Gezondheid alle pijlers

Menstruatiecup gebruikers: 2 vragen

14-11-2019 15:31 86 berichten
Hoi!

Ik gebruik sinds 2 maanden een menstruatiecup. Ik ben helemaal om. Zo prettig in gebruik! Ik blijf me alleen 2 dingen afvragen waar ik op internet wisselende verhalen over lees.

1. Wat gebeurt er precies als de cup te vol raakt? Laat het vacuüm dan los en loopt dat hele ding leeg? Of druppelt het door de gaatjes aan de zijkant? Ik merk dat ik makkelijk 12u kan laten zitten (dat mag ook bij zo'n cup), maar dan toch voor de zekerheid ga legen...

2. Gebruiken jullie echt alleen water om schoon te maken na het legen? En kokend water om te steriliseren aan einde menstruatie? Ik gebruik toch graag iets van zeep. Sebamed nu. Is dat echt onnodig?

Alvast bedankt!!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie vlotte reacties! Ik ga gewoon door met proberen. Ik geef toch al de voorkeur aan maandverband boven tampons, en de cup voel ik niet zitten. Kleine moeite om én én te doen (maandverband en cup) totdat ik de handigheid te pakken heb.
Alle reacties Link kopieren
femke09 schreef:
19-11-2019 08:53
Hij lijkt goed te zitten. Ik voel hem niet en hij is zonder deukjes / niet vacuüm. En toch veel bloedverlies ernaast.
Lijkt mij als je eerst je baarmoeder zoekt, dat ding veel dieper ingebracht moet worden? Maar te diep lijkt me ook niet oké. Ik heb de baarmoeder overigens niet opgezocht, hoopte eigenlijk dat ie vanzelf wel goed zou gaan zitten, dat lukt bij meerderen hier wel zo las ik?
De cup gaat bij mij vanzelf goed zitten. Hij lekt eigenlijk alleen als hij te vol zit. Zo te lezen heeft het ermee te maken dat hij niet vacuum zit. Niet elke baarmoedermond zit even hoog en het kan best zijn dat een grotere (bredere) cup beter bij jou past.

Lees maar eens de cupfinder aanwijzingen van de cute cotton website:

https://www.cutecotton.nl/menstruatiecup/cupfinder
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik al een jaar of 2 de Diva Cup (maat 2 want 4 kinderen gekregen) en ik wil nooit meer anders. Het steeltje heb ik er volledig afgeknipt want die voelde ik steeds zitten, blijkbaar ligt mijn baarmoedermond niet heel hoog.
Ik heb later ook de MeLuna Short aangeschaft maar die is een stuk flexibeler en vouwt niet altijd goed uit en gebruik ik nauwelijks.

Ik kook de cup voor het eerste gebruik en na de menstruatie een paar minuten uit, tussendoor spoel ik hem alleen af met heel koud water. Daar wordt de cup ook stugger van wat het makkelijker maakt hem weer in te brengen.
Legen doe ik als ik op de wc zit of in de douche. Op de zware dagen doe ik soms een (biologisch) inlegkruisje in maar doorlekken is me nog nooit overkomen.

M'n oudste dochter is nu nog niet ongesteld maar eigenlijk zou ik haar vanaf haar eerste menstruatie het gemak van een menstruatie-cup gunnen en haar niet laten aanklooien met tampons en maandverband. Ik hoor echter alleen van volwassen vrouwen dat ze een cup gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
ExploreTheWorld schreef:
19-11-2019 09:07
M'n oudste dochter is nu nog niet ongesteld maar eigenlijk zou ik haar vanaf haar eerste menstruatie het gemak van een menstruatie-cup gunnen en haar niet laten aanklooien met tampons en maandverband. Ik hoor echter alleen van volwassen vrouwen dat ze een cup gebruiken.
Dat kan ik me op zich voorstellen. Ik ben pas bekend geraakt met mijn baarmoeder tijdens mijn eerste zwangerschap. Lijkt me als je voor het eerst ongesteld bent, zo'n cup misschien een stap te ver is. Überhaupt aan tampons beginnen was voor mij en mijn vriendinnen al een grote stap. Ik zou mijn dochter er nog niet mee vertrouwen (die is nog niet zo ver trouwens), dat is al zo'n onzorgvuldig kind, die ga ik eerst uitleggen dat je bij ongelukjes meteen een emmer koud water moet pakken om in te weken en je moeder moet waarschuwen zodat er snel een was kan worden gedraaid.
Alle reacties Link kopieren
femke09 schreef:
19-11-2019 09:10
Ik zou mijn dochter er nog niet mee vertrouwen (die is nog niet zo ver trouwens), dat is al zo'n onzorgvuldig kind, die ga ik eerst uitleggen dat je bij ongelukjes meteen een emmer koud water moet pakken om in te weken en je moeder moet waarschuwen zodat er snel een was kan worden gedraaid.
Haha, ja, dat is ook een goed idee om de meiden daarover voor te lichten ;)
Alle reacties Link kopieren
Water is natuurlijk fijn om bij de hand te hebben, maar voor legen tussendoor is een wc-papiertje ook prima om de cup schoon te maken. Dus als je hem dagelijks afspoelt tijdens het douchen gaat het gewoon goed als je soms gebruik maakt van toiletten waar geen wasgelegenheid/kraantje is.
Alle reacties Link kopieren
Daarom ben ik blij dat ik een zoon heb ;-D
Alle reacties Link kopieren
Bij mij vouwt hij trouwens niet vanzelf open
Moet echt draaien trekken en eromheen met mn vinger en dan gaat hij pas open
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt te werken :) Ik heb de tip gebruik van inbrengen, open laten vouwen en dan pas verder duwen, dat lijkt goed te gaan hier.
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn!
Biebeltje schreef:
19-11-2019 09:19
Daarom ben ik blij dat ik een zoon heb ;-D


:-D Ik heb een dochter, maar die zoekt het allemaal zelf wel uit hoor. Was al aan de tampons op haar 15e terwijl ik die in mijn tienertijd helemaal niet fijn vond. En nu heeft ze sinds een paar maanden een cup, terwijl ik die dus nog niet eens heb uitgeprobeerd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven