Gezondheid alle pijlers

Vaker cysten borsten leegprikken, wie ook? Niet vergoed?

05-12-2019 22:34 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft er ook last van pijnlijke cystes in de borst en laat die leeg prikken?

Ik heb het nu de laatst ca. 1,5 jaar toch wel regelmatig, telkens na een paar maanden. De ene keer is het na enige tijd weg. De andere keer blijft het een pijnlijk iets, wordt het steeds groter en is het een grote harde schijf zeg maar. De laatste keer heb ik het leeg laten prikken, ik kon het niet meer houden, zo onprettig. Direct na het afzuigen was die pijn weg en voelde mijn borst weer normaal. Het was trouwens wel een aparte ervaring om te zien hoeveel vocht er in het flesje ging. Maar omdat die cyste zich weer gewoon met vocht vult, komt het weer terug en moet je weer.

Bij mijn ziekenhuis is het procedure dat je via de huisarts elke keer een verwijzing moet krijgen en vervolgens én een mammografie en een echo krijgt. Terwijl ik zoiets heb, even langsgaan, leegprikken en klaar. Ik weet immers dat het telkens cystes zijn.
Maar het wordt niet vergoed, het valt onder je eigen risico. Dus eerst 385,= aftikken. En ik heb het net een halfjaar geleden laten leegprikken en nu voel ik er weer een opkomen, maar nog niet erg genoeg om leeg te prikken.
Ik merk gewoon dat het me een beetje tegenhoudt om iedere keer als ik er last van heb bij de huisarts langs te gaan.

Hoe doen andere vrouwen dit en hoe pak je dit zorgverzekeringstechnisch aan?
Alle reacties Link kopieren
Iedereen moet eerst die 385 euro opmaken. Je hebt geen keus.
ik geef mn bek ook maar een douw
Gewoon betalen. Das het nadeel van chronisch ziek zijn.
Als je nu al over je e.r. zit dan zou ik dit jaar nog gaan. In 2020 mag je weer €385 betalen.

Maar de cyste weghalen is geen optie?
Alle reacties Link kopieren
Dr. Pimplepopper van TLC verwijdert niet allen de inhoud maar ook de wanden -het zakje zeg maar- van de cyste. Anders keert het altijd terug zegt zij. Nu is mijn kennis niet medisch onderbouwd, maar zou dat in jouw geval niet ook zo werken?
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
mamaonbekend schreef:
05-12-2019 22:34
Maar het wordt niet vergoed, het valt onder je eigen risico. Dus eerst 385,= aftikken.
Het wordt juist wel vergoed, anders zou het niet van je eigen risico af gaan.

Persoonlijk, gezondheid voor alles. Moet het leeg gezogen worden, so be it. Dat dat 385 euro kost is jammer, maar het daarom niet laten doen is geen optie.
Alle reacties Link kopieren
Bijna iedereen die iets chronisch heeft is elk jaar die 385 euro kwijt. Dat betekent niet dat niet niet vergoed wordt, dat is gewoon je eigen risico. ‘Voordeel’ is wel dat als je ook nog een been breekt oid, je daarvoor dan niks meer betaalt.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 06-12-2019 10:08
Reden: Medisch advies
98.70% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou JUIST dit jaar nog gaan, dat scheelt je straks weer 385€, of in elk geval, niet direct aan het begin van het jaar.
nausicaa schreef:
05-12-2019 22:48
Bijna iedereen die iets chronisch heeft is elk jaar die 385 euro kwijt. Dat betekent niet dat niet niet vergoed wordt, dat is gewoon je eigen risico. ‘Voordeel’ is wel dat als je ook nog een been breekt oid, je daarvoor dan niks meer betaalt.
God, wat een voordeel zeg :nut:
Zorgverzekeringstechnisch betaal je 385 euro eigen risico per jaar net als iedereen.
En reken maar dat alleen die handeling van dat leegzuigen dat bedrag al (ruimschoots) overschrijdt!
mamaonbekend schreef:
05-12-2019 22:34
Maar het wordt niet vergoed, het valt onder je eigen risico. Dus eerst 385,= aftikken.

...

Hoe doen andere vrouwen dit en hoe pak je dit zorgverzekeringstechnisch aan?
.
Het wordt wèl vergoed, alleen pas nadat je je eigen risico opgebruikt hebt. Er valt zorgverzekeringtechnisch niets aan te pakken. Als je geen andere zorgkosten hebt die binnen de basisverzekering vallen dan zul je eerst je eigen risico moeten opmaken alvorens een mammo en echo vergoed worden.
Alle reacties Link kopieren
Wees blij dat het je alleen je eigen risico kost..
.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
05-12-2019 23:44
Wees blij dat het je alleen je eigen risico kost..
Dat vind ik zo’n rare opmerking.

Je bent verzekerd, betaalt premie. En ja, eigen risico is voor jezelf.
Maar dat je dan blij moet zijn dat het alleen je eigen risico kost..... ?
je bent toch niet voor niks verzekerd.

Het is rot genoeg dat je een chronische aandoening hebt. En ja, dat kost je ieder jaar je eigen risico.

Maar ‘blij’ moeten zijn dat het niet meer is?
Alle reacties Link kopieren
patchouli_ schreef:
06-12-2019 00:15
Dat vind ik zo’n rare opmerking.

Je bent verzekerd, betaalt premie. En ja, eigen risico is voor jezelf.
Maar dat je dan blij moet zijn dat het alleen je eigen risico kost..... ?
je bent toch niet voor niks verzekerd.

Het is rot genoeg dat je een chronische aandoening hebt. En ja, dat kost je ieder jaar je eigen risico.

Maar ‘blij’ moeten zijn dat het niet meer is?

Nee, je bent niet voor niks verzekerd, en ja, je mag blij zijn dat het niet meer kost.
Met zorg zit je in Nederland echt goed, dat geklaag altijd.
.
Alle reacties Link kopieren
Tja, ik ben elk jaar die 385 eigen risico kwijt.
Maar je zou inderdaad eens kunnen informeren of er iets te doen is aan die herhaaldelijkr cystes.
Alle reacties Link kopieren
Niet alleen zorgverzekeringstechnisch maar vooral gezondheidstechnisch: kan die cyste niet met zakje en al worden verwijderd?
Nee heb je, ja kun je krijgen
Ik zou inderdaad deze maand nog gaan, tot eind december is het eigen risico toch al betaald. Vraag dan zeker gelijk ook naar andere opties, bijvoorbeeld de dingen die mensen hier noemen. Hopelijk kunnen ze dat nog voor je doen voor het nieuwe jaar. Zo niet? Jammer dan en gewoon weer betalen, is mijn mening. Dat eigen risico is even veel geld, maar met pijn rondlopen is veel erger!
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen jaren ook elk jaar eigen risico betaald. Afgelopen jaar heb ik er voor het eerst voor gekozen om vanaf januari al maandelijks mijn eigen risico te betalen (lees: hoger maandelijks bedrag). Mocht je achteraf geen medische behandeling nodig hebben gehad die aanspraak zou maken op eigen risico dan krijg je het terug.

Door het op deze manier te doen voelt het een beetje anders. En ja, hoger maandbedrag maar geen late factuur.
patchouli_ schreef:
06-12-2019 00:15
Dat vind ik zo’n rare opmerking.

Je bent verzekerd, betaalt premie. En ja, eigen risico is voor jezelf.
Maar dat je dan blij moet zijn dat het alleen je eigen risico kost..... ?
je bent toch niet voor niks verzekerd.

Het is rot genoeg dat je een chronische aandoening hebt. En ja, dat kost je ieder jaar je eigen risico.

Maar ‘blij’ moeten zijn dat het niet meer is?
Eh ja, ik ben blij dat mijn bijdrage en die van mijn man beperkt is tot premie en eigen risico. Als we alles zelf zouden moeten betalen zou dat niet gaan. Dan zouden we of op zolder bij ouders wonen of mijn man zou dood zijn.
anoniem_650a466aa5189 wijzigde dit bericht op 06-12-2019 08:00
0.37% gewijzigd
patchouli_ schreef:
06-12-2019 00:15
Dat vind ik zo’n rare opmerking.

Je bent verzekerd, betaalt premie. En ja, eigen risico is voor jezelf.
Maar dat je dan blij moet zijn dat het alleen je eigen risico kost..... ?
je bent toch niet voor niks verzekerd.

Het is rot genoeg dat je een chronische aandoening hebt. En ja, dat kost je ieder jaar je eigen risico.

Maar ‘blij’ moeten zijn dat het niet meer is?
Omdat er mensen zijn die nog veel meer extra kosten maken, omdat bijvoorbeeld medicijnen een hoge eigen bijdrage hebben (gekregen) of iets maar een bepaald aantal keer vergoed wordt en daarna niet meer. Dat die mensen dus nog honderdsten euro’s betalen boven op hun premie en eigen bijdrage.
Alle reacties Link kopieren
Die 385 elk jaar is niets aan te doen, het wordt dus wel vergoed anders zou je veel meer kwijt zijn.
En ja ik ben ook best blij met dat het niet meer kost. Heb zelf ook iets chronisch waardoor mijn eigen risico in maart vaak al op is, plus jaarlijks 250 aan medicatie kosten. Hoop geld,maar als ik dan inlog bij mijn zorgverzekering en zie hoeveel tienduizenden euro's mijn zorg eigenlijk kost hoor je mij niet klagen..
patchouli_ schreef:
06-12-2019 00:15
Maar ‘blij’ moeten zijn dat het niet meer is?
.
Ja, persoonlijk ben ik heel blij. De zorg in NL is een koopje: dat grapje van mij heeft totaal 100K gekost, maar mij nauwelijks meer dan mijn eigen risico. De Nederlandse zorg helpt iedereen met goede kwaliteit basiszorg, ongeacht het inkomen en voor een vast bedrag en dat is uitzonderlijk luxe vergeleken met de meeste landen.
Alle reacties Link kopieren
JessMariano_1986 schreef:
06-12-2019 06:21
Afgelopen jaren ook elk jaar eigen risico betaald. Afgelopen jaar heb ik er voor het eerst voor gekozen om vanaf januari al maandelijks mijn eigen risico te betalen (lees: hoger maandelijks bedrag). Mocht je achteraf geen medische behandeling nodig hebben gehad die aanspraak zou maken op eigen risico dan krijg je het terug.

Door het op deze manier te doen voelt het een beetje anders. En ja, hoger maandbedrag maar geen late factuur.
Dat doe ik ook. Zo kun je het eigen risico gespreid betalen. Ik betaal het eigen risico verspreid over 10 termijnen (januari t/m oktober).
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het helemaal eens met Puntillita. Mijn man is ieder jaar in januari al door zijn eigen risico heen en als hij dan inlogt dan komt er altijd een opmerking in de trant van 'ik heb de premie er alweer uit hoor.' Zijn zorgkosten door chronische aandoeningen rijzen de pan uit.

Mijn moeder heeft voor haar sterven een maand in het ziekenhuis gelegen en de factuur daarvan bedroeg vele malen de zorgpremie van de afgelopen 10 jaar.

Gezondheidszorg kost nu eenmaal veel geld en de mensen, medicijnen en andere kosten moeten betaald worden. Ik zie niet in hoe het goedkoper kan dan nu, zonder dat we op andere vlakken meer moeten gaan betalen.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven