Gezondheid alle pijlers

Altijd koud, wat helpt jou?

04-12-2019 16:44 104 berichten
Sinds een paar jaar heb ik het in de wintermaanden altijd koud. De dokter denkt aan het fenomeen van Raynaud en wil eventueel wel bloedverdunners voorschrijven maar hier zit ik echt niet op de wachten tenzij het echt echt echt niet anders kan.

Heeft iemand hier nog tips en tricks, ik sta zeker open voor homeopatische middelen.
Misschien iets van bepaalde kruiden?

Ik rook niet en beweeg genoeg.
Een warm voetenbad schijnt te helpen maar is tijdelijk. Misschien je voeding eens onder de loep nemen?
Alle reacties Link kopieren
Je mag hier geen medisch advies vragen wel ervaringen.

Raynaud is wel aardig specifiek. Heb je al aan een doorverwijzing naar de reumatoloog gevraagd?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook Raynaud, bij de minste interne kou al witte vingers.
Sporten helpt mij het beste.
Mijn voeding is denk ik wel oké, ik eet vegetarisch en meest biologisch.
Mij bloeddruk is altijd al wel wat laag. Maar vroeger had ik hier nooit last van!
De huisarts heeft niet de diagnose Raynaud gegeven, ik kwam voor iets anders maar de kouwelijkheid kwam toevallig ter sprake.
Mijn vingers en tene worden op een gegeven moment wel 'doods' maar niet met hele scherpe lijnen waar Raynaud geloof ik wel bekend om staat.
Als ze weer op temperatuur komen doet het ook geen pijn of zo.
Alle reacties Link kopieren
Gember is verwarmend. Dat kan je zo eten, of thee van trekken.

Ook zou ik ivm je vegetarisch dieet je b12 checken.
Ik heb fysiek redelijk zwaar werk, fiets veel en sport daarbij 5 dagen in de week een kwartier intensief (hiit). En toch nog altijd koud :-?
Ja, ik denk dat ik toch terug moet naar de dokter. Ik merk dat het me soms ook weerhoudt om naar buiten te gaan. Dan denk ik, nou ik zou echt even wat blad moeten harken maar doe het dan niet vanwege de kou.
Vroeger was dat nooit zo!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het 'altijd' koud, maar zonder medische reden (voor zover ik weet)
Lage bloeddruk, laag lichaamsgewicht, Ik heb gewoon geen vetjas

Wat mij helpt: sporten, douchen en massages (allemaal of 1 van die dingen)
Alle reacties Link kopieren
Primaire Raynaud is vervelend maar redelijk onschuldig. Secundaire Raynaud kan echt ernstig zijn (ik heb het van heel dichtbij gezien). Als jouw vingers en tenen 'doods' worden dan is dat niet normaal natuurlijk. Dus terug naar de huisarts om te laten onderzoeken wat er gaande is.
Alle reacties Link kopieren
In huis hebben we vloerverwarming (dat helpt echt heel heel veel ten opzichte van gewone radiatoren in vorige woningen) en doe ik altijd veel lagen kleding aan. Nu loop ik bijvoorbeeld qua bovenkleding in een bh, hemd, dikke wollen trui, dik lang vest en ik heb een sjaal om. Verder draag ik binnenshuis Uggs en die zijn ook echt warm. Onder mijn broek op mijn werk of buiten een thermolegging. In bed twee kruiken en ik wil een elektrische deken aanschaffen.

Kruiden en zo helpen bij mij niet, alleen bewegen helpt enigszins. Ik heb trouwens ook een lage bloeddruk, dat schijnt er wel iets mee te maken te hebben. Het valt me alleen wel op dat je het pas een paar jaar hebt, wat is er veranderd sindsdien? Ik heb er zelf al last van zolang ik me kan herinneren.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het ook. Vreselijk! Ik heb ook een lage bloeddruk en ben zeker niet te licht (vetjes genoeg maar ik word er niet warm van).

Ik zit nu al de halve middag met een pittenzak die ik steeds opnieuw opwarm. Daarbij draag ik naast ondergoed een hemd, shirt met lange mouwen en een dikke jurk met dikke maillot eronder.

Ik slaap ook met veel lagen aan en op een electrische deken. Die zet ik wel uit als ik echt bijna in slaap val, anders ben ik bang dat ‘ie ‘s nachts in brand vliegt.

Ik voel me vaak ook echt lichamelijk rot door de kou. Spierpijn omdat ik soms heel verkrampt ben, zere handen en voeten, algemeen ellendig.

Meer tips dan een pittenzak, veel warme baden en een electrische deken heb ik niet, dus ik lees hier mee!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook weleens gevoelloze witte vlekjes op mijn vingertoppen. Het gebeurt meestal als ik het frisjes heb. Meestal sta ik dan. Ik denk dat de bloedsomloop dan een korter pad kiest om snel weer bij je hart te komen. Misschien om warmteverlies via de vingers tegen te gaan. Maar hiermee zit ik zomaar wat te veronderstellen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik neem mijn kruik vrijwel overal mee naartoe ;-D
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
mcsteamy schreef:
04-12-2019 17:20
Ik neem mijn kruik vrijwel overal mee naartoe ;-D
Tip: stoelverwarming in de auto
Lente19251003 schreef:
04-12-2019 17:12
Ik heb het ook. Vreselijk! Ik heb ook een lage bloeddruk en ben zeker niet te licht (vetjes genoeg maar ik word er niet warm van).

Ik zit nu al de halve middag met een pittenzak die ik steeds opnieuw opwarm. Daarbij draag ik naast ondergoed een hemd, shirt met lange mouwen en een dikke jurk met dikke maillot eronder.

Ik slaap ook met veel lagen aan en op een electrische deken. Die zet ik wel uit als ik echt bijna in slaap val, anders ben ik bang dat ‘ie ‘s nachts in brand vliegt.

Ik voel me vaak ook echt lichamelijk rot door de kou. Spierpijn omdat ik soms heel verkrampt ben, zere handen en voeten, algemeen ellendig.

Meer tips dan een pittenzak, veel warme baden en een electrische deken heb ik niet, dus ik lees hier mee!
Nou dit is dus precies mijn verhaal!
Ik zit nu met een kruik onder een dekentje, slaap met twee dekbedden en kruik én heb ook de elektrische deken aan tot het slapen gaan.

Ik ga morgen maar de huisarts weer bellen. Toendertijd (inmiddels anderhalf jaar geleden of zo) was er bloed geprikt maar dat was allemaal in orde.
B12 zal ik extra op hameren.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
04-12-2019 17:21
Tip: stoelverwarming in de auto

Ik heb geen auto, moet zo met de motor van m'n werk naar huis O_o
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Ik heb van de decathlon voet en handwarmers, dat zijn van die weggooidingen, die helpen wel heel goed op de fiets.
mcsteamy schreef:
04-12-2019 17:23
Ik heb geen auto, moet zo met de motor van m'n werk naar huis O_o
:-o :hug:
Alle reacties Link kopieren
Het is een lichtelijk vervelend gevoel; dat is alles.

Ik begrijp ook niet waarom mijn lichaam de temperatuur in de vingertoppen lager laat worden terwijl hij ook net zo goed wat meer calorieën kan verstoken zodat alles warm blijft. ook de vingertoppen. Gevoel in vingertoppen (tastzin) kan best belangrijk zijn dus waarom deze prioriteitenkeus? Maar vermoedelijk mis ik een punt. Misschien gaat het toch om iets anders.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
retrostar schreef:
04-12-2019 17:25
Het is een lichtelijk vervelend gevoel; dat is alles.
Nou bij mij is het echt wel wat ernstiger dan en ik ben echt geen zeikerd qua pijn.
Alle reacties Link kopieren
Wat bij mij helpt: Sporten, genoeg slapen, op tijd eten en zo koud mogelijk douchen. Als ik moe ben, weinig sport, of regelmatig een warm bad neem, dan heb ik het hele dagen koud. Maar ik heb geen ziekte ofzo.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Koud douchen durf ik niet.
Ik weet wel dat dat heel goed is en hoed kan helpen maar ik heb het niet in me helaas :(
Alle reacties Link kopieren
BosscheBol1984 schreef:
04-12-2019 17:31
Koud douchen durf ik niet.
Echt koud doe ik ook niet hoor. Maar wel een stuk kouder dan ik comfortabel vind. Als ik me warm/heet douche (of erger nog, bad) krijg ik mezelf uren niet meer warm. Hoe fijn een warm bad ook is :)
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven