Gezondheid alle pijlers

Even zeuren...

07-12-2019 22:30 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een paar weken terug belandde ik op de SEH met een hypertensieve crisis,bloeddruk 230/130,na de mri van mijn hersenen bleek dat mijn bloedvaten daar zijn beschadigd en zitten er bloedinkjes in mijn hoofd.
Ik krijg nu medicijnen om mijn bloeddruk naar beneden te krijgen,en heb afspraken bij neuroloog en internist om het in de gaten te houden.
In mijn omgeving kent iedereen wel iemand met hoge bloeddruk,en moet ik becel op mijn brood smeren en abrikozen eten en dan word je gewoon 100.
Zeur ik nou,ik vind het niet zon fijn idee dat het niet zo lekker loopt daarbovenin,heb de mri gezien,was net of heeft iemand met een hagelgeweer erin heeft geschoten o_o
Behalve wat hoofdpijn heb ik er niet echt last van,maar het idee dat het met mijn witte stof daar niet zo goed gaat vind ik niet zo fijn .
Over 2 weken moet ik weer naar de neuroloog dus dan ga ik die vragen,maar wou nu eigenlijk mijn verhaal even kwijt.
Iemand anders ook zoiets meegemaakt?
c'est le ton qui fait la musique
Nou dat noem ik geen gezeur hoor TO!
Volkomen logisch dat je je daar druk om maakt, gaat wel om je gezondheid.
Het is overigens wel beter om dat zo min mogelijk te doen, probeer vertrouwen te hebben in de arts.
Geen herkenning maar wel een dikke :hug:
Alle reacties Link kopieren
:hug:

Ik zou er ook niet heel blij van worden hoor. Met hoge bloeddruk heb ik wel ervaring trouwens, aan het einde van mijn zwangerschap. Hij werd zo hoog dat ik er een aanval (eclampsie) door kreeg. Ze hebben hem niet kunnen meten maar geschat werd 240-160. Het had in elk geval een stuk slechter kunnen aflopen en ik mocht een week lang niet uit bed.

Na de bevalling zakte het ook weer en ik heb sindsdien een normale bloeddruk, maar zo laag als hij voorheen was (110-65) is het nooit meer geworden.

Mijn man stond naast me toen ik die aanval kreeg. Toen ik bijkwam was het eerste wat hij zei; dat doen we niet nog eens.
Nou weet ik niet precies wat er bij jou is gebeurd, maar ik vermoed iets vergelijkbaars. En nou, dan is ´niet aanstellen´ niet echt een optie.

Een mri heb ik nooit gehad, dus geen idee hoe mijn bovenkamer eruit ziet. Het is inmiddels bijna 20 jaar geleden en voor zover ik het kan beoordelen heb ik er niets aan overgehouden.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ik vind ook niet dat je zeurt. Ook geen herkenning hier, maar kwam je even een :hug: geven.
Dat becel proactief werkt wel maar het verricht geen wonderen.
Maar het is inderdaad wel irritant als mensen zomaar dingen gaan roepen en adviezen gaan geven terwijl ze niet je hele situatie kennen.
Ik zou het in jouw geval ook helemaal geen fijn idee vinden en logisch dat je je zorgen maakt over wat er gaat komen en wat voor gevolgen het kan hebben. Heb je helemaal niemand bij wie je wel gewoon je zorgen kwijt kunt zonder dat mensen meteen met adviezen komen en dergelijke?
Alle reacties Link kopieren
Mijn gezicht werd doof aan 1 kant,en ik zag niet meer goed.
Dat trok later wel weer weg,dus heb er niks mee gedaan,maar toen ik na een paar dagen voor lifelines controle moest was mijn bloeddruk erg hoog,moest ik via de huisarts naar de neuroloog,en die stuurde me door naar de SEH,en moest ik een nachtje blijven.
Nu is mijn bloeddruk ondanks 5 medicijnen nog steeds te hoog maar niet meer zo erg als toen.
Baal wel,want ben niet zo van de pilletjes,maar nu zit er even niks anders op denk ik.
Eigenlijk ben ik benieuwd naar de gevolgen op langere termijn,iemand ervaring?
c'est le ton qui fait la musique
Nee hoor je stelt je absoluut niet aan! In het ziekenhuis vonden ze in het verleden mijn 160/110 ook niet bepaald grappig.

Nu in mijn zwangerschap was hij zelfs iets hoger en werd ik gelijk aan de monitor gelegd en mocht ik zelfs niet meer zelfstandig autorijden.

Is hij nu met medicatie wel tot een acceptabele waarde gezakt? Ik neem aan dat er onderzoeken komen of er een reden is?

ik denk dat het verstandig is om met je behandeld arts te bespreken wat je allemaal wel en niet mag doen buiten de medicatie om.
snert schreef: Eigenlijk ben ik benieuwd naar de gevolgen op langere termijn,iemand ervaring?
Ervaringen vanuit mijn omgeving:

Hoe gezonder en sportiever ze leefden hoe beter hun kwaliteit van leven was.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje, dat is nogal wat.
Geen herkenning, maar wil je wel veel sterkte toewensen :hug:
Alle reacties Link kopieren
Lange termijn gevolgen dar ligt eraan hoe lang je al met te hoge bloeddruk heb rondgelopen en dan nog is het gissen
Statistisch heb je natuurlijk meer kans op van alles maar dat geldt bij heel veel dingen dus het heeft totaal geen zin je daar nu nog druk over te maken

Belangrijk is dat vanaf voor de rest van je leven je bloeddruk gereguleerd blijft (en wellicht nu ook uitgezocht waar die hoge bloeddruk door komt )
Alle reacties Link kopieren
Ik vind je ook helemaal geen zeur. Weten ze ook de reden de te hoge bloeddruk? Ik zelf heb ook lang last gehad, gelukkig nu niet meer. Soms heb ik nog een uitschieter voornamelijk in de wintermaanden, ik neem dan vaak een warm bad.
Alle reacties Link kopieren
Ik probeer idd nu toch s wat gezonder te doen,zoutarm eten deden we al,zo gewend van huis uit,mijn vader had ook hoge bloeddruk,geen pakjes/zakjes.
Alcohol heb ik flink geminderd(zaterdags mag ik van mezelf een paar biertjes)
Ook heb ik een crosstrainer gekocht,want met dit weer wordt
buiten lopen ook niks.
De eerste 2 kg zijn eraf,moet nu nog 10,maar gaat minder snel dan ik dacht.
Voor de rest gewoon doorleven maar :rolling:
Ben wel blij om even te horen dat ik geen zeur ben.
Ik heb het er verder ook niet over,maar in het begin om even uit te leggen waarom ik in t ziekenhuis was kreeg ik dus die becel reacties,ik vond t zelf wel vervelend van mijn hoofd.
Fijn om mijn hart even te luchten.
c'est le ton qui fait la musique
Alle reacties Link kopieren
Je hebt het recht om te zeuren met al die symptomen. Je moet dat zelfs doen zodat ze je goed helpen.

Vreemd toch dat al dat soort dingen vaak in de feestmaanden gebeuren.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Zoutarm eten is ontzettend lastig omdat ze echt in alles zout gooien. In de beste supermarkten hebben ze wel een hoekje waarin zoutloze Aromat, pindakaas en een paar potjes groenten staan, maar minder zout in de gebruikelijke reguliere producten toevoegen schijnt niet te lukken. Ze denken dat je volkomen overstuur raakt als er geen 10% zout in de pakjes kruiden zitten want dan kan je natuurlijk zelf de zoutpot niet vinden. :nut:

Toch is het zó: hoe minder zout in een halffabrikaat zoals bouillonblok of ketjap, hoe meer je van dat product zal gaan gebruiken. Hetgene wat je weerhoudt om door te strooien is juist het zoutgehalte.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Wat een enge ervaring!

En nee, natuurlijk zeur je niet! Als je iets naars overkomt, zijn er gewoon vaak mensen die graag geloven dat je het lot zelf hebt getart. Zo'n Becelreactie* gaat dus niet echt over jou, het gaat over hun. Ze proberen zichzelf gerust te stellen. Hun zal het niet overkomen omdat ze geen roomboter eten.

*fantastisch woord trouwens, Becelreactie, die houden we erin!
Tuurlijk zeur je niet....maar mensen hebben nu eenmaal de neiging om je te helpen en je gerust te stellen. Ze gunnen je een lang en gelukkig leven... uiteindelijk is dat wel mooi natuurlijk.

Wat de gevolgen zullen zijn is voor ons niet in te schatten, maar hoop oprecht dat het meevalt.

En wat dat bewegen betreft. Ik moet fietsen ivm een rijverbod. Sindsdien fiets ik naar mijn werk in weer en wind. En nee echt niet altijd met een lach maar het moet en het valt mij reuze mee hoe dit meevalt als je goede warme kleding hebt. Ook wel mensen gehad die zeiden hoe heerlijk het is om te fietsen en dat het geld scheelt. En ik heb wel eens woedend gereageerd dat het anders is als je moet dan als je mag. En nee zij hadden bijna nooit regen terwijl ik meer dan regelmatig een enorme bui op mij kop had.

Ik zou lekker laten kletsen met die gedachte dat ze je enkel graag willen helpen.

Sterkte.....
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook leasies in mijn hersenen tgv een hoge bloeddruk. Ze zeggen dat het niet erg is als het in de haarvaten zit.
Mijn bloeddruk kregen we eerst niet goed onder controle. Er zijn veel verschillende soorten bloeddrukmedicijnen, soms moet je even zoeken. Daarnaast speelt er bij mij nog het eea anders waaronder een te hoge hersendruk.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
snert schreef:
07-12-2019 23:11
Mijn gezicht werd doof aan 1 kant,en ik zag niet meer goed.
Altijd aan de bel trekken als dat gebeurt!
Alle reacties Link kopieren
Even update:Inmiddels heb ik uitslagen van het overleg van de neurologen,ik heb dus een tia gehad,en door de hoge bloeddruk zijn er vaatjes geknapt dat hhet zoiets van small vessel disease.
Mijn bloeddruk is nog steeds te hoog(erfelijke variant)maar meer medicijnen kan dus niet,omdat dan de vaten knappen.
Toch maar aan de becel denk ik :-?
c'est le ton qui fait la musique
Alle reacties Link kopieren
Jee, da's balen Snert!

Goed opletten dus!
Alle reacties Link kopieren
tekst weggehaald.
Ipv bericht wijzigen quote ik mezelf.
Beetje dom .....
nienkejj wijzigde dit bericht op 23-01-2020 22:59
87.97% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
nienkejj schreef:
23-01-2020 22:56
En vergeet de abrikozen niet 🙈
Heftig hoor, ik ga er vanuit dat je bloeddruk nu regelmatig gecontroleerd gaat worden? Ook aan de bloedverdunners anti-bloedklonteraars of hoe ze ook heten en cholesterolremmers nu?
En omdat je omgeving de vorige keer ook wat bijzonder reageerde: ze komen vast met verhalen over tante Mien die al 100 tia’s heeft gehad, maar dankzij een kinderaspirientje geen problemen heeft.
snert schreef:
23-01-2020 22:34
Even update:Inmiddels heb ik uitslagen van het overleg van de neurologen,ik heb dus een tia gehad,en door de hoge bloeddruk zijn er vaatjes geknapt dat hhet zoiets van small vessel disease.
Mijn bloeddruk is nog steeds te hoog(erfelijke variant)maar meer medicijnen kan dus niet,omdat dan de vaten knappen.
Toch maar aan de becel denk ik :-?
Wat een rot nieuws :hug:

Is hij nog heel veel te hoog?
Ik las laatst ergens dat een puur plantaardig dieet heel goed schijnt te zijn. Dit is geen medisch advies, maar ter ondersteuning van je gezondheid.
Alle reacties Link kopieren
Nu is t nog 150/98,ik krijg t met voeding waarschijnlijk niet erg naar beneden,maar ik moet wel voorkomen dat het hoger word,dus ik ga zeker proberen wat aan mijn voeding te doen!
c'est le ton qui fait la musique

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven