Gezondheid alle pijlers

Zwarte vlek in gezichtsveld.

07-11-2019 14:42 84 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deze week kreeg ik spontaan een zwarte vlek/ stip in mijn gezichtsveld.
Ik dacht eerst nog dat er iets aan mijn wimper hing ofzo maar het zit dus in mijn zicht.
Ik heb verder geen pijn aan mijn oog, wel voelt dat oog wat droger ofzo.( het voelt in ieder geval anders)

Inmiddels al bij de huisarts geweest, heeft overlegt met een oogarts en er is een afspraak over twee weken gepland bij een oogarts.
Beiden artsen dachten dat het geen mouche volantes was, dat paste ook weer niet in het klachtenbeeld.
Mocht ik andere symptomen erbij krijgen moet ik direct bellen.

Het is vooral irritant maar het zit mij ook niet lekker. Het is toch je oog.
Nu kan ik weinig anders doen dan afwachten tot de afspraak , maar heeft iemand dit ook weleens gehad?
Misschien maak ik mij onnodig zorgen en is het gewoon iets onschuldig, maar twee weken is dan toch best lang om dit af te wachten.
consuelabananahammok wijzigde dit bericht op 07-11-2019 15:06
0.11% gewijzigd
Wat vervelend, kan me voorstellen dat je je zorgen maakt.
Zelf geen herkenning, heb alleen vlekken in mijn gezichtsveld gehad toen ik migraine kreeg. Dat zal dit wel niet zijn.

Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Wat rot. Toen ik eens iets in mijn oog had zitten en het er zelf niet uitkreeg heb ik mijn optometrist (opticien) laten kijken. Kon ik meteen terecht!

Misschien is dat nog een idee?
Alle reacties Link kopieren
Heb het ook, bij mij zijn het wel mouche volantes. Die kreeg ik binnen twee weken nadat ik met behoorlijk zware medicijnen gestart was. Ben er in overleg meteen mee gestopt. Ben jij onlangs medicijnen gaan gebruiken? En waarom past mouche volantes niet in het klachten beeld? Wat voor argumenten gaven ze?
Alle reacties Link kopieren
Geen migraine idd ofzo.
Ook een nare aandoening lijkt mij.

Het zit op een vast punt ergens in mijn oog lijkt het, want het verplaatst zich niet en beweegt alleen mee in het zicht als ik met mijn ogen beweeg.
Het is ook geen grijze vlek of een type vlek wanneer je in het licht hebt gekeken.
Meer alsof iemand met een zwarte stift een dikke punt in het beeld heeft gezet.
Alle reacties Link kopieren
Geen mouche volant? Geen diagnose voor jou, maar vaak zijn het wel eiwitstructuren of bloedcellen die in het glasvocht drijven, wat mensen ervaren als "zwarte vlek" "zwarte draadjes".

Heel erg irritant. Het is gewoon afwachten wat de oorzaak is van jouw vlek. Grote kans dat het over 2 weken weer weg is, of dat het je niet meer opvalt.

Denk de oogarts dat het niet onschuldig is, dan wordt er echt wel een afspraak op korte termijn gemaakt. Of word je direct ingestuurd naar het ziekenhuis.

Er zit dus niets anders op dan gewoon afwachten.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
07-11-2019 14:55
Wat rot. Toen ik eens iets in mijn oog had zitten en het er zelf niet uitkreeg heb ik mijn optometrist (opticien) laten kijken. Kon ik meteen terecht!

Misschien is dat nog een idee?
Oh fijn dat je daar gelijk geholpen kon worden.
Er zit bij mij niets in mijn oog, bedoel het is niet iets wat van buitenaf in mijn oog is gekomen.
Alle reacties Link kopieren
olifant78 schreef:
07-11-2019 14:57
Heb het ook, bij mij zijn het wel mouche volantes. Die kreeg ik binnen twee weken nadat ik met behoorlijk zware medicijnen gestart was. Ben er in overleg meteen mee gestopt. Ben jij onlangs medicijnen gaan gebruiken? En waarom past mouche volantes niet in het klachten beeld? Wat voor argumenten gaven ze?

Volgens de oogarts omdat het niet zweeft voor mijn beeld , het op een vast punt blijft zitten en niet zichzelf verplaats of zakt naar een ander punt.
Ben niet met medicatie gestart.
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
07-11-2019 14:57
Geen mouche volant? Geen diagnose voor jou, maar vaak zijn het wel eiwitstructuren of bloedcellen die in het glasvocht drijven, wat mensen ervaren als "zwarte vlek" "zwarte draadjes".

Heel erg irritant. Het is gewoon afwachten wat de oorzaak is van jouw vlek. Grote kans dat het over 2 weken weer weg is, of dat het je niet meer opvalt.

Denk de oogarts dat het niet onschuldig is, dan wordt er echt wel een afspraak op korte termijn gemaakt. Of word je direct ingestuurd naar het ziekenhuis.

Er zit dus niets anders op dan gewoon afwachten.

De oogarts sprak over de telefoon uit dat het mogelijk bloed in het glasvocht kan zijn.
Er is aan mijn oog zelf helemaal niets te zien met het blote oog.

Ik moest wel direct contact opnemen wanneer ik lichtflitsen ga zien, mijn zicht gaat verminderen of wanneer ik ongebruikelijke hoofdpijn erbij kreeg.
Dat is vooralsnog niet aan de orde, dus ik ga er maar van uit dat het iets onschuldigs is.
Het blijft alleen wel een beetje eng als je ineens iets raar met je oog/ zicht hebt.
Alle reacties Link kopieren
Als jij met je getroffen oog naar ruitjespapier kijkt, zijn de lijnen dan recht? Ik kreeg een aantal jaren geleden ook vlekken in mijn oog. Mijn opticien heeft toen gezorgd dat ik direct bij de oogarts terecht kon omdat hij bang was voor netvliesloslating. Bleek uiteindelijk een taxoplasmose virus te zijn die mijn Netvlies in mijn linkeroog aangetast heeft, precies op het centrale kijkpunt. Hierdoor is zicht blijvend beschadigd. Bovenstaand testje kreeg ik toen mee om in de gaten te houden of het ook over zou slaan op mijn rechteroog.
Alle reacties Link kopieren
Klaaskater schreef:
07-11-2019 15:07
Als jij met je getroffen oog naar ruitjespapier kijkt, zijn de lijnen dan recht? Ik kreeg een aantal jaren geleden ook vlekken in mijn oog. Mijn opticien heeft toen gezorgd dat ik direct bij de oogarts terecht kon omdat hij bang was voor netvliesloslating. Bleek uiteindelijk een taxoplasmose virus te zijn die mijn Netvlies in mijn linkeroog aangetast heeft, precies op het centrale kijkpunt. Hierdoor is zicht blijvend beschadigd. Bovenstaand testje kreeg ik toen mee om in de gaten te houden of het ook over zou slaan op mijn rechteroog.
Ik heb niet het idee dat mijn zicht slechter is geworden.
Daarom is het ook wel raar, ik heb verder geen klachten ofzo.
Enkel die zwarte stip die ineens spontaan in mijn beeld zit en mijn oog voelt wat anders / droog aan vergeleken met mijn andere oog.

Nou ja, het zal wel niet heel zorgelijk zijn, anders hadden ze mij vast snel naar de oogarts gestuurd.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een aantal jaar geleden iets soortgelijks gehad in mijn rechteroog ik ben alleen de naam kwijt van wat het was. Huisarts heeft me verwezen naar de oogarts, die heeft onderzoek gedaan, waar een bepaalde aandoening uitkwam. Dit was wel iets dat spontaan moest herstellen, dat is ook gebeurd. In mijn rechteroog zit nog een heel klein vlekje, ik denk niet dat dat ooit verdwijnt.

Het onderzoek was wel heel vervelend trouwens, ik kreeg een contrastvloeistof ingespoten (gewoon in mijn arm) en daarna werden er met felle flitslichten foto’s van mijn ogen gemaakt. Ik had ook druppels gekregen waardoor mijn pupillen helemaal verwijd waren, waardoor die flitslichten heel pijnlijk waren.

Als ik nog op de naam van de aandoening kom, laat ik het nog weten.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Alle reacties Link kopieren
consuelabananahammok schreef:
07-11-2019 15:05
De oogarts sprak over de telefoon uit dat het mogelijk bloed in het glasvocht kan zijn.
Er is aan mijn oog zelf helemaal niets te zien met het blote oog.

Ik moest wel direct contact opnemen wanneer ik lichtflitsen ga zien, mijn zicht gaat verminderen of wanneer ik ongebruikelijke hoofdpijn erbij kreeg.
Dat is vooralsnog niet aan de orde, dus ik ga er maar van uit dat het iets onschuldigs is.
Het blijft alleen wel een beetje eng als je ineens iets raar met je oog/ zicht hebt.

Is ook best eng, maar ja, weer zo'n dingetje wat er met je lijf kan gebeuren. Gelukkig in de regel heel vaak onschuldig.

En zolang er geen rode vlaggen zijn (zoals aangeven wanneer je contact op moet nemen) gewoon rustig afwachten.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit voorjaar voor het eerst echt iets aan mijn oog gehad, en terwijl ik normaal gesproken niet zo snel bang ben qua gezondheid, was ik daardoor wel echt angstig. Wat jij ook al zegt, het zijn wel je ogen en je beseft je zo goed hoe essentieel die zijn.

Ik kon toen meteen de volgende ochtend bij de oogarts terecht, dus als ze jou aanraden om 2 weken te wachten zal dat wel de beste oplossing voor nu zijn. Maar kan me voorstellen dat het wachten lang duurt. Hopelijk is het tegen die tijd weg (of is dat niet de reden dat ze je eerst laten wachten?).
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
07-11-2019 15:51
Is ook best eng, maar ja, weer zo'n dingetje wat er met je lijf kan gebeuren. Gelukkig in de regel heel vaak onschuldig.

En zolang er geen rode vlaggen zijn (zoals aangeven wanneer je contact op moet nemen) gewoon rustig afwachten.

Geen rode vlaggen lijkt mij nee.
Hoewel ik mij net bedenk anders toch morgen even de huisarts te bellen.
De oogarts had telefonisch geadviseerd binnen een week een afspraak in te plannen, maar vanuit het ziekenhuis kreeg ik alleen opties over op zijn vroegst twee weken.
Anders toch nog maar even navragen.
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
07-11-2019 14:55
Wat rot. Toen ik eens iets in mijn oog had zitten en het er zelf niet uitkreeg heb ik mijn optometrist (opticien) laten kijken. Kon ik meteen terecht!

Misschien is dat nog een idee?

Dit. Laat even een optometrist er naar kijken. Ik vind twee weken wel erg lang.
Alle reacties Link kopieren
Of toch even langs een optometrist. Die kan net even wat dieper in je oog kijken dan jijzelf en mogelijke (extra?) rode vlaggen boven water krijgen of je juist geruststellen tot aan je afspraak.

Edit: gelijk met winkelfanaat dus!
Alle reacties Link kopieren
Kan het zijn dat de assistente aan de oogartsbalie niet doorhad dat het binnen een week moest? De huisarts kan nog een keer bellen en vaak kan je dan wel dezelfde dag terecht, want er zijn spoedplaatsen. Maar het blijft natuurlijk wel aan de artsen om in te schatten of je voor een spoedplaats in aanmerking komt.
winkelfanaat schreef:
07-11-2019 16:15
Dit. Laat even een optometrist er naar kijken. Ik vind twee weken wel erg lang.
eens! Als die wat alarmerends ziet, kan je veel sneller bij de oogarts terecht.
Alle reacties Link kopieren
Ja ga morgen toch wel ff bellen idd.
Bedankt voor jullie reacties!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vorig jaar een ooginfarct gehad. Hierdoor heb ik ook een vlek in het gezichtsveld. Om de vlek heen kan ik goed zien. Het is net of er een grote pixel stuk is. Kan het niet zo goed uitleggen. Voor de rest ook geen pijn iod gehad. Werd er mee wakker.

Wat vervelend dat je nog zolang moet wachten voordat je naar de oogarts kan.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou aan netvliesloslating denken en meteen naar de spoedeisende hulp gaan. Als het echt om een pikzwart gat in mijn blikveld ging.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
retrostar schreef:
07-11-2019 17:15
Ik zou aan netvliesloslating denken en meteen naar de spoedeisende hulp gaan. Als het echt om een pikzwart gat in mijn blikveld ging.
Maar dit had de huisarts dan toch wel kunnen vaststellen denk ik?
Alle reacties Link kopieren
Met een glasvochtvliesloslating (wat een erg algemene kwaal is) zie je ook van alles in je blikveld dwarrelen en soms ook wel een zwart puntje. Dat zijn dus mouches volantes maar dan heel erg. Je leert daar doorheen te kijken trouwens soms valt het ineens weer op.

Af en toe zie je dan een flits omdat er aan het netvlies wordt getrokken (niet losgetrokken). Als die echt los zou laten krijg je een gat in je blikveld, maar dan zit je meteen in de auto naar het ziekenhuis en ga je het niet op een forum vragen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Twee artsen zullen het verhaal wel juist beoordelen denk ik. Als je zoiets zag zou je wel op een andere toon hebben gepraat:

Afbeelding
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven