacties Link kopieren
Sorry maar wat Hangmat zegt is waar: je moet je gedrag veranderen; je moet af van het vele eten; van de smaakprikkel waar je telkens je toevlucht toe neemt. Het gemis hoort daarbij; het zorgt voor nieuwe gewoonten.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
hauhauhau schreef:
18-10-2019 01:25
Ik kom ook uit Nederland. Ik wil sowieso niet in Nederland geopereerd worden want dan zit ik vast aan een traject van 6 maanden. Maar in de mail van Belgische stond gewoon als je onder 35 zit, kan je gewoon geopereerd worden, maar moet je wel zelf betalen en verder leek het geen probleem te zijn

Waarom wil je het hele traject niet? De slagingskans voor langdurig gewichtsverlies wordt sterk vergroot wanneer je niet alleen de operatie doet maar ook het traject er om heen.

Jij wilt toch niet bij de groep mensen horen die na 5 jaar weer op een veel te hoog gewicht zit?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
In een tv-programma dat ik een jaar of twee geleden zag kwam naar voren dat juist voor de mensen met grofweg een bmi tussen de 30 en 35 eigenlijk weinig effectieve interventies zijn.
Vaak is het overgewicht te veel om met leefstijlverandering op te lossen, en te weinig voor een operatie.

Er wordt serieus overwogen om een operatie te gaan aanbieden bij een lager bmi, maar ja, Nederland hè.......

Ik zou een groot voorstander zijn van eerder opereren, dat kan voor veel mensen een hoop narigheid voorkomen.

Dus, TO, ik zou het doen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
18-10-2019 08:06
Waarom wil je het hele traject niet? De slagingskans voor langdurig gewichtsverlies wordt sterk vergroot wanneer je niet alleen de operatie doet maar ook het traject er om heen.

Jij wilt toch niet bij de groep mensen horen die na 5 jaar weer op een veel te hoog gewicht zit?
Ik heb gekozen voor een ziekenhuis met een minimaal traject, omdat ik dat betuttelende slecht trek.
Zij stonden landelijk hoog aangeschreven, dus dat traject is wat mij betreft nogal overdreven.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ja je hebt overgewicht maar een BMI van nog geen 30 wordt dit niet gelijk obesitas genoemd. Wat doe je er nu aan om gezond te eten en wat doe je aan sport?

Een operatie is een hulpmiddel, geen oplossing. Jij bent nog steeds degene de bepaalt wat jij in je mond stopt. Na de operatie is er dan wel geen plaats meer voor en ... en ... en ... in een keer maar jij moet kiezen wat je naar binnen stopt. Je bent de eerste niet als je opnieuw onder het mes moet omdat er een stuk pizzakorst vastzit. In je hoofd moet je een knop omzetten en dat doe je met meer overtuiging als er een traject aan vastzit. Die voorwaarden zijn er in Nederland niet voor niets.

Je kunt sparen voor de operatie maar ga je alle controle-afspraken en opnames bij complicaties nadien ook zelf betalen? Of je laat je een ziekenhuis hier ervoor opdraaien? Ga je een buikwandreconstructie zelf betalen als je zoveel los vel hebt? Wat denk je van je bovenarmen en -benen? De vitamines en het bloedprikken omdat je tekorten oploopt?
Alle reacties Link kopieren
huisduif schreef:
18-10-2019 08:11
Ja je hebt overgewicht maar een BMI van nog geen 30 wordt dit niet gelijk obesitas genoemd. Wat doe je er nu aan om gezond te eten en wat doe je aan sport?

Een operatie is een hulpmiddel, geen oplossing. Jij bent nog steeds degene de bepaalt wat jij in je mond stopt. Na de operatie is er dan wel geen plaats meer voor en ... en ... en ... in een keer maar jij moet kiezen wat je naar binnen stopt. Je bent de eerste niet als je opnieuw onder het mes moet omdat er een stuk pizzakorst vastzit. In je hoofd moet je een knop omzetten en dat doe je met meer overtuiging als er een traject aan vastzit. Die voorwaarden zijn er in Nederland niet voor niets.

Je kunt sparen voor de operatie maar ga je alle controle-afspraken en opnames bij complicaties nadien ook zelf betalen? Of je laat je een ziekenhuis hier ervoor opdraaien? Ga je een buikwandreconstructie zelf betalen als je zoveel los vel hebt? Wat denk je van je bovenarmen en -benen? De vitamines en het bloedprikken omdat je tekorten oploopt?
Gelukkig valt dat overtollige vel reuze mee als je al geopereerd wordt bij ern bmi van 30.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
18-10-2019 08:13
Gelukkig valt dat overtollige vel reuze mee als je al geopereerd wordt bij ern bmi van 30.
TO noemt zelf haar tailleomvang alsof dat nu het grootste probleem is.

Ze is 25 of 26 jaar. Waarom nu al zo'n grote operatie?
Alle reacties Link kopieren
Als het afvallen niet lukt en je hebt serieuze pogingen gedaan. Heb je je schildklier weleens laten checken?

Ga naar je huisarts om met hem een te brainstormen anders !
Alle reacties Link kopieren
huisduif schreef:
18-10-2019 08:17
TO noemt zelf haar tailleomvang alsof dat nu het grootste probleem is.

Ze is 25 of 26 jaar. Waarom nu al zo'n grote operatie?
Om te voorkomen dat ze over 10 jaar een bmi van 40 heeft en dan alsnog die operatie moet, maar dan is er mss wel al meer lichamelijke schade dan nu.

Maar goed, ik vind dat deze operatie dus ook best preventief zou kunnen worden ingezet.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Hangmat schreef:
18-10-2019 07:17
De twee mensen die ik ken die een gastric bypass kregen raakten eerst als een malle alles kwijt en zijn nu weer zo goed als op hun oude gewicht.
Hoe werkt dit eigenlijk precies? Ik dacht dat je met een gastric bypass nooit meer normaal kon eten. Hoe kun je dan uiteindelijk toch weer zo zwaar worden als toen je begon?
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Waar ik werk, hebben we iemand rondlopen die een gastric bypass In het buitenland heeft gehad met destijds een BMI van 27.

Ik zeg het fout: ze loopt niet maar wordt rondgeduwd in haar rolstoel omdat het lijf volledig gesloopt is door alle tekorten en problemen.

Gelukkig worden operaties bij een complicatie wel vergoed. Ook als jij het in het buitenland laat doen zonder medische indicatie.

Deze dame had adequate begeleiding nodig, geen operatie. Maar ze had ook geen zin in al die betutteling.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven