Gezondheid alle pijlers

Aanhoudende bijwerking griepprik

05-12-2019 20:33 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een maand geleden heb ik een griepprik laten zetten. Een normale bijwerking is pijn op de plaats van injectie (pijnlijke spier en beetje stijf gevoel) tijdens de eerste paar dagen. Bij mij houdt deze klacht nu al een maand aan.
Vanmiddag heb ik telefonisch contact opgenomen met de huisarts om te vragen wat dit zou kunnen zijn. Ik kreeg eigenlijk weinig feedback, behalve dan dat ze het bij Lareb (bijwerkingencentrum) fijn vinden als ik de bijwerking meld.

Het is geen onhoudbare pijn, maar irritant is het wel. Verder ben ik, volgens mij, gezond.

Ik vraag mij af of er meer mensen deze klacht gehad hebben (en ook wanneer het wegtrok). Verder vraag ik me af (ik heb dus geen medische achtergrond) of deze bijwerking kan optreden doordat de griepprik verkeerd is gezet. Weet iemand dit?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nu al 3 jaar achter elkaar dat ik een hele grote rode, warme, dikke, jeukende, brandende, gevoelige plek op mijn arm krijg na de griepprik. Na een paar dagen trekt dat weg, alleen dit jaar is hij nog weken licht zichtbaar geweest en iets gevoelig.
Volgens mij heeft het niet zoveel te maken met verkeerd zetten, maar meer met gewoon overgevoeligheid voor bepaalde stoffen in het vaccin.
Alle reacties Link kopieren
Dat gevoel heb ik ook ongeveer. Ik dacht ook al even aan overgevoeligheid.
Dank je wel voor je reactie!
Alle reacties Link kopieren
Die plek is idd vervelend en irritant, maar ik heb wel het idee dat de griepprik nu al nuttig is geweest. Iedereen in de familie, zowel mijn gezin, als onze ouders en de gezinnen van broer/zus zijn de afgelopen weken allemaal geveld geweest met een nare buikgriep, en ik heb nergens last van gehad.
Alle reacties Link kopieren
Tja, elk nadeel heb zijn voordeel ;)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb na 4 weken ook nog een beetje pijnlijk gevoel op de griepprik plek.
En ik kreeg na de griepprik ook een grieperig gevoel wel 2 weken.
Maar als de griep verder weg blijft ben ik tevreden!
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje had de hele dag een dikke pijnlijke bult op zijn arm, maar dat ging gelukkig snel over.
Alle reacties Link kopieren
Tiswa schreef:
05-12-2019 21:08
Die plek is idd vervelend en irritant, maar ik heb wel het idee dat de griepprik nu al nuttig is geweest. Iedereen in de familie, zowel mijn gezin, als onze ouders en de gezinnen van broer/zus zijn de afgelopen weken allemaal geveld geweest met een nare buikgriep, en ik heb nergens last van gehad.
Je wordt echt niet tegen buikgriep ingeënt met de griepprik. Gewoon gevalletje geluk gehad.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb denk ik een dikke week last gehad van een pijnlijke arm na de griepprik.
@Tiswa:
Euh de buikgriep zit niet in de griepspuit. Ik neem toch aan dat je je een beetje verdiept in wat je je laat inspuiten? Niet dat ik tegen vaccineren ben hoor! Maar gewoon even flabbergasted...
Hier ook de griepspuit gehad maar nergens last van gehad. Dit zeg ik niet om op te scheppen maar zodat jullie weten dat het niet bij iedereen zo is. Het kan een bijwerking zijn maar niet iedereen heeft er last van.
Tiswa schreef:
05-12-2019 21:08
Die plek is idd vervelend en irritant, maar ik heb wel het idee dat de griepprik nu al nuttig is geweest. Iedereen in de familie, zowel mijn gezin, als onze ouders en de gezinnen van broer/zus zijn de afgelopen weken allemaal geveld geweest met een nare buikgriep, en ik heb nergens last van gehad.

De griepprik beschermt niet tegen het buikgriepvirus hoor. De griepprik richt zich op het Influenzavirus en dat is een ander virus.
Alle reacties Link kopieren
Jammer hè, zou wel fijn zijn geweest!
TO: ik heb vorig jaar en dit jaar geen griepprik gehaald. Daarvoor haalde ik de griepprik wel vaak, maar herken jouw klachten niet als iets dat bij mij een maand aanhield.
anoniem_272211 wijzigde dit bericht op 05-12-2019 22:44
3.24% gewijzigd
Tiswa schreef:
05-12-2019 21:08
Die plek is idd vervelend en irritant, maar ik heb wel het idee dat de griepprik nu al nuttig is geweest. Iedereen in de familie, zowel mijn gezin, als onze ouders en de gezinnen van broer/zus zijn de afgelopen weken allemaal geveld geweest met een nare buikgriep, en ik heb nergens last van gehad.
Ze zeggen dat de griepprik alleen tegen de griep werkt en niet tegen buikgriep.

Het hele gezin is hier ingeënt en iedereen is kern gezond, terwijl de omgeving of heel erg snot verkouden is of aan de diaree is. Ik ben er blij mee.
Alle reacties Link kopieren
Voorgaande jaren had ik deze klacht ook niet, dit jaar voor het eerst. Dank je!
Mijn arm wordt altijd heel dik en blauw, ik denk dat het een reactie is op de stoffen die erin zitten, maar langer dan twee weken duurt het niet.
Alle reacties Link kopieren
Marloesjuh51 schreef:
05-12-2019 22:27
Ze zeggen dat de griepprik alleen tegen de griep werkt en niet tegen buikgriep.

Het hele gezin is hier ingeënt en iedereen is kern gezond, terwijl de omgeving of heel erg snot verkouden is of aan de diaree is. Ik ben er blij mee.
De griepprik is een vaccinatie tegen influenza virussen. Die veroorzaken de ‘echte griep’. Wat buikgriep genoemd wordt is helemaal geen griep, maar wordt veroorzaakt door allerlei darm-virussen. Hetzelfde met heftige verkoudheden, die worden door totaal andere virussen veroorzaakt. Daar helpt de griepprik dus niks tegen.

Overigens wordt ook wat in de volksmond vaak ‘grieperig’ genoemd wordt meestal niet veroorzaakt door influenza, maar door verkoudheidskansen. Ook daar doet het dus niks op. Het is echt bedoeld als bescherming tegen de daadwerkelijke griep, omdat dat een vrij heftig verloop kan hebben. Ik ben net als iemand hierboven helemaal niet tegen (ben zelf ook gevaccineerd), maar vind het wel belangrijk dat mensen weten wat ze mij precies gehad hebben. Anders krijg je van die ‘nou, ik heb vorig jaar de griepprik gehad, maar heb de helaas winter lopen snotteren, dus dat helpt niks’ achtige verhalen.
Alle reacties Link kopieren
Marloesjuh51 schreef:
05-12-2019 22:31
Mijn arm wordt altijd heel dik en blauw, ik denk dat het een reactie is op de stoffen die erin zitten, maar langer dan twee weken duurt het niet.
Denk ik nu ook; het zal wel moeten “slijten”. Thanks!
Alle reacties Link kopieren
Ach ja blijkbaar ben ik oerstom dat ik af ga op het advies van mijn huisarts en niet exact weet wat er in de griepprik zit. Ik ben iig overgeslagen met de buikgriep en sinds ik de griepprik haal, heb ik geen echte griep meer gehad...
Nou volgens een arts die ik ken is er ook wel enige kruisbescherming tegen andere virussen.

Sinds ik hem haal kom ik het griepseizoen in elk geval een stuk beter door, anders had ik altijd wel wat te pakken en ja ook de echte griep helaas :cry:
Alle reacties Link kopieren
Marloesjuh51 schreef:
05-12-2019 22:57
Nou volgens een arts die ik ken is er ook wel enige kruisbescherming tegen andere virussen.

Sinds ik hem haal kom ik het griepseizoen in elk geval een stuk beter door, anders had ik altijd wel wat te pakken en ja ook de echte griep helaas :cry:
De kruisbescherming is hooguit tegen influenza virussen die niet in de prik zitten (het is een hele familie zeg maar), niet tegen darm of verkoudheidsvirussen.
Wat wel kan, is dat je vatbaarder bent voor allerlei andere virussen als je ook echte griep hebt (of recentelijk hebt gehad). Dat is een behoorlijke aanslag op je lijf, en dan werkt je afweer even wat minder. Dus in die zin heb je met griepprik inderdaad ook iets minder kans op de andere virussen, dat is alleen dan indirect.
Maar in elk geval fijn dat het jou helpt toch?
Ik ben er heel blij mee! Ik denk inderdaad dat mijn weerstand beter blijft, omdat ik geen griep meer krijg. Sowieso duurt het altijd een tijd voordat je van griep hersteld bent en alle narigheid die je er nog van kan krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit wel onder de schrammen maar dat kan nooit van een injectie zijn. Ik tel er zo wel zeven op mijn onderarmen. Kleine rode verheven verwondingen. Duidelijk dat mijn afweersysteem ter plaatse ten strijde trekt tegen, ja wat? Een zwiepende twijg, een dennennaald, de rand van de deur, of een kruimel op mijn onderlaken. Je weet het niet maar toch knap zo'n afweersysteem met zo'n houding van "alarm; verwonding, we trekken ten strijde voordat we te laat zijn!" :proud:
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik heb overigens niks gedronken en ik ga maar eens richting bed.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven