Gezondheid alle pijlers

Herstel na baarmoederverwijdering

02-11-2019 23:10 44 berichten
De knoop is doorgehakt, mijn baarmoeder gaat eruit. Ik ben wel gewaarschuwd voor een stevige herstelperiode maar vind het nog lastig om me een voorstelling te maken. Zijn hier mensen die hun ervaringen willen delen?

Ik woon alleen, mijn vriend heeft kinderen (co-ouderschap) dus hij kan niet volledig voor me zorgen die eerste weken. Waar moet ik op letten en wat is handig?
Mijn moeder liep na een dag weer rond. Het is een nare operatie maar je hoeft als gewoon normaal gaat geen weken ( zelfs geen dagen) echte verzorging van iemand te hebben hoor.

Misschien boodschappen in huis halen ( en anders laten bezorgen en kijken of er iemand in je netwerk wat kan meenemen) en zo weinig mogelijk doen maar verder kan je prima zelf plassen en wassen en beetje rondscharrelen.

Zorgen dat je huis van te voren opgeruimd en schoon is. Kan je prima met af en toe wat hulp van vriend en familie/vrienden met de was en een stofzuiger, zeker weken uithouden voordat er echt dingen gebeuren moeten.
Alle reacties Link kopieren
Het verschilt ook of je het vaginaal, door een kijkoperatie of door middel van een open buikoperatie laat doen. Ik kan je evt wel wat meer info geven.
Ik heb 2 dagen in het ziekenhuis gelegen (ik was ziek van de narcose) en daarna naar huis. Ik woon ook alleen en had geen hulp. Ik was maandag geopereerd, donderdag deed ik mijn eerste korte wandelingetje en vrijdag reed ik al met de auto naar de supermarkt (wel 'n karretje ipv een mandje want je mag niet tillen!)
Binnen een week had ik al weer 'n keer 6 km gewandeld op 'n zeer rustig tempo.
Ik heb simpelweg een paar wekenlang niet gestofzuigd of andere zwaardere dingen in huis gedaan. Kleine dingen als eten maken en de vaatwasser, wasmachine en droger aanzetten zijn prima te doen. Ik had trouwens opstaphulpjes gekocht om in bad te kunnen stappen (heb helaas geen inloopdouche)
redbulletje schreef:
03-11-2019 07:31
Ik heb 2 dagen in het ziekenhuis gelegen (ik was ziek van de narcose) en daarna naar huis. Ik woon ook alleen en had geen hulp. Ik was maandag geopereerd, donderdag deed ik mijn eerste korte wandelingetje en vrijdag reed ik al met de auto naar de supermarkt (wel 'n karretje ipv een mandje want je mag niet tillen!)
Binnen een week had ik al weer 'n keer 6 km gewandeld op 'n zeer rustig tempo.
Ik heb simpelweg een paar wekenlang niet gestofzuigd of andere zwaardere dingen in huis gedaan. Kleine dingen als eten maken en de vaatwasser, wasmachine en droger aanzetten zijn prima te doen. Ik had trouwens opstaphulpjes gekocht om in bad te kunnen stappen (heb helaas geen inloopdouche)
Herkenbaar van een familielid. We hadden een heel schema gemaakt om te verzorgen maar dat bleek niet nodig.
Alleen jezelf in acht nemen met tillen en stofzuigen etc.
Barrie95 schreef:
03-11-2019 01:50
Het verschilt ook of je het vaginaal, door een kijkoperatie of door middel van een open buikoperatie laat doen. Ik kan je evt wel wat meer info geven.
Dit. Echt wel!

Zelf via de buik zoals ze ook een keizersnee doen en ook al ging ik de dag erna weer zelfstandig onder de douche vond ik het vrij heftig. Traplopen mocht de eerste dagen niet en aan echt ver lopen moest ik ook nog niet aan denken. Het is een echte buikoperatie dus ook 6 weken niet tillen ook al ben je die laatste weken wel weer fit anders kunnen je spieren scheuren.
Oja, sterkte to. :rose:
Barrie95 schreef:
03-11-2019 01:50
Het verschilt ook of je het vaginaal, door een kijkoperatie of door middel van een open buikoperatie laat doen. Ik kan je evt wel wat meer info geven.
Buikoperatie had ik idd het over. Dan moet je weken rustig aan doen en niets tillen dan. Maar zelfs dan hoeft haar vriend haar niet volledig te komen verzorgen hoor.

De andere opties lijken me minder groot qua ingreep dus dan ook niet aan de orde. Mits alles goed gaat natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Mijn baarmoeder is in augustus verwijderd, had alleen een inwendige wond met hechtingen. Ik vond het wel pittig maar goed te doen. Je kunt niet tillen en stofzuigen idd maar rest kan gewoon zelf. Ik had veel last van de narcose en kreeg een nierbekkenontsteking van de catether, dat was erger dan de baarmoederverwijdering en daardoor heeft het herstel uiteindelijk langer geduurd, maar na 6 weken was het helemaal klaar.
Inmiddels dik 2 maanden verder en heel erg blij dat ik het gedaan heb!
Succes!
niks moet en alles mag
Alle reacties Link kopieren
Hier via kijkoperatie-techniek mijn bm laten verwijderen. Operatie en napijn vielen 100% mee, ben wel lang (6-8 wkn) uit de running geweest (lees: niet gewerkt) omdat ik zo ontzettend moe en futloos was. Echt niet normaal. Iedere stap was er een te veel. Niet veel pijn gehad, dat was goed te doen.

Let wel: je mag echt 6 weken niet tillen/bukken etc! Het maakt niet uit met welke techniek je geopereerd wordt, het gaat om de inwendige 'heling' werd mij verteld. Als je te vroeg gaat tillen en bukken dan kan je een verzakking krijgen en dat wil je echt niet! Dus zelfs als je je goed voelt niet doen hoor. Echt die tijd even in acht nemen.

In de praktijk kwam het er bij mij op neer dat mijn vriend (lat), ouders en kids (oudere pubers) de zware boodschappen deden, de kattenbak verschoonden, de vaatwasser in- en uitruimden, de was in de machine deden en ophingen etc etc. Kortom: bijna het hele huishouden zeg maar.

Ik had tijdelijk een bed in de woonkamer gezet omdat ik op zolder slaap en de wc/badkamer op de 1e verdieping is. Dat was ideaal! Hele dagen op bed gelegen de eerste weken, maar niet zo ongezellig afgezonderd op zolder maar gewoon beneden. Op de bank was echt niet comfortabel geweest dus dat bed was heel prettig vond ik. Bovendien zag mijn bezoek zo ook dat ik 'echt ziek' was en bleef dan niet te lang hangen. Ik was vooral moe moe en nog eens moe. Veel geslagen en gehangen.

Ik had me vooraf voorgenomen om lekker te netflixen en boeken te lezen. Echter ik was zo futloos dat ik niet veel meer deed dan slapen en hangen.

Wel ging ik iedere dag (na 2 weken dan) een rondje lopen om het huis, steeds wat verder. Verder eten klaar maken en alles op ooghoogte afstoffen etc. :-)

Succes & sterkte ermee. Ik ben blij dat ik het gedaan had, al viel de periode erna voor mij vooral tegen omdat ik zo weinig energie had. Pijn is mij enorm meegevallen.
Ik krijg een kijkoperatie, en ze gaan de baarmoeder ook via die sneetjes naar buiten halen. Ik kreeg de waarschuwing dat ik echt 6 weken rustig aan moet doen.

Hoe lang hebben jullie in het ziekenhuis gelegen?
starbright schreef:
06-11-2019 07:10
Ik krijg een kijkoperatie, en ze gaan de baarmoeder ook via die sneetjes naar buiten halen. Ik kreeg de waarschuwing dat ik echt 6 weken rustig aan moet doen.

Hoe lang hebben jullie in het ziekenhuis gelegen?
Ik had kijkoperatie in combinatie met vaginaal. Alleen van onder had ik pijn want had 'n inscheuring en een hechting (wat moet dat de hel zijn voor al die vrouwen die daar volledig uitscheuren trouwens!)
Eigenlijk had ik de volgende dag naar huis gemogen, maar ik was nog helemaal stoned en misselijk van de narcose dus ik ben nog 'n nachtje extra gebleven. Ik woon alleen dus dan was het niet handig om onder die omstandigheden naar huis te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik mocht na één nachtje slapen weer naar huis! Was wel als allereerste (8 uur) aan de beurt de dag ervoor dus had er wel al wat hersteltijd op zitten in het ziekenhuis zeg maar :-)
Alle reacties Link kopieren
1 uur smiddags geopereerd, volgende ochtend weer naar huis nadat de gynaecoloog langsgeweest was. Ik wilde perse savonds de verbanden en catheter eruit hebben zodat ik meteen weg kon de volgende dag.
niks moet en alles mag
Allesmag schreef:
06-11-2019 18:41
1 uur smiddags geopereerd, volgende ochtend weer naar huis nadat de gynaecoloog langsgeweest was. Ik wilde perse savonds de verbanden en catheter eruit hebben zodat ik meteen weg kon de volgende dag.
Ik was juist wel blij met die catheter, dan hoefde ik tenminste niet stoned uit bed te strompelen om tig keer naar de wc te gaan. Ik heb de nacht na de operatie volgens mij minstens 3 liter water gedronken. Ik bleef maar bellen om mijn 0,5 liter flesje te laten bijvullen.
Alle reacties Link kopieren
Hier baarmoeder en baarmoedermond verwijderd dmv kijkoperatie. Na de operatie 3 nachten in het ziekenhuis gelegen, had te veel bloed verloren en ging al met een laag HB de ok in.

Herstel vond ik erg tegenvallen, bij ontslag uit het ziekenhuis kreeg ik mee dat ik over 2 weken mocht proberen om de ontbijttafel te dekken............
Echt wel 6 weken uit de running geweest en dat was pittig met 3 kinderen in de leeftijd 3, 5 en 7 jaar.

Eenmaal hersteld zo blij dat ik de stap heb genomen, kreeg gewoon mijn leven en energie terug. Het hoeft gelukkig niet meer, maar anders zou ik het zo weer doen

Sterkte alvast!
de operatie is nu een paar weken geleden, gaat al best goed. Alleen op sommige dagen zet mijn buik helemaal op, lijk wel zwanger. Is dat normaal? Doe ik dan teveel? (Voor mijn gevoel doe ik nl niks)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb afgelopen vrijdag mijn baarmoeder laten verwijderen via een buikoperatie. Ze hebben een bikinilijn aangehouden. Ik ben uiteindelijk 3 dagen in het ziekenhuis gebleven en de operatie duurde meer dan 2 uur. De wond is ongeveer een cm of 6/7 gok ik zo.

Om eerlijk te zijn heb ik momenteel nog veel pijnscheuten. Het overeind komen uit bed, want ik moet me toch ergens aan opdrukken, gaat eigenlijk altijd met pijn gepaard. Lopen gaat moeilijk, staan iets beter. Vooral een volle blaas en de stoelgang zorgen voor veel pijn en alles is gevoelig. Lig vooral in bed, probeer af en toe te zitten maar voelt net alsof ik een marathon heb gelopen. Het voelt voortdurend aan alsof je onderbuik brand.

Voor iedere vrouw en ingreep is het weer anders.
Jeetje wat heftig broodtrommel. Waarom kon het bij jou niet laparoscopisch?

Ik doe inmiddels alles weer behalve werken. Soms nog wel een beetje moe.
Alle reacties Link kopieren
Brightstar, Volgens mij te groot of te veel ofzo. Om eerlijk te zijn krijg je best veel informatie en ben ik er maar in mee gegaan. Uiteindelijk is er een heel knollenveld uitgekomen om met de woorden van de chirurg te spreken, had er echt heel veel en was er mee bezaaid.

Gelukkig kan ik nu wat beter mijn bed uit komen, maar rechterzij steekt nog steeds als ik sta of zit, de linker iets minder. Inmiddels ben ik over op de paracetamol en het zou beter moeten worden. Eerlijk gezegd merk ik dat dus niet zo als ik sta of loop. Er leek even wat verbetering in te zitten maar toen was de laatste pijnstiller nog zijn werk aan het doen. En er zit nu sinds 2? dagen een kleine zwelling maar echt een lichte aan de rechterkant die een stuk pijnlijker is.

Ik hou het goed in de gaten. Maar misschien allemaal wel heel normaal hoor. Als het niet beter word ga ik even bellen komende week voor pijnstillers ofzo.
broodtrommel wijzigde dit bericht op 20-01-2020 07:06
2.66% gewijzigd
Inmiddels ben ik de 6 weken gepasseerd en mag ik alles weer. Maar ik blijf zo verschrikkelijk moe. Ik slaap rustig 12u achter elkaar en een half uurtje staan is al teveel.

Hoort dat er gewoon bij of moet ik nog nader onderzoek laten doen. De huisarts wuift het een beetje weg namelijk. Laatste controle in het ziekenhuis heb ik pas volgende week.
starbright schreef:
19-01-2020 22:02
Inmiddels ben ik de 6 weken gepasseerd en mag ik alles weer. Maar ik blijf zo verschrikkelijk moe. Ik slaap rustig 12u achter elkaar en een half uurtje staan is al teveel.

Hoort dat er gewoon bij of moet ik nog nader onderzoek laten doen. De huisarts wuift het een beetje weg namelijk. Laatste controle in het ziekenhuis heb ik pas volgende week.
Ik was een jaar na de operatie nog vreselijk moe en bleek een ijzertekort te hebben. Bizar juist omdat ik niet meer bloed. Maar wellicht heeft het helemaal niets met elkaar te maken gehad. Ben er wel voor naar de endocrinoloog geweest en slik nu een licht ijzersupplement. B12 laten controleren is overigens ook altijd zinvol bij aanhoudende moeheid.
Aan de andere kant is 6 weken na de operatie nog enorm kort. Zelf ging ik 8 weken na de operatie naar Thailand/Laos. Was ook veel te vroeg uiteindelijk om er echt van te kunnen genieten. Ik was dagelijks aan 't overleven.
Alle reacties Link kopieren
Wat bedoel je met overleven Bulletje? Was je vaak moe of had je nog veel last en pijn?



Ik ben nu de derde week ingegaan van mijn herstel en zit aan de codeïne tegen de hoest en sinds vorige week toch weer aan de pijnstilling. Die paracetamol hielp geen reet had ik het idee. Mijn stoelgang is nog steeds van slag. Ik moet wel regelmatig iedere dag maar het doet veel pijn. Vooral de opbouw er van merk ik in de rechterzij, althans denk dat dat het is. Wel hou ik zitten en staan wat langer vol.

Hoe lang duurde het voordat jullie een blokje om konden? De muren komen echt op me af hier
Nee geen pijn meer, maar ik had enorm last van de hitte. Ik kreeg er ook gelijk zware overgangsverschijnselen bij (eierstokken ook weg), dus vooral heel brak en verzuurde spieren. Kroop op m'n knieen een tuktuk in e.d. omdat m'n opgezette buik in de weg zat. En tot overmaat van ramp liep ik ook nog een voedselvergiftiging op waardoor ik tijdens een overstap op een vliegveld op de medische post aan 'n infuus belandde.
Overigens is een jaar na de operatie m'n buik geslonken en kan ik een kleinere broekmaat hebben dan voor de operatie bij een zelfde gewicht.
Alle reacties Link kopieren
Jemig, klinkt heftig zeg.
Dat het zwellen van die buik zo lang duurde. Had dat met de overgang(sverschijnselen) te maken?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven