Gezondheid alle pijlers

Menstruatiecup gebruikers: 2 vragen

14-11-2019 15:31 86 berichten
Hoi!

Ik gebruik sinds 2 maanden een menstruatiecup. Ik ben helemaal om. Zo prettig in gebruik! Ik blijf me alleen 2 dingen afvragen waar ik op internet wisselende verhalen over lees.

1. Wat gebeurt er precies als de cup te vol raakt? Laat het vacuüm dan los en loopt dat hele ding leeg? Of druppelt het door de gaatjes aan de zijkant? Ik merk dat ik makkelijk 12u kan laten zitten (dat mag ook bij zo'n cup), maar dan toch voor de zekerheid ga legen...

2. Gebruiken jullie echt alleen water om schoon te maken na het legen? En kokend water om te steriliseren aan einde menstruatie? Ik gebruik toch graag iets van zeep. Sebamed nu. Is dat echt onnodig?

Alvast bedankt!!
Alle reacties Link kopieren
Als hij te vol zit gaat hij lekken, dan loopt het erlangs. Net als bij een tampon. Hij stort niet in één keer leeg gelukkig :)

Ik maak hem schoon met water en handzeep als ik hem heb leeggegoten. En ik kook hem eens per menstruatie uit.
Alle reacties Link kopieren
Te vol heb ik nooit gehad, ik leeg hem meestal ook wel vaker dan 12h en word niet heftig ongesteld (met dank aan de pil).
Schoonmaken doe ik alleen met water, wil niet het risico lopen dat iets van zeep vanbinnen irriteert. Ik heb ook wel het idee dat hij schoon genoeg wordt van alleen water dus geen neiging zeep te gebruiken. Ik kook hem na mijn menstruatie uit, en bij het begin van volgende menstruatie weer voor het eerste gebruik.
Alle reacties Link kopieren
Het vacuüm verbreekt en het gaat erlangs lopen. Als je pech hebt verschuift de cup en gutst het erlangs. Gewoon blijven legen. De eventuele bacteriën groeien in de opgevangen vloeistof.

Ja schoon water is genoeg. Bacteriën zullen niet hechten aan het materiaal (hoe dat met 1 euro meuk van wish zit weet ik niet, maar dat wil ik ook niet in mijn lijf). Uitkoken doe ik vooraf en achteraf.
Zeepproducten is, zover ik heb begrepen, juist slecht. Die horen niet in je lijf, en zo komen ze er indirect toch in.

Ik kook ook alleen maar uit. Meer niet.

En ik heb 1 keer gehad dat ik iets lekte, maar dat waren druppeltjes, meer niet. Ik voel het ook als hij vol is, want dan is hij wat zwaarder.
Heb wel eens een lek gehad nadat hij vol zat, maar dat waren maar een paar druppels.
Maar langer dan 12 uur zou ik hem ook niet laten zitten ivm bacterie groei.

Ik gebruik alleen water tussendoor en idd kokend water aan het einde.
Ik hoef geen handzeep of wat dan ook in mijn vagina ;)
Ik ga ook maar eens kijken voor een menstruatiecup.
Iemand een tip?
Alle reacties Link kopieren
1. Hij lekt door, net als een tampon

2. Ik wil geen zeep in mijn vagina, dat is juist slecht. Kokend water is nog altijd een van de betere methodes om te steriliseren, dus daar is niets bij nodig.

Libra86 schreef:
14-11-2019 16:19
Ik ga ook maar eens kijken voor een menstruatiecup.
Iemand een tip?

Ik heb mij bij aanschaf van mijn eerste ingelezen op https://www.cutecotton.nl. Daar staat heel goed uitgelegd hoe je (ongeveer) aan de juiste maat en soort komt, en bij mij was het eigenlijk meteen goed. Heb later nog wel 1 maatje groter (meer opvang dan) gekocht omdat mijn menstruaties wat heviger werden.
Hou de wet van drie in ere, driemaal zullen je daden wederkeren. Leer de wet en leer ook goed, dat wat je zaait je ook oogsten moet!

Disclaimer: alles wat ik schrijf is mijn mening, ongeacht de overeenkomsten met waarheid....
Ahhh super bedankt voor de reacties! Het stelt me gerust dat het eerder doorlekt zoals een tampon ipv ineens leeg kiept. En schoonmaken met zeep zal ik maar weer mee ophouden dan ;-)

Ik heb de Fettle cup. 1 maat. Sterilisator zat erbij. Heel tevreden mee! Maar ik heb dus geen ervaringen met andere.
Alle reacties Link kopieren
Toevallig!

Sinds vandaag de kruidvat cup maat a
Ik vroeg me af hoe je merkt dat hij goed uitvouwt maar denk dat dat hoed is gegaan want hij zit er nu een aantal uur in en heb geen lekkage

Ik voel hem ook niet en bij normale tampons had ik altijd lichte pijn
Krijg morgen nog een ander soort/merk
Maar deze van kruidvat lijkt me ook prima
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er een speciale zeep bij besteld toen ik de cup bestelde. Gebruik hem alleen nauwelijks, want ik was hem gewoon met water...

Qua lekken... ik voel het meestal wel als hij wat vol begint te raken. Dan ga ik gewoon even naar de WC. Dan merk je met afvegen vanzelf wel of hij lekt of niet.
Hoe vinden mensen zo'n ding handig? Als je het eruit haalt zit je op de wc. (Neem ik aan, want als je staat loopt de zooi langs je benen.) Ik heb op mijn wc geen kraan, en op de badkamer geen wc, dus moet ik met 1 hand wc papier in mijn broek doen, broek omhoog en naar de keuken lopen om het ding af te spoelen? En hoe doe je dat dan als je ergens anders dan thuis bent en er ook geen kraan op de wc is?

Nog los daarvan ben ik bang dat eenmaal erin, ik het er nooit meer zelf uit krijg.
ñuca schreef:
14-11-2019 17:23
Hoe vinden mensen zo'n ding handig? Als je het eruit haalt zit je op de wc. (Neem ik aan, want als je staat loopt de zooi langs je benen.) Ik heb op mijn wc geen kraan, en op de badkamer geen wc, dus moet ik met 1 hand wc papier in mijn broek doen, broek omhoog en naar de keuken lopen om het ding af te spoelen? En hoe doe je dat dan als je ergens anders dan thuis bent en er ook geen kraan op de wc is?

Nog los daarvan ben ik bang dat eenmaal erin, ik het er nooit meer zelf uit krijg.
ik haal hem eruit in de badkamer. ik loop echt niet meteen leeg, dus kan dan prima die halve minuut hem even wassen en weer terug doen.
omdat het maar twee keer per dag hoeft kom ik nooit in de situatie dat ik hem bij iemand anders op het toilet moet legen. gewoon 's ochtends en 's avonds thuis...
Alle reacties Link kopieren
Je hebt op je wc toch wel zo'n handenwas kraantje?
Ik hoef hem, door die 12u, ook bijna nooit buiten de deur te legen. Als het wel moet doe ik hem even af met een wc papiertje en dan weer in. Of evt met een flesje water.
chirimoya schreef:
14-11-2019 17:29
ik haal hem eruit in de badkamer. ik loop echt niet meteen leeg, dus kan dan prima die halve minuut hem even wassen en weer terug doen.
omdat het maar twee keer per dag hoeft kom ik nooit in de situatie dat ik hem bij iemand anders op het toilet moet legen. gewoon 's ochtends en 's avonds thuis...

Ik gebruik nu tampons en op mijn zwaarste dagen moet ik die er echt boven de wc uit halen.
stokbootje schreef:
14-11-2019 17:30
Je hebt op je wc toch wel zo'n handenwas kraantje?
......

Nou nee, sorry.
Alle reacties Link kopieren
ñuca schreef:
14-11-2019 17:23
Hoe vinden mensen zo'n ding handig? Als je het eruit haalt zit je op de wc. (Neem ik aan, want als je staat loopt de zooi langs je benen.) Ik heb op mijn wc geen kraan, en op de badkamer geen wc, dus moet ik met 1 hand wc papier in mijn broek doen, broek omhoog en naar de keuken lopen om het ding af te spoelen? En hoe doe je dat dan als je ergens anders dan thuis bent en er ook geen kraan op de wc is?

Nog los daarvan ben ik bang dat eenmaal erin, ik het er nooit meer zelf uit krijg.
Ik doe het wisselen vaak onder de douche en ik plas daar ook. Als je dat vies vindt, weet ik ook geen optie anders dan even een wc papiertje in je onderbroek. De cup kun je in de wc legen en even in een wc papiertje wikkelen. Dan heb je twee handen vrij voor je broek.

Op andere locaties dan thuis, vraag ik altijd naar het gehandicaptentoilet. Daar zit altijd een kraantje in dezelfde ruimte. Vind ik ook met tampons wel een must eigenlijk.
Dreamchild schreef:
14-11-2019 16:26
Ik heb mij bij aanschaf van mijn eerste ingelezen op https://www.cutecotton.nl. Daar staat heel goed uitgelegd hoe je (ongeveer) aan de juiste maat en soort komt, en bij mij was het eigenlijk meteen goed. Heb later nog wel 1 maatje groter (meer opvang dan) gekocht omdat mijn menstruaties wat heviger werden.
Bedankt! Ik ga meteen lezen.
En als ik ga bestellen dan bestel ik ook meteen 1 maatje groter, want mijn menstruaties zijn echt vreselijk na mijn 2e zwangerschap.
hertje89 schreef:
14-11-2019 16:50
Ik heb de Fettle cup. 1 maat. Sterilisator zat erbij. Heel tevreden mee! Maar ik heb dus geen ervaringen met andere.
Bedankt, ook hier ga ik naar kijken.
ñuca schreef:
14-11-2019 17:23
Hoe vinden mensen zo'n ding handig? Als je het eruit haalt zit je op de wc. (Neem ik aan, want als je staat loopt de zooi langs je benen.) Ik heb op mijn wc geen kraan, en op de badkamer geen wc, dus moet ik met 1 hand wc papier in mijn broek doen, broek omhoog en naar de keuken lopen om het ding af te spoelen? En hoe doe je dat dan als je ergens anders dan thuis bent en er ook geen kraan op de wc is?

Nog los daarvan ben ik bang dat eenmaal erin, ik het er nooit meer zelf uit krijg.
Je krijgt hem er echt wel uit.
Je hoeft hem maar 2x per dag te legen dus ik doe dat meestal onder de douche. Zowel 's ochtends als 's avonds douchen vind ik tijdens mijn menstruatie sowieso wel fijn. Je kan ook een flesje water naast de wc zetten/flesje water mee naar de wc nemen als je ergens anders overnacht en daar is geen kraantje op de wc.
ñuca schreef:
14-11-2019 17:35
Ik gebruik nu tampons en op mijn zwaarste dagen moet ik die er echt boven de wc uit halen.
in dat geval zou ik het inderdaad onder de douche doen. dat vind ik eigenlijk sowieso het makkelijkste gaan qua wisselen.
Alle reacties Link kopieren
Ik lek best vaak door en gelukkig loopt ie dan niet in 1 keer leeg🤣. Ik kijk tegenwoordig op de klok en ga mijn cup dan elk uur legen, zo kan ik het nog droog houden.

Verder ben ik er mega blij mee hoor. Ik kook hem uit voor ik hem ga gebruiken en tussendoor maak ik hem alleen schoon met water.
Thuis heb ik een fontein bij de toiletten, en op werk heb ik altijd een flesje water bij me. Zo spoel ik hem gewoon schoon op het toilet.
_pipje_ schreef:
14-11-2019 17:14

Ik vroeg me af hoe je merkt dat hij goed uitvouwt
Voorzichtig aan trekken, dan voel je of hij vacuüm gezogen is dan zit hij goed
Alle reacties Link kopieren
KleinBeertje schreef:
14-11-2019 21:20
Voorzichtig aan trekken, dan voel je of hij vacuüm gezogen is dan zit hij goed
En als hij niet goed zit, komt hij er uit als je aan dat dingetje trekt?
anoniem_381542 wijzigde dit bericht op 15-11-2019 13:46
1.08% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik voel altijd met m'n vinger langs de rand of hij goed uitgevouwen is en of hij wel onder de baarmoedermond zit (en niet er een stukje op want dan gaat het bij mij lekken).
Mijn baarmoedermond zit best laag waardoor ik er prima bij kan met m'n vinger(s).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven