Gezondheid alle pijlers

Gestopt met roken dag 5..

07-12-2019 15:35 77 berichten
Hallo allemaal,

Zoals jullie kunnen lezen, bevind ik mij vandaag op de 5e dag dat ik gestopt ben met roken. Ik merk dat ik dit toch ietwat onderschat heb, dus ben op zoek naar mensen die mij goede tips en motivatie kunnen geven en wellicht hun eigen ervaringen met mij willen delen.

Ter info:
- ik ben gestopt sinds 2 dec en heb mijn einddatum circa een maand van tevoren vastgesteld.
- ik ben cold turkey gestopt.
- ik rookte circa 15 sigaretten per dag en heb in totaal 9 jaar gerookt.
- ik lees het boek van Allen Carr.

De eerste drie dagen waren de ontwenningsverschijnselen het heftigst. Dit mn dag drie ---> concentratrieproblemen, somber, huilbuien af en toe, drang naar sigaretten, extreem moe etc.
Nu heb ik voornamelijk alleen nog de hunkering naar een sigaret.

Redenen stoppen: ben er heeeelemaal klaar mee, wil ooit zwanger raken (als mij dit gegund is), ga binnenkort samenwonen dus wil een frisse nieuwe start, conditie en het geld.

Bedankt voor het lezen en hopelijk kunnen jullie mij helpen door deze periode heen! Want wat is het moeilijk...
Alle reacties Link kopieren
Heb je wel eerst het boek uit gelezen voor je stopte?

Weinig advies behalve volhouden, begin je nu weer, wordt het enkel moeilijker! You can do this! :cheer:
everyday schreef:
07-12-2019 15:38
Heb je wel eerst het boek uit gelezen voor je stopte?

Weinig advies behalve volhouden, begin je nu weer, wordt het enkel moeilijker! You can do this! :cheer:
Nee, ik kwam dit boek toevallig tegen bij mijn tante toen ik al 3 dagen gestopt was.. Zag toen ook pas dat je dat boek moet lezen terwijl je nog rookt.. Maar goed, er staan toch dingen ik die mij nu, ondanks dat ik al gestopt ben, toch kunnen helpen!
Mindset.. Denk maar aan de roze olifant als je zin hebt om te roken.

Je kent van de roze olifant? Als iemand je zegt dat je niet aan de roze olifant mag denken zit deze juist in je hoofd.

Toen ik stopte met roken hielp me dat op een maffe manier.
Zin in een sigaret --->> roze olifant. Verder gewoon uitzitten, succes!
Alle reacties Link kopieren
Wat goed van je! Goed dat je het nu al doet met het oog op een latere zwangerschap, ook al is het nog niet zover.

Ik heb nooit gerookt, dus geen tips, maar zet hem op!

Misschien helpt een positieve prikkel?
Stop al het geld wat je normaal per week zou uitgeven aan sigaretten in een pot, en koop daarvan straks iets moois voor jezelf!
Is er iets wat je graag zou willen hebben om jezelf mee te belonen? Iets wat al en tijdje op je lijstje stond, of een mooi luxe sieraad misschien?
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
Wat goed van je, je klinkt goed gemotiveerd.

En heel fijn voor je dat je omgeving zn neus niet meer dicht hoeft te houden als jij in hun omgeving komt. Want wat meuren rokers, bleh!

Heel veel succes, zet m op!!
Knap van je.

Meteen de app “Kwit” downloaden!

Mijn ervaring is dat stoppen met roken behoorlijk heftig kan zijn, constant die eindeloze gesprekken in je hoofd met voor- en tegens, wel en niet roken. Zo vermoeiend 😵

Het wordt echt minder, blijf sterk 💪🏼

Ps: wees extra lief voor jezelf en beloon jezelf regelmatig
anoniem_65272539ccee8 wijzigde dit bericht op 07-12-2019 16:42
11.50% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wie weet helpt het ook om alles te gaan wassen! Die rooklucht hangt werkelijk overal in..... Ga al je jassen en zo wassen, vergeet je gordijnen niet (als je die hebt ;) ) en lucht zo veel mogelijk!! Dit kost allemaal best veel moeite, dus denk aan al het extra werk dat je hebt gedaan, als je aan een sigaret denkt! Heel veel succes!
je moest toch doorroken tijdens het lezen van Carr?

niet meer beginnen hoor, roken is uit
Alle boeken lezen over roken. Dan begrijp je het beter en je hebt afleiding.
Alle reacties Link kopieren
Rokers zijn tegenwoordig paria's lijkt wel...je bent echt al bijna over het ergste heen echt waar, vind het onwijs goed van je. Heel simpel gezegd is stoppen met roken niets anders dan je volgende niet opsteken, niet meer, niet minder. Stop je uitgespaarde geld echt ergens in een spaarpot, niet leuk meer hoe duur het tegenwoordig kost. HOU VOL😀
die ik wilde bestaat al...
Ik doe met je mee. Zit aan het eind van mijn eerste 24 uur en het gaat best goed. Af en toe een kriebel maar genoeg snaai in huis voor de eerste 72 uur. Ik ben er gewoon klaar mee en het kost me klauwen met geld. Vriend is er ook superblij mee.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond stoppen met roken echt heel lastig, ook al had ik er een ander boek bij: De opluchting.

Wat mij hielp:
1) de wetenschap dat na een paar weken het ergste voorbij zou zijn
2) de gedachte dat zelfs de ergste hunkering van voorbijgaande aard is en je hooguit een paar minuten achter elkaar plaagt
3) de overtuiging dat ik dit proces van ontwenning maar een keer wilde meemaken i plaats van zes of zeven keer.

Nu al heel lang gestopt en buitengewoon gelukkig daarmee. Succes, je kunt het!
Wat een fijne reacties! Dit is mijn eerste stoppoging, dus had geen idee wat mij te wachten stond. Mijn oudere broer heeft echter wel al meerdere stoppogingen gedaan waarbij hij een gehele tijd niet heeft gerookt, maar door toch dat ene sigaretje weer op te steken, in een valkuil is gestapt. Enerzijds besef ik hierdoor dat een sigaretje heel dom is, maar anderzijds ben ik bang dat ook ik dalijk in de verleiding kom (bijv bij een drankje op).

Het ene moment denk ik: dit gaat goed zo, prima uit te houden en het andere moment word ik heel onrustig, chagrijnig en vind ik het bijna oneerlijk dat ik geen sigaret 'mag'. Hele mindfuck! Ik probeer nu voor ogen te houden dat, wanneer ik weer ga roken en wil stoppen, ik weer van vooraf aan moet beginnen! En dat werkt tot nu toe.

Kan iemand mij vertellen wanneer het 'ergste' voorbij is?
nu je gestopt bent ik het ergste voorbij. je krijgt niet meer dagelijkse een kankerverwekkende hoeveelheid vergif binnen. Wil je weten wat er in een sigaret zit?
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Niet echt ervaring mee, heb alleen gerookt tijdens het uitgaan vroeger maar als niet - roker weet ik wel hoe rokers stinken. Ook diegene die niet binnen roken en blabla... Die geur blijft overal in hangen.
Je ruikt het aan de kassa in de rij bij iemand of in de wachtzaal bij de tandarts, er hangt altijd een sigarettenlucht rond rokers.

Wees dankbaar voor je gezonde lichaam en wees er zuinig op!
Succes!
Alle reacties Link kopieren
Ik vond stoppen met roken ook echt heel erg. Alleen daarom heb ik nooit meer een sigaret aangeraakt. Je weet dat je ooit toch weer wilt stoppen en dan moet je het allemaal weer meemaken en was deze keer voor niks.

Na drie maanden is een levensverandering een gewoonte. Ik hield mezelf voor dat ik het dus maar drie maanden vol hoefde te houden, dan was het normaal geworden. Ik ben gestopt met medicatie en heb drie maanden ook geen alcohol gedronken om niet in de verleiding te komen.

Ik kon het niet geloven: maar het is echt heeeeeeel fijn om niet te roken.
Alle reacties Link kopieren
Goed dat je gestopt bent!
Ik ben zelf op 19 augustus gestopt, da's morgen 16 weken geleden. Ik heb uitgerekend hoeveel ik kwijt was per week aan m'n rookverslaving ben dat bedrag zet ik elke week apart op een spaarrekening.
Morgen staat de teller op € 800,-!! Ik rookte dus heel veel..

Soms droom ik dat ik stiekem sigaretten koop en dan ook stiekem ga roken 🤭. Zolang ik dat maar niet echt doe vind ik het prima.
Dag vogels, dag bloemen, dag kinderen.
Nooit denken dat 1 sigaretje wel kan op een feestje want dat kan echt niet! Ik heb 3 serieuze stoppogingen achter de rug en ik rook nog steeds. Ik heb zelfs een keer iets langer dan een jaar niet gerookt. Mijn zin in een sigaret is nooit weg gegaan. Ik wens jou echt heel veel succes en ik hoop dat je nooit meer gaat roken. Ik denk zelf dat ik nooit meer ga stoppen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb laatst op tv bij een obductie in China gezien dat men longen in zijn geheel uit een lichaam haalden van iemand die 30 jaar rookte (tot aan zn dood).
Echt.....helemaal grijs en zwarte plekken erin. Echt zo vies....

Als je er tegen kan;

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... ttingroker
because wijzigde dit bericht op 07-12-2019 18:11
25.55% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
FarFarAway schreef:
07-12-2019 17:30

Je ruikt het aan de kassa in de rij bij iemand of in de wachtzaal bij de tandarts, er hangt altijd een sigarettenlucht rond rokers.
En dit!
Rokers hebben niet in de gaten wat voor een gore lucht aan hun hangt. Serieus, ik zou niet willen dat ik zo stonk...... rokers hebben dat niet in de gaten. En dan doen ze een pepermuntje in om niet te stinken. Nou echt.....ze meuren een uur in de wind.
Because schreef:
07-12-2019 18:07
En dit!
Rokers hebben niet in de gaten wat voor een gore lucht aan hun hangt. Serieus, ik zou niet willen dat ik zo stonk...... rokers hebben dat niet in de gaten. En dan doen ze een pepermuntje in om niet te stinken. Nou echt.....ze meuren een uur in de wind.
je ziet en je hoort het ook, huid is grauw en veroudert veel sneller stem is dof, laag en krakerig. rokers zijn erg onaantrekkelijk
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in totaal twee jaar gerookt, 10 sigaretten per dag. Velen zouden dus zeggen dat ik geen zware roker was, maar een verslaving groot of klein blijft wel een verslaving. Het heeft mij verschillende pogingen gekost om volledig te stoppen, cold-turkey werkte dus niet, maar elke poging ging steeds makkelijker.

Dus de tips die ik persoonlijk kan meegeven: als je een sigaret rookt, neem het jezelf niet te veel kwalijk en geef het vooral ook niet op! Niet alles is verloren na een slippertje (1 sigaret na 5 dagen is nog steeds beter dan 75 sigaretten na vijf dagen), je kan gewoon verdergaan met "gestopt zijn". Alan Carr schrijft trouwens in zijn boek over hoe je "stopt" en dus onmiddellijk "gestopt bent" en niet moet vertrekken van de mind-set "aan het stoppen". Het is een marathon, geen race.

Probeer niet te denken aan de hoeveelste dag je al gestopt bent . Dat insinueert onbewust alsof er een einddatum aan je "gestopt zijn" vast hangt.

En tot slot, geniet van de voordelen die je sowieso zal opmerken na het gestopt zijn: glanzender haar, minder stress omdat je nog moet roken, beter ruiken, beter proeven, betere conditie, mooiere nagels, ...
leeg
Blijf maar met de reacties komen! Ik merk dat mijn movatie weer aangewakkerd wordt en dat ik het duiveltje zijn stem die zegt: 'je moet roken' steeds beter de mond kan snoeren! :puh:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven