Gezondheid alle pijlers

Exacerbatie astma

04-12-2019 14:14 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,
Even een vraagje aan de ervaringsdeskundigen.. ik heb astma, en ben verkouden geworden. Ik hoog mijn Foster (200/6) dan altijd oo van 2x2 naar 3x2. Tot nu toe heb ik exacerbaties hier mee kunnen voorkomen, of weer onder controle gekregen als het toch mis was. Dit keer is dat helaas niet gelukt, en heb ik voor het eerst Prednison nodig gehad (longen waren werden schoon, dus geen AB erbij). Longen zijn hier goed op verbeterd! Nu vraag ik me af hoe lang het ongeveer zou moeten duren voordat ik me weer 'goed' voel. Ik ben nog enorm moe, geringe inspanning valt me enorm tegen. Iemand enig idee hoe lang dit aan houdt? En wanneer fulltime werken bijvoorbeeld weer een optie is (verpleegkundige)? Ik denk nl dat ik mijn verwachtingen wat bij moet stellen...
Allemaal vragen die je moet stellen aan je behandelend arts.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Frantic,

Heftig dat je aan de prednison moest, wel fijn dat je longen hierna verbeterd zijn.
Wat zegt je arts over de duur van het herstel? Volgens mij kan het best even duren voordat je je weer beter voelt, het is niet niks, die exacerbaties. Logisch dat je nog moe bent. Als mijn astma erger wordt kan ik me ook heel moe voelen. Geef het wat tijd, je kunt altijd advies aan de huis/longarts vragen.
Sterkte.
Zo.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou je werkgever vragen of je even met de bedrijfsarts kunt overleggen. Dit is een medische vraag en dat hoort hier niet thuis.
Allemaal vragen die je alleen aan je arts kunt stellen, niet op een forum zoals dit.
Alle reacties Link kopieren
Haha, oke, leuk geprobeerd dan...
Ik snap dat een arts me daar meer over kan vertellen, maar was juist benieuwd naar ervaringen van anderen. Daarom lijkt het mij ook geen medisch advies.
Maar goed, ik zoek een andere weg daarvoor! ;-)
Alle reacties Link kopieren
Bij duurt het altijd meerdere weken voor ik weer fit ben na een kuur.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ervaringsdeskundige en gebruik dezelfde medicatie soms ook wel langere periodes 3 keer 2 pufjes Foster met een stootkuur prednison. Ik ben het niet helemaal eens met de adviezen van de forummers dat je dit maar aan je huisarts moet vragen. Vaak zul je geen concreet advies krijgen , maar zal er gezegd worden dat je vooral goed moet luisteren naar je lichaam en niet over grenzen moet gaan. Ik blijf altijd best lang moe en nog snel benauwd, ik herken dit dus wel.
Alle reacties Link kopieren
Ha Moekiemilo en Mikka, bedankt voor jullie reacties! Als jullie het hebben over moe en niet fit, is dat dan ook van dusdanige aard dat je niet gelijk fulltime weer kan werken? Vooral dat valt me nl tegen. Ik had eigenlijk gedacht (na het eindigen vd prednison) gewoon weer werken. Dan extra moe zijn, niets meer afspreken na het werk en niet sporten enzo, prima. Maar ik heb het denk ik een beetje onderschat omdat ik het contrast met de milde exacerbaties zo groot vind :@@:
Alle reacties Link kopieren
Ik werk niet fulltime, dus dat weet ik niet, maar een intense vermoeidheid en na een werkdag om half negen op de bank in slaap vallen heb ik wel. Jij schreef dat je werkt als verpleegkundige, je bent vast de hele dag ook fysiek in beweging, ik denk dat die inspanning ook niet moet onderschatten.
Ik heb nu net de griep gehad, ook flink benauwd geweest en nu is bijv wandelen met de hond al een grote opgave.
Alle reacties Link kopieren
Dit is afhankelijk van verschillende factoren. Leeftijd, dosering prednison, je algehele conditie, heb je continu op bed gelegen?, hoe ernstig je astma (over het algemeen is). In ieder geval, in de meeste gevallen, duurt het wel een aantal weken voordat je weer goed/helemaal opgeknapt bent. Aangezien het veel van je lichaam gevraagd heeft. Gun jezelf rust. En je bent zelf verpleegkundige dus ik ga er vanuit dat je zelf antwoord kunt geven op je vragen? Maar dat je een soort van bevestiging wilt?

Sterkte met opknappen.
Alle reacties Link kopieren
Dank je XBX. Wat je zegt klopt helemaal. Ik weet er het nodige van (weet dus ook dondersgoed dat al die factoren van invloed zijn), maar ben echt op zoek naar ervaringen. Het is mn eerste ernstige exacerbatie, mn eerste keer prednison en het valt me gewoon tegen. Vandaar dat ik benieuwd ben of wat ik ervaar 'normaal'/te verwachten is (en ik mijn verwachtingen dus bij moet stellen)..
Alle reacties Link kopieren
Ik denk eigenlijk dat er eigenlijk "geen normaal" hierin is. Ik zit meerdere keren per jaar aan de prednison stootkuur (in december is het altijd raak )nu dus ook weer. Mijn ervaring is dat het lang kan duren voordat ik er conditioneel weer een beetje ben. Gemiddeld ben ik ben ik met een exacerbatie 2 weken thuis, maar dan vaak nog niet in topvorm als ik weer ga werken.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp je gedachte helemaal. Echter is er inderdaad geen “normaal”. Luister naar je lichaam. Veel sterkte met opknappen.

Liefs, een mede verpleegkundige
Alle reacties Link kopieren
Mikka schreef:
06-12-2019 00:04
Ik denk eigenlijk dat er eigenlijk "geen normaal" hierin is. Ik zit meerdere keren per jaar aan de prednison stootkuur (in december is het altijd raak )nu dus ook weer. Mijn ervaring is dat het lang kan duren voordat ik er conditioneel weer een beetje ben. Gemiddeld ben ik ben ik met een exacerbatie 2 weken thuis, maar dan vaak nog niet in topvorm als ik weer ga werken.
Ah dat is wel een duidelijk antwoord... heb me 2 weken geleden ziekgemeld en probeer nu mijn uren weer op te bouwen. Dus dat lijkt dan wel op jouw ervaring. Jij ook beterschap dan!
Alle reacties Link kopieren
XBX schreef:
06-12-2019 00:10
Ik begrijp je gedachte helemaal. Echter is er inderdaad geen “normaal”. Luister naar je lichaam. Veel sterkte met opknappen.

Liefs, een mede verpleegkundige
Nee normaal is ook een ruim begrip ;)
Dankjewel!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven