Gezondheid alle pijlers

Ik kan steeds minder eten

22-10-2019 20:31 243 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ten eerste, de forummers hier die mij een beetje 'kennen' weten dat ik van lekker eten houd. Ik houd enorm van koken, gezellig uit eten gaan, verder heb ik ook absoluut geen eetstoornis. Ik heb geen verstoorde verhouding met eten naar mijn idee (BMI = 22,5). Maar toch is er de laatste tijd wat aan de hand.

Ik ga een redelijk stressvolle periode door op dit moment. Eigenlijk al sinds juli. Baan kwijt, nog geen nieuwe baan. Geen recht op WW meer. Dure huisvesting, etc. etc. Behoorlijke blessure aan m'n vinger opgelopen die nog steeds niet over is (en moet waarschijnlijk een operatie).

Ik merk dat ik sinds de laatste 2 maanden steeds minder eet. Stress heeft eerder nooit invloed gehad op mijn eetgewoonten (dus ik weet ook niet of dat het is). Maar het wordt steeds erger. Dat ik nu hier een topic over open is omdat ik er eigenlijk helemaal klaar mee ben. Dit weekend ben ik beide dagen naar redelijk dure restaurants geweest, en als ik 5 happen heb gegeten van wat ik besteld heb is het veel, dus zonde van m'n geld. Zaterdag ging ik met vrienden gezellig brunchen in een top tentje toen ook liet ik meer dan de helft staan. Het gaat me tegen staan. Gisteren heerlijk gekookt voor mezelf, en had hier ook echt zin in. Na 2 happen heb ik het weer in de pan teruggeschoven. Voor de lunch kan ik een bolletje kaas niet eens meer op, en de verse groentesoep die ik voor het weekend heb gemaakt voor lunch is al helemaal niet aangeraakt.

Vanavond kon ik weer niet eten, en ik word er verdrietig van nu. Ik gooi ook zoveel weg de laatste tijd. Ik heb bloedtesten laten doen bij de huisarts en behalve vitamine B12 tekort is er niks mis met me. Ik slik Multi Amino Complex en Bio Salmon Fresh tabletten van een bepaald merk, dus krijg m'n voedingstoffen enigszins binnen. Heb een spuit gehad voor de vitamine B12. aanvulling.

Wie heeft dit ook gehad? En hoe zet je je er weer toe om te eten? Ik ben niet perse moe of wat dan ook, voel me niet slecht. Maar ik werk niet dus heel druk ben ik ook niet. Ik houd gewoon zo van eten en ik vind het zo jammer dat dit niet meer lukt zoals ik het wil.

Wie herkent dit en heeft advies?

Alvast bedankt,

Bladora
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Val je ook af dan?

Toch weer terug naar huisarts denk ik.
ga naar je huisarts
Alle reacties Link kopieren
heb je ook andere symptomen?

Misselijk, moe, druk op de borst of iets anders?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Pas als ik dicht bij mijn minimumgewicht zit zou het me storen en zou ik in touw komen denk ik.

Als ik nog maat 36 zou hebben vind ik het prima. Lager past niet zo bij mij. Een grotere maat nog minder.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik zou eens vragen wat de huisarts hiervan vindt.
Ben je ook afgevallen in de tijd dat dit speelt?
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp overigens wel dat als je je ergens op verheugt en het is niet zo leuk dat dat wat teleurstellend is.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp dat je al bij de HA bent geweest en dat hij alleen een B12 tekort vaststelde.

Ik herken het wel. Ben ook een ontzettende lekkerbek die graag kookt maar bij stress/zorgen 'blokkeert' mijn keel na 2 happen en krijg ik niets meer binnen. En dat is voor mij meteen een probleem omdat ik al ondergewicht heb door een medisch probleem.
Wat mij helpt is 'gedachtenloos' eten. Ik zorg dat er overal waar ik zit te werken/iets doe een schaaltje met iets staat waar ik gedachtenloos van kan pakken. Schaaltje kaas en olijven op mijn bureau, snoepgroenten, nootjes, aardbeien, bessen dat soort dingen. Dan krijg ik ongemerkt meer binnen dan bij de echte 'eetmomenten' en is mijn maag nooit leeg. Want ook dat is een probleem: daar word ik misselijk van en dan heb ik nog minder trek.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
22-10-2019 20:41
Ik begrijp overigens wel dat als je je ergens op verheugt en het is niet zo leuk dat dat wat teleurstellend is.
Huh? TO schrijft nergens dat het niet leuk was. Ze kon gewoon niet eten.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Zit je ergens mee? Is de last van werkeloosheid je teveel? Zou het met verveling en/of leegheid te maken kunnen hebben?

Je bent naar de huisarts geweest, dus lichamelijk is uitgesloten, dus dan lijkt het me zinnig dat je eens kijkt naar wat je dwars zit op psychisch niveau of sociaal of dan toch maatschappelijk niveau.

Ik ben de allerlaatste die de neiging heeft om daarmee aan te komen, maar voor deze keer is het misschien een plan om iets te gaan doen overdag in de vorm van vrijwilligerswerk?
retrostar schreef:
22-10-2019 20:38
Pas als ik dicht bij mijn minimumgewicht zit zou het me storen en zou ik in touw komen denk ik.

Als ik nog maat 36 zou hebben vind ik het prima. Lager past niet zo bij mij. Een grotere maat nog minder.
Aparte reactie
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
22-10-2019 20:33
Val je ook af dan?

Toch weer terug naar huisarts denk ik.
Ik ben wel afgevallen, maar niet veel (van 70 naar 68 kilo). Toen ik nog werkte liep ik minimaal 25.000 stappen per dag, dat is weggevallen, dus dat compenseert het mindere eten waarschijnlijk. Daar is je lijf dan aan gewend. De huisarts zegt dat ik gewoon moet eten wat ik lekker vind en wanneer ik daar behoefte aan heb. Maar ja, dat lukt dus ook niet goed. Ik kan ergens heel erg veel zin in hebben, en maak ook elke week een weekmenu met lekkere dingen, maar zodra het voor me staat lukt het niet. Ik schaamde me dit weekend gewoon zo dat ik in het restaurant een bijna vol bord moest terugsturen.

Vanavond stond ik met een vriendin een paar uur in de keuken, onze favoriet vegetarische moussaka te maken, mijn recept, dus mijn trots. Helemaal zin in. Toen het eenmaal uit de oven kwam en opgeschept was kon ik 2 happen eten. Ik snap niet hoe je zoveel van eten kan houden en dat het je toch kan tegen staan. Na vanavond ben ik gewoon echt verdrietig erover.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Ik ben bang dat mijn reactie - wat ik ook schrijf - gestaft gaat worden wegens medisch advies. Maar goed.

Is je spijsvertering wel in orde?
Als ik verstopt zit, heb ik ook weinig eetlust.
Stress slaat bij mij op mijn darmen.
Stress => verstopping => minder eetlust

Toen ik werkloos was, bewoog ik ook minder. (Ik ging altijd op de fiets naar mijn werk toe.) Bij minder bewegen werd ik lustelozer en had ik minder trek.
Heb je (ongeveer) een half uur lichaamsbeweging per dag? Een wandeling? Fietstocht?
anoniem_391135 wijzigde dit bericht op 22-10-2019 20:47
4.70% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Oudblond schreef:
22-10-2019 20:44
Huh? TO schrijft nergens dat het niet leuk was. Ze kon gewoon niet eten.
Met plezier gekookt
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
retrostar schreef:
22-10-2019 20:38
Pas als ik dicht bij mijn minimumgewicht zit zou het me storen en zou ik in touw komen denk ik.

Als ik nog maat 36 zou hebben vind ik het prima. Lager past niet zo bij mij. Een grotere maat nog minder.
Ja hoor, dan heb je een enge ziekte achteraf maar hé wel je streefgewicht bereikt.
Als je uit het niks geen eetlust meer hebt en afvalt dan moet je gewoon direct naar de dokter.
Alle reacties Link kopieren
Lillybit schreef:
22-10-2019 20:47
Ja hoor, dan heb je een enge ziekte achteraf maar hé wel je streefgewicht bereikt.
Als je uit het niks geen eetlust meer hebt en afvalt dan moet je gewoon direct naar de dokter.
Ik heb geen enge ziekte.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Smaakt het wel lekker? Ik heb ooit een tijdje geen kloppend smaak gehad en dan hoef je ineens nauwelijks nog. Misschien iets om te onderzoeken.
Het leven is niet eerlijk
retrostar schreef:
22-10-2019 20:48
Ik heb geen enge ziekte.
Het ging niet over jou ..
gizzmo-returns schreef:
22-10-2019 20:49
Het ging niet over jou ..
Dit dus.
Herkenbaar. Ik kan bij stress helemaal stoppen met eten, krijg het gewoon niet weg. Het is echt heel vervelend. Vooral omdat niemand het begrijpt en sociale eetmomenten zo nog meer beladen worden, waardoor ik nog minder eet.

Als het te erg wordt, rook ik een joint en vlieg ik naar thuisbezorgd. Als ik eenmaal weer gegeten heb, gaat het vaak wel weer voor even wat beter.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
22-10-2019 20:49
Het ging niet over jou ..
Mijn antwoord wel. Mag trouwens niet anders anders is het medisch advies. :rofl:
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
retrostar schreef:
22-10-2019 20:51
Mijn antwoord wel. Mag trouwens niet anders anders is het medisch advies. :rofl:
Ik zie de humor er niet van in
Alle reacties Link kopieren
Odense2 schreef:
22-10-2019 20:46
Ik ben bang dat mijn reactie - wat ik ook schrijf - gestaft gaat worden wegens medisch advies. Maar goed.

Is je spijsvertering wel in orde?
Als ik verstopt zit, heb ik ook weinig eetlust.
Stress slaat bij mij op mijn darmen.
Stress => verstopping => minder eetlust

Toen ik werkloos was, bewoog ik ook minder. (Ik ging altijd op de fiets naar mijn werk toe.) Bij minder bewegen werd ik lustelozer en had ik minder trek.
Heb je (ongeveer) een half uur lichaamsbeweging per dag? Een wandeling? Fietstocht?
Spijsvertering lijkt in orde, ga net zo vaak naar de WC als voorheen (al is het wel minder sorry voor de info). Ik sport 3 keer per week, dat is dan ook wel 25.000 stappen, maar het komt niet meer bovenop wat ik eerst deed.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
22-10-2019 20:53
Ik zie de humor er niet van in
Goed. Nu weer OT graag.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Jaren geleden was ik een tijdje uit de running omdat ik griep had, daarna had ik veel stress omdat werk was blijven liggen en de stapel werd groter en groter. Kreeg op een gegeven moment bijna geen hap meer door m'n keel en m'n eetlust verdween. In 3 weken tijd ruim 10 kilo kwijt door de stress. Toen toch maar aan de bel getrokken dat het niet meer ging en ben ik het rustiger aan gaan doen. Toen ik weer in wat rustiger vaarwater zat kwam de eetlust ook weer terug en een maand of 2-3 later zat die 10 kilo er helaas weer aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven