Gezondheid alle pijlers

Maagonderzoek met sedatie

05-11-2019 21:46 48 berichten
Deze week heb ik een maagonderzoek met sedatie.
Ben normaliter geen stresskip, maar zie zo op tegen de sedatie. Verschrikkelijk eng idee om “weg” te raken.
Twijfel nu om het onderzoek nogmaals te proberen zonder roes. Al was dat de vorige keer ook geen succes:)
Iemand positieve ervaringen m.b.t. de sedatie/roes? Ben als de dood dat ik stop met ademen etc:)
het is een roesje geen narcose en je bent ook niet helemaal weg hoor
Alle reacties Link kopieren
Al een paar keer een onderzoek onder sedatie ondergaan en echt je merkt er niks van.
En je bent er gelijk ook weer bij.
Ik heb het onder volledige narcose gedaan, maar het is al een aantal jaren geleden. Ik had er erder geen last van behalve een beetje een zere keel, omdat ik blijkbaar nogal veel hoestte.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou juist acuut paniek krijgen van een maagonderzoek zonder roesje ;-D

Succes TO, komt wel goed. Denk aan iets fijns.. bijvoorbeeld een warm strand met een lekkere (alcoholvrije) cocktail in je hand als je merkt dat je wazig wordt. Dan wordt je wat rustiger wakker!
Alle reacties Link kopieren
O das toevallig, ik moet binnenkort ook...
Ik vraag me ook af hoe zo'n roesje is. Ik ken alleen narcose.
Is dat het gevoel dat een slaappil je geeft? Beetje stoned? Ik zie er ook enorm tegenop.

Mijn maag is vroeger eens leeggepompt en toen raakte ik in paniek en ging hyperventileren. Maar je kan niet door je mond ademen dus nog meer paniek. Ze hebben me met 4 man vast moeten houden omdat ik die slang eruit trok... :(
Alle reacties Link kopieren
Een roesje is heerlijk, lekker beetje dutten en daarna vrijwel meteen weer fit en helder.
Your ego is not your amigo!
Alle reacties Link kopieren
Je stopt alleen met ademen als je een hartstilstand krijgt. En dat gebeurd niet bij een beetje slaapmiddel hoor.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Bij een roesje krijg je een slaapmiddel en een pijnstiller waardoor je meer ontspannen bent. Het is niet zoals bij een narcose dat je echt weg bent. De medicijnen werken snel en kort en je ademhaling wordt in de gaten gehouden. Als het nodig is is er ook een tegenmiddel. Kortom geen reden om je zorgen te maken. Veel succes.
Ja ik lees nogal enge dingen over propofol. Dat bij per ongeluk teveel toediening mensen een hartstilstand/ademhalingsproblemen kunnen krijgen. En dat het per persoon soms lastig af te stellen valt.
Staat verder een diepe sedatie bij. Klinkt ook wat creepy:)
Daarnaast ben ik nogal snel van m’n padje qua alcohol, goede nachtrust thee etc.... twee slokken en ik lig plat. Daarom vind ik zo’n “roesje” ook wat eng.
Grijskleedje31 schreef:
05-11-2019 22:36
Ja ik lees nogal enge dingen over propofol. Dat bij per ongeluk teveel toediening mensen een hartstilstand/ademhalingsproblemen kunnen krijgen. En dat het per persoon soms lastig af te stellen valt.
Staat verder een diepe sedatie bij. Klinkt ook wat creepy:)
Daarnaast ben ik nogal snel van m’n padje qua alcohol, goede nachtrust thee etc.... twee slokken en ik lig plat. Daarom vind ik zo’n “roesje” ook wat eng.
dat middel wordt echt al heel lang gebruikt in de ok’s. hoevaak denk jij dat mensen een hartstilstand krijgen door de narcose?
en je krijgt geen propofol tijdens een roesje
Ja propofol .... geen grap :proud: :zzz:

Maar goed, misschien maar iets meer vertrouwen hebben. Meeste ervaringen hierboven klinken oké.
Alle reacties Link kopieren
Het zijn 3 verschillende dingen: een roesje, een sedatie (met propofol) en een narcose. Bij het roesje kun je nog dingen mee krijgen, bij de sedatie slaap je wat dieper. En narcose is dan nog dieper.
Persoonlijk vond ik een sedatie wel lekker, ik heb er heerlijk opgeslapen en werd gewoon uitgerust wakker (het was in mijn geval geen maagonderzoek maar een darmonderzoek). Nergens wat van gemerkt.
Iedereen vlamt op zijn eigen moment.
Alle reacties Link kopieren
Bij een roesje krijg je geen propofol. Propofol wordt alleen gegeven als er iemand van de anesthesie bij is.
Grijskleedje31 schreef:
05-11-2019 22:43
Ja propofol .... geen grap :proud: :zzz:

Maar goed, misschien maar iets meer vertrouwen hebben. Meeste ervaringen hierboven klinken oké.
je gaat naar een ziekenhuis, niet naar een medicijnman van de wonkakbonka-stam in het tropisch regenwoud
Ja die is er ook bij. Is echt propofol :rofl:
Firedragon schreef:
05-11-2019 22:45
Het zijn 3 verschillende dingen: een roesje, een sedatie (met propofol) en een narcose. Bij het roesje kun je nog dingen mee krijgen, bij de sedatie slaap je wat dieper. En narcose is dan nog dieper.
Persoonlijk vond ik een sedatie wel lekker, ik heb er heerlijk opgeslapen en werd gewoon uitgerust wakker (het was in mijn geval geen maagonderzoek maar een darmonderzoek). Nergens wat van gemerkt.
Ik snap alleen niet waarom ik niet een “onschuldig” roesje krijg, maar dat ze propofol doen in het ziekenhuis?
S-Meds schreef:
05-11-2019 22:46
je gaat naar een ziekenhuis, niet naar een medicijnman van de wonkakbonka-stam in het tropisch regenwoud
:proud: Ik weet ‘t, maar vind het nogal heavy spul, voor een simpel maagonderzoek....
Alle reacties Link kopieren
De anesthesie medewerker houd je dan goed in de gaten. Ze beginnen met een lage dosering en hogen dat zo nodig op.
miss-flower wijzigde dit bericht op 05-11-2019 22:51
0.88% gewijzigd
Grijskleedje31 schreef:
05-11-2019 22:49
:proud: Ik weet ‘t, maar vind het nogal heavy spul, voor een simpel maagonderzoek....
vraag dan om een roesje
miss-flower schreef:
05-11-2019 22:50
De anesthesie medewerker houd je dan goed in de gaten. Ze beginnen met een lage dosering en hogen dat zo nodig op.
Oké! Het is dus niet dat je in 1 keer een dosis krijgt.....
Misschien moet ik morgen gewoon even bellen met mijn vragen trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb afgelopen maand alleen al 3x een roesje gehad en 1x een sedatie. Het voordeel voor de arts bij een roesje is dat je reageert op opdrachten. De sedatie had wel iets langer inwerktijd nodig, maar ik grapte dat ik nog 2 minuten inschatte voor ze konden beginnen maar blijkbaar heb ik die zin nog niet af kunnen maken of ik lag al te snurken. BIj beide methodes heb ik geslapen als een roosje en lag ik op de verkoever al te dollen met de verpleging.
Als je nerveus bent, gewoon gelijk aangeven, ze kennen dat en zullen je stap voor stap uitleggen wat er gebeurd en je gerust stellen.
Heel veel succes en slaap lekker alvast!
Grijskleedje31 schreef:
05-11-2019 21:46

Twijfel nu om het onderzoek nogmaals te proberen zonder roes. Al was dat de vorige keer ook geen succes:)
Waarom zou je het dan nogmaals willen proberen?
Ik zou je angst delen in het ziekenhuis. Dan kan men je uitleg geven, gerust stellen etc.
Alle reacties Link kopieren
Propofol is lekker spul en heel veilig. Ik zou me er echt geen zorgen om maken.
Maagonderzoek zonder sedatie, daar zou ik pas zenuwachtig van worden.
Komt goed!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven